Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Toisen auditointikierroksen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Advertisements

Tervetuloa abiturienttien vanhempainiltaan
KANSALLISKIRJASTO Sektoritapaaminen Kirjