Ohjaatko vai johdatko? Ohjaatko vai johdatko ryhmää – kaksi eri asiaa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suvi Laine, 2005 Tietoa keskeytyksen taustalla olevista tekijöistä (lainattu OPH:n julkaisusta ”Keskeyttääkö vai ei?)
Advertisements

Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Keskeisiä teemoja asiakaskohtaisissa esimiesvalmennuksissa
MIKÄ ON TIIMI?.
Motivaatio halu + energia = motivaatio.
10 vinkkiä voimaantumiseen
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
RYHMÄ.
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Menettelytavat ja ennakkoehdot
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Aivovamma – arkielämän ankeuttaja(ko)?
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Ryhmä-dynamiikka: liittymisen ja erillisyyden vuorovaikutusta ryhmässä
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Avaimia itsensä valmentamiseen
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
RYHMÄT JA RYHMÄSSÄ TOIMIMINEN
HAMKin ohjaustoiminnan opiskelijoiden tekemä kuvatarina
LAPSEN OIKEUDET.
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Ryhmä ja yhteisö Jokainen ihminen kuuluu useaan ryhmään
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
RUUAN TURVALLISUUS SUOMALAISESSA RUOKAKETJUSSA
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Sykettä Savilahdella –hankkeen ohjausryhmän toiminta vuosina
APE-opinnot: 7. lähipäivä
Juho Niskanen  Turvallisen ryhmän muodostumiselle on tärkeää, että osataan kommunikoida tunnetasolla ja ylläpitää tätä kommunikaatiota.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
MUOTOUTUMISVAIHE: JOUKKO IHMISIÄ Varautuneisuus Sulkeutuneisuus Vähän vuorovaikutusta Johtaja käskee.
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Satu Lehto Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut.
Opiskelijan perehdyttämisen tarkoitus  Luoda opiskelijalle kokonaiskuva työpaikasta, työympäristöstä ja työyhteisöstä  Auttaa opiskelijaa tutustumaan.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
Sisäinen voimantunne Päämäärä- uskomukset Kyky- uskomukset Emootiot Konteksti- uskomukset Sisäinen voimantunne Työtyytyväisyys Sitoutuminen työhön.
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Ryhmän kehitysvaiheet ja konfliktit
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Tutkielman teko-ohjeet
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
CableX YRITYS LYHYESTI.
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa?
Tavoitteen asettamisesta tasavertaiseen kohtaamiseen
SUUNNITELMA KIUSAAMISEN EHKÄISEMISEKSI Nilakan yhtenäiskoulussa
Keinoja jäsenten pysyvyyden parantamiseksi
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Harjoituksen ohjaaminen
Menestys tiimityön kautta
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä/Tiimi – Organisaatio
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Harjoituksen ohjaaminen
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
RYHMÄTYÖTAIDOT Ryhmät kehittyvät tiettyjen vaiheiden kautta:
Terveyttä työpaikoille – suositukset
Esityksen transkriptio:

Ohjaatko vai johdatko? Ohjaatko vai johdatko ryhmää – kaksi eri asiaa Dialogin syntyminen kuuntelu – odotus – suorapuhe Mielentoiminta tyypillisessä keskustelutilanteessa oma kartta (persoonallisuus) Ärsyke reaktio reagointi odotus ja valinta Ennen reagointia tehtävä valinta on siis tunnetaidon ja myös dialogitaidon avain. Ohjaatko vai johdatko ryhmää – kaksi eri asiaa Ryhmän johtaja johtaa Ryhmän ohjaaja ohjaa ryhmää, tämä on taitoja vaativa tehtävä Ohjauksessa valta on ryhmän jokaisella jäsenellä, ei ohjaajalla Tarmo Alastalo Lähde: Hilkka Keistinen Abri Oy

