Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Asumisneuvontaa Jyväskylän seudulla 2002-2006 Suomen Setlementtiliitto Asumisen seminaari 19.5.2006.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Asumisneuvontaa Jyväskylän seudulla 2002-2006 Suomen Setlementtiliitto Asumisen seminaari 19.5.2006."— Esityksen transkriptio:

1 Asumisneuvontaa Jyväskylän seudulla 2002-2006 Suomen Setlementtiliitto Asumisen seminaari 19.5.2006

2 Rahoittajat Jyväskylän kaupunki, sosiaalitoimi Jyväskylän maalaiskunta, sosiaalitoimi Jyväskylän Vuokra-asunnot Oy Jyväskylän maalaiskunnan Vuokratalot Oy VVO Asunnot Oy YH-Asunnot Budjetti 46.000 € v. 2006

3 Asiakkuuksista 660 asioinutta taloutta 2002-2005 uusia asiakkaita tänä vuonna 75 vuokranmaksuvaikeuksia puolella muilla ollut yhteydenoton syynä –asunnonvaihto –tai hakeminen –vuokralaisen oikeudet ja velvollisuudet –häiriöt

4 Vuokranmaksuvaikeuksissa asioineet taloudet v.2005 (78/132) 38 yhden hengen taloutta 6 viikonloppuvanhemman taloutta 22 yhden huoltajan taloutta 7 kahden hengen lapsetonta taloutta 7 kahden huoltajan taloutta maksuvaikeus kosketti yli 70 lasta

5 Rästeistä rästisaatavat yht. 220 000 € (2002-2005) näistä maksettu noin 80 % velka ollut pienimmillään (v.2005) 88,45 € ja suurimmillaan perintäkuluineen 2851€ maksuosuus kasvaa samalla, kun työ on syventynyt ja kohdentunut asiakkaiden sitoutuminen hyvä rästi jää hoitamatta, jos ohjautuminen tapahtuu liian myöhäisessä vaiheessa, rästi on liian iso (suhteellisia)

6 Asumisneuvonnan asiakkaista (v.2005) seitsemällä oli jo tuomio, 15 oli haastettu, 20 asia oli perintätoimistossa ja 36 saatava oli myöhässä (78 yht.) palveluun tultaessa. v. 2004 Jyväskylän käräjäoikeudessa 270 kpl häätöhakemusta ja 1.1.- 13.9.2005 hakemuksia 167 kpl. Kolmannes haetuista häädöistä toteutuu.

7 Rästiä selittävät tekijät ensisijaisten etuuksien pienuus ja pitkäaikainen toimeentulotukiasiakkuus työttömyys suoraan tai välillisesti osa-aikainen työ opiskelu (varsinkin yh) sairastuminen, avioero, muu kriisi osaamattomuus, kykenemättömyys arvot, asenteet

8 Mitä tehdään? asiakas varaa ajan, jolloin ensimmäinen kartoitus tapaaminen toimistolla tai kotona avataan tilanne konkreettisesti ja yksinkertaisesti (ruutupaperi-vaihe) asiakkaan luottamus (”iholle”) saadaan lisätietoa asiakkaan kyvyistä ja taidoista, vipeistä, autoista ja sitoutumisenhalusta tai -mahdollisuuksista arvio yhteistyökumppaneista ja taloudellisen tai muun tuen tarpeesta (mahdollisuudesta ja oikeutuksesta) raakaversio työsuunnitelmasta yhteys vuokranantajaan ja aikalisä palikoiden kasaaminen eli tuumaustauko (asiakas pois iholta) ehdotuksen esittäminen kaikille osapuolille ja sopimuksen tai suunnitelman tekeminen toteutusvaiheen tuki, yhteys ja seuranta lopetus


Lataa ppt "Asumisneuvontaa Jyväskylän seudulla 2002-2006 Suomen Setlementtiliitto Asumisen seminaari 19.5.2006."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google