Support from the top: supervisors' perceived organizational support as a moderator of leader- member exchange to satisfaction and performance relationships.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perceived Reciprocity, Social Support, and Stress at Work: The Role of Exchange and Communal Orientation Bram P. Buunk, Bert Jan Doosje, Liesbeth G.J.M.
Advertisements

Toimistotyön riskit ja haasteet
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Työhönvalmennuksella työelämään
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Keskeisiä teemoja asiakaskohtaisissa esimiesvalmennuksissa
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
GRADUAIHEITA Työ- ja organisaatio-psykologia
Leslie B. Hammer, Jennifer C. Cullen, Margaret B. Neal, Robert B. Sinclair and Margarita V. Shafiro: The Longitudinal Effects of Work-Family Conflict and.
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Työhyvinvoinnin tekijät Akavan Erityisalojen työmarkkinatutkimusten tuloksia Tiivistelmädiat
Work/Non-Work Interface: A Review of Theories and Findings
Minne tästä?. Kotiin, mutta ensin... •Pois nykyisestä irrallisten ratkaisujen lyhytnäköisestä toimintamallista •Kielipoliittinen suunnittelun tulee löytää.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
GRADUAIHEITA Työ- ja organisaatio-psykologia
Puu- ja kivitalojen vertaileva asumistyytyväisyystutkimus 2008 | |1T-6370VR Puu- ja kivitalojen vertaileva asumistyytyväisyystutkimus 2008 Suomen.
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
Palautteen olemuksesta
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
VAPAAEHTOISTEN JOHTAMINEN. Minä “Happiness is a state of activity.” – Aristotle.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
LEMPÄÄLÄN KUNTA TYÖHYVINVOINTIKYSELY 2013 (OTTEITA) Vastaajia yhteensä: 856 – Vastausprosentti 59 % Analyysi tuloksista.
©2009 Great Place to Work® Institute, Inc. Suomen parhaat työpaikat -tutkimus Great Place to Work ® Institute Emmi Rautiainen Konsultti, KTM ©2009 Great.
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
Läheltä piti -tilanteet
Työpaikat kuntoon - pilotti Luottamusmieskonferenssi Aki Rouhiainen
Tutkijan identifioinnin esiselvitys 2013 Tuija Raaska RAKETTI-TIEHA –ohjausryhmän kokous.
” Expanding the Psychosocial Work Environment: Workplace Norms and Work-Family Conflict as Correlates of Stress and Health” Journal of Occupational Health.
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
1 Työhyvinvointi ja johtaminen kilpailutekijäksi Työvoimapula 2012 ? Kaikkien kyvyt käyttöön -seminaari Joni Hautojärvi Norilsk Nickel Harjavalta.
The Nature of Work and the Stress of Higher Status Scott Shieman, Yuko Kurashina Whitestone, Karen Van Gundy Journal of Health and Social Behavior 2006,
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Esimiesviestintä.
Oikeudenmukainen johtaminen ja ryhmän tehokkuus
Amiram D. Vinokur & Michelle van Ryn Social Support and Undermining in Close Relationships: Their Independent Effects on the Mental Health of Unemployed.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Yleistä tutkimuksesta
Palautteenanto työpaikalla
Pekka Aula Topiantti Äikäs
Organisational justice and health of employees: prospective cohort study M Kivimäki, M Elovainio, J Vahtera, J E Ferrie (2002)
The Balance of Give and Take: Toward a Social Exchange Model of Burnout Wilmar B. Schaufeli Tiina Markkanen & Petra Tiihonen
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
PuViPe :: Osku Tervonen & Samu Liimatta :: Työhaastattelu
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Uuden työntekijän perehdyttäminen
Esimies Viestijänä Hanhela Turusenaho Väänänen.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
2 Tutkimuksen suunnittelu
Fysioterapia työterveyshuollossa Työn psykososiaalinen kuormitus.
TE3 TERVEYDEN, TOTTUMUSTEN JA TOIMINTAKYVYN ARVIOINTI JA SEURANTA Hurtig
VEROHALLINTO ESITTÄÄ Uusi yrittäjä pulassa Pimeä työ pettää Sinä valitset! 1.
KANSALAISTURVALLISUUDEN TILA SUOMESSA näkökulma kansalaisten varautumisen tilaan ja resursseihin eri alueilla Tuula Kekki & Teija Mankkinen
ENNAKKOTIETOJA SYYSKUUSSA 2013 JULKAISTAVASTA T-MEDIAN LUOTTAMUS & MAINE -TUTKIMUKSESTA: Julkaisemme yhdessä Talouselämän kanssa listan Suomen hyvä- ja.
Sisarussuhteet uusperheissä
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Asiakaspalvelu ja vuorovaikutus
Yritystukien vaikutuksista
VAPAAEHTOISTYÖN JOHTAMINEN HYVINKÄÄ
Toimiva työyhteisö – organisaatiokäyttäytyminen LEA2LL068:28 Yksilö - Ryhmä - Organisaatio MOTIVAATIO Riitta Rautava.
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Siun soten päihdeohjelma
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

