Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Esimies Viestijänä Hanhela Turusenaho Väänänen
2
SISÄLTÖ Johtamisen laatu Viestintä ja vuorovaikutus Kehityskeskustelu
Esimiehen viestintätaidot Kehityskeskustelu Työyhteisön ilmapiiri Ilmapiirikartoitus Työyhteisön ongelmat ja ratkaisut Tyypilliset ongelmatilanteet Yksilölliset ongelmat Yhteisölliset ongelmat Ongelmien havaitseminen ja ratkominen
3
Johtaminen on laadukasta, kun
Alaiset kokevat olevansa osa menestystä Alaiset tuntevat itsensä arvostetuiksi Ilmapiiri on myönteinen Yhteistyö pelaa Asiakkaat ja sidosryhmät ovat tyytyväisiä Puheet ja teot ovat sopusoinnussa Johtaja kokee saavansa aikaan tuloksia organisaation avulla
4
Viestintä ja vuorovaikutus
Viestintä on jokaisen esimiehen työväline ja johtamisen keino Viestintä on muutosta aikaansaava prosessi, se on osa esimiestyötä ja ilman viestintää ei voi johtaa Esimiehen viestinnällä on suuri merkitys työntekijöiden motivaatioon, sitoutumiseen sekä työnsuoritusten tasoon Tehokkaan viestinnän avulla organisaation luottamus vahvistuu ja mikä puolestaan parantaa työntekijöiden uskollisuutta ja edelleen toiminnan tuloksia
5
Vuorovaikutus Viestintätilanteissa olevat ihmiset vaikuttavat aina toisiinsa ja vaikuttaminen tapahtuu joka suuntaan Hyvän vuorovaikutuksen perustana on itsetuntemus, jolloin henkilö kykenee luomaan ympärilleen luottamusta ja turvallisuutta herättävän ilmapiirin
6
Tärkeimmät vuorovaikutustaidot:
Eri mieltä olemisen taito Kyky helpottaa toisen pahaa oloa Oman pahan olon ilmaiseminen Oman virheen myöntäminen Korjaavan palautteen antaminen Korjaavan palautteen vastaanottaminen Myönteisen palautteen antaminen ja vastaanottaminen
7
Viestintä Merkitystä ei ole sillä mitä sanotaan, vaan sillä, mihin uskotaan Merkitystä ei ole sillä, mitä tarkoitetaan, vaan sillä, mitä ymmärretään
8
Esimiehen viestintätehtävät
Yksikkönsä viestintäjärjestelmän kehittäminen ja järjestelmän ylläpito Tiedottaminen työpaikkaan ja työolosuhteisiin liittyvissä asioissa Tiedottaminen yksikön toimintasuunnitelmista, organisaatiosta, työnjaosta ja niihin liittyvistä muutoksista Yksikön työn tuloksista kertominen koko henkilöstölle ja henkilön työn tuloksista tiedottaminen asianomaiselle Tiedottaminen työehdoista ja muista henkilöstöasioista
9
Kehityskeskustelut Esimies miettii, mikä on toimivan kehityskeskustelukäytännön mahdollinen hyöty koko organisaation kannalta Hyödyn lisäksi esimies miettii, mitä asioita keskusteluissa tulisi käsitellä Kolmantena kohtana esimies miettii, miten kehityskeskustelu tulee käytännössä järjestää Lopuksi mietitään, miten yrityksen kehityskeskustelukäytäntöä saataisiin vietyä eteenpäin
10
Kehityskeskustelun hyöty
Yrityksen tavoitteet pilkotaan Esimies ja työntekijä sitoutuvat tavoitteisiin Työntekijä ymmärtää oman työnsä tärkeyden Työntekijän henkilökohtaiset intressit, tiedot ja taidot kaivetaan esiin Kannustetaan ja luotetaan Vahvistetaan työntekijöiden motivaatiota
11
Kehityskeskusteluiden asialista
Aiemmin asetettujen tavoitteiden saavuttamisen arviointi Uusien tavoitteiden asettaminen Yhteisten pelisääntöjen arviointi Esimiehen ja työntekijän palautteet
12
Kehityskeskustelun järjestäminen
Varataan riittävästi aikaa Valmistaudutaan huolella Esimies osoittaa kiinnostusta Keskustelu pysyy asiassa Esimies ei anna katteettomia lupauksia Päätetyt ja sovitut asiat kirjataan ja allekirjoitetaan
13
Kehityskeskustelun eteenpäinvienti
Esimies selkiyttää itselleen kehityskeskusteluiden merkityksen Esimies panostaa omaan valmistautumiseen Esimies kirkastaa itselleen yrityksen tavoitteet ja strategiat
14
Työyhteisön ilmapiiri
Työilmapiirin on osoitettu olevan yhteydessä Henkilöstön hyvinvointiin Organisaation tuloksellisuuteen Henkilöstön ja asiakkaiden kokemaan palvelun laatuun Esimiehen tuki koetaan tärkeäksi Työyhteisön kehittämiseen on monia tapoja ja menetelmiä, mm. ilmapiirikartoitus
15
Ilmapiirikartoitus Ilmapiirikartoitus on erittäin paljon käytetty kehittämismenetelmä Ilmapiirikartoituksen avulla on mahdollisuus saada kokonaiskuva organisaation ilmapiiristä ja sen hyvinvoinnista Joissain työpaikoissa tehdään vuosittain koko henkilöstön käsittävä kysely
16
Ongelmat ja niiden ratkaisut
Joka työyhteisössä on ongelmia Ongelman ratkaisu on koetinkivi monelle esimiehelle Mitä vaaditaan esimieheltä ongelmien ratkaisuun? Tahtoa ja tietoa käsitellä ongelmaa Uskaltaa ottaa vastuuta ristiriidoissa Käsittelee ongelman heti sen todettuaan =>saattaa syntyä ongelmakierteitä
17
Tyypilliset ongelmatilanteet
Voidaan jakaa yksilöllisiin ja yhteisöllisiin ongelmiin Helpottaa ongelmien ratkaisua
18
Yksilölliset ongelmat
- Huumeet Alkoholi Sairaudet (henkiset ja fyysiset) - Elämänkriisit (lähiomaisen kuolema) - Työn ulkopuolisista seikoista johtuva uupuminen
19
Yhteisölliset ongelmat
- Yksiköiden ja ryhmien väliset riidat Muutosten ja uudistusten aiheuttamat epäselvyydet Työstä johtuva uupuminen Syntipukkidraamat
20
Ongelmien havaitseminen ja ratkominen
Jotkut ongelmista ovat työntekijän omalla vastuulla esim. alkoholin käyttö Esimiehen täytyy pystyä hahmottamaan ongelmien johtumiset Haittaaviin ongelmiin on esimiehen puututtava
21
Laajeneva ongelmakierre ja sen seuraukset
22
Lähteet Hokkanen, Simo Johtamistaito: Painoporras Oy. Järvinen, Pekka Esimies ja työyhteisön kehittäminen. Helsinki: WSOY. Järvinen, Pekka Onnistu esimiehenä. Helsinki: WSOY.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.