Mediapsykologia Mitä ihmiset tekevät medialla ja mitä media tekee ihmisille? Rakentuu monen eri tieteenalan perustalle: psykologia, journalistiikka, retoriikka,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Miten media näkyy lapsen arjessa?
Advertisements

Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
Fahrenheit 9/11.  Paljastustarina tapahtumista Yhdysvalloissa syyskuun 2001 tapahtumien jälkeen.  Käsittelee mm. Bushin suhteita Bin Ladenin sukuun.
Yksilö ostajana.
Tiedottaminen, viestintä markkinointiviestintä ja markkinointi – mitä termien takana? Piia Laita, KIASMA.
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
Laadukkaan asukasviestinnän mahdollisuudet
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
IT-laitteiden käyttöiän lyhentymisen syyt ja vaikutus Sara Kartaslammi.
Graffiti ja katutaide vaikuttamisen välineinä Tuhti-seminaari
Kalevan digitaaliset mediat ovat alueellisen mainostajan merkittävin sähköinen mainosväline
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Tietoturvaideoita meille senioreille (ja muillekin) Voimaseniorit Juhani Tiihonen.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Kokeilut Suomen uudistamisessa Karina Jutila. Tekemättömyydestä ratkaisuun Ongelman havaitseminen Tahto ratkaista Erimielisyys ratkaisuvaihtoehdoista.
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Kognitiivinen psykologia tutkii
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Oppimisorientaatioita
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
St. Amant (1999): Planning and User Interface Affordances
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
Kirjanpito, tilinpäätös ja verotus
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
RAAMATUN TUTKIMUS.
Sosiaalisen median eri kanavat osana Viherympäristöliiton viestintää ja markkinointia Opinnäytetyön suunnitteluseminaari Ville Miettinen & Jussi Front.
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Psykologinen tiedonhankinta tavoitteena selittää ihmisen toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä muiden tieteiden hyödyntäminen (esim. biotieteet > hormonit,
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
KUVIEN KESKELLÄ MEDIASTA JA VAIKUTTAVISTA KUVISTA.
Strategiaperusta ja ohjelmat
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
9. Havaintojen lainalaisuuksia
psykologinen tiedonhankinta
Aihe? Käyttötarkoitus? Julkaisuyhteydet ja –tiedot? Tekniikka?
Havainnointi ja maailmankuva
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 1: Pohdintapilvi: Oletko sosiaalinen silloin kun olet sosiaalisessa mediassa?
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 2: Hullunkuriset perheet Luovaa työskentelyä ihmissuhteiden vaikutuksesta.
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Tupakka mediassa tyokalupakki.net.
Hyvän elämä ja sen eväät
Riippuvuudet ja niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Onko tahto vapaa?.
Median ja mainonnan etiikka
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
9. Oppimisen psykologinen perusta
Lapsuus ja nuoruus.
Kirjoittajaprofiilit
Miten ammatillisen koulutuksen brändi paranee?
Arvioinnista arkipäivää
Persoonallisuus-teoriat
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Luovaa työskentelyä ihmissuhteiden vaikutuksesta
Puheviestintä, tampereen yliopisto
Esityksen transkriptio:

Mediapsykologia Mitä ihmiset tekevät medialla ja mitä media tekee ihmisille? Rakentuu monen eri tieteenalan perustalle: psykologia, journalistiikka, retoriikka, kielentutkimus Käsittelee median ja käyttäytymisen suhdetta Huomion kohteena aktiivinen ja mediasuhteeseen itse vaikuttava median käyttäjä

Mediasuhde Kulttuurinen tilanne Yhteiskunnallinen tilanne Tekijä Yhteiskunnallinen tilanne Mediaa säätelevät taustarakenteet Mediaesitys Havaintotoiminnat Mediasuhde

Konstruktivistiset teoriat

Vaikutustutkimukset: Median riskit – miten media vaikuttaa? Ongelmia: 1) Median vaikutus on vaikea eritellä muista elinympäristön vaikutuksista 2) On mahdotonta löytää vertailuryhmää, joka ei olisi altistunut median vaikutuksille 3) Mediasuhde on yksilöllinen Itsearviointiin perustuvat kyselytutkimukset Samojen henkilöiden pitkäaikaiset tutkimukset, mediapäiväkirja, fysiologiset mittaukset Mediavaikutukset aina median ja ihmisen vuorovaikutuksen tulos Mediasisältö Jo olemassa olevat ominaisuudet

Käyttäjätutkimukset: Yleisömittaukset: Mediakilpailu – trendit, brandit Kaupallisiin tarpeisiin – miten voidaan murtaa psykologinen vastarinta, jotta kaupalliset ja poliittiset viestit saadaan perille Sisältö ja yleisö vaikuttavat toisiinsa Finpanel Digitaalisuus helpottaa laskemista Käyttäjätutkimukset: * Median käyttäjä, median mahdollisuudet

Tietoyhteiskunta, informaatioyhteiskunta, mediayhteiskunta, mielikuvayhteiskunta Mediakasvatus: identiteettityö Maailman muutokset Miten ihminen pystyisi hallitsemaan mediaa, eikä media ihmistä?