Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, Annikka Nurkka, Ulla Ritvanen,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, Annikka Nurkka, Ulla Ritvanen,"— Esityksen transkriptio:

1 Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, Annikka Nurkka, Ulla Ritvanen, Erika Löfström, Sari Tervonen ITK’ Aiheena LERU yhteistyö Palaveri, seminaariin pohjaa ja ohjelmaa. Sekä muihin yliopistojen yhteistyö

2 Esityksen tavoite ja sisältö
Esityksen tavoitteena on laadunhallinnan kokonaiskuvan avaaminen Hankkeen tavoitteet ja vaiheistus Laatukäsikirjan sisältö ja käyttö Esiselvityksen tuloksia VOPLA-hankkeen jatkotyö

3 Hankkeen päätavoite Tuetaan ja edistetään suomalaisten yliopistojen verkko-opetuksen ja verkko-oppimisen laadunhallintaa ja kehitetään yliopistojen henkilöstön laatutietoisuutta ja –asiantuntemusta sekä sitoutumista laatutyöhön.

4 Laadun- hallinnan työkalujen kehittäminen ja määrittely
Hankkeen vaiheistus Ohjausryhmä, seuranta ja arviointi Laatupalvelun kehittyminen Laatutietoisuuden kasvattaminen Vuosi Vuosi Vuosi Vuosi 2007 Selvitystyö Laadun- hallinnan työkalujen kehittäminen ja määrittely Pilotit Tavoite-neuvottelut Verkkokyselyt Haastattelut Työpajat Raportti Seminaarit Portaalityö Testaus Raportointi Tiedottaminen Koulutus

5 Verkko-opetuksen laatukäsikirja
Kokonaisvaltainen näkökulma verkko-opetuksen laadunhallintaan laatu liittyy koko järjestelmän toimintaan, ei pelkästään yksittäisen opettajan toimintaan Laatukäsikirjassa kuvataan laadun kannalta keskeiset tavoitteet, sisällöt ja toiminnot sekä niiden kehittäminen perustuu yleisimpien laadunhallintamallien tarkasteluun (EFQM, ISO, TQM, BSC); ks.

6 Laatukäsikirja: sisällöt ja käyttö
Johtaminen Osaaminen Resurssit Prosessit Seuranta ja arviointi Vaiheet Miten? Nykytilan kartoitus Tunnistaminen Kehittäminen Sisällöt Mitä? Millaista tvt-osaamista tarvitaan strategiassa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi? Millaista tvt-osaamista henkilöstöllä on? Miten henkilöstön tvt-osaamisen kehittymistä arvioidaan? Millaisia verkko- opetukseen liittyviä toimintoja/ prosesseja on olemassa? Mitkä ovat strategian toteuttamiseksi tarvittavat ydin- ja tukiprosessit? Miten prosessien toimintaa kehitetään kokonaisuutena strategian toteuttamisen näkökulmasta?

7 Käyttäjäkohtaiset etenemispolut
Johto Opettaja Tukihenkilö

8 Verkko-opetus ja sen eri muodot
Sekoitetut mallit Kokonaan verkossa tapahtuva opetus Verkko tuettu opetus Monimuotoi-nen verkko-opetus Lähi- opetus 0% 100% Verkon käyttö opetuksessa Bates T. & Ojala T. & VOPLA 2004

9 Verkko-opetuksen laadun määrittelyn lähtökohtia Harvey & Knight 1996
Poikkeuksellisuus, erinomaisuus verkko-opetus on erinomaista, koska sen tarjoaa tunnustettu ja arvostettu yliopisto Tasaisuus, virheettömyys verkko-opetus on laadukasta, koska tekniikka, laitteet, opetuksen järjestelyt, opetusmenetelmät ovat toimivia Tarkoituksenmukaisuus verkko-opetus on laadukasta, koska se vastaa niin opettajien kuin opiskelijoiden tarpeita Kustannustehokkuus Verkko-opetus on laadukasta, koska se mahdollistaa tehokkaamman oppimisen lyhyemmässä ajassa monipuolisen tietotekniikan avulla Transformatiivinen, muutoksen aikaansaava laatu Verkko-opetus on laadukasta, koska verkkovuorovaikutus opettajan-opiskelijoiden välillä valtauttaa opiskelijan ja edistää opiskelijan kehittymistä asiantuntijaksi,

10 Oppimisen mielekkyys laadun tekijänä
Aktiivisuus Opiskelija aktiivinen ja itse vastuullinen oppimistuloksestaan Intentionaalisuus Pyrkimys tavoitteisiin ja päämääriin sekä oman oppimisen ohjaus Yhteisöllisyys Opiskelijat oppivat yhdessä hyödyntäen toistensa taitoja ja tukea Konstruktiivisuus Yksinkertaisesta ja kehittymättömästä kohti jäsentyneempiä ja kehittyneempiä tietorakenteita Reflektiivisyys Opiskelijat ilmaisevat ajatuksiaan pohtien omaa oppimistaan Kontekstuaalisuus Oppiminen tilannesidonnaista; tehtävien oltava relevantteja Siirtovaikutus Kognitiiviset ja metakognitiiviset taidot, joiden avulla oppija pystyy soveltamaan tietoja eri tilanteissa Keskustelumuotoisuus/vuorovaikutteisuus Oppiminen sosiaalinen, dialoginen prosessi, uutta tietoa rakennetaan yhdessä

11 Verkko-opetus prosessina
Suunnittelu Tuotanto Käynnistys Toteutus Tavoitteiden asettaminen Sisällön valinta Vuorovaikutuksen rooli ja keinot Toimintatavat OPETTAJAN PEDAGOGINEN OSAAMINEN JA RATKAISUT Tuki opettajalle: kollegatiimi ja sisällön tuki Orientointi: - Johdatus kurssin sisältöihin ja työskentely- tapoihin - tavoitteiden avaaminen Ohjaus ja Oppimista tukeva läsnäolo Materiaalin tuotanto: ohjeet ja sisältö Vuorovaikutus opettaja-opiskelija/ opiskelija-opiskelija -Palaute prosessin aikana Rytmitys -missä vaiheessa materiaali, tehtävät? - lähtötietojen kartoitus Testaus Resurssien kartoitus: talous, aika, välineet henkilöt ja osaaminen kuormittavuus Mahdollisten muutosten tekeminen Yhteisöllisyyden tukeminen ja vertaistyöskentely Käyttäjäkoulutus Vastuunjako ja tuen suunnittelu Tekijänoikeudet ja päivitettävyys/ päivittäminen Ryhmäytymisen tuki Oppimisprosessin dokumentointi opiskelijan oppimisen arviointi - kurssin sujumisen dokumentointi kurssin palautejärjestelmä Oppimistehtävät Lähde VOPLA-työpaja

12 Laadukkaan opetuksen kulmakivet
Opiskelijakeskeisyys Opiskelija- vai opettajakeskeisyys? Minkälainen on opettajan rooli opiskelijakeskeisissä menetelmissä? Johdonmukaisuus Miten tavoitteet, opetusmenetelmät ja arviointi tukevat samalla toisiaan sekä opiskelijoiden syvälliseen ymmärrykseen tähtäävä oppiminen? Palaute ja arviointi Millä tasoilla - tyytyväisyys vai oppiminen - palautetta kerätään? Miten palautetta hyödynnetään opetuksen kehittämisessä? Tukeeko arviointi oppimistavoitteiden saavuttamista? Tutkimus osana opetusta Onko mielekästä yhdistää opetusta ja tutkimusta? Voinko itse käyttää opetuksessani hyväksi oppimisen tutkimusta? Voinko itse tutkia omaa opetustani?

13 Laatukäsikirja: Verkko-opettajan osaaminen
Johtaminen Osaaminen Resurssit Prosessit/ toiminnot Seuranta ja arviointi Vaiheet Miten? Nykytilan kartoitus Tunnistaminen Kehittäminen Sisällöt Mitä? Millaista osaamista tarvitaan strategiassa asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi? Millaista verkkopedagogista osaamista opettajalla on? Miten henkilöstön-osaamista kehitetään? Millaisia verkko-ope-tuksen kehittämiseen liittyviä toimintoja on olemassa? Mitkä ovat strategian näkökulmasta keskeisen tvt-osaamisen kehittämiseksi tarvittavat toiminnot? Miten toimintaa kehitetään strategian toteuttamisen näkökulmasta? Miten nopeasti järjestelmä reagoi jos ilmenee osaamisen kehittämistarvetta?

