Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TYÖSSÄOPPIMISEN VERKKOPALVELUT JA REKISTERIRATKAISUT TYÖELÄMÄN TUKEMISESSA Tampere, Murikkaopisto 25.8.2011 Tiina Teräs, Eveliina Havu ja Leena Happonen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TYÖSSÄOPPIMISEN VERKKOPALVELUT JA REKISTERIRATKAISUT TYÖELÄMÄN TUKEMISESSA Tampere, Murikkaopisto 25.8.2011 Tiina Teräs, Eveliina Havu ja Leena Happonen."— Esityksen transkriptio:

1 TYÖSSÄOPPIMISEN VERKKOPALVELUT JA REKISTERIRATKAISUT TYÖELÄMÄN TUKEMISESSA
Tampere, Murikkaopisto Tiina Teräs, Eveliina Havu ja Leena Happonen

2 Puheenvuoro sisältää pohdintoja ja esimerkkejä
keskeisistä tavoitteista ja verkkopalvelun merkityksestä työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen toteutuksessa tietovarannon hyödyntämisestä kehittämistyössä ja työelämän tukemisessa sudenkuopista

3 Tiimin visio Laajennettu työssäoppiminen muodostaa joustavan, asiakaslähtöisen, eri osapuolten yhteistyössä suunnitellun, toteutetun ja arvioidun oppimisympäristön. Laajennetun työssäoppimisen toimijoilla on yhteinen näkemys laadukkaasta ja jatkuvasti kehittyvästä työssäoppimisesta

4 Kainuun ammattiopisto -liikelaitos
Kainuun maakunta –kuntayhtymän omistama liikelaitos toimintaa usealla eri paikkakunnalla: Kajaani, Sotkamo, Suomussalmi, Kuhmo, Kuusamo monialainen oppilaitos, jossa opiskelee noin 3500 nuorta ja aikuista sekä 600 oppisopimusopiskelijaa työntekijöitä on noin 500 työssäoppimisen kehittämiseksi useita eri projekteja ESR– ja OPH- rahoituksella vuosina vuosittain noin 120 nuorisoasteen ryhmää eripituisilla työssäopp.jaksoilla, laajuus keskimäärin 24 – 30 ov ulkomailla työssäoppimassa noin opiskelijaa/v

5 Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia
Omistajakunnat Espoo, Kauniainen ja Kirkkonummi, joissa kaikissa toimipisteitä Tulosyksiköt: Omnian ammattiopisto, Omnian aikuisopisto, Omnian oppisopimustoimisto, Omnian nuorten työpajat, InnoOmnia Opiskelijoita , joista 3800 ammattiopistossa, 4000 aikuisopistossa, pajoilla 150 ja oppisopimuksella 1500 Henkilöstöä 700, joista opetustehtävissä 63 %. Työssäoppimisen kehittämiseksi useita eri projekteja ESR– ja OPH- rahoituksella vuosina Ulkomailla topissa vuosittain n. 300 opiskelijaa

6 TOP – rekisterin suunnittelun lähtökohtia 1/2
MITÄ? laaja, kokonaisvaltainen TOP – portaali, jonne keskitetään työssäoppimisen toimintaohjeet, sopimukset, suunnitelmat, muut dokumentit, yritysrekisteri , työpaikkaohjaajien tukimateriaali ja teemaan liittyvät palautejärjestelmät monipuoliset hakutoiminnot ja yhteydenpitovälineet KENELLE? 3 –kannan kaikille osapuolille sopiva, helppokäyttöinen ja hyvin monipuolisesti tarpeisiin vastaava (ns. yhden luukun periaate) MITEN? verkkoon – ja kaikille osapuolille mahdollisuus käyttää ”mistäpäin maailmaa” tahansa, extranet -ratkaisu

7 Suunnittelun lähtökohtia 2/2
SITOUTUMINEN YHTEISEEN TIETOKANTAAN? sinne syötetään järjestelmällisesti tietoa eri tahot ja tasot sitoutuneet (johto, koulutusjohtajat, opettajat, opiskelijat, ohjaajat…) tiedot pidetään ajan tasalla kehitetään ohjelmistoa tarpeita vastaavaksi - seurataan jatkuvasti muuttuvia tiedonhakutarpeita otetaan hyödyt irti kerätystä informaatiosta ja palautteista

