Ammatillisuuden ydintä etsimässä kun S2-opetus muuttuu ja kenttä kasvaa 13.02.2010 Heikki.Mieskolainen@eiraedu.com / Eiran aikuislukio
Mikä on muuttunut S2-opetuksen kentällä? Kokemusperäistä ja jopa tutkittua tietoa OPSit, oppimäärä, kelpoisuudet, oma yhdistys Olli Nuutisesta YKI-treeneihin Entistä erilaisempia oppijoita… Erilaisia mamuopettajia, S2-lehtoreita, kouluttajia S2-yo-tutkinto, yleiseur. viitekehys, YKI, KIKE, päättökoe Kielitaitokäsitys + toiminnallisuus 13.02.2010 Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio
Mikä ehkä ei ole muuttunut? Oman työn ja kentän perussirpaleisuus Kotouttamisen resurssit? Yksikielisen opetuksen haasteellisuus Tasapainoilu: Opettajajohtoisuus – mahdollistaminen … Arvioinnin haasteellisuus tulos/tehty matka yhteismitallisuus Suomi toisena VAI suomi vieraana kielenä? Huono omatunto kieliopista… 13.02.2010 Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio
S2-opettajan keskeisiä rooleja: 1. KATALYSAATTORI 2. TULKKI + MALLI 3. ANN0STELIJA + kohdentaja 4. PEILI 5. OPPIMISEN ja INTEGROITUMISEN TUKI 6. INFORMOIJA 7. OIVALLUTTAJA 8. LUOTETTAVA KAPTEENI = prosessien käynnistäjä ja … ylläpitäjä = kieli, (tapa)kulttuuri = kieli, kulttuuri = palautteenanto = ERILAISUUDEN osalta ainakin koko kurssin ajan = ”syöttäjä” = vertaa numero 1 = 13.02.2010 Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio
Miksi autenttisuutta opetukseen? JOTTA … SAMALLA Oppijalle mielihyvää ”oikean suomen ” opiskelusta oppimisympäristö laajenee oppija kohtaa kielen sosiopragmaattisen puolen opettajan roolit 1,2, 6 ja 7 toteutuvat paremmin oppijan suomi kehittyy niin SUJUVUUDEN, TARKKUUDEN KUIN KOMPLEKSISUUDEN näkökulmasta oppija tutustuu eri ”tekstilajeihin” kielen elementit esiintyvät luontevissa ja monipuolisissa konteksteissa oppijan strategiset taidot kehittyvät voimme puhua S2-oppimisesta 13.02.2010 Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio
Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio Minäpä käytän sarjakuvaa autenttisena tekstinä Viivi ja Wagner / HS 24.10.08, Juba 13.02.2010 Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio
Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio On hyvä muistaa, että oppijakin voi tuoda materiaalia tunneille tavoitteesta riippuu, miten arvioin opettajan tehtävä on suunnata opettajan tehtävä on määritellä ja kertoa tavoitetaso esim. luetun ymmärtämistä voi mitata monella tavalla – mutta ei miten tahansa. oppijat pitää totuttaa… ( = siedätyshoitoa) oppijakin oppii opettamalla erityisesti syntyperäinen opettaja voi eksyä kotimetsässään! 13.02.2010 Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio
Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio Lopuksi Mistä niitä saa? Jokainen haluaa kuulua ryhmään. Jokainen haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi. Jokainen tarvitsee arvostusta – ilman suorituksia. Vietnamilainen opiskelija: ”Opettaja on jumalan viransijainen” Kotoutuja tarvitsee identiteetin. 13.02.2010 Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio