Elinvoiman eväät – kunta elinvoiman johtajan

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osuustoiminta osana hallituksen elinkeinopolitiikkaa YK:n kansainvälinen osuustoimintavuosi 2012 Suomen pääjuhla Työmarkkinaneuvos Jarmo Palm.
Advertisements

SUOSITUKSET • viisi ministeriötä - sosiaali- ja terveysministeriö - opetus- ja kulttuuriministeriö - ympäristöministeriö - liikenne- ja viestintäministeriö.
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Kunta elinvoiman johtajana
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Elävä kaupunkikeskusta ry:n strategia 2010 – 2015 (viimeistely) Esitys hallituksen kokoukselle Strategiaryhmän valmisteluun perustuva toiminnanjohtaja.
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Elinvoimaseminaari Elinvoiman eväät – hankkeen taustat ja tavoitteet Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja.
M. Vanhasen II hallituksen ohjelma 4.3. Alueiden kehittäminen Aluepolitiikan painotukset ovat elinkeino- ja yritystoiminta, osaaminen ja työvoima, palvelut.
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Uusia avauksia ja jatkotyöskentelyn tarvetta Pohjanmaan välityömarkkinoilla TRAPPAN - portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta -hankkeen ulkoinen.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Oulun seutu KOKO KOKO , Rovaniemi - Mitä tällä hetkellä tehdään - Mitä suunnitelmia ja tavoitteita vuodelle Mitä alustavia.
Kaupunginvaltuusto § xx 1. Kemijärvi 2020 ”Vedenvälkettä ja vihreää kultaa” Kemijärven kaupunki on vuonna 2020 Itä-Lapin elinvoimainen palvelu-
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
Kumppanuudella ratkaisumalleja KOMIS – Kunta ja paikalliskehityksen hallinta Mikkeli Sami Kurki johtaja, professori Ruralia-instituutti,
Marja-Leena Rinkineva ”Pyöreän pöydän keskustelu” Hyvinvointisektorin elinkeinopoliittiset linjaukset Marja-Leena Rinkineva.
Johtamiskorkeakoulu Tay
VISIO KMO: Kestävää hyvinvointia monimuotoisista metsistä TULEVAISUUSKATSAUS: Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia Liite 2.
Viestintäsuunnitelma
Pohjois- Suomen Kompassi Pohjois-Suomen strategia, s. 35: ”Lapin ja Oulun yliopistojen yhteistyöllä, verkottumalla myös Kainuuseen ja Keski-Pohjanmaalle,
Hyvinvointialan yrittäjyyden kasvuohjelma HYRRÄ Ohjelmajohtaja Jarmo Kauppinen Joensuun Seudun Kehittämisyhtiö JOSEK Oy Alueet ja hyvinvointi.
Päijät-Hämeen Paras-hankkeen ulkoinen arviointi tuloksia ja toimenpide-ehdotuksia
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Työkirja.
Varsinais-Suomen maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) koulutusjaosto.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
VISIO 2015 Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia uusiutuvasta luonnonvarasta Liite 6.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Koulutus ja tutkimus Opetusministeriön.
Manner-Suomen ESR-ohjelma-asiakirjaesitys 2007 –
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä PK-yritysten johtamisen haasteet Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien määrittelyä.
Ops seminaari Askola.
Kuntaliiton Kunnat ohjelma ja tulevaisuuden kunta Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu va kehityspäällikkö Jarkko Majava.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
SOTE-uudistus hyvinvointi- investointina Kuopion Asumisen päivät 2016 Jussi Ahokas, pääekonomisti, Hyvinvointitalous-tiimin päällikkö, SOSTE.
Kainuun Turvallisuussuunnitelma Vuosille Sari Marita Ikäheimo
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Strategiaperusta ja ohjelmat
POKAT 2021 maakuntaohjelman valmistelu
Toimialajohtaja Marita Lehikoinen
KUNTA UUDEN EDESSÄ - OSALLISUUTTA JA YHTEISÖLLISYYTTÄ
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Luova ja osallistava Suomi Kreativa och delaktiga Finland
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Keskustelukooste hyvien kehittämistyön edellytysten luomisesta
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Rovaniemen omaisten työryhmä
Kaupunkistrategian laadinta
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Elinvoiman eväät – kunta elinvoiman johtajan 14.9.2011 Jarkko Huovinen

Lähtökohta Uusi Kunta 2017 työssä, jonka perustehtävä Rakentaa yhdessä kuntien kanssa visio ja toimintamallit siitä, millainen on erilaisissa ympäristöissä elinvoimainen kunta, elävä itsehallinto ja suomalainen kunnallishallinnon järjestelmä. 8.4.2017

Elinvoima – mitä se on? Elinvoima on tahtoa ja kykyä, sekä mahdollisuuksia ja voimavaroja uudistua eli kehittää tai synnyttää, toimeenpanna ja saavuttaa asioita. Elinvoima ilmenee muutoksena, uudistumisena ja vahvistumisena, kehityksenä ja kasvuna, lisääntymisenä ja moninkertaistumisena, vaurastumisena. Elinvoima luo elinvoimaa. Elinvoima rakentuu paikallistaloudessa kuntalaisten, yritysten ja yhteisöjen kautta Kunta omilla toimenpiteillään luo toimintaympäristöä kuntalaisten valinnoille sekä yritysten ja yhteisöjen toiminnalle Kansakunta – tai yritys – voi olla hetkellisesti hyvin kilpailukykyinen, mutta sen jatkuva menestyminen perustuu uudistumiskykyyn, jonka elinvoima mahdollistaa. Uudistumiskyky edellyttää paitsi tahtoa myös voimavaroja uudistua eli kehittää ja toimeenpanna asioita. Kuntanäkökulmasta tämä tarkoittaa riittävän vahvoja peruskuntia, jotka kykenevät vastaamaan asukkaidensa peruspalveluista ja organisoimaan ne kustannustehokkaasti. Suuruuden etujen rinnalla on kuitenkin pystyttävä ylläpitämään avoin luottamuksellinen ilmapiiri ja tiivis vuorovaikutus ihmisten ja yhteisöjen välillä, mikä rohkaisee uusien ajatusten esittämiseen ja toteuttamiseen. Uudistukset syntyvät vuorovaikutuksesta ja erilaisten näkökulmien luovasta jännitteestä. Keskeistä on saada jännite purkautumaan tavalla, joka vahvistaa niin aineellista kuin henkistäkin hyvinvointia. 8.4.2017

VETOVOIMAINEN YMPÄRISTÖ ELINVOIMAINEN KUNTA VETOVOIMAINEN YMPÄRISTÖ →VIIHTYMINEN, UUSIA IHMISIÄ, SITOUTUMINEN PAIKKAKUNTAAN VAHVA KUNTATALOUS → RIITTÄVÄSTI RESURSSEJA UUDISTUSTEN TOTEUTTAMISEEN KILPAILUKYKYINEN YRITYSKANTA → TYÖPAIKKOJA, TOIMENNTULOA JA TURVATTUA ARKEA SOSIAALINEN PÄÄOMA JA YHTEISÖLLISYYS → VUOROVAIKUTUS LISÄÄ KUNTALAISTEN AKTIIVISUUTTA HARRASTAA JA OSALLISTUA YHTEISEEN PÄÄTÖKSENTEKOON OSAAMINEN JA SEN HYÖDYNTÄMINEN → KOULUTUS, TYÖSSÄOPPIMINEN JA KEHITTÄMISYMPÄRISTÖ ANTAA PERUSTAN UUDISTUMISELLE PALVELUT → JULKISET JA KAUPALLISET PALVELUT MAHDOLLISTAVAT SUJUVAN ARJEN

Elinvoiman eväät -hankekokonaisuuden tavoite Hankkeen tavoitteena nostaa elinvoimaisuuden vahvistaminen entistä näkyvämmäksi osaksi kuntien toimintaa laajasti koko kuntaorganisaatiossa – laajentaa elinkeinopolitiikan käsitettä ja instrumentteja Kuinka elinvoimaisuutta voidaan luoda verkostojohtamisen ja markkinoiden kautta tehtävän johtamisen keinoin (aktivoi kuntalaisia kehittämiseen ja vastuuseen omasta hyvinvoinnista, yrityksiä toimintansa kehittämiseen ja yhteisöjä uusien ratkaisujen hakemiseen toiminnassaan) Jäsentää tekijöitä, joista elinvoima syntyy ja määrittää kuntien mahdollisuuksia vaikuttaa elinvoimaisuuden kehittymiseen Tuottaa tietoa eri tavoin toteutetun elinkeinopolitiikan vaikutuksista Tarjota kehittämistukea mukaan lähteneille kunnille elinvoimaa vahvistavien toimenpiteiden suunnittelussa (elinvoiman kasvuohjelma) ja tehostaa hyvien käytäntöjen leviämistä kuntakentän sisällä.

Elinvoiman johtaminen Hierarkinen johtaminen (kunnan strategiat, päätökset, organisointi) Markkinoiden johtaminen (Markkinoiden hyödyntäminen) Verkostojohtaminen (kuntalaisten, yritysten, yhteisöjen ja sidosryhmien aktivointi) Elinvoiman johtaminen

Elinvoiman eväät ja kunnan rooli niiden kehittämisessä Millaisista tekijöistä elinvoima koostuu ja Kuinka kunta voi siihen vaikuttaa Johtajuus elementtien tiedostaminen toimintaympäristön antamat edellytykset kokonaisuuden hallinta strategiset valinnat Johtaminen kaupunkiorganisaatiossa - Kaikki kuntaorganisaation yksiköt ja palvelut vaikuttavat elinvoimaan Verkostojohtaminen ja markkinoiden kautta johtaminen - vaikutus kunta- laisten sekä sidosryhmien tekemiseen ja valintoihin Osaamisen johtajuus: Koulutuspolitiikka ja omistajaohjaus verkostojen kautta hankittu osaaminen osaavan työvoiman saanti Elinvoimaa nakertavien tekijöiden minimointi: Syrjäytyminen, ikääntyminen… Hankinnat: Palveluiden kehittäminen Innovaatioiden edistäminen Palvelusektorin kehitys Sosiaaliset kriteerit – syrjäytymisen ehkäisy EU:n valtiontukisäädökset: Infrahankkeet Toimitilat ja tontit Työllisyyden hoito SGEI ja maaseudun peruspalvelut Viihtyisä elinympäristö: Sujuva arki Luonto + rakennettu ympäristö Saavutettavuus Teemoja joihin vaikutus ulottuu Instrumentteja, jotka toteutuksessa syytä tuntea Kuntalaisten muuttuvat roolit ja osallisuus päätöksenteossa ja palveluiden kehittämisessä Käyttäjälähtöisyyden edistäminen: kuntalaisten/palvelujen käyttäjien perinteinen kuuleminen uudet innovatiiviset keinot osallistaa palvelujen käyttäjät palvelujen suunnitteluun ja tuotantoon Kuntahallinnossa tulee tiedostaa kunnan mahdollisuudet eri tavoin vaikuttaa alueensa elinvoimaisuuteen. On varsin kapeakatseista olettaa, että vaikuttamisen mahdollisuudet löytyvät vain perinteisen elinkeinopolitiikan tai kaavoituksen keinovalikoimasta. On tunnistettava, että kaikissa kunnan toimialaan kuuluvissa yksiköissä voidaan tietoisesti tukea elinvoimaisuutta. Vahvistammeko esimerkiksi sote –sektorin päätöksillä ihmisten aktiivisuutta kantaa itse vastuuta omasta hyvinvoinnistaan, tukeeko liikuntapaikkojen ylläpito yhteistyötä urheiluseurojen kanssa, voidaanko ostopalveluiden kautta haastaa yritykset tekemään kuntapalveluiden tuotekehitystä tai palkkaamaan vammaisia palkkatuella avustaviin tehtäviin. Osa elinvoiman rakentamisesta voidaan toteuttaa kunnan sisäisinä päätöksinä, mutta valtaosa vaikutuksista on saavutettavissa vain markkinoiden kautta tapahtuvan johtamisen (palvelusetelit, hankinnat jne.) tai verkostojohtamisen keinoin. Markkinoiden kautta tapahtuvan johtamisen ja verkostojohtamisen onnistuminen edellyttää esimerkiksi hankintalainsäädännön ja EU:n valtiontukisäädösten mahdollisuuksien ja rajoitteiden tuntemista ( esim. onko vajaakuntoisten työpajatoimintaa harjoittavan yhdistyksen tukeminen valtiontukea, millaisia kriteerejä kilpailuttaessa saa käyttää). SGEI määrittelyn kautta voi avautua yksityisten toimijoiden ja kunnan yhteistyölle aivan uusia mahdollisuuksia sielläkin, missä ei ole toimivia markkinoita. Nämä mahdollisuudet on tunnistettava ja osattava ottaa käyttöön. Elinvoiman eväät –kehittämiskokonaisuuden tavoitteena on saada aikaan tarkastelukehikko, jonka avulla on mahdollista tukea kuntien päätöksentekoa ja auttaa päättäjiä jäsentämään elinvoimaan vaikuttamisen eri kanavat ja niiden mekanismit. Johtajuus edellyttää yhteistyökumppaneiden tunnistamista, tavoitteiden määrittämistä, keinojen valintaa ja resurssien suuntaamista. Päätöksenteko on valintaa ja päättäjällä on myös elinvoimajohtamisessa syytä olla selkeä kuva kokonaisuudesta ja etenemisen eri vaihtoehdoista ennen kuin rationaalinen päätöksenteko on mahdollista. 8.4.2017

