Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Verkko-opetuksen laatuseminaari 10. 2

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Verkko-opetuksen laatuseminaari 10. 2"— Esityksen transkriptio:

1 Verkko-opetuksen laatuseminaari 10. 2
Verkko-opetuksen laatuseminaari Tukipalvelut - työpaja: Johdanto ja kooste Ulla Ritvanen ja Sari Tervonen Aiheena LERU yhteistyö Palaveri, seminaariin pohjaa ja ohjelmaa. Sekä muihin yliopistojen yhteistyö

2 Työpajan tavoitteet verkko-opetuksen prosessiajattelun kehittäminen
tunnistaa ja kuvata verkko-opetuksen tukipalveluprosesseja

3 Työskentely työpajassa
klo Esittäytyminen ja johdanto työskentelyyn klo Työskentelyä pienryhmissä, kahvi klo työskentelyn yhteenveto klo vetäjät tekevät koosteen työpajojen yhteenvedossa esitettäväksi

4 Esiselvitys: Verkko-opetuksen tukipalvelut
Tukipalveluilla tarkoitetaan: koulutusta verkkokurssien suunnittelun ja oppimateriaalien sisältötuotannon tukea tiloja, laitteita ja ohjelmistoja opettajille ja opiskelijoille

5 Esiselvitys:Tukipalvelujen laatu
Tukipalvelujen laadunhallinta vasta käynnistymässä yliopistoissa Prosessikuvauksia tai laatukriteereitä on määritelty vain muutamissa yliopistoissa Runsaasti erilaisia tukimateriaaleja ja ohjeita, joita voidaan hyödyntää laadunhallinnan kehittämisessä

6 Esiselvitys: Tukipalvelut laatutekijöinä kriteeristöissä
Sloanin kriteeristö: riittävät hallinnolliset ja tekniset tukipalvelut mm. verkkoon pääsy ja opiskelun aikaiset tukipalvelut QAA: etäopetuksen tarkoituksenmukaisuus, resurssit ja infrastruktuuri opettajien osaaminen opiskelijoiden tukipalvelut: tiedottaminen ja ohjaus Myndigheten för Sveriges nätuniversitet-työryhmä: riittävä tekninen tuki, informaatiolukutaidon valmiudet opettajien pedagoginen koulutus ja tuki kirjastopalvelut

7 Laatuprosessi lähdetään liikkeelle asiakkaasta ja hänen tarpeistaan
auttaa määrittelemään ”oikeat asiat”, jotka organisaation tulee tehdä auttaa löytämään päällekkäisyyksiä, virheitä ja pullonkauloja tuo järjestelmällisyyttä auttaa ymmärtämään kokonaisuutta, kun prosessit on tunnistettu ja kuvattu on keino esittää organisaation käytännön työtä - Saila Vaittinen, Kuopion yliopisto/Koulutus- ja kehittämiskeskus

8 Prosessin kuvaaminen Prosessikuvaus: on lyhyt
määrittää prosessin tarkoituksen sisältää graafisen esityksen (kuva & teksti) – tekstiosa tulee kaaviota kuvaa työvaiheet ja niiden tekijät esittää asioiden liitännät ja riippuvuudet on sovitun mallin mukainen terminologia on yhtenäinen on looginen ja ymmärrettävä - Saila Vaittinen KuY/KKK

9 Prosessin hallinta: 3 vaihetta

10 Prosessin hallinta I Prosessien nykytila:
kuvataan prosessi sellaisena kuin se on, ei millainen sen pitäisi olla Prosessien tunnistaminen määrittäminen ja kuvaaminen, myös rajapinnat muihin prosesseihin vastuuhenkilöiden nimeäminen mittaaminen (tavoitteet, mittarit) kaikkien tunnettava prosessit ja oma roolinsa niissä

11 Tehtävät työpajassa Tavoite tunnistaa ja kuvata miten tukipalvelut kytkeytyvät verkkokurssin suunnitteluun-, tuotantoon- ja toteutukseen Lähtökohtana käytetään vopla-tiimin laatimaa prosessikuvausta verkkokurssista (seuraava dia)

12 Verkkokurssi / VOPLA-ryhmä 13.1.2005
Suunnittelu Tuotanto Käynnistys Toteutus Päätös 1. Kurssin lähtökohtien selvittäminen kohderyhmä tavoitteet sisältö resurssit menetelmät kurssin arvioinnin suunnitelma 16.Opintosuoritusten rekisteröinti 5. Kurssi- ympäristön tuottaminen 8. Tiedottaminen, markkinointi 12. Opiskelijoiden perehdyttäminen 13. Opiskelu lähi/verkko itsenäinen ryhmä 6. Sisällön tuottaminen 17. Kurssin arviointi opisk.palaute vertaisarv. tuutoripalaute itsearv. palautteen analys. ja hyöd. 9. Ilmoittautu- misten vastaanotto ja hyväksyminen kurssille, tiedottaminen 2. Oppimisprosessin suunnittelu -oppimistavoitteet - oppimistehtävät - oppimateriaali - ohjaus ja arviointi - mitoitus ja aikataulut 7. Testaus 14. Opiskelijan ohjaus pedagoginen tekninen yleisohjaus 10. Opiskelijoiden kirjaaminen verkkoympäristöön 18. Kurssin jälkihoito -tilat -laitteet -laskutus -arkistointi 15. Oppimisen arviointi -opettaja ja opiskelija 11. Tilat ja laitteet , ohjelmat -varmistaminen, -testaus 3. Media ja välineen valinta, tekijänoikeudet 4. Tiedottamisen ja markkinoinnin suunnittelu