Support from the top: supervisors' perceived organizational support as a moderator of leader- member exchange to satisfaction and performance relationships. Berrin Erdogan, Jeanne Enders In Journal of Applied Psychology 2007

1. Käsitteiden määrittely ja tutkimushypoteesit: LMX - Leader–member -exchange: johtajan ja alaisen välinen vuorovaikutus. -> korkea LMX johtaa parempaan työtyytyväisyyteen ja työtehokkuuteen -> Perustuu vaihtoteoreettiseen näkemykseen sosiaalisista vuorovaikutussuhteista POS - perceived organizational support: Henkilön kokema organisaatiolta saamansa tuki ja luottamus.

Mikä tutkimuksessa on uutta? Tutkimuksen anti on havaitun organisaation tuen käsitteen (POS) tuominen monitasoiseksi tekijäksi työhyvinvoinnin kehittämisessä. Aiemmissa tutkimuksissa on huomattu molempien (LMX ja POS) merkitykset työtyytyväisyyteen ja tehokkuuteen. Esim. sosiaalinen vuorovaikutus esimiehen ja alaisen välillä johtaa alaisten parempaan työhyvinvointiin, luottamuksen syntymiseen, vaikutusmahdollisuuksien lisääntymiseen ja palkkaan. POS osalta on tutkittu, että alaisten havaitsema organisaatiolta saamansa tuki vaikuttaa työhyvinvointiin. -> Tässä tutkimuksessa organisaatiolta saatu tuki ja kokemukset tuesta vaikuttavat myös esimiehen toimintaan.

Hypoteesit tutkimuksessa Hypoteesi 1. Esimiehen kokema organisaation tuki (POS) vaikuttaa työntekijöiden LMX:n ja työtyytyväisyyden suhteeseen. ->Esimiehen korkea POS johtaa työntekijän LMX:n positiiviseen vaikutukseen työtyytyväisyydessä. Matala POS esimiehellä johtaa työntekijän LMX:n negatiiviseen vaikutukseen työtyytyväisyydessä. Hypoteesi 2. Esimiehen kokema organisaation arvostus ja luottamus (POS) vaikuttavat LMX:n ja työntekijöiden suorituskyvyn suhteeseen. -> Esimiehen korkea POS johtaa työntekijän LMX:n positiiviseen vaikutukseen työsuorituskyvyssä. Matala POS esimiehellä johtaa työntekijän LMX:n negatiiviseen vaikutukseen työsuorituskyvyssä.

Aineisto ja tutkimusmetodit Kvantitatiivinen tutkimus, jossa aineistona kuudesta ruokatavarakaupasta kerätyt johtajien ja alaisten kyselylomakkeet - alaiset N=210, esimiehet N=38 Alaisilta selvitettiin a) alainen-esimies –suhteen (LMX) laatuun liittyviä asioita sekä b) työtyytyväisyyttä Seitsenasteisia väitteitä (1=vahvasti eri mieltä, 7=vahvasti samaa mieltä) ”esimieheni tulisi avukseni, mikäli minua vastaan hyökättäisiin”; ”minua ei haittaa työskennellä erityisen lujasti esimieheni eteen”. Esimiehiltä selvitettiin a) koettua organisatorista tukea (POS) sekä b) arvioita työntekijöiden suoritustasosta – Seitsenasteisia väitteitä ”alainen suorittaa aina tyydyttävästi hänelle osoitetut tehtävät” organisaationi on halukas auttamaan minua, kun tarvitsen erityistä palvelusta” Lisäksi huomioitiin taustamuuttujina mm. sukupuoli, työsuhteen laatu ja kesto, esimiehen organisatorinen status sekä alaisten määrä Hypoteeseja tarkasteltiin hierarkkisen lineaarimallinnuksen avulla