14 Verkko-oppimateriaalit laadun tekijänä
Verkko-oppimateriaali on opetuksellinen kokonaisuus, jolla on omat sisällölliset vaatimuksensa ja oppimiselle asetetut tavoitteensa, ja joka on käytettävissä internetin kautta Oppimateriaalin julkaiseminen verkossa tuo tarpeen erotella termit digitaalinen vs. verkko (tekijänoikeudet) Opintoaineistot Oppimateriaalit Muut opintoaineistot Digit. oppima-teriaalit Muut oppima-teriaalit Verkko-oppi-materiaalit Muut digit. oppimateriaalit Digit. opinto- aineistot Muut opinto- Verkko- opintoaineistot Muut digit. opintoaineistot

15 Verkko-oppimateriaalin laatu
laadunhallinnan malleja: oppimisaihioiden arviointimalli, käytettävyyden arviointi, oppimista edistävien elementtien arviointi, sekä sisältöjen arviointi kehittämistarpeita eri toimijoiden näkökulmista, esim.: oppimateriaalien julkaisija  standardointi opettaja/tuottaja ja oppilaitos  tuotantoprosessin mallintaminen

16 Verkko-oppimateriaalin tuotantoprosessi
Suunnittelu Tuottaminen Julkaisu Käyttö Jälkihoito Tavoitteet Oppimisen Sisällölliset (ydinaines,mitoitus) Tekeminen Teettäminen Suunnitelman toteutus Julkaiseminen verkossa Käytön ohjaus Palautteen kerääminen ja analysointi Testaaminen Pedagoginen ja tekninen tuki Päivitys ja ylläpito Kohderyhmän määrittely, konteksti Metadatan kuvaaminen Testaaminen Kartoitus Mitä jo on, mitä vielä tarvitaan? Tekijänoikeudet Pedagoginen, tekninen, graafinen suunnittelu Resurssien suunnittelu Lähde: VOPLA-työpaja Kokonaisuuden hallinta Kokonaisuuden hallinta Kokonaisuuden hallinta

17 Laadukkaan verkko-oppimateriaalin kulmakivet oppimisen näkökulmasta
Kontekstuaalisuus Ohjaavuus Sisältö: asiapitoisuus, ymmärrettävyys, pääasiat, asioiden yhteydet, aiemman osaamisen huomioiminen Autenttisuus Sovellettavuus Vuorovaikutteisuus

18 Verkko-oppimateriaali laatukäsikirjassa
Johtaminen Verkko-oppimateriaali verkko-opetuksen osana strategisessa suunnittelussa Verkostoituminen Osaaminen Opettajan/tuottajan osaaminen Opiskelijan osaaminen Resurssit Tuotantoon tarvittavat tukipalvelut Tuotantoon tarvittava aika Prosessit Yhteistuotanto ja tuotantoringit Tuotantoprosessin mallintaminen Arviointi Sisällöllinen, pedagoginen ja tekninen arviointi Hyvien käytänteiden levittäminen

19 Laatukäsikirja: Verkko-oppimateriaalit
Johtaminen Osaaminen Resurssit Miten verkko-oppimateriaalin tekeminen on huomioitu opettajan työssä? Millainen työajan resursointi tukee verkko-oppimateriaalin tekemistä? Miten työajan resursointia tulee kehittää? Prosessit/ Toiminnot Seuranta ja arviointi Miten verkko-oppimateriaalien sisältöjä arvioidaan? Millaisia sisällön arvioinnin kehittämistarpeita voidaan tunnistaa? Miten sisällön arviointia kehitetään? Vaiheet Miten? Nykytilan kartoitus Tunnistaminen Kehittäminen Sisällöt Mitä?

20 Tukipalvelut laadun tekijänä
Kokemus on osoittanut, että verkko-opetus ja – opiskelu vaativat uusia taitoja ja osaamista Opettajalta sisällön hallinnan ohella monia pedagogisia ja teknisiä taitoja Opiskelijalta tiedon haun ja -käsittelyn taitoja, teknisiä taitoja ja vuorovaikutustaitoja Verkko-opetuksen tukipalveluilla on verkko- opetuksen ja oppimisen laadun kannalta keskeinen merkitys

21 Tukipalvelut laadun tekijänä
Sloanin kriteeristö (Sloan-C): riittävät hallinnolliset ja tekniset tukipalvelut mm. verkkoon pääsy ja opiskelun aikaiset tukipalvelut QAA (Quality Assurance Agency) resurssit ja infrastruktuuri opettajien osaamisen kehittäminen opiskelijoiden tukipalvelut: tiedottaminen ja ohjaus Myndigheten för Sveriges nätuniversitet -työryhmä: riittävä tekninen tuki opiskelijoille, opettajien pedagoginen koulutus ja tuki kirjastopalvelut: saavutettavuus, informaatiolukutaidon valmiuksien kehittäminen

