Pedagogisen toimikunnan viidennen kokouksen muistio
Myönteisiä kokemuksia vesosta, tämän vuoden teema (tutustuminen) sai hyvän alun Eerikkilässä Pohdintaryhmien toiminta ja innostus keskeistä yhtenäiskoulun suunnittelussa Teemat, visiot ja keskeiset kysymykset esim. opettajuudesta sekä hankkeen aikataulu tuodaan näkyville kouluihin Kysely opettajille yhtenäiskouluun liittyvistä ajatuksista tulossa keväällä 2015
Kohti yhtenäiskoulua Positiivisuus, vuorovaikutus- ilmapiiri, hymyn voima Opettajat kehittämässä omaa koulua Oppilaiden osallistaminen ja vaikuttamis- mahdollisuudet Yhteisten pelisääntöjen työstäminen = matriisi Koulu osana yhteiskuntaa, ajan seuraaminen Visiot ja kehityskaaret, painopisteet
Ulkoalue+välitunnit Jyrki, Johanna, Mari, Tanja, Marjo, Päivi O, Santtu OPS: Yhteiset tilat Seppo, Arja, Aune, Heidi, Riitta, Katja, Juha peto vierailu OPS: Arviointi Kristiina, Suvi, Mirjami, Merja, Aino OPS:
Yhteiskunta Marja-Riitta, Oili, Mika, Jarmo OPS: Lukio Markku, Harri, Helvi, Annikki OPS: Joustava Taina, Teija, Jari, Minna P, Merja, Leea, Marika, Päivi P, Tomi OPS:
Osallistaminen Senni, Miia- Maria, Mari, Ari, Jenni K, Essi 9.10 peto vierailu OPS: TVT Jarno, Esa, Eino, Kyösti OPS: Asema/YK Mervi, Eeva- Maija, Minna V, Jenni S. Ryhmä hajaantuu ops- työtä varten
YT Kirkonkylän koulu klo Yhteiset toimintaohjeet sekä ops-ohjeistus Unelmieni koulu- kilpailu oppilaille, Mervi ohjeistaa Työskentely pohdintaryhmittäin oman aihealueen parissa YT Ryhmät kokoontuvat valitsemassaan paikassa Opsiin tutustuminen Oman aihealueen työstäminen VESO Paikka ilmoitetaan myöhemmin Veso klo OPS2016 yleisen osan linkittyminen pohdintaryhmien työhön Pikkujoulut
Pohdittavaksi mitä käytäntöjä/ratkaisuja tulevassa yhtenäiskoulussa halutaan ottaa käyttöön miten oman aihealueen suunnitteluun osallistetaan oppilaita ja vanhempia miten omaan aihealueen käytäntöjen pohtimiseen aiotaan kysyä muun henkilöstön mielipiteitä Tehtäväksi Valmiin tekstin tuottaminen koulun toimintakulttuurista ja käytännön työskentelytavoista omaan aihealueeseen liittyen. Konkreettisia ehdotuksia miten yhtenäiskoulussa toimitaan OPS2016 yleisen osan työstäminen Mahdollisten tutustumiskäyntien suunnittelu Kokousmuistioiden toimittaminen pedagogiselle toimikunnalle
Pedagoginen toimikunta kokoontuu joka kolmas torstai klo veson suunnittelu, hankehakemus, arkkitehdin vierailu veson materiaalien läpikäynti, aikataulutus lukuvuodelle , viestintä, johtaminen PETO ryhmä työstää: kysely kevättä 2015 varten, johtaminen, viestintä pohdintaryhmän vierailu (osallistaminen sekä Mervi ja Eeva-Maija) pohdintaryhmän vierailu (yhteiset tilat) Veso ja pikkujoulut syksyn arviointi, kevään suunnittelu klo 13
Viestintä Johtaminen
Yhtenäiskoulun kulmakiviä Yhteistyö Opettajien kesken, aineesta ja luokka-asteesta riippumatta Oppilaiden kanssa tehtävä vuorovaikutuksellinen yhteistyö Koko henkilökunnan yhteistyö Kodin ja koulun yhteistyö Yhteistyö esiopetuksen, Aseman koulun ja Väinö Linnan lukion kanssa ****** Yhteistyöstä voimaa omaan jaksamiseen ja tukea osaamiseen Toisen työn tunteminen ja arvostaminen Oppilastuntemus lisääntyy Sitoutuminen Yhtenäiskouluun sitoutuminen Yhteisten pelisääntöjen noudattaminen Mitä sovitaan, siinä pysytään Meidän koulu, kaikkien oppilaat, kaikkien opettajat, ei ala- ja yläkoulua ****** Tuo turvallisuutta Luo yhteishenkeä Yhteisön merkitys yksilölle, yksilön merkitys yhteisölle Suunnitelmallisuus Hyvä suunnittelu mahdollistaa isonkin yksikön toiminnan Vuosisuunnitelmat tärkeä työkalu Tavoitteet esim. seuraavalle kahdelle vuodelle, mihin pyrimme Kaikki tietävät missä mennään ****** Tuottaa hyvinvointia Johtajuuden merkitys korostuu Oppilaat mukaan suunnittelutyöhön
Pedagoginen toimikunta työskentelee yhtenäiskoulun perustamiseen saakka Pohdintaryhmät suunnittelevat yhtenäiskoulun toimintakulttuuria Huhdin ja Kirkonkylän koulujen tiivis yhteistyö (opettajat, oppilaat, huoltajat) Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa Nykyisten vahvuuksien kartoittaminen ja hyödyntäminen OPS-työn linkittyminen Osallistaminen Strategian laatiminen Toimintakulttuurin luominen Yhteiset pelisäännöt Tavoitteiden asettaminen yhtenäiskoulun ensimmäiselle toimintavuodelle Eri luokka-asteiden tiivis yhteistyö Opettajien ja oppilaiden sitouttaminen uuden koulun toimintakulttuuriin Yhtenäiskoulu aloittaa toimintansa Toimintakulttuuria aletaan toteuttaa käytännössä Ensimmäisen vuoden tavoitteet käytäntöön ja niiden toteutumisen seuranta