Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, 16-19 F416; ti 20: 12-14, 15-18 Kurtén ti 27.9: 12-14, 15-18 Nissi viikko 38 ma-ti.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, 16-19 F416; ti 20: 12-14, 15-18 Kurtén ti 27.9: 12-14, 15-18 Nissi viikko 38 ma-ti."— Esityksen transkriptio:

1

2 Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, 16-19 F416; ti 20: 12-14, 15-18 Kurtén ti 27.9: 12-14, 15-18 Nissi viikko 38 ma-ti Journalistiikka viikko 39 ma-ti Mediatutkimus

3 Luento 3 Median ehdot eli sisältöä määrittäviä tekijöitä

4 Median sisältöä määritteleviä tekijöitä, jotka tutkimuksen kohteita Mediainstituutiot Omistus ja kontrolli Valtio ja lainsäädäntö Medioiden itsesäätely ja kontrolli Taloudelliset määrittäjät Mainostajat Yleisöt Mediatyöntekijät Lähteet

5 Mediainstituutiot Joukkoviestintä instituutiona Joukkoviestinnän instituutiot

6 Omistus ja kontrolli Mediayritykset Mediatalous Omistus Keskittyminen

7 Valtio ja lainsäädäntö Kansalaisen perusoikeudet, kuten sananvapaus, jossa painovapaus, kaapelilähetys ja radiovastuulaki Kansalaisen tiedonhankinta; viranomaisten toiminnan ja asiakirjojen julkisuus, yksityiselämän suoja jne. Tiedon käyttö; henkilörekisteri, yksityiselämä, salakuuntelu Tekijänoikeus Markkina- ja viestintälaki; lehtituki; Lehtituki; Yleisradiolaki Juusola & Pesonen, Viestinnän lainsäädäntöä (www.avoin.helsinki.fi/Kurssit/vieSaan/materiaali/)www.avoin.helsinki.fi/Kurssit/vieSaan/materiaali/ Mäntylä: Journalistinen etiikka

8 Medioiden säätely Lainsäädäntö Markkinasäätely Kansalaissäätely Itsesäätely

9 Taloudelliset määrittäjät Media liiketoimintaa ja markkinoita Median ansaintalogiikka Kaupallistuminen Julkinen palvelu

10 Mainostajat Kaksien markkinoiden media Käyttäjälähtöisyys Mainoslähtöisyys Mainonnan mekanismit

11 Yleisöt Annetaan kansalle mitä se tarvitsee (julkisen palvelun television motto) Annetaan kansalle mitä se haluaa (kaupallisen television motto) Markkina- ja kuluttajatutkimus Yleisötutkimus

12 Mediatyöntekijät Mediatyöntekijät vaikuttavat median sisältöön. Miten? Tutkimuskohde

13 Lähteet Toimittajaa viedään kuin pässiä narussa Kuka mediassa puhuu? Valtamedia ja valtajulkisuus


Lataa ppt "Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, 16-19 F416; ti 20: 12-14, 15-18 Kurtén ti 27.9: 12-14, 15-18 Nissi viikko 38 ma-ti."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google