Vaiheistus ja tulokset Elinvoimajohtajuutta palvelevat esiselvitykset Tulokset hyödynnettävissä sellaisenaan kunnissa Määrittävät elinvoimajohtamisessa kunnilla käytössä olevia instrumentteja  pohjaa vaiheelle 2 2. Kunta elinvoiman johtajana tutkimus ja kehittämisosio Havainnollistaa kuntien vaikuttamismahdollisuuksia elinvoima rakentumiseen: Hierarkisen johtamisen keinoin Markkinoiden kautta Verkostojohtamisen keinoin Sisältää laajan kuntapilotoinnin (työseminaarit, vertaisryhmät, teemaseminaarit) Syntyy tarkastelukehikko, jonka avulla kunnat voivat koostaa elinvoimajohtamisen kasvuohjelman 3. Tarkastelukehikon jalkauttaminen osaksi kuntien johtamista johtoryhmä-, hallitus- ja valtuustotyöpajojen kautta (2013 alkava valtuustokausi) 8.4.2017

Esiselvityshankkeet Elinvoimaisuuden osatekijöiden määrittäminen Toimintaympäristössä olevien erojen tunnistaminen ja huomioiminen elinvoimajohtamisen toimenpiteissä Kunta ja osaavan työvoiman saannin turvaaminen Kuntien omistajaohjaus ammatillisessa koulutuksessa ja yritysyhteistyö keinoina työvoiman saatavuuden turvaamisessa Työelämäyhteistyö keinona syrjäytymisen ehkäisyssä Yhteenveto kansainvälisistä kokemuksista työssäoppimisesta syrjäytymisen ehkäisyssä Kuntien elinkeinopolitiikan organisointi elinvoimajohtamisen näkökulmasta Kooste elinkeinopolitiikan organisointitavoista kunnissa Elinvoiman edistäminen ja EU:n valtiontukisäännökset Mallinnetaan päätöksentekoprosesseja Hankinnat osana elinvoiman johtamista Tukimateriaalia hankintastrategioiden laadintaan – esimerkkejä toimintamalleista Uusia keinoja palveluiden kehittämiseen – case vanhuspalvelut Osuustoimintamalli maaseudun vanhuspalveluiden organisoinnissa eri intressiryhmien näkökulmasta Toimintaympäristön potentiaalin hyödyntäminen elinvoiman luomisessa Kuinka kehitetään vetovoimaisuutta rakennetun ympäristön toiminnallisuutta kehittämällä 8.4.2017

Elinvoiman johtamisen pilotointi Elinvoiman johtamista käsittelevään osioon otetaan mukaan 15 pilottikuntaan 5 keskuskaupunkia, 5 seutukaupunkia ja 5 maaseutukuntaa Pilottikunnat saavat 3 vuoden aikana: Johdatus elinvoimajohtamiseen – avausseminaari (kaikki pilotit) Elinvoimajohtamisen lähtötilannearvio (kuntakohtainen) Päivän työpaja, jossa käydään läpi tilannetta hierarkisen johtamisen, markkinoiden kautta tapahtuvan johtamisen ja verkostojohtamisen näkökulmista Vertaisryhmän työpajat (2 kpl) Käydään läpi elinvoimajohtamisen instrumentteja ja arvioidaan niitä kunkin ryhmän kuntiin Teemaseminaarit (2 kpl, kaikki pilotit) Käsitellään elinvoimajohtamisen eri tulokulmia (esiselvitykset) Elinvoimajohtamisen kasvuohjelma –työpaja (kuntakohtainen) Luodaan toimenpideohjelma, jolla elinvoimanäkökulmaa tuodaan mukaan kunnan päätöksentekoon Osallistumismaksu Maaseutukunta 5 000 euroa, seutukaupunki 7 000 euroa, keskuskaupunki 15 000 euroa 8.4.2017

