KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA
KAMU-kehittämistyön lähtökohtia ✱ Vapaaehtoistoiminnan (4.) harjoittelu Metropolian sosiaalialalla ✱ Opiskelijan vapaasti valitsema kohde/ kohteet ✱ Ensimmäisen vuoden opintojen jälkeen ✱ 5/8 opintopistettä ✱ Tavoitteena on lisätä ammatillisuutta ja ”edistää oikeudenmukaisuutta, ihmisoikeuksia, yhdenvertaisuutta ja kestävää kehitystä”. ✱ Sisältö opetussuunnitelman (2014) mukaan: ”Opiskelija tuntee vapaaehtoistoiminnan merkityksen, periaatteet ja käytännöt sosiaalialalla. Harjoittelu suoritetaan opintojen aikana opiskelijan esittämän suunnitelman mukaisesti. Harjoittelu voi olla esimerkiksi kansalaistoimintaa, vapaaehtois- ja tukihenkilötoimintaa.”
Taustalla Service Learning -ajattelu ✱ Rakentuu tekemiselle ja sen reflektiolle, tavoitteena palvelujen uudenlainen toteutus ja yhdessä oppiminen ✱ Sosiaalipedagoginen viitekehys: dialogi, tasavertaisuus, osallisuus ja osallisuuden edistäminen, syrjäytymisen ehkäiseminen, elämän hallinnan tukeminen, vahvistaminen ja itseapuun auttaminen VAPAAEHTOIST OIMINTA TOIMINNAN REFLEKTOINTI VAPAAEHTOISTOIMIN NASTA OPPIMINEN
Hankepilotti ( ) ✱ Metropolia – Keskuspuisto – Kalliola ✱ KAMU-parityöskentely: maahanmuuttajataustaiset opiskelijat ja sosionomiopiskelijat ✱ Vapaaehtoistoiminnan koulutus ja tuki ✱ Toiminnalliset menetelmät vapaaehtoistoiminnassa + muuta materiaalia ✱ Lisätietoja:
KAMU-pilotin rakenne Opiskelijoiden ohjeistus ja orientointi Metropolia Ammattikorkeakoulu Kalliolan setlementtiKeskuspuiston ammattiopisto Opiskelijoiden koulutus vapaaehtois- toiminnasta Ohjaus/ oppiminen Ohjaus/ vapaaehtois- toiminta Käytännön järjestelyt Tuki toiminnan päättämiseen, arviointi 1. Käyn- nistys Tuki toiminnan käynnistämiseen 2.Toi- minta Toiminta Oppimisen arviointi 3. Päät- täminen
Miten KAMU-toimintamalli eroaa aikaisemmasta yhteistyöstä? ✱ Vapaaehtoistoiminnasta oppimiseen liittyvän yhteistyön systematisointi ✱ Työnjako ja tavoitteet selkeästi määritelty: yhteystietolomake ✱ Osapuolet sitoutuneet toimintaan tasapuolisesti organisaatiotasolla ✱ Säännöllinen vuoropuhelu toimijoiden kesken ✱ Moninaista vapaaehtoistoiminnasta oppimista ✱ Prosessi sisältää koulutuksen – ohjauksen – systematisoidun arvioinnin