22 Verkko-opetuksen tukipalveluiden määrittely
Tukipalveluilla tarkoitetaan: koulutusta verkkokurssien suunnittelun ja oppimateriaalien sisältötuotannon tukea tiloja, laitteita ja ohjelmistoja opettajille ja opiskelijoille Kaikki yliopistot tarjoavat tukipalveluja Organisoinnin malli vaihtelee

23 Tukipalvelujen laadunhallinnan nykytila
Tukipalvelujen laadunhallinta vasta käynnistymässä yliopistoissa Nähdään luonnollisena osana muiden opetuksen tukipalvelujen laadunhallintaa Prosessikuvauksia tai laatukriteereitä on määritelty vain muutamissa yliopistoissa Runsaasti erilaisia tukimateriaaleja ja ohjeita, joita voidaan hyödyntää laadunhallinnan kehittämisessä

24 -opettaja ja opiskelija
Tukipalveluiden kriittiset pisteet verkkokurssilla: Tukipalvelut -työpajan tulos (Vopla-seminaari ) Suunnittelu Tuotanto Käynnistys Toteutus Päätös 16.Opintosuoritusten rekisteröinti 8. Tiedottaminen, markkinointi 5. Kurssi- ympäristön tuottaminen 12. Opiskelijoiden perehdyttäminen 1. Kurssin lähtökohtien selvittäminen 5. Kurssi- ympäristön tuottaminen 12. Opiskelijoiden perehdyttäminen 1. Kurssin lähtökohtien selvittäminen 9. Ilmoittautu- misten vastaanotto ja hyväksyminen kurssille 13. Opiskelu lähi/verkko itsenäinen ryhmä 17. Kurssin arviointi 17. Kurssin arviointi 6. Sisällön tuottaminen 6. Sisällön tuottaminen 2. Oppimisprosessin suunnittelu 2. Oppimisprosessin suunnittelu 18. Kurssin jälkihoito -tilat -laitteet -laskutus -arkistointi 7. Testaus 10. Opiskelijoiden kirjaaminen verkkoympäristöön 14. Opiskelijan ohjaus 14. Opiskelijan ohjaus 3. Media ja välineen valinta 3. Media ja välineen valinta 15. Oppimisen arviointi -opettaja ja opiskelija 4. Tiedottamisen ja markkinoinnin suunnittelu 11. Tilat, laitteet, ohjelmat, palvelin 11. Tilat, laitteet, ohjelmat, palvelin

25 Laatukäsikirja: Tukipalvelut
Johtaminen Osaaminen Resurssit Millaisia resursseja tarvitaan palveluiden toteuttamiseen? Prosessit / toiminnot Seuranta ja arviointi Miten tukipalveluiden onnistumista arvioidaan ja seurataan? Vaiheet Miten? Nykytilan kartoitus Tunnistaminen Kehittäminen Sisällöt Mitä? Millaisilla tukipalveluilla edistetään opetuksen kehittämistavoitteita? Miten tukipalveluita kehitetään opetuksen kehittämistavoitteiden ja asiakarpeiden mukaisesti? Millaisia tukipalveluita tarjotaan? Millaista osaamista tukihenkilöstöllä on? Millaista osaamista tukihenkilöstöllä tulee olla palveluiden toteuttamiseksi? Miten tukipalveluhenkilöstön osaamista kehitetään? Miten resursseja suunnataan palveluiden kehittämiseksi? Millaiset resurssit on käytössä? Miten toimimalla palvelut voidaan toteuttaa? Ydin - ja tukiprosessit? Millaisten toimintojen avulla tukea annetaan? Miten toimintoja kehitetään kokonaisuutena? Miten mittareita kehitetään? Miten arviointitietoja hyödynnetään kokonaisuutena? Millaisten mittareiden avulla tukipalveluiden onnistumista seurataan?

26 Voplan toiminta jatkossa
ITK´05 -päivät EDEN -konferenssi kesäkuussa TieVie -yhteistoiminta Laatukäsikirjaan asiantuntijakommentit Työpaja kaikille kiinnostuneille Laatukäsikirjan sisällöt ja käyttöohjeet eri toimijoille Pilottien rekrytointi Verkkopalvelun kehittäminen

27 Kiitos mielenkiinnosta!
Lisätietoja ja ajankohtaista


Lataa ppt "Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, Annikka Nurkka, Ulla Ritvanen,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google