Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Vopla-pilottityöpaja Työpajan ohjelma klo Kahvit ja työpajan tavoite klo Esittäytyminen (n. 10 min. / hanke) klo
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Virtuaaliammattikorkeakoulu Tuottamisen malli
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
05/20071 Erasmus Korkeakoulujen kv.kevätpäivät Seinäjoki 2007 Anne Siltala, CIMO Hankeyhteistyö työelämän kanssa - Erasmus-ohjelman tukimuodot.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Informaatioteknologian tiedekunta 2006 Prosessien mallinnus IT-tiedekunnassa Pro.Laatu.Pro Tommi Kärkkäinen Olli Hokkanen Miika Nurminen.
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Mikä on olennaista opetuksen laadussa ja sen arvioinnissa Kauko Hämäläinen professori Koulutus- ja kehittämiskeskus.
Tukihenkilöiden työpaja 21. 9
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Laatua käytäntöön - Pilottien kokemuksia verkko-opetuksen laadunhallintatyöstä TieVie seminaari Jyväskylä Kristiina Karjalainen, Lappeenrannan.
Verkko-opetuksen laadunhallinta ja - laatupalvelu -hanke VirtuaaliAMK-seminaari Ulla Ritvanen, Kuopion yliopisto Helsingin yliopisto.
Laatukriteerien pilotointi ja itsearvioinnin toteutus KAOssa Esa Oikarinen Koulutuspäällikkö Kainuun ammattiopisto.
Verkko-opetuksen laatuseminaari 10. 2
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ongelmaperustainen oppiminen
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Verkko-opetuksen laadusta Willit-IT -päivät, Lappeenranta Annikka Nurkka, LTY, Janne Sariola, HY Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Laatua verkossa ITK´06. Verkko-opetuksen laatuhankkeet Portaalissa julkaistavien aineistojen laatukriteerit Tuotteistaminen ja tekninen tuotekehitys VirtuaaliAMK:n.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, Annikka Nurkka, Ulla Ritvanen,
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
IT-palvelut opetuksen tukena? Soile Väänänen suunnittelija, IT-palvelut
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Esityksen transkriptio:

Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen laatuseminaari 10.2. 2005 Aiheena LERU yhteistyö Palaveri, seminaariin pohjaa ja ohjelmaa. Sekä muihin yliopistojen yhteistyö

Laadun- hallinnan työkalujen kehittäminen ja määrittely Vopla-hanke Ohjausryhmä, seuranta ja arviointi Laatupalvelun kehittyminen Laatutietoisuuden kasvattaminen Vuosi 2004 Vuosi 2005 Vuosi 2006 Vuosi 2007 Selvitystyö Laadun- hallinnan työkalujen kehittäminen ja määrittely Pilotit Tavoite-neuvottelut Verkkokyselyt Haastattelut Työpajat Raportti Seminaarit Portaalityö Testaus Raportointi Tiedottaminen Tedottaminen Koulutus

Esiselvityksen tavoitteet Kartoittaa verkko-opetuksen laadunhallintaan vaikuttavia tekijöitä Kartoittaa verkko-opetuksen laadunhallinnan tilannetta Avata laadunhallinnan näkökulmia - verkko-opetuksesta ja oppimisesta - verkko-oppimateriaaleista - verkko-opetuksen tukipalveluista Nostaa esiin verkko-opetuksen laadunhallintaan liittyviä kehittämisehdotuksia

Verkko-opetuksen laadunhallinnan lähtökohtia ja problematiikkaa Lähtökohtia: korkeakoulutuksen laadunvarmistus, kansallisen tietoyhteiskuntaohjelman linjaukset, yliopistoissa tehdyt kyselyt (LTY, KuY) Laadun käsitteen monimuotoisuus: laatu voi olla poikkeuksellisuutta, virheettömyyttä, tarkoituksenmukaisuutta, vastinetta rahalle, muutosta Laatu eri toimijoiden näkökulmina: opettaja, oppija, rehtorit, ministeriö, työelämä Laatu koulutuksen eri vaiheissa: edellytykset, suunnittelu, toteutus, arviointi

Verkko-opetuksen laatukriteeristöistä? Laatukriteeristöjä tarvitaan toiminnan tulosten arviointiin, minimitason varmistamiseen ja toiminnan ohjaamiseen Esimerkkejä kriteeristöistä Sloan: oppimisen tehokkuus, kustannus-tehokkuus, opiskeluresurssit, tiedekuntien tyytyväisyys, opiskelijoiden tyytyväisyys QAA: systeemin suunnittelu, akateemisten standardien noudattaminen, opetusohjelmien laadunhallinta, opiskelijoiden tuki, opiskelijoiden kommunikaatio Johtopäätöksiä laatukriteeristöistä - kehitetty kunkin maan tai opetustoimen tarpeisiin - painopiste siirtymässä opetuksesta ja sen suunnittelusta oppimistuloksiin

