Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Advertisements

Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Kokemuksia opiskelijoiden yritysprojektien ja tutkivan oppimisen ohjaamisesta verkossa Eija Kalliala
Turun esi- ja perusopetuksessa
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
EAPE-kokonaisuuden toteutus Aloitus- seminaari I & II 8 h + 8 h Loppu- seminaari 8 h Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä.
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
HOK työryhmä Ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen suorittaminen PIRKOn sisällä  VAKIO-CASE - joustavat opintopolut ammattitaidon.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ongelmaperustainen oppiminen
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Pajatyön mahdollisuuksia erityisopetuksen järjestämisessä
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Pedagoginen kehittäminen
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Tasavirta-koulutus Imatra 7.10., 8.10., ,
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Saimaan ammattiopisto Sampo
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Virtuaalikylä virtuaalinen oppimisympäristö
Järjestökoulutuksen kehittäminen
UP2US – Meistä kiinni –hankkeen YouTube-videot
Esityksen transkriptio:

Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason kartoitus + tuki ryhmän koko mielekäs heti omakohtainen kokeilu 2.Ryhmän muotoutuminen alkaa… ryhmän pelisäännöt (yht. toim.) yhteinen kieli ja käsitteet sisällöllisesti ja teknisesti 3.Harjoitteluvaihe (tuettu, kanssaopiskelijat, PBL-periaatteella) ryhmäytyminen tiivistyy opettajan herkkyys ja reaktiokyky - mahd. yksilön huomioimisen tasot 4.Varsinainen työskentely alkaa ohjaajan rooli muuttuu, sis. rooli kasvaa tekn. tuen tarve vähenee lähitapaamisia TieVie –koulutuksen lähiopetuspäivät Espoossa – Ryhmä 4:n ryhmätyöt

Verkkokurssin rakentamisen vaiheet II Vuorovaikutus -mikä on vuorovaikutuksen tavoite -resurssit, mm. aika -ketkä mukana vuorovaikutuksessa (minkä osan tavoitteesta hoitavat) I Verkkoympäristön pedagoginen suunnittelu (VEPSU) -oppimiskäsitysten näkyväksi tekeminen --> vaikuttaa ”moneen” -kohderyhmä -> opiskelija-analyysi III Verkkokurssin hallintokäytäntöjen laatiminen IV Opisk. arvioinnin toteuttaminen TieVie –koulutuksen lähiopetuspäivät Espoossa – Ryhmä 4:n ryhmätyöt

Verkkokurssien toteuttamisessa tarvittavia toimintoja ja asioita Sisällön tuottajat -yhteistyö & asiantuntijat esiin -verkkotekstin tuottaminen! (taitokurssi) -resursseja Tekninen tuki -alustan valinta ja kehittäminen -kieli yhteistä -lisää resursseja Ohjaus ja opastus -koulutusta ja resursseja -pedagoginen puoli mukaan -kilpailu -tekijänoikeudet -keneltä pyydetään apua? -eriytynyt tekninen tuki -yhteistyöhenkilöt -johdon motivointi TieVie –koulutuksen lähiopetuspäivät Espoossa – Ryhmä 4:n ryhmätyöt

1.Päämäärät ja tavoitteet -toimintaympäristö- resurssit -kokemukset- tuoreet näkemykset mukaan -sitouttaminen 2. Oppimisen arviointi -arviointi -palaute (molempiin suuntiin – eri tahot) -arvostelu 3. Rakenne 4. Opetusmenetelmät ja sisältökomponentit Mikä verkkoon siirryttäessä muuttuu? Ryhmätyö jonka otsikosta ei päästy yksimielisyyteen väliarvioinnit -> helppo työstettävyys (tilasto-ohjelmat TieVie –koulutuksen lähiopetuspäivät Espoossa – Ryhmä 4:n ryhmätyöt