SLOP150 Tekstiseminaari 4 op KL, 28 t kontaktiopetusta + 20 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Kielitestaus ammatillisen koulutuksen opiskelijavalinnassa
Simuloitu työasun pukeminen, jos mahdollinen toteuttaa
Valtakunnallinen kielikoe
Tekstilaji Tekstin tyyppi.
ESIMIEHEN VALMENNUSPAKETTI Maahanmuuttajan kielitaito • Maahanmuuttajilla on usein monenlaisia todistuksia suomen kielen taidostaan. • Erilaiset kurssitodistukset.
Omalla dialla: käsikirjoitusta Rönnbergin ohjeen mukaan violetilla värillä Muistiinpanosivulla: Ohjeet käsikirjoittajalle nuolien sisällä Opiskelijalle.
Virkkeiden peruskunnostus
Lyhyt musiikki: 8. luokalla 2h läpi lukuvuoden Vaihtoehtoina : 1) musiikki (bändi) tai 2) musiikkiteatteri Pitkä musiikki: 8. ja 9. luokalla 2h läpi lukuvuoden.
Kielenhuoltoon liittyviä käsitteitä. Käsitteiden määrittelyä Kielenhuolto: ”Kielenhuollolla tarkoitetaan monia erilaisia tapoja vaikuttaa kielenkäyttöön.
HOITO JA HUOLENPITO pääsivulle Palaa takaisin Versolaan! SISÄLLYS
Kokous-, kongressi- ja tapahtumamatkailu / Meetings Industry (8 op)
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
Suomen kieltä ja viestintää yhteisnäyttelyn myötä Ilona Tanskanen
Kirjoitettua ja puhuttua kieltä. Lue oppikirjasta s  Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
Arviointi kuullun ymmärtämisen opetuksen tukena
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
KIRJOITETTUA JA PUHUTTUA KIELTÄ. Lue s Selitä institutionaalinen keskustelu. Millainen on tavoitteellinen keskustelija? Millaisia rooleja ryhmän.
Lukivaikeus.
Osio 6.3 Ravi ntol akou lu Fatima kertoo… Video + monivalinta Fatima ja Leena keskustelevat..., Ääni, dialogipartikkelit aamu-
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
KANDIRYHMÄ KEMIAN LAITOKSELLA Johanna Kärkkäinen Mentori: Leena Kaila Opintori
Kirjoitettua ja puhuttua kieltä
Mitä opetan peruskoulussa? (Tärkeimmät sisällöt) Kyösti Blinnikka
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
KIRJOITETTUA JA PUHUTTUA KIELTÄ. Lue oppikirjasta s Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
Tandemin kyydillä kohti V/venäjää
Opiskelutekniikan palaute Analyysin tekeminen systemaattisuus: –tehtävänannon tarkka lukeminen –kurssipäiväkirjan asioiden kertaaminen –oppimispäiväkirjan.
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Mari Åman Department of Applied Mechanics Aalto University.
Kotoutumiskoulutus verkossa
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
TYYLI ’tekstille, tekstin osalle, tekstilajille, tekijälle ja aikakaudelle ominainen esitystapa’ (OK s. 327 – 333)
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli ja tyyli eriteltävänä
Kieli itseilmaisun välineenä
Kieli ja tyyli Tekstioppi s
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
3.c
TAVOITTEET JA SISÄLTÖ LV
Johdantoseminaari.
TEKSTINTEKIJÄN KIELELLISET VALINNAT
Englanti 8. lk LV – 2017.
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Psykologian arviointiperusteet
AI8 Muistiinpanot Ma
Puhetilanteen kieli.
Liikesaksan perusteet I
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
Kielen kehityksen avainkohdat
ELOKUVA JA HISTORIA BHYE.
Korkealämpötilakemia
Liikesaksan perusteet II
Liikesaksan perusteet I
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
LUKU Lukemisen ja kirjoittamisen oppikirja aikuisille maahanmuuttajille Kaisa Häkkinen & Anna Nylund.
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Marja-Kristiina Lerkkanen
KIELI, KIRJALLISUUS JA IDENTITEETTI
Arviointi Vsop-opetuksessa
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Pasi Lankinen, suomen kielen ja viestinnän yliopettaja
CLT132 Tehtävät (viikko 2).
Esityksen transkriptio:

SLOP150 Tekstiseminaari 4 op KL, 28 t kontaktiopetusta + 20 tuntia itsenäistä työskentelyä

Puhe- ja kirjoitusviestintäseminaari tutustuminen eri tyylilajeihin ja tekstityyppeihin luetun ja kuullun ymmärtämisen edistäminen asiatyylisen, yleistä aiheita käsittelevän tekstin ymmärtäminen selviytyminen virallisissa viestintätilanteissa abstraktimpaan sanaston kartuttaminen sekä puherekisterien erojen ja kirjakielen konventioiden huomioiminen. mielipidekeskusteluun osallistuminen

Kurssin sisältö Tyylioppi Leksikologia Slovakin kielen historiasta – tärkeimmät kehitysvaiheet Slovakialaiset murteet – luokittelu / näytteet Kielenhuolto – kodifikaatiot ja käytäntö

Opintomuodot: Lukeminen, keskustelu ja tekstien tuottaminen. Arviointi: Jatkuva arviointi, vertais- ja itsearviointi, sekä portfolio.

Tyylioppi Tutustuminen eri tekstilajeihin Tyylijako ja luokittelu – tyyliä vastaavat tekstinäytteet Tekstin kompositio: menetelmät, muodot ja lajit (tekstianalyysi) Tyylivälineet

Tyylivälineet –leksikaaliset (standardi ja ei-standardi ilmaisut, slangi, ekspressiiviset ilmaisut, arkaismit, neologismit, polysemia, homonyymia, synonyymit, antonyymit, metaforat) –ääni- ja kuvatyylivälineet (puhutussa kielessä) –lauseen modaalisuus –sanan motivaatio – ääni-, metaforinen ja leksikaalinen –fraseologia

Leksikologia Sanavaraston kehittäminen Kielikontaktit slovakin kielen kansainvälistyminen derivaatio, kompositio, multi- ja univerbisaatio

Opintomuodot: lukeminen (lukustrategioihin perehtyminen, tekstien analyysi) kuullun ymmärtäminen (esim. elokuvan katsominen, slovakialaisten opiskelijoiden haastatteleminen) kirjoittaminen (kirjoitusstrategioiden kehittäminen – esim. CV, työpaikkahakemus, nettilehtiartikkelin tai www- sivun arvostelu) puhuminen ( keskustelutaitojen kehittäminen, esim. väittäminen, selostaminen)

Opiskelumuodot: ryhmätyö vertaispalaute portfolio (kirjalliset tehtävät, oppimispäiväkirja ja itsearviointi)

Arviointi: Jatkuva arviointi, vertais- ja itsearviointi

Portfolio tuotetut tekstit muut kirjalliset tehtävät oppimispäiväkirja omat oppimateriaalit, www-linkit, ne. kurssin arviointi