Ammatillisuuden ydintä etsimässä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Eveliina Sirkeinen: Tekstianalyysi ja mielipidetekstit netissä
Advertisements

S2-tiimin muistiinpanot
Uusimmat Hallinnoitava opetukseni Arviointi: METAA2, luentotentti (50 suoritusta) – arviointi myöhässä! METAA3, (opetukseen liittyvä) essee (6 suoritusta)
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Mohammed Kertoo itsestään:
SUULLINEN HARJOITTELU
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Turun esi- ja perusopetuksessa
Minä oppijana 1 ov..
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
 Suvi-työryhmä ehdotti erillistä S2-kypsyysnäytettä maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille.  Oikeusministeriön lausunto varovaisen myönteinen.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Perusharjoittelu 2012 Matematiikka pääaineena - teemaseminaari
TIETO JA TIETOKONEOHJELMA TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA MENETELMILLÄ.
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Arviointi kuullun ymmärtämisen opetuksen tukena
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Matti Urhonen & Antti Kohtala TTE4SN Opiskelijan etiikka ja moraali Onko sitä?
HAAGA-HELIA Venäjän kielen opetus
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPS-ajatuksia.
Venäjän tunteja suunnittelemaan ”Punainen lanka” ”Luontevia siirtymiä” ”Helppouden tuntua” - Takana paljon suunnittelutyötä.
InNoste-palvelupiste (02)
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
ELEKTRONIIKAN OPINTOSUUNTA
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Toimintaohjeet opelle
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
S2, MONILUKUTAITO JA YHTEISOPETTAJUUS. S2 OPPIAINEEKSI SUOMEN RINNALLE oppiaineen nimi muuttuu, jatkossa opiskellaan: suomen kieli ja kirjallisuus –oppimäärää.
Prosesseista palveluihin
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Ainetyöryhmien työn aloitus
Tervetuloa! OPS 2016.
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
KIELI, KIRJALLISUUS JA IDENTITEETTI
OPETTAJANA MAAHANMUUTTAJIEN PARISSA
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Ohjauksen roolit ja positiot
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Ammatillisuuden ydintä etsimässä kun S2-opetus muuttuu ja kenttä kasvaa 13.02.2010 Heikki.Mieskolainen@eiraedu.com / Eiran aikuislukio

Mikä on muuttunut S2-opetuksen kentällä? Kokemusperäistä ja jopa tutkittua tietoa OPSit, oppimäärä, kelpoisuudet, oma yhdistys Olli Nuutisesta YKI-treeneihin Entistä erilaisempia oppijoita… Erilaisia mamuopettajia, S2-lehtoreita, kouluttajia S2-yo-tutkinto, yleiseur. viitekehys, YKI, KIKE, päättökoe Kielitaitokäsitys + toiminnallisuus 13.02.2010 Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio

Mikä ehkä ei ole muuttunut? Oman työn ja kentän perussirpaleisuus Kotouttamisen resurssit? Yksikielisen opetuksen haasteellisuus Tasapainoilu: Opettajajohtoisuus – mahdollistaminen … Arvioinnin haasteellisuus tulos/tehty matka yhteismitallisuus Suomi toisena VAI suomi vieraana kielenä? Huono omatunto kieliopista… 13.02.2010 Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio

S2-opettajan keskeisiä rooleja: 1. KATALYSAATTORI 2. TULKKI + MALLI 3. ANN0STELIJA + kohdentaja 4. PEILI 5. OPPIMISEN ja INTEGROITUMISEN TUKI 6. INFORMOIJA 7. OIVALLUTTAJA 8. LUOTETTAVA KAPTEENI = prosessien käynnistäjä ja … ylläpitäjä = kieli, (tapa)kulttuuri = kieli, kulttuuri = palautteenanto = ERILAISUUDEN osalta ainakin koko kurssin ajan = ”syöttäjä” = vertaa numero 1 = 13.02.2010 Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio

Miksi autenttisuutta opetukseen? JOTTA … SAMALLA Oppijalle mielihyvää ”oikean suomen ” opiskelusta oppimisympäristö laajenee oppija kohtaa kielen sosiopragmaattisen puolen opettajan roolit 1,2, 6 ja 7 toteutuvat paremmin oppijan suomi kehittyy niin SUJUVUUDEN, TARKKUUDEN KUIN KOMPLEKSISUUDEN näkökulmasta oppija tutustuu eri ”tekstilajeihin” kielen elementit esiintyvät luontevissa ja monipuolisissa konteksteissa oppijan strategiset taidot kehittyvät voimme puhua S2-oppimisesta 13.02.2010 Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio

Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio Minäpä käytän sarjakuvaa autenttisena tekstinä Viivi ja Wagner / HS 24.10.08, Juba 13.02.2010 Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio

Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio On hyvä muistaa, että oppijakin voi tuoda materiaalia tunneille tavoitteesta riippuu, miten arvioin opettajan tehtävä on suunnata opettajan tehtävä on määritellä ja kertoa tavoitetaso esim. luetun ymmärtämistä voi mitata monella tavalla – mutta ei miten tahansa. oppijat pitää totuttaa… ( = siedätyshoitoa) oppijakin oppii opettamalla erityisesti syntyperäinen opettaja voi eksyä kotimetsässään! 13.02.2010 Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio

Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio Lopuksi Mistä niitä saa? Jokainen haluaa kuulua ryhmään. Jokainen haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi. Jokainen tarvitsee arvostusta – ilman suorituksia. Vietnamilainen opiskelija: ”Opettaja on jumalan viransijainen” Kotoutuja tarvitsee identiteetin. 13.02.2010 Heikki Mieskolainen/ Eiran aikuislukio