8 Esimerkkejä kuinka rekisteriä hyödynnetään . . .
PALAUTTEET 1/2 Eri osapuolet vastaavat verkkopalvelun kyselyihin  voidaan ottaa koosteraportit erilaisilla kriteereillä: ryhmäkohtainen, yrityskohtainen, tutkintokohtainen, opettajakohtainen, aikarajaus …. Tulosten analysointi ja sen perusteella esille nostettavat kehitystoimet vastuutetaan  siirtyvät prosessissa eteenpäin  jälkiseuranta! Opettajat ottavat opiskelijoiden antaman TOP-palauteraportin heti jakson ja jälkeen ja sitä tarkastellaan yhdessä ryhmän kanssa Kehityskeskusteluissa voidaan tarkastella palautteita opettajakohtaisesti ja pohtia esim. työelämäyhteistyön tilaa Palauteraportit tärkeä tietolähde kehittämispalveluille ja hanketoiminnalle.

9 Esimerkkejä kuinka rekisteriä hyödynnetään . . .
PALAUTTEET 2/2 - Esim. KAO:ssa järjestettiin palautepalaverit ns. top 10 yhteistyöyritysten esimiesten ja ohjaajien kanssa koulutusaloittain. Tapaamisessa käytiin läpi a) koko alaa koskevat palauteraportit ja b) annettiin yrityskohtaiset top-raportit mukana olleille yritysvieraille = palautetta ”top-yhteistyön sujumisesta” Käytiin vilkasta ja avointa keskustelua top -yhteistyöstä ja mm. jaksojen laajentamisesta Raporteista nousi esim. esille tarve kehittää opiskelejoiden palautteenantotaitoja.  Syksyllä opiskelijoille tietoiskut palautteen antamisesta ja vastaanottamisesta.

10 Esimerkkejä kuinka rekisteriä hyödynnetään . . .
Opettajan työssä TOP 10 yritysten listaus, hakukriteerinä esim. TOPS määrät / näyttöjen suoritusmäärät tietyllä aikavälillä Opettaja voi tulostaa esim. työjaksoilla olevan ryhmänsä top-paikat, ohjaajien yhteystiedot, näyttösuunnitelmat, näyttöjen lyhyet kuvaukset ym. Työpaikkaohjaajien perus- ja jatkokoulutukseen kutsuttavien listat Monenlaisia yritystietojen listauksia, osoitetarroja ym. markkinoinnin käyttöön

11 Esimerkkejä kuinka rekisteriä hyödynnetään . .
Yhteydenpidossa ohjaajien, opiskelijoiden ja opettajan välillä Tekstiviestien lähetys ohjaajille Sähköinen päiväkirja  ohjaajien kommentointimahdollisuus  tulostus, allekirjoitettu ”virallinen” dokumentti (vrt. avoimet blogit). Todella hyviä kokemuksia …

12 Esimerkkejä kuinka rekisteriä hyödynnetään /Omnia . . .
Omnia hyödyntämisen ”alkutaipaleella” Otettu virallisesti käyttöön lukuvuotena , jonka aikana käyttäjämäärä lisääntynyt 50% Lomakkeisto ja toppimateriaali yhtenäistynyt Materiaalit löytyvät yhdestä paikasta Nostanut esiin myös muita toppiasioiden kehittämiskohteita esim. sopimusasiat yleensä, opiskelijan ja ohjaajan perehdytys jne. Palautteiden hyödyntäminen tulevan lukuvuoden kehittämiskohteena Mm. AON-toimikunta seuraa toppiasioita verkkopalvelun rekisterin avulla

13 Sudenkuoppia…. ja muuta …
Rekisteristä ei ole mitään hyötyä, jos se ei ole ”ajan tasalla” Käytettävyys! Omnia panostaa erityisesti käytettävyyden parantamiseen (pikalinkit pääsivulla, raportoinnit jne.) Päivitys- ja kehittämistyölle oltava riittävästi resurssia Palvelua on markkinoitava, järjestelmän hyödyt esille Käyttötukeen, helpdesk –palveluun on panostettava  tuki luo positiivisuutta Uusien käyttäjien perehdytys

14 miten on totuttu tekemään, vaan millä onnistutaan.
Tärkeintä ei ole se, miten on totuttu tekemään, vaan millä onnistutaan.


Lataa ppt "TYÖSSÄOPPIMISEN VERKKOPALVELUT JA REKISTERIRATKAISUT TYÖELÄMÄN TUKEMISESSA Tampere, Murikkaopisto 25.8.2011 Tiina Teräs, Eveliina Havu ja Leena Happonen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google