Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN SUUNNITTELU Työssäoppimisen yhteissuunnittelu ja kokonaissuunnitelman laatiminen Opetussuunnitelman analyysi; mitä opitaan eri oppimisympäristöissä (lähiopetus, verkko-opinnot, työssäoppiminen jne.) Työssäoppimispaikkojen hankinta ja top-rekisterit Työssäoppimisen sijoittaminen opetussuunnitelmaan ja työpaikan arkeen -työssäoppimisen aikataulutaulukko Yhteissuunnittelun eri foorumit ja aikataulutus
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN SUUNNITTELU LÄHTÖKOHTA YHTEISUUNNITTELULLE: Työssäoppimisen pedagogiikan ja siihen sisältyvän oppimisnäkemyksen selkeyttäminen kaikille osapuolille TAVOITE: Työssäoppiminen muodostaa luonnollisen, loogisen ja joustavan osa-alueen perustutkinnon opinnoissa. Työssäoppimista on riittävästi ja kaikki osa-puolet tietävät oman vastuualueen ja tehtävät.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN TOTEUTTAMINEN Ohjaajina TOP-valmentaja Klinikkaopettaja Opettajan työelämäosaaminen ja työelämäjaksot Työpaikkakouluttaja / eri osapuolten työnjako 2+1 – mallissa Dokumentointia Sähköinen päiväkirja, TOP-päiväkirja lomakkeet; työturvallisuuslomake
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN TOTEUTTAMINEN Työpaikkaohjaajakoulutuksen erilaiset toteutusmallit -sisältö, materiaalit ja käytännön toteuttaminen
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN ARVIOINTI JA TOIMINNAN KEHITTÄMINEN Palautteen kerääminen eri osapuolilta ja palautteen hyödyntäminen reaaliajassa -Ennakointitieto YDINKYSYMYS: Miten työssäoppimisen laatua arvioidaan ja kehitetään palautejärjestelmän avulla?