13 Tehtävät työpajassa mihin verkkokurssin prosessin vaiheisiin tukipalvelut liittyvät millaisesta tuesta on kyse (pedagoginen tuki, tekninen tuki, henkilökohtainen tuki, tukimateriaali yms.) mitä tukipalvelu konkreettisesti sisältää (mitä tuki tekee itse/ mitä kysymyksiä asettaa opettajalle jne.) mitkä prosessin kohdat ovat verkkokurssin kannalta kriittisimmät (missä tukipalveluiden pitää onnistua) täydennä tukipalvelut verkkokurssipohjalle (seuraava dia)

14 Verkkokurssin tukipalvelut / tukipalvelut -työpajan tulos
Suunnittelu Tuotanto Käynnistys Toteutus Päätös 1. Kurssin lähtökohtien selvittäminen Mihin verkko soveltuu: -organisoi vertaistukea -antaa koulutusta -keskustelua Kuka käyttää ja mitä laitteita, mitä käyttäjät osaavat 16.Opinto- suoritusten rekisteröinti 5. Kurssi- ympäristön tuottaminen -verkkokurssi- pohjat 8. Tiedottaminen, markkinointi 12. Opiskelijoiden perehdyttäminen tekninen ja pedagoginen materiaalia tai neuvontaa 9. Ilmoittautu- misten vastaanotto ja hyväksyminen kurssille, tiedottaminen 17. Kurssin arviointi - tukipalveluiden tulisi osallistua kurssin arviointiin --> tuki- palveluiden parantaminen 6. Sisällön tuottaminen -tuotantopalvelu -tiedostomuotojen selvittäminen 2. Oppimisprosessin suunnittelu -vertaistuen järjestäminen -materiaalit (verkkovelho) -koulutus -keskustelut -opiskelijalle aikaa myös verkkoympäristöön tutustumiseen -ohjaussuunnitelma 13. Opiskelu 10. Opiskelijoiden kirjaaminen verkkoympäristöön -ohjemateriaali 14. Opiskelijan ohjaus ongelmiin reagointi: tekninen tuki pedagoginen tuki verkkotyökalut 18. Kurssin jälkihoito 7. Testaus -käytettävyyden esitestaus (ARVO) 11. Tilat ja laitteet, ohjelmat, palvelin - varmistaminen ja testaus -käytön opastus 3. Median ja välineen valinta, tekijänoikeudet -mitä välineitä on tarjolla -mitä kannattaa käyttää - välineiden hallinta 15. Oppimisen arviointi 4. Tiedottamisen ja markkinoinnin suunnittelu -viestinnän tuki

15 Tukipalveluiden kriittiset pisteet (missä tukipalveluiden onnistuttava)
1: kurssin lähtökohtien selvittäminen 2: oppimisprosessin suunnittelu 3: median ja välineen valinta 5: kurssiympäristön tuottaminen 6: sisällön tuottaminen 11: tilojen, laitteiden, ohjelmien, palvelimen toiminta 12: opiskelijoiden perehdyttäminen 14: opiskelijan ohjaus 17: kurssin arviointi

16 Tukipalveluiden kriittiset pisteet (missä tukipalveluiden onnistuttava)
Kriittisimmät vaiheet prosessissa ovat suunnittelu- ja tuotantovaiheet suunnittelu- ja tuotantovaiheen pedagogisella ja teknisellä tuella on keskeinen merkitys kurssin käynnistys-, toteutus- ja arviointivaiheen onnistumisessa ---> tukipalvelujen tulisi auttaa opettajaa ennakoimaan ja suunnittelemaan opiskelijan oppimisprosessi, siinä tarvittava tekninen toimintaympäristö sekä pedagoginen ja tekninen tuki koko kurssin ajaksi

17 Tiivistelmä työpajassa käydystä keskustelusta
Todettiin, että tukipalveluiden prosessi on erilainen riippuen siitä, millaisesta verkko-opetuksesta on kyse (verkko lähiopetuksen osana / monimuoto-opetus / kokonaan verkossa tapahtuva opetus) ---> mallia voi kuitenkin käyttää soveltaen kaikissa tapauksissa Ennen verkkokurssia pitäisi olla mietittynä: kytkennät strategiaan, miten on päädytty toteuttamaan juuri tämä kurssi verkossa (esim. laitoksella / tiedekunnassa) tarvitaan "edellytykset" -sarake ennen varsinaista verkkokurssin suunnittelua --> löydettiin rajapinta strategiseen suunnitteluun ja johtamiseen


Lataa ppt "Verkko-opetuksen laatuseminaari 10. 2"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google