Verkko-opetuksen ja oppimisen laatu Oppiminen verkko-opetuksen laadunhallinnan kehittämisen keskiöön Tutkimustuloksia hyvän opetuksen ja oppimisen piirteistä voidaan hyödyntää laatukriteeristöjen tuottamisessa Opetusstrategiat Opettajan toimintatavat ja tehokkaan verkko-opettajan piirteet Verkko-opettajan roolit Oppimisen mielekkyys

Verkko-oppimateriaalin laatu Verkko-oppimateriaalin käsite opetuksellinen kokonaisuus, jolla on omat sisällölliset vaatimuksensa ja oppimiselle asetetut tavoitteensa, ja joka on käytettävissä internetin kautta Opintoaineistot Oppimateriaalit Muut opintoaineistot Digit. oppima-teriaalit Muut oppima-teriaalit Verkko-oppi-materiaalit Muut digit. oppimateriaalit Digit. opinto- aineistot Muut opinto- Verkko- opintoaineistot Muut digit. opintoaineistot

Verkko-oppimateriaalin laatu laadunhallinnan malleja: oppimisaihioiden arviointimalli, käytettävyyden arviointi, oppimista edistävien elementtien arviointi, sekä sisältöjen arviointi kehittämistarpeita eri toimijoiden näkökulmista: tuottaja tai oppilaitos  tuotantoprosessin mallintaminen oppimateriaalien julkaisija  standardointi

Verkko-opetuksen tukipalvelut Verkko-opetuksen ja oppimisen laadun kannalta keskeinen merkitys, koska verkko-opetus ja –opiskelu vaativat uusia taitoja ja osaamista sekä opettajalta että opiskelijalta Tarkoitetaan koulutusta sekä verkkokurssien suunnittelun ja oppimateriaalien sisältötuotannon tukea sekä tilojen, laitteiden ja ohjelmistojen tarjoamista opettajien ja opiskelijoiden käyttöön Kaikki yliopistot tarjoavat tukipalveluja Organisoinnin malli vaihtelee

Tukipalvelujen laatu Tukipalvelujen laadunhallinta vasta käynnistymässä yliopistoissa Nähdään luonnollisena osana muiden opetuksen tukipalvelujen laadunhallintaa Prosessikuvauksia tai laatukriteereitä on määritelty vain muutamissa yliopistoissa Runsaasti erilaisia tukimateriaaleja ja ohjeita, joita voidaan hyödyntää laadunhallinnan kehittämisessä

Kehittämisehdotukset esiselvityksen pohjalta Verkko-opetuksen laatua tulee tarkastella osana opetuksen ja oppimisen laatua Verkko-opetuksen laadunhallinnassa keskeistä on laatutietoisuuden kehittäminen Asiakas- ja prosessinäkökulmat on nostettava esiin laatutyössä Verkko-opetuksen laadunvarmistaminen on kytkettävä osaksi strategista ohjaus- ja johtamisjärjestelmää Laadunhallinnan kehittämistä ja kokemusten vaihtoa varten tulee perustaa kansallinen verkko-opetuksen laatuverkosto

Vopla-hankkeen vaiheistus ja työpajatyöskentely Ohjausryhmä, seuranta ja arviointi Laatupalvelun kehittyminen Laatutietoisuuden kasvattaminen Vuosi 2004 Vuosi 2005 Vuosi 2006 Vuosi 2007 Selvitystyö Laadun- hallinnan työkalujen kehittäminen ja määrittely Pilotit Tavoite-neuvottelut Verkkokyselyt Haastattelut Työpajat Raportti Seminaarit Portaalityö Testaus Raportointi Tiedottaminen Tedottaminen Koulutus

Tutustu www.helsinki.fi/vopla

Laatutyöpajat Työpajat alkavat klo 13.00 Työpajojen tavoitteena on verkko-opetuksen prosessiajattelun kehittäminen Työpajojen sijainnit löytyvät seminaarikansiosta Tarkemmat ohjeet työpajatyöskentelystä saat työpajan alkaessa Ennen työpajoja omakustanteinen lounas klo 12-13 Keskustakampuksen lounasravintolat löytyvät kansiossa olevan kartan avulla

Antoisaa työpajaa jokaiselle! -tiimi