Ryhmän vaiheita Aloitusvaihe Kuherruskuukausi Me – vaihe Dialogin syntyminen kuuntelu – odotus – suorapuhe Mielentoiminta tyypillisessä keskustelutilanteessa oma kartta (persoonallisuus) Ärsyke reaktio reagointi odotus ja valinta Ennen reagointia tehtävä valinta on siis tunnetaidon ja myös dialogitaidon avain. Aloitusvaihe Kuherruskuukausi Me – vaihe Konfliktivaihe Tasaantumisvaihe Tehokkaan toiminnan vaihe Päätösvaihe Tarmo Alastalo Lähde: Hilkka Keistinen Abri Oy

Ryhmän aloitusvaihe Dialogin syntyminen kuuntelu – odotus – suorapuhe Mielentoiminta tyypillisessä keskustelutilanteessa oma kartta (persoonallisuus) Ärsyke reaktio reagointi odotus ja valinta Ennen reagointia tehtävä valinta on siis tunnetaidon ja myös dialogitaidon avain. Alkuvaiheesa tärkeää tutustua kunnolla ja kiinnittää huomio hyvän ilmapiirin muodostumiseen Kaikkien toiveita ja odotuksia kuullaan ja rakennetaan turvallisuutta Vaikeidenkin asioiden käsittely onnistuu turvallisessa ympäristössä Ryhmässä vastuu on sen jokaisella jäsenellä ei pelkästään ohjaajalla Pelisääntöjen luominen tärkeää Tarmo Alastalo Lähde: Hilkka Keistinen Abri Oy

Ryhmän aloitusvaiheessa ohjaajan tulee Dialogin syntyminen kuuntelu – odotus – suorapuhe Mielentoiminta tyypillisessä keskustelutilanteessa oma kartta (persoonallisuus) Ärsyke reaktio reagointi odotus ja valinta Ennen reagointia tehtävä valinta on siis tunnetaidon ja myös dialogitaidon avain. Tietää ryhmän tavoitteet ja odotukset Olla empaattinen, luottavainen, varma ja jämäkkä Osata kuunnella Sietää epävarmuutta Olla tasapuolinen ja joustava samalla jämäkkä Huomioida ryhmän mielipiteet Osata ilmaista itseään selvästi Tarmo Alastalo Lähde: Hilkka Keistinen Abri Oy

Aloitusvaiheessa Ryhmässä tulee esille: Epävarmuutta Varautuneisuutta Dialogin syntyminen kuuntelu – odotus – suorapuhe Mielentoiminta tyypillisessä keskustelutilanteessa oma kartta (persoonallisuus) Ärsyke reaktio reagointi odotus ja valinta Ennen reagointia tehtävä valinta on siis tunnetaidon ja myös dialogitaidon avain. Ryhmässä tulee esille: Epävarmuutta Varautuneisuutta Pinnallisuutta kommunikaatiossa Roolien epäselvyyttä Ohjaajan rooli: Luoda oman toimintansa kautta turvallisuutta Luoda hyväksyvää ilmapiiriä Myönteisen tukevan ilmapiirin rakentaminen Tarmo Alastalo Lähde: Hilkka Keistinen Abri Oy

Kuherrusvaihe Ryhmässä tulee esille: Tyytyväisyyttä Yksimielisyyttä Dialogin syntyminen kuuntelu – odotus – suorapuhe Mielentoiminta tyypillisessä keskustelutilanteessa oma kartta (persoonallisuus) Ärsyke reaktio reagointi odotus ja valinta Ennen reagointia tehtävä valinta on siis tunnetaidon ja myös dialogitaidon avain. Ryhmässä tulee esille: Tyytyväisyyttä Yksimielisyyttä Avuliaisuutta Innostusta Runsasta kommunikaatiota Konfliktien ja kritiikin välttämistä Ohjaajan rooli: ohjata toimintaa oikeaan suuntaan Tarmo Alastalo Lähde: Hilkka Keistinen Abri Oy

