Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen laatuseminaari 10.2. 2005 Aiheena LERU yhteistyö Palaveri, seminaariin pohjaa ja ohjelmaa. Sekä muihin yliopistojen yhteistyö
Laadun- hallinnan työkalujen kehittäminen ja määrittely Vopla-hanke Ohjausryhmä, seuranta ja arviointi Laatupalvelun kehittyminen Laatutietoisuuden kasvattaminen Vuosi 2004 Vuosi 2005 Vuosi 2006 Vuosi 2007 Selvitystyö Laadun- hallinnan työkalujen kehittäminen ja määrittely Pilotit Tavoite-neuvottelut Verkkokyselyt Haastattelut Työpajat Raportti Seminaarit Portaalityö Testaus Raportointi Tiedottaminen Tedottaminen Koulutus
Esiselvityksen tavoitteet Kartoittaa verkko-opetuksen laadunhallintaan vaikuttavia tekijöitä Kartoittaa verkko-opetuksen laadunhallinnan tilannetta Avata laadunhallinnan näkökulmia - verkko-opetuksesta ja oppimisesta - verkko-oppimateriaaleista - verkko-opetuksen tukipalveluista Nostaa esiin verkko-opetuksen laadunhallintaan liittyviä kehittämisehdotuksia
Verkko-opetuksen laadunhallinnan lähtökohtia ja problematiikkaa Lähtökohtia: korkeakoulutuksen laadunvarmistus, kansallisen tietoyhteiskuntaohjelman linjaukset, yliopistoissa tehdyt kyselyt (LTY, KuY) Laadun käsitteen monimuotoisuus: laatu voi olla poikkeuksellisuutta, virheettömyyttä, tarkoituksenmukaisuutta, vastinetta rahalle, muutosta Laatu eri toimijoiden näkökulmina: opettaja, oppija, rehtorit, ministeriö, työelämä Laatu koulutuksen eri vaiheissa: edellytykset, suunnittelu, toteutus, arviointi
Verkko-opetuksen laatukriteeristöistä? Laatukriteeristöjä tarvitaan toiminnan tulosten arviointiin, minimitason varmistamiseen ja toiminnan ohjaamiseen Esimerkkejä kriteeristöistä Sloan: oppimisen tehokkuus, kustannus-tehokkuus, opiskeluresurssit, tiedekuntien tyytyväisyys, opiskelijoiden tyytyväisyys QAA: systeemin suunnittelu, akateemisten standardien noudattaminen, opetusohjelmien laadunhallinta, opiskelijoiden tuki, opiskelijoiden kommunikaatio Johtopäätöksiä laatukriteeristöistä - kehitetty kunkin maan tai opetustoimen tarpeisiin - painopiste siirtymässä opetuksesta ja sen suunnittelusta oppimistuloksiin
Verkko-opetuksen ja oppimisen laatu Oppiminen verkko-opetuksen laadunhallinnan kehittämisen keskiöön Tutkimustuloksia hyvän opetuksen ja oppimisen piirteistä voidaan hyödyntää laatukriteeristöjen tuottamisessa Opetusstrategiat Opettajan toimintatavat ja tehokkaan verkko-opettajan piirteet Verkko-opettajan roolit Oppimisen mielekkyys
Verkko-oppimateriaalin laatu Verkko-oppimateriaalin käsite opetuksellinen kokonaisuus, jolla on omat sisällölliset vaatimuksensa ja oppimiselle asetetut tavoitteensa, ja joka on käytettävissä internetin kautta Opintoaineistot Oppimateriaalit Muut opintoaineistot Digit. oppima-teriaalit Muut oppima-teriaalit Verkko-oppi-materiaalit Muut digit. oppimateriaalit Digit. opinto- aineistot Muut opinto- Verkko- opintoaineistot Muut digit. opintoaineistot
Verkko-oppimateriaalin laatu laadunhallinnan malleja: oppimisaihioiden arviointimalli, käytettävyyden arviointi, oppimista edistävien elementtien arviointi, sekä sisältöjen arviointi kehittämistarpeita eri toimijoiden näkökulmista: tuottaja tai oppilaitos tuotantoprosessin mallintaminen oppimateriaalien julkaisija standardointi
Verkko-opetuksen tukipalvelut Verkko-opetuksen ja oppimisen laadun kannalta keskeinen merkitys, koska verkko-opetus ja –opiskelu vaativat uusia taitoja ja osaamista sekä opettajalta että opiskelijalta Tarkoitetaan koulutusta sekä verkkokurssien suunnittelun ja oppimateriaalien sisältötuotannon tukea sekä tilojen, laitteiden ja ohjelmistojen tarjoamista opettajien ja opiskelijoiden käyttöön Kaikki yliopistot tarjoavat tukipalveluja Organisoinnin malli vaihtelee
Tukipalvelujen laatu Tukipalvelujen laadunhallinta vasta käynnistymässä yliopistoissa Nähdään luonnollisena osana muiden opetuksen tukipalvelujen laadunhallintaa Prosessikuvauksia tai laatukriteereitä on määritelty vain muutamissa yliopistoissa Runsaasti erilaisia tukimateriaaleja ja ohjeita, joita voidaan hyödyntää laadunhallinnan kehittämisessä
Kehittämisehdotukset esiselvityksen pohjalta Verkko-opetuksen laatua tulee tarkastella osana opetuksen ja oppimisen laatua Verkko-opetuksen laadunhallinnassa keskeistä on laatutietoisuuden kehittäminen Asiakas- ja prosessinäkökulmat on nostettava esiin laatutyössä Verkko-opetuksen laadunvarmistaminen on kytkettävä osaksi strategista ohjaus- ja johtamisjärjestelmää Laadunhallinnan kehittämistä ja kokemusten vaihtoa varten tulee perustaa kansallinen verkko-opetuksen laatuverkosto
Vopla-hankkeen vaiheistus ja työpajatyöskentely Ohjausryhmä, seuranta ja arviointi Laatupalvelun kehittyminen Laatutietoisuuden kasvattaminen Vuosi 2004 Vuosi 2005 Vuosi 2006 Vuosi 2007 Selvitystyö Laadun- hallinnan työkalujen kehittäminen ja määrittely Pilotit Tavoite-neuvottelut Verkkokyselyt Haastattelut Työpajat Raportti Seminaarit Portaalityö Testaus Raportointi Tiedottaminen Tedottaminen Koulutus
Tutustu www.helsinki.fi/vopla
Laatutyöpajat Työpajat alkavat klo 13.00 Työpajojen tavoitteena on verkko-opetuksen prosessiajattelun kehittäminen Työpajojen sijainnit löytyvät seminaarikansiosta Tarkemmat ohjeet työpajatyöskentelystä saat työpajan alkaessa Ennen työpajoja omakustanteinen lounas klo 12-13 Keskustakampuksen lounasravintolat löytyvät kansiossa olevan kartan avulla
Antoisaa työpajaa jokaiselle! -tiimi