Opintojen ohjauksen organisointi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HOPS – Henkilökohtainen opintosuunnitelma opiskelun tukena
Advertisements

Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
HOPS ja kuinka se laaditaan 2. 4
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Valtakunnallinen HOPS-seminaari
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
URASUUNNITTELU Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Minä oppijana 1 ov..
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
osana opiskelijan PLE:tä
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ zoppimisen ja opiskelun ohjaus, uranvalinnan (ammatillisen suuntautumisen) ohjaus, persoonalliseen kasvuun ja kehitykseen.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Opintokaaren ammatillinen juonne kasvatustieteiden koulutuksessa TIINA KEMPPAINEN OULUN YLIOPISTO
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Käki-projekti, e-hops esittely Käki-projekti eHOPS-esittely
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
KTEP001 Terveystieteiden asiantuntijuus I - fysioterapia Korniloff, Sjögren Syksy 2015.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Projektinhallinta ja opiskelu
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Väyläopintoihin ohjautuminen
Esityksen transkriptio:

Opintojen ohjauksen organisointi HOPS opintopolun jäsentäjänä

Opintojen ohjauksen organisointi HOPS opintopolun jäsentäjänä Ohjauksen organisointi opintovaiheittain Alkuvaihe Keskivaihe Maisterivaihe/ loppuvaihe Ohjaussuunnitelman laatiminen Ohjauksen tavoitteet, sisältö, toimijat ja arviointi 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut

Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut Mikä on hops? Henkilökohtainen opintosuunnitelma Aikataulutettu suunnitelma opintojen etenemisestä Ammatillisen kasvun ja henkilökohtaisen kehittymisen suunnitelma Hops on yhdistetty opiskelupäiväkirja ja opintojen suunnittelun väline, joka muotoutuu ja tarkentuu opintojen edetessä (Laitinen1991) Hopsilla tavoitellaan toteuttamiskelpoista, henkilökohtaista oppimissuunnitelmaa, jonka avulla sen laatinut opiskelija voi kohdistaa opiskeluponnistelunsa edistämään valitsemansa päämäärän toteutumista. (Partanen 1998) 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut

HOPS- työskentelyn peruslähtökohtia Kuka tekee? Kenelle tehdään? Milloin tehdään? Miten seurataan? 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut

OPINTOJEN SUUNNITTELU Välineet: kirjalliset (opinto-oppaat yms.) sähköiset (www, web-oodi) henkilöresurssit (amanuenssit, opintoneuvojat, tuutorit..) Kohde: opintojen suunnittelu, HOPS Tavoite: opiskelumotivaatio opintojen tavoitteellisuus opintojen eteneminen itseohjautuvuus Tekijä: opiskelija 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut

opintojen etenemisestä, valituista opintokokonaisuuksista Lähtötilanne perhe/ihmissuhteet työkokemus opinnot ammatilliset tavoitteet HOPS suunnitelma opintojen etenemisestä, valituista opintokokonaisuuksista ja ajankäytöstä Itsetuntemus osaaminen persoonallisuus arvot kiinnostuksen kohteet terveys resurssit Työelämä osaamistarpeet toimintakulttuuri uranhallinta opetussuunnitelma suuntautumisvaihtoehdot tutkintovaatimukset tutkimusalueet Koulutusala 18.5.2004 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut

Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut Avoin ja rajattu hops Rajattu hops Avoin hops Konkreettinen suunnitelma Ajattelutapa, joka edellyttää oman oppimisen aktiivista havainnointia Opiskelun alussa laadittava dokumentti Salkku, jota täytetään erilaisilla papereilla opintojen edetessä Sisältää suunnitelman opintojen etenemisestä, valituista opintokokonaisuuksista ja ajankäytöstä Sisältää tulevan ammatillisen uran pääpiirteet, ideakokoelman tulevaan ammattiin kuuluvista asiakokonaisuuksista Tarkennetaan lähinnä ulkoisista syistä aiheutuvista muutoksista johtuen Täydentyy ja laajenee yksilöllisen tavoitteenasettelun ja tulevan ammattikuvan määrittelyn kehittymisen kautta Opiskelun eteneminen nähdään hopsin toteutumisena, opintosuorituksilla mitattuna Opiskelun eteneminen nähdään oman ajattelutyön syvenemisenä, jota arvioidaan itse ja dialogissa ohjaajien ja mentorien kanssa Kattaa tutkinto-opiskelun eri jaksoineen Katsaus omaan elinikäiseen kehittymiseen (jatko-opinnot, ammatillinen kehittyminen jne.) Keskittyy yksilön omaan opiskeluun ja sen suunnitteluun Pyrkii kytkemään yksilön opinnot myös laajempiin yhteisöllisiin tai tiettyjen organisaatioiden kehittymistarpeisiin ja suunnitelmiin. 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut

HOPS ja ohjauksen laatu HOPS katalysoi ( Suntioinen 2005) Opiskelijaa analysoimaan omia tavoitteitaan ja tekemisiään Opintojen ohjauksen kehittämistä Opettajien pedagogisten valmiuksien lisäämistä Opettajien pedagogisen tietoisuuden lisäämistä Ohjauskäytäntöjen ja vaikuttavuuden arviointia 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut

Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut Ohjauksen laatu Mistä muodostuu laadukas ohjaus? Oped-laatu –hanketta mukaillen ohjauksen laatukriteerit (Ansela et al. 2005) Ohjauksen saatavuus ja ohjaukseen pääsyn takaaminen Ohjauksen läpinäkyvyys, tasa-arvoisuus ja tavoitteiden yhdenmukaisuus Ohjauksen integroituminen koulutukseen, opetukseen ja oppimiseen Työelämävalmiuksien ja ammatillisen kasvun tukeminen Ohjauksen arviointi-, seuranta- ja laadunvarmistusjärjestelmän kehittäminen Ohjaukseen liittyvän terminologian yhtenäistäminen ja käsitteiden määrittely 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut

Ohjauksen organisointi opintojen alkuvaiheessa Ohjauksen tavoitteet ja sisällöt Orientoituminen opiskelu- ja tiedeyhteisöön Akateemiset opiskelutaidot Opintojen suunnittelu/ HOPS-työskentelyn aloittaminen Ohjauksen toimijat Vertaistuutorit Opettajatuutorit Muu henkilökunta Ohjaus- ja työelämäpalveluiden tuki Alkuinfo HOPS-info 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut

Ohjauksen organisointi opintojen keskivaiheessa Ohjauksen tavoitteet ja sisällöt Oppisisällöllinen ohjaus Akateemiseen asiantuntijuuteen kasvun tukeminen Opiskeluprosessin tukeminen/ HOPS-työskentely Sivuainevalinnat Täydentävien opintojen tarve Vaihto-opiskelu Kieliopinnot Kandidaattityön tekeminen Harjoittelu Maisterivaiheen HOPSiin valmistautuminen Ohjauksen toimijat Yksikön ohjauksesta vastaavat henkilöt (amanuenssi, opintoneuvoja, opettajatuutori jne.) Vertaistuutorit Ohjaus- ja työelämäpalveluiden tuki Sivuaineinfot Uraryhmät Harjoitteluinfot ja tuki harjoittelupaikan hakemisessa 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut

Ohjauksen organisointi maisterivaiheen opinnoissa Ohjauksen tavoitteet ja sisällöt Opinnäytetyöprosessin tukeminen Työelämään ja jatko-opintoihin valmistautuminen HOPSin täsmentäminen Ohjauksen toimijat Yksikön ohjauksesta vastaavat henkilöt Lopputöiden ohjaajat Vertaistuutorointi Ohjaus- ja työelämäpalveluiden tuki: Graduryhmät Uraohjaus Työnhaun ohjaus Alumnitoiminta, mentorointi 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut

Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut Ohjaussuunnitelma KANDIDAATTIOPINNOT Aloitus 2.-3. opiskeluvuosi MAISTERIOPINNOT 4.-5. opiskeluvuosi TAVOITE SISÄLTÖ TOIMIJA & TOIMINTA SEURANTA 18.5.2005 Anita Perttunen/ Ohjaus- ja työelämäpalvelut