Opintojen ohjauksen organisointi HOPS opintopolun jäsentäjänä
Opintojen ohjauksen organisointi HOPS opintopolun jäsentäjänä Ohjauksen organisointi opintovaiheittain Alkuvaihe Keskivaihe Maisterivaihe/ loppuvaihe Ohjaussuunnitelman laatiminen Ohjauksen tavoitteet, sisältö, toimijat ja arviointi 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut Mikä on hops? Henkilökohtainen opintosuunnitelma Aikataulutettu suunnitelma opintojen etenemisestä Ammatillisen kasvun ja henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelma Hops on yhdistetty opiskelupäiväkirja ja opintojen suunnittelun väline, joka muotoutuu ja tarkentuu opintojen edetessä (Laitinen1991) Hopsilla tavoitellaan toteuttamiskelpoista, henkilökohtaista oppimissuunnitelmaa, jonka avulla sen laatinut opiskelija voi kohdistaa opiskeluponnistelunsa edistämään valitsemansa päämäärän toteutumista. (Partanen 1998) 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut
HOPS- työskentelyn peruslähtökohtia Kuka tekee? Kenelle tehdään? Milloin tehdään? Miten seurataan? 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut
OPINTOJEN SUUNNITTELU Välineet: kirjalliset (opinto-oppaat yms.) sähköiset (www, web-oodi) henkilöresurssit (amanuenssit, opintoneuvojat, tuutorit..) Kohde: opintojen suunnittelu, HOPS Tavoite: opiskelumotivaatio opintojen tavoitteellisuus opintojen eteneminen itseohjautuvuus Tekijä: opiskelija 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut
opintojen etenemisestä, valituista opintokokonaisuuksista Lähtötilanne perhe/ihmissuhteet työkokemus opinnot ammatilliset tavoitteet HOPS suunnitelma opintojen etenemisestä, valituista opintokokonaisuuksista ja ajankäytöstä Itsetuntemus osaaminen persoonallisuus arvot kiinnostuksen kohteet terveys resurssit Työelämä osaamistarpeet toimintakulttuuri uranhallinta opetussuunnitelma suuntautumisvaihtoehdot tutkintovaatimukset tutkimusalueet Koulutusala 18.5.2004 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut Avoin ja rajattu hops Rajattu hops Avoin hops Konkreettinen suunnitelma Ajattelutapa, joka edellyttää oman oppimisen aktiivista havainnointia Opiskelun alussa laadittava dokumentti Salkku, jota täytetään erilaisilla papereilla opintojen edetessä Sisältää suunnitelman opintojen etenemisestä, valituista opintokokonaisuuksista ja ajankäytöstä Sisältää tulevan ammatillisen uran pääpiirteet, ideakokoelman tulevaan ammattiin kuuluvista asiakokonaisuuksista Tarkennetaan lähinnä ulkoisista syistä aiheutuvista muutoksista johtuen Täydentyy ja laajenee yksilöllisen tavoitteenasettelun ja tulevan ammattikuvan määrittelyn kehittymisen kautta Opiskelun eteneminen nähdään hopsin toteutumisena, opintosuorituksilla mitattuna Opiskelun eteneminen nähdään oman ajattelutyön syvenemisenä, jota arvioidaan itse ja dialogissa ohjaajien ja mentorien kanssa Kattaa tutkinto-opiskelun eri jaksoineen Katsaus omaan elinikäiseen kehittymiseen (jatko-opinnot, ammatillinen kehittyminen jne.) Keskittyy yksilön omaan opiskeluun ja sen suunnitteluun Pyrkii kytkemään yksilön opinnot myös laajempiin yhteisöllisiin tai tiettyjen organisaatioiden kehittymistarpeisiin ja suunnitelmiin. 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut
HOPS ja ohjauksen laatu HOPS katalysoi ( Suntioinen 2005) Opiskelijaa analysoimaan omia tavoitteitaan ja tekemisiään Opintojen ohjauksen kehittämistä Opettajien pedagogisten valmiuksien lisäämistä Opettajien pedagogisen tietoisuuden lisäämistä Ohjauskäytäntöjen ja vaikuttavuuden arviointia 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut Ohjauksen laatu Mistä muodostuu laadukas ohjaus? Oped-laatu –hanketta mukaillen ohjauksen laatukriteerit (Ansela et al. 2005) Ohjauksen saatavuus ja ohjaukseen pääsyn takaaminen Ohjauksen läpinäkyvyys, tasa-arvoisuus ja tavoitteiden yhdenmukaisuus Ohjauksen integroituminen koulutukseen, opetukseen ja oppimiseen Työelämävalmiuksien ja ammatillisen kasvun tukeminen Ohjauksen arviointi-, seuranta- ja laadunvarmistusjärjestelmän kehittäminen Ohjaukseen liittyvän terminologian yhtenäistäminen ja käsitteiden määrittely 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Ohjauksen organisointi opintojen alkuvaiheessa Ohjauksen tavoitteet ja sisällöt Orientoituminen opiskelu- ja tiedeyhteisöön Akateemiset opiskelutaidot Opintojen suunnittelu/ HOPS-työskentelyn aloittaminen Ohjauksen toimijat Vertaistuutorit Opettajatuutorit Muu henkilökunta Ohjaus- ja työelämäpalveluiden tuki Alkuinfo HOPS-info 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Ohjauksen organisointi opintojen keskivaiheessa Ohjauksen tavoitteet ja sisällöt Oppisisällöllinen ohjaus Akateemiseen asiantuntijuuteen kasvun tukeminen Opiskeluprosessin tukeminen/ HOPS-työskentely Sivuainevalinnat Täydentävien opintojen tarve Vaihto-opiskelu Kieliopinnot Kandidaattityön tekeminen Harjoittelu Maisterivaiheen HOPSiin valmistautuminen Ohjauksen toimijat Yksikön ohjauksesta vastaavat henkilöt (amanuenssi, opintoneuvoja, opettajatuutori jne.) Vertaistuutorit Ohjaus- ja työelämäpalveluiden tuki Sivuaineinfot Uraryhmät Harjoitteluinfot ja tuki harjoittelupaikan hakemisessa 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Ohjauksen organisointi maisterivaiheen opinnoissa Ohjauksen tavoitteet ja sisällöt Opinnäytetyöprosessin tukeminen Työelämään ja jatko-opintoihin valmistautuminen HOPSin täsmentäminen Ohjauksen toimijat Yksikön ohjauksesta vastaavat henkilöt Lopputöiden ohjaajat Vertaistuutorointi Ohjaus- ja työelämäpalveluiden tuki: Graduryhmät Uraohjaus Työnhaun ohjaus Alumnitoiminta, mentorointi 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut Ohjaussuunnitelma KANDIDAATTIOPINNOT Aloitus 2.-3. opiskeluvuosi MAISTERIOPINNOT 4.-5. opiskeluvuosi TAVOITE SISÄLTÖ TOIMIJA & TOIMINTA SEURANTA 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut