KAMU-verkostoseminaari 7.10.2014 Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
NATU -neljä askelta tulevaisuuteen
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
Pirkko Rimpilä-Vanninen
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Informaali- ja nonformaalikasvatus nuorisotyössä
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Vauhtia ja virikkeitä koulujen kv-suunnitelmiin Keväinen kv-koulutus Tampere Tiina Sarisalmi.
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Opinnäytetyöprosessi Perustutkinnot
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Kamut-projektin päättöseminaari Marja Sierilä
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Opiskelijoiden vuosipalaute 2014.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
VOIMAA Voimavaroja maahanmuuttajista. MITÄ? VOIMAA-hankkeen tavoitteena on kehittää maahanmuuttajataustaisille joustava väylä opintojen aloittamisesta.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Etelä-Pohjanmaan sosiaalipsykiatrinen yhdistys ry
Tervetuloa! OPS 2016.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Metropolian kokemuksia vapaaehtoistoiminnan opinnollistamisen juurruttamisesta Mai Salmenkangas
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Luovat menetelmät osallisuuden ja osaamisen tukena
SULAUTUVASTA OPPIMISESTA NÄKYMÄTTÖMÄÄN OPPIMISEEN
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Infran elinkaaren mallintamisen koulutus
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA

KAMU-kehittämistyön lähtökohtia ✱ Vapaaehtoistoiminnan (4.) harjoittelu Metropolian sosiaalialalla ✱ Opiskelijan vapaasti valitsema kohde/ kohteet ✱ Ensimmäisen vuoden opintojen jälkeen ✱ 5/8 opintopistettä ✱ Tavoitteena on lisätä ammatillisuutta ja ”edistää oikeudenmukaisuutta, ihmisoikeuksia, yhdenvertaisuutta ja kestävää kehitystä”. ✱ Sisältö opetussuunnitelman (2014) mukaan: ”Opiskelija tuntee vapaaehtoistoiminnan merkityksen, periaatteet ja käytännöt sosiaalialalla. Harjoittelu suoritetaan opintojen aikana opiskelijan esittämän suunnitelman mukaisesti. Harjoittelu voi olla esimerkiksi kansalaistoimintaa, vapaaehtois- ja tukihenkilötoimintaa.”

Taustalla Service Learning -ajattelu ✱ Rakentuu tekemiselle ja sen reflektiolle, tavoitteena palvelujen uudenlainen toteutus ja yhdessä oppiminen ✱ Sosiaalipedagoginen viitekehys: dialogi, tasavertaisuus, osallisuus ja osallisuuden edistäminen, syrjäytymisen ehkäiseminen, elämän hallinnan tukeminen, vahvistaminen ja itseapuun auttaminen VAPAAEHTOIST OIMINTA TOIMINNAN REFLEKTOINTI VAPAAEHTOISTOIMIN NASTA OPPIMINEN

Hankepilotti ( ) ✱ Metropolia – Keskuspuisto – Kalliola ✱ KAMU-parityöskentely: maahanmuuttajataustaiset opiskelijat ja sosionomiopiskelijat ✱ Vapaaehtoistoiminnan koulutus ja tuki ✱ Toiminnalliset menetelmät vapaaehtoistoiminnassa + muuta materiaalia ✱ Lisätietoja:

KAMU-pilotin rakenne Opiskelijoiden ohjeistus ja orientointi Metropolia Ammattikorkeakoulu Kalliolan setlementtiKeskuspuiston ammattiopisto Opiskelijoiden koulutus vapaaehtois- toiminnasta Ohjaus/ oppiminen Ohjaus/ vapaaehtois- toiminta Käytännön järjestelyt Tuki toiminnan päättämiseen, arviointi 1. Käyn- nistys Tuki toiminnan käynnistämiseen 2.Toi- minta Toiminta Oppimisen arviointi 3. Päät- täminen

Miten KAMU-toimintamalli eroaa aikaisemmasta yhteistyöstä? ✱ Vapaaehtoistoiminnasta oppimiseen liittyvän yhteistyön systematisointi ✱ Työnjako ja tavoitteet selkeästi määritelty: yhteystietolomake ✱ Osapuolet sitoutuneet toimintaan tasapuolisesti organisaatiotasolla ✱ Säännöllinen vuoropuhelu toimijoiden kesken ✱ Moninaista vapaaehtoistoiminnasta oppimista ✱ Prosessi sisältää koulutuksen – ohjauksen – systematisoidun arvioinnin