Www.lao.fi Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri 23.3.2011 MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TYÖSSÄOPPIMISEN VERKKOPALVELUT JA REKISTERIRATKAISUT TYÖELÄMÄN TUKEMISESSA Tampere, Murikkaopisto Tiina Teräs, Eveliina Havu ja Leena Happonen.
Advertisements

Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Wilma ja työssäoppiminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Laajennettu työssäoppiminen:
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
W w w. a o k k. f i Opettajien työelämäjaksot Tuomas Eerola
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
WoSCos Works, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Kokkolan ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Nuorten työllistäminen -palkansaajajärjestöjen näkemyksiä NYT-ryhmä
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Tiivistelmä tuloksista.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Nuorisopalveluiden tavoitetila
Sataraksa Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Verkostoseminaari 13. – Helsinki
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Marika Berg - Jaana Virtanen
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Tekniikan alojen koulutuksen uudistaminen Pieksämäellä
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Opiskelijan ohjaaminen
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Oppia niinku töissä Anna-Mari Saarela, Noora Schroderus, Pirkko-Liisa Isoaho, Jussi Hiivala, Jari Niemi.
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Esityksen transkriptio:

Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua

LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN SUUNNITTELU Työssäoppimisen yhteissuunnittelu ja kokonaissuunnitelman laatiminen Opetussuunnitelman analyysi; mitä opitaan eri oppimisympäristöissä (lähiopetus, verkko-opinnot, työssäoppiminen jne.) Työssäoppimispaikkojen hankinta ja top-rekisterit Työssäoppimisen sijoittaminen opetussuunnitelmaan ja työpaikan arkeen -työssäoppimisen aikataulutaulukko Yhteissuunnittelun eri foorumit ja aikataulutus

LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN SUUNNITTELU LÄHTÖKOHTA YHTEISUUNNITTELULLE: Työssäoppimisen pedagogiikan ja siihen sisältyvän oppimisnäkemyksen selkeyttäminen kaikille osapuolille TAVOITE: Työssäoppiminen muodostaa luonnollisen, loogisen ja joustavan osa-alueen perustutkinnon opinnoissa. Työssäoppimista on riittävästi ja kaikki osa-puolet tietävät oman vastuualueen ja tehtävät.

LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN TOTEUTTAMINEN Ohjaajina TOP-valmentaja Klinikkaopettaja Opettajan työelämäosaaminen ja työelämäjaksot Työpaikkakouluttaja / eri osapuolten työnjako 2+1 – mallissa Dokumentointia Sähköinen päiväkirja, TOP-päiväkirja lomakkeet; työturvallisuuslomake

LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN TOTEUTTAMINEN Työpaikkaohjaajakoulutuksen erilaiset toteutusmallit -sisältö, materiaalit ja käytännön toteuttaminen

LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN ARVIOINTI JA TOIMINNAN KEHITTÄMINEN Palautteen kerääminen eri osapuolilta ja palautteen hyödyntäminen reaaliajassa -Ennakointitieto YDINKYSYMYS: Miten työssäoppimisen laatua arvioidaan ja kehitetään palautejärjestelmän avulla?