3. Tutkimuksen tulokset Työtyytyväisyysasteikolla ketkä ovat eniten tyytyväisiä ja ketkä vähiten: ++ esimies on luotettava – työntekijät ovat usein vuorovaikutuksessa hänen kanssaan + esimies ei ole luotettava - työntekijät ovat usein vuorovaikutuksessa hänen kanssaan - esimies ei ole luotettava - työntekijät eivät ole usein vuorovaikutuksessa hänen kanssaan -- esimies on luotettava - työntekijät eivät ole usein vuorovaikutuksessa hänen kanssaan Koetun organisaation tuen vaikutus vuorovaikutuksen kautta työtyytyväisyyteen

Koetun organisaation tuen vaikutus vuorovaikutuksen kautta työsuorituksiin Työsuoritukset, ketkä suoriutuvat parhaiten, ketkä heikoiten ++ pomo on luotettava – työntekijät ovat usein vuorovaikutuksessa hänen kanssaan -> muissa tapauksissa vaikutus on pieni.

Tutkimuksen antia 1. Esimiehen organisaation tuella on merkitystä sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta työtyytyväisyyteen ja suorituksiin. 2. Tutkimus osoitti myös, että esimies-alainen -vuorovaikutuksella ei aina ole positiivista vaikutusta -> Miksi alaiset eivät pyri suoriutumaan tehtävistään paremmin, jos esimies ei nauti luottamusta organisaatiossa mutta on vuorovaikutuksessatyöntekijän kanssa. -> Mahdollinen selitys: työntekijät valitsevat muita tapoja vastavuoroisuuteen. Tai esimiehet tällöin toimivat organisaation tehokkuudelle haitallisilla toimintavoilla 3. Tutkimus osoittaa, että on tärkeää tutkia, mitkä ovat vaikuttavat mekanismit esimies-alaissuhteen taustalla.

Käytännön sovellukset Korkea työtyytyväisyys ja työteho ovat mahdollisia jos A) Johtajat rakentavat alaistensa kanssa korkealaatuisia ihmissuhteita B) Organisaatio pitää huolen siitä, että johtajat kokevat riittävästi tukea organisaation taholta. Kun molemmat ehdot täyttyvät, johtajat voivat tuottaa positiivisia kokemuksia alaisilleen  alaiset kokevat suurta velvoitetta vastavuoroisuuteen Korkea LMX kehittyy normaalisti organisatorisen kontrollin ulkopuolisten tekijöiden seurauksena (esim. ihmisten välinen samankaltaisuus) Tutkimustulokset antavat organisaatioille välineitä LMX:n hyödyntämiseen: –Johtajien tuki -> johtajilla välineitä parantaa työntekijöiden tyytyväisyyttä ja suoritustasoa Tuki voi olla esimerkiksi oikeudenmukaista kohtelua, riittävää palkitsemista tai suotuisten työskentelyolosuhteiden luomista. –Ongelma: Matalan LMX:n työntekijöiden voi olla vaikeaa toimia korkean POS:n esimiehen alaisuudessa  Organisaation on suojeltava työntekijöitä siirtämällä näitä organisaatiossa

1) Organisatorinen tuki  esimiehellä enemmän valtaa  toimivatko työntekijät pelosta? 2) ”Hännystelyn” mahdollisuus? Pyritäänkö korkean POS:n esimiehen suosioon? - Ihmissuhteiden ”aitous” vs. instrumentaalisuus - hännystelyn vaikutukset työpaikan ilmapiirille? 3) Miten heikon LMX:n työntekijät suhtautuvat työtovereihinsa, jotka ”kaveeraavat” esimiehen kanssa? - Sulkeminen pois työntekijäyhteisöstä?