Toteutus ja resursointi Tavoitteena 3 –vuotinen hankekokonaisuus Kokonaisuutta koordinoiva projektipäällikkö KL:ssa, osahankkeet yhteistyössä tutkimuslaitosten, yliopistojen ja korkeakoulujen, kuntien, maakunnan liittojen, Tem:n, Sitran, yrittäjäjärjestöjen, YTR:n, Kaks:n… kanssa Hankkeet vahvassa vuorovaikutuksessa käytännön tekijöiden kanssa kunnissa – varataan osaamista ja resursseja Rahoitusta haetaan eri lähteistä – tavoitteena laaja yhteistyö Kehittämiskokonaisuuden budjetti noin 1 milj. euroa/ 3 vuotta Vuonna 2011 toteutetaan esiselvitys, jonka tavoitteena juosta hankekokonaisuus kasaan

1. Elinvoiman rakentumisen elementit ja niihin vaikuttaminen Hankkeen tavoitteena on määrittää elinvoimaisuuden osatekijöitä ja etsiä mittareita niissä tapahtuvan kehityksen kuvaamiseen. Tuhlaako kuntarakenne elinvoiman eväitä vai edistääkö se niiden syntyä? Määritetään elinvoimaisuuden elementtejä ja niitä mittaavia indikaattoreita (pohjaa kilpailukykyindeksistä ja vertistä) Määritetään tekijät, joiden kautta kunnat vaikuttavat näihin mittareihin (mukana olevan kuntaryhmän kautta) Määritetään em. vaikutuksissa ilmeneviä eroja eri kuntarakenteilla. Esim. parivertailu: työssäkäyntialueen kokoinen suurkunta (Kouvola) ja pienistä kunnista muodostuva työssäkäyntialue (Lahden seutu) Selvitetään mahdollisuus laatia mittareihin perustuen kuntien / seutujen ranking, jossa vertaillaan elinkeinopolitiikan onnistumista (ei ole sama kuin elinvoiman vertaaminen, koska lähtötaso erilainen). Yhteistyössä: kunnat, tilastokeskus, Tem, yliopisto / tutkimuslaitos

2. Osaaminen ja elinvoimajohtaminen Osaavan työvoiman saannin turvaaminen Ammatillinen koulutus Kuntien omistajaohjauksen kehittäminen ammatillisessa koulutuksessa – tarvitaanko ammatillisen koulutuksen tulosohjausjärjestelmä Työvoiman tarpeen ennakointi (millaista osaamista ja kuinka paljon  työnantajien työvoimatarve  koulutustarve) Verkostoyhteistyö yritysten kanssa Kunta yritysten tukena osaajien rekrytoinneissa Toimialakohtaisen osaamisen lisääminen hankkeiden kautta (toimialahankkeet ja professuurit) Osaamiseen liittyvän esiselvityksen puitteissa tarkastellaan kunnan roolia yritysten toimintaympäristön kehittäjänä ja toisaalta ammatillisten oppilaitosten omistajana ja rahoittajana. Tavoitteena selvittää kunnan mahdollisuudet vaikuttaa työvoimatarpeiden ja tarjonnan kohtaantoon. Esiselvitys liittyy kiinteästi teeman ympärille perustettavan työryhmän työskentelyyn. Työryhmä toimii esiselvityshankkeen ohjausryhmänä. 8.4.2017

