Pedagogisen toimikunnan viidennen kokouksen muistio 28.8.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

Barents-Parents Lapin yliopiston harjoittelukoulu.
. Rauman freinetkoulu.
PaLaVa-projekti Toimijoiden aloituspalaveri klo
Harvialan koulu ja päiväkoti
Kansalaisvaikuttamisen verkkokurssi
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
T AMPEREEN YLIOPISTON NORMAALIKOULUN YHTEISTOIMINNALLINEN LIIKUNTAPÄIVÄ Vuosiluokat 1 - lukio.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Viikko 14 (2. – ) Maanantai: (2.4.) -9B: Pankkivierailu (lähtö klo 9.45) Tiistai: (3.4.) -9.LK: Ammattistarttiin tutustuminen ilmoittautuneille.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
OPS MH/IK
Perusopetuksen ryhmäkoko
Viikko 11 (11. – 15.3.) Maanantai: (11.3.) - Tiistai: (12.3.) -Alakoulun liikuntapäivä klo Yläkoulun liikuntailtapäivä klo Keskiviikko:
Pedagogisen toimikunnan kolmannen kokouksen muistio
Pedagogisen toimikunnan toisen kokouksen muistio
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Pedagogisen toimikunnan ensimmäisen kokouksen muistio
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
Pedagogisen toimikunnan kymmenennen kokouksen muistio
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Viikko 12 (19. – ) 7.LK TET-VIIKKO Maanantai: (19.3.) -9.LK tukarit: Suunnittelupalaveri klo Tiistai: (20.3.) -6A ja 9D: Ympäristömessut.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
KIT -vastaavat KIT -toimintasuunnitelma 2015.
YO-info K2015.
Kulttuuri ja hyvinvointi Vuoden 2015 KIT-toiminnan suuntaviivat.
Viikko 3 (14. – ) Maanantai: (14.1.) -3. JAKSO ALKAA Tiistai: (15.1.) -9.LK: Tutustuminen II-asteen oppilaitoksissa klo 9-15 Keskiviikko: (16.1.)
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
KIT -vastaavat KIT -toimintasuunnitelma 2015.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Viikko 36 (5.9. – 9.9.) Maanantai: (5.9.) - Tiistai: (6.9.) LK vanhempainilta klo Keskiviikko: (7.9.) -Alakoulu: Liikuntapäivä klo
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Opettajat Kuninkaanhaka
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Miten uusi opetussuunnitelma näkyy rakentamishankkeessa? NOVA SCHOLA FINLANDIA
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LUKION OPS-PROSESSIN AIKATAULUTUSTA OPS 2016.
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Heinävaaran koulun vanhempainilta ( E-6)
Toimivan oppilaskunnan hallituksen valinta – kuinka temppu tehdään?
Vaalit
Laaja-alainen arviointi
Esityksen transkriptio:

Pedagogisen toimikunnan viidennen kokouksen muistio

 Myönteisiä kokemuksia vesosta, tämän vuoden teema (tutustuminen) sai hyvän alun Eerikkilässä  Pohdintaryhmien toiminta ja innostus keskeistä yhtenäiskoulun suunnittelussa  Teemat, visiot ja keskeiset kysymykset esim. opettajuudesta sekä hankkeen aikataulu tuodaan näkyville kouluihin  Kysely opettajille yhtenäiskouluun liittyvistä ajatuksista tulossa keväällä 2015

Kohti yhtenäiskoulua Positiivisuus, vuorovaikutus- ilmapiiri, hymyn voima Opettajat kehittämässä omaa koulua Oppilaiden osallistaminen ja vaikuttamis- mahdollisuudet Yhteisten pelisääntöjen työstäminen = matriisi Koulu osana yhteiskuntaa, ajan seuraaminen Visiot ja kehityskaaret, painopisteet

Ulkoalue+välitunnit Jyrki, Johanna, Mari, Tanja, Marjo, Päivi O, Santtu OPS: Yhteiset tilat Seppo, Arja, Aune, Heidi, Riitta, Katja, Juha peto vierailu OPS: Arviointi Kristiina, Suvi, Mirjami, Merja, Aino OPS:

Yhteiskunta Marja-Riitta, Oili, Mika, Jarmo OPS: Lukio Markku, Harri, Helvi, Annikki OPS: Joustava Taina, Teija, Jari, Minna P, Merja, Leea, Marika, Päivi P, Tomi OPS:

Osallistaminen Senni, Miia- Maria, Mari, Ari, Jenni K, Essi 9.10 peto vierailu OPS: TVT Jarno, Esa, Eino, Kyösti OPS: Asema/YK Mervi, Eeva- Maija, Minna V, Jenni S. Ryhmä hajaantuu ops- työtä varten

YT Kirkonkylän koulu klo Yhteiset toimintaohjeet sekä ops-ohjeistus Unelmieni koulu- kilpailu oppilaille, Mervi ohjeistaa Työskentely pohdintaryhmittäin oman aihealueen parissa YT Ryhmät kokoontuvat valitsemassaan paikassa Opsiin tutustuminen Oman aihealueen työstäminen VESO Paikka ilmoitetaan myöhemmin Veso klo OPS2016 yleisen osan linkittyminen pohdintaryhmien työhön Pikkujoulut

 Pohdittavaksi mitä käytäntöjä/ratkaisuja tulevassa yhtenäiskoulussa halutaan ottaa käyttöön miten oman aihealueen suunnitteluun osallistetaan oppilaita ja vanhempia miten omaan aihealueen käytäntöjen pohtimiseen aiotaan kysyä muun henkilöstön mielipiteitä  Tehtäväksi Valmiin tekstin tuottaminen koulun toimintakulttuurista ja käytännön työskentelytavoista omaan aihealueeseen liittyen. Konkreettisia ehdotuksia miten yhtenäiskoulussa toimitaan OPS2016 yleisen osan työstäminen Mahdollisten tutustumiskäyntien suunnittelu Kokousmuistioiden toimittaminen pedagogiselle toimikunnalle

 Pedagoginen toimikunta kokoontuu joka kolmas torstai klo veson suunnittelu, hankehakemus, arkkitehdin vierailu veson materiaalien läpikäynti, aikataulutus lukuvuodelle , viestintä, johtaminen PETO ryhmä työstää: kysely kevättä 2015 varten, johtaminen, viestintä pohdintaryhmän vierailu (osallistaminen sekä Mervi ja Eeva-Maija) pohdintaryhmän vierailu (yhteiset tilat) Veso ja pikkujoulut syksyn arviointi, kevään suunnittelu klo 13

 Viestintä  Johtaminen

Yhtenäiskoulun kulmakiviä Yhteistyö Opettajien kesken, aineesta ja luokka-asteesta riippumatta Oppilaiden kanssa tehtävä vuorovaikutuksellinen yhteistyö Koko henkilökunnan yhteistyö Kodin ja koulun yhteistyö Yhteistyö esiopetuksen, Aseman koulun ja Väinö Linnan lukion kanssa ****** Yhteistyöstä voimaa omaan jaksamiseen ja tukea osaamiseen Toisen työn tunteminen ja arvostaminen Oppilastuntemus lisääntyy Sitoutuminen Yhtenäiskouluun sitoutuminen Yhteisten pelisääntöjen noudattaminen Mitä sovitaan, siinä pysytään Meidän koulu, kaikkien oppilaat, kaikkien opettajat, ei ala- ja yläkoulua ****** Tuo turvallisuutta Luo yhteishenkeä Yhteisön merkitys yksilölle, yksilön merkitys yhteisölle Suunnitelmallisuus Hyvä suunnittelu mahdollistaa isonkin yksikön toiminnan Vuosisuunnitelmat tärkeä työkalu Tavoitteet esim. seuraavalle kahdelle vuodelle, mihin pyrimme Kaikki tietävät missä mennään ****** Tuottaa hyvinvointia Johtajuuden merkitys korostuu Oppilaat mukaan suunnittelutyöhön

Pedagoginen toimikunta työskentelee yhtenäiskoulun perustamiseen saakka Pohdintaryhmät suunnittelevat yhtenäiskoulun toimintakulttuuria Huhdin ja Kirkonkylän koulujen tiivis yhteistyö (opettajat, oppilaat, huoltajat) Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa Nykyisten vahvuuksien kartoittaminen ja hyödyntäminen OPS-työn linkittyminen Osallistaminen Strategian laatiminen Toimintakulttuurin luominen Yhteiset pelisäännöt Tavoitteiden asettaminen yhtenäiskoulun ensimmäiselle toimintavuodelle Eri luokka-asteiden tiivis yhteistyö Opettajien ja oppilaiden sitouttaminen uuden koulun toimintakulttuuriin Yhtenäiskoulu aloittaa toimintansa Toimintakulttuuria aletaan toteuttaa käytännössä Ensimmäisen vuoden tavoitteet käytäntöön ja niiden toteutumisen seuranta