Me -vaihe Ryhmässä tulee esille: Myönteisiä tunnereaktiota Dialogin syntyminen kuuntelu – odotus – suorapuhe Mielentoiminta tyypillisessä keskustelutilanteessa oma kartta (persoonallisuus) Ärsyke reaktio reagointi odotus ja valinta Ennen reagointia tehtävä valinta on siis tunnetaidon ja myös dialogitaidon avain. Ryhmässä tulee esille: Myönteisiä tunnereaktiota Roolien selkiytymistä Ryhmän kommunikaation syvenemistä Ulospäin yhtenäistymistä Ohjaajan rooli: Ohjata ryhmää yhteistoimintaan Kaikkien ryhmän jäsenten huomioiminen, ei vain aktiivisempien Ryhmän yhteenkuuluvuuden tunteen vahvistaminen ja työskentelyyn rohkaiseminen Tarmo Alastalo Lähde: Hilkka Keistinen Abri Oy

Konflikti -vaihe Ryhmässä tulee esille: Dialogin syntyminen kuuntelu – odotus – suorapuhe Mielentoiminta tyypillisessä keskustelutilanteessa oma kartta (persoonallisuus) Ärsyke reaktio reagointi odotus ja valinta Ennen reagointia tehtävä valinta on siis tunnetaidon ja myös dialogitaidon avain. Ryhmässä tulee esille: Sisäiset ristiriidat, jotka aluksi saatetaan kieltää Sisäiset klikit Keskinäinen valtataistelu Ohjaajan rooli: Diplomaatti, saada ryhmä keskustelemaan asioista yhdessä Minimoida konfliktivaiheen kesto Säilyttää neutraali rooli lähtemättä mukaan ristiriitoihin Tarmo Alastalo Lähde: Hilkka Keistinen Abri Oy

Tasaantumisvaihe Ohjaajan rooli: Ryhmässä tulee esille: Väsymistä Dialogin syntyminen kuuntelu – odotus – suorapuhe Mielentoiminta tyypillisessä keskustelutilanteessa oma kartta (persoonallisuus) Ärsyke reaktio reagointi odotus ja valinta Ennen reagointia tehtävä valinta on siis tunnetaidon ja myös dialogitaidon avain. Ryhmässä tulee esille: Väsymistä Tunne toiminnan pysähtymisestä paikoilleen Ei jakseta enää yrittää, ollaan pettyneitä ryhmään, tunnetaan, ettei ryhmä anna mitään Tasaantuminen Vaiheen kesto suhteellisen pitkä Ohjaajan rooli: Yhteishengen luominen Ryhmän jäsenten innostaminen aktiiviseen yhteistoimintaan Uskon luominen Jakaa vastuuta ryhmän jäsenille, se vähentää oman roolin merkitystä Tarmo Alastalo Lähde: Hilkka Keistinen Abri Oy

Tehokkaan toiminnan vaihe Dialogin syntyminen kuuntelu – odotus – suorapuhe Mielentoiminta tyypillisessä keskustelutilanteessa oma kartta (persoonallisuus) Ärsyke reaktio reagointi odotus ja valinta Ennen reagointia tehtävä valinta on siis tunnetaidon ja myös dialogitaidon avain. Ryhmässä tulee esille: Selkeät tavoitteet ja roolit Yhteisymmärrystä ja keskinäistä kunnioitusta Yhteisiä päätöksiä ja toimivaa kommunikaatiota Hyvää yhteistyöilmapiiriä Ohjaajan rooli: Huolehtia niistä ryhmän jäsenistä, jotka vielä tarvitsevat tukea ja ohjausta Tarmo Alastalo Lähde: Hilkka Keistinen Abri Oy

Päätösvaihe Ryhmässä tulee esille: Dialogin syntyminen kuuntelu – odotus – suorapuhe Mielentoiminta tyypillisessä keskustelutilanteessa oma kartta (persoonallisuus) Ärsyke reaktio reagointi odotus ja valinta Ennen reagointia tehtävä valinta on siis tunnetaidon ja myös dialogitaidon avain. Ryhmässä tulee esille: Monenlaisia tunnereaktiota mm surua, pettymystä, ahdistusta Ohjaajan rooli: Saattaa ryhmä turvallisesti lopetukseen jo riittävän varhain ennen ryhmän lopullista päättymistä. Tarmo Alastalo Lähde: Hilkka Keistinen Abri Oy