3. Työelämäyhteistyö ammatillisessa koulutuksessa keinona syrjäytymisen ehkäisyssä Suomen ammatillisen koulutuksen järjestelmä on tällä hetkellä vetovoimainen, mutta se sisältää kynnyksiä, jotka johtavat siihen, että osa nuorista putoaa kokonaan järjestelmän ulkopuolelle. Syrjäytymisen ehkäisyn näkökulmasta tulisi koulutusjärjestelmään lisätä käytännönläheisiä vaihtoehtoja, joissa keskeisessä roolissa on tekemällä oppiminen Tavoitteena löytää keinoja, joilla aktivoidaan nuoria ja vähän kouluttautuneita ammatillisen osaamisen kehittämiseen  Kootaan kansainvälinen vertailu, jossa selvitetään koulutuksen ja työelämän vuorovaikutuksen eri muotojen (työssäoppimisjaksot, oppisopimuskoulutus, työkierto, mentorointi jne.) hyödyntämistä eri maissa ja näiden esimerkkien soveltumista Suomen olosuhteisiin. 8.4.2017

4. Kuntien elinkeinopolitiikan organisointi elinvoimajohtamisen näkökulmasta Kuntien tavat organisoida elinkeinopolitiikkansa toteuttaminen vaihtelee suuresti. Tavoitteena on tuottaa tietoa eri toimintatavoista ja elinvoimajohtamisen näkökulmasta erilaisissa toimintaympäristöihin. Tavoitteena kuvata elinkeinotoimen eri organisointitapoja verrata niitä keskenään (sis. strategiset kumppanuudet) Organisaatioiden (peruskunta, kehitysyhtiö, maakunnan liitto, teknologiakeskus, matkailuyhtiö…) roolit ja yhteistyö Ostopalveluiden ja verkostoyhteistyön rooli Vertaisverkostojen hyödyntäminen yritystoiminnan kehittämisessä (Koko ja oske –ohjelmat, mentorointi, yritysryhmät) Palveluiden käyttäjien rooli palveluiden kehittämisessä (sosiaalinen media, Living lab jne.) Tavat tukea asiantuntijapalvelun hankintaa pienyritysten kehittämisessä  kytee asiantuntijaverkoston osaamisen mukaan (yritysseteli, kehittämisavustus jne.) Yritys-Suomi yhteistyö kuntien elinkeinopolitiikan näkökulmasta Toteutus: Case –tarkastelu: kuvataan elinkeinopolitiikan organisointi kolmessa esimerkkikunnassa Täydennetään aineistoa case –tarkasteluun pohjautuvalla kyselyllä Tausta-aineisto: Selvitys kuntien elinkeinopoliittisista panostuksista vuonna 2009 Sekesin kyselyt kehitysyhtiöiden toiminnasta Kysely, jonka kautta saatavaa tietoa täydennetään case kuvauksilla Kuinka omistajaohjaus toimii ja miten valta ja vastuu kohdentuvat tekemisessä – kuinka kunnan tavoitteet toteutuvat? Hankerahoituksen hyödyntäminen vai ohjaako rahoitus liikaa toimintaa Yrityskummien toimintamalli – levinneisyys ja kuvaus Koko- ja Oske ohjelmista saadut kokemukset (mitä hyötyä ja kenelle) Kokemukset yritysryhmiin perustuvista kehittämishankkeista + muutama tyyppikuvaus toiminnasta Sosiaalisen median hyödyntämiskeinot ja kokemukset Living Lab –toiminnasta Erilaisten yksityisten asiantuntijoiden hyödyntämiseen suunnatut tuet (yrityssetelit) sekä kuvaus tyypillisistä toteuttamistavoista Kuntanäkökulma YritysSuomi palvelujärjestelmän hyödyistä, resursoinnista ja vastuista Kuntien yrityskiinteistöjen hallinta ja niiden merkitys elinkeinopolitiikassa + mahdolliset ongelmat (luottotappiot jne.) Keskeistä on tarkastella toiminnan ohjausta ja ohjautuvuutta – kuka ohjaa tekemistä ja miten hyödyt realisoituvat Sen ohella, että tiedetään miten on toimittu, on tarpeen selvittää miksi näin on toimittu ja millaisia kokemuksia on saatu Syvennetään resursointikuvausta organisaatioiden rooliin (esim. maakunnan liiton ja kehitysyhtiöiden keskinäinen yhteistyö, tai kehitysyhtiön, uusyrityskeskuksen ja teknologiakeskuksen työnjako)  mikä on kunkin organisaation rooli ja tarvitaanko kaikkia ?

5. Elinvoiman edistäminen ja EU:n valtiontukisäädökset EU:n valtiontukisäädökset (koskee kaikkea julkista rahoitusta myös kuntien yrityshankkeita) rajaavat omalta osaltaan elinkeinopolitiikan keinovalikoimaa ja ennen kaikkea edellyttävät avoimuuteen perustuvien päätösprosessien noudattamista Hankkeen tavoitteena on mallintaa eräitä yleisimpiä päätöksentekotilanteita valtiontukinäkökulmasta, jotta kunnat osaavat hyödyntää säädösten antamat mahdollisuudet ja välttää muotovirheitä päätöksenteossa. Kuvattavat prosessit ovat: yritystilojen rakentaminen, vuokraaminen ostaminen ja myyminen yritystonttien ostaminen, vuokraaminen ja myyminen vesiosuuskuntien ja laajakaistahankkeiden tukeminen takaukset pääomasijoittaminen maankäyttösopimukset elinkeinoyhtiöiden status valtiontukinäkökulmasta Yhteistyössä: Tem (työelämä- ja markkinaosasto), kunnat ja niiden hankintayksiköt, kehittämisyhtiöt Kyse olis ennen muuta kuvata päätöksentekoprosessia EU:n valtiontukisäädösten näkökulmasta. Millaisilla toimilla voidaan pitävästi osoittaa markkinaehtoinen toiminta ja riittävä avoimuus Kuinka mahdollinen tuki voidaan myöntää

6. Hankinnat osana elinvoiman johtamista Kuntien palveluhankinnat on nähty lähinnä vaihtoehtoisena tapana tuottaa palvelu. Oikein toteutettuna hankinta tarjoaa kuitenkin hankkijalle mahdollisuuden palvelun kehittämiseen ja yritykselle tilaisuuden toimintansa laajentamiseen. Miltä hankintaprosessi näyttää tuottavuuden ja elinkeinopolitiikan näkökulmasta?  Hankkeen keskeinen tavoite on tukea hankintastrategioiden laadintaa tavoitteellisuuden näkökulmasta (painopiste toiminnan kehittämisessä ei teknisessä hankintaprosessissa). Tuloksena syntyy hankintastrategiatyön tukimateriaalia. Hankinnat tuottavuuden lisäämisen instrumenttina – yritysten innovaatiopotentiaali kuntapalveluiden kehittämiseen (innovatiiviset hankinnat ja esikaupalliset hankinnat) Innovatiivinen hankinta yrityksen tuotekehityksen vauhdittajana Hankintaosaaminen ja hankintojen organisointi Kuntien hankintojen merkitys markkinaehtoisten palvelutarjonnan kehittymiselle pienillä paikkakunnilla Yhteistyössä: Tem, kunnat, seudulliset hankintayksiköt, yrittäjäjärjestöt, Culminatum Osahankkeen keskeinen tavoite on tukea hankintastrategioiden laadintaa koostetaan opas kuntien hankintastrategiatyötä varten, jossa: esimerkkejä tavoista käyttää hankintaa tuotekehityksen ja elinkeinotoiminnan kehittämisen elementtinä sekä tavoista hyödyntää Tekesin innovatiiviset julkiset hankinnat rahoitusta

7. Uusia keinoja palveluiden kehittämiseen (case vanhuspalvelut) Kunnan elinvoimaisuus syntyy myös yhteisöllisyydestä ja kuntalaisten vahvasta osallisuudesta kuntayhteisöä kehitettäessä. Kunta edustaa yhteisöllistä vastuunottoa, paikallistuntemusta ihmisten asioista ja kansanvaltaista vaikuttamista. Osallistavassa ja asiakaslähtöisessä kunnassa kuntalainen muuttuu palvelujen passiivisesta kohteesta aktiiviseksi kehittäjäksi.* Näiden tavoitteiden toteuttamiseksi tarvitaan uusia konkreettisia välineitä, kun väestö vanhenee, huoltosuhde vinoutuu ja kunta- ja palvelurakenteet muuttuvat. Tässä esiselvitysosiossa hahmotellaan kuusi erilaista osuuskuntakonseptia maaseutukuntien vanhuspalvelujen järjestämiseen. Kunnan intressissä ovat luonnollisesti kunnan järjestämisvastuulla olevat palvelut. Elinvoimaisuuden vahvistamisessa näkökulman on oltava kuitenkin laajempi. Esiselvityksen tarkoituksena on hahmottaa ja juridisesti taustoittaa se, miten myös kunnan työntekijät, kuntalaiset, palvelujen käyttäjät ja/tai ikäihmisten omaiset voivat osallistua vanhuspalvelujen suunnitteluun ja toteuttamiseen osuuskuntamuotoisena toimintana. Esiselvitysvaiheen jälkeen konsepteja pilotoidaan erillisessä hankkeessa. 7. Uusia keinoja palveluiden kehittämiseen (case vanhuspalvelut) Konsepti 1: Kunta yhteisöjäsenenä Kunnan työntekijät henkilöomistajina Kuntalaiset asiakasomistajina Konsepti 2: Kunnan työntekijät perustavat yhteiskunnallisen yrityksen Konsepti 3: Kuntalaiset/kyläläiset perustavat osuuskunnan itselleen ja myös ulkopuolisille Konsepti 4: Palveluja tarvitsevat ikäihmiset perustavat oman osuuskunnan, johon palkkaavat johdon ja henkilökunnan Konsepti 5: Ikäihmisten muualla asuvat lapset perustavat osuuskunnan järjestääkseen vanhempiensa hoivan Konsepti 6: Alueella toimivat pienet palveluyritykset perustavat yhteisen keskusosuuskunnan esimerkiksi pärjätäkseen kilpailutuksissa * Kuntaliiton Demokratiapoliittinen asiakirja (Keskiössä kuntalainen, 2010)

8. Rakennetun ympäristön potentiaalin hyödyntäminen elinvoiman luomisessa Luodaan menetelmä, jonka avulla voidaan paikallistaa ne rakennetun ympäristön oleellisimmat kehittämistoimet, joihin keskittymällä voidaan lisätä paikallista elinvoimaa. Lähtökohtana on rakennetun ympäristön perusulottuvuuksien synerginen yhdistäminen. Perusulottuvuuksia ovat: morfologinen (fyysiset rakenteet ja yhteysverkostot) sosiaalinen (toiminnalliset ja taloudelliset verkostot paikkoineen) kulttuurinen (rakennetun ympäristön symboliarvot; ympäristö-, taajama- ja kaupunkikuva; ’kolmannet’ paikat) Työssä hyödynnetään TTY/EDGE:n aikaisempia tutkimuksia ”Takaisin kartalle” ja ”Urbaanit kesannot” Toteutuksesta vastaa Ari Hynynen (Prof, Dr, M.Arch) Tampereen teknillisestä yliopistosta

9. Kunnat elinvoiman johtajina Tässä osiossa kuvataan kunnan elinvoimajohtamisen viitekehys ottaen huomioon esiselvityksien tulokset. Tarkastelussa otetaan huomioon hierarkisen johtamisen keinot kunnan sisällä, mark- kinoiden kautta tapahtuvan johtamisen ins- trumentit sekä verkostojohtamisen mahdol- lisuudet. Tämän kokoavan hankeosion tuloksena syntyy elinvoimajohtamisen tarkastelukehikko, jonka avulla kunnat voivat jäsentää alueensa elinvoimaisuuden kehittämisessä käytössä olevia työkaluja, vaikutuskanavia sekä kunnan eri toimintojen ja yhteistyökumppaneiden merkitystä elinvoimaisuuden rakentumisessa. Yhteistyössä: kunnat, Tem, yliopisto / tutkimuslaitos…

Aikataulutusta.. Alustava hankesuunnitelma 9/2010 Vihreää valoa talon sisällä 11/2010 Esiselvitys- / kokoonjuoksurahoitus vuodelle 2011 Sparrausryhmä 18.1.2011 Suunnitelman edelleen kehittäminen ja toteutuksen suunnittelu Asian esittely mahdollisille yhteistyökumppaneille 2–5/2011 Sparrausryhmä 14.6.2011 Hankesuunnitelma 8/2011 Suunnitelman käsittely KL:n johtoryhmässä 9/2011 Rahoitusneuvottelut ja hakeminen 9/2011 alkaen Pilottikuntien hankkiminen 10-12/2011 Ensimmäisten osahankkeiden käynnistyminen 2012 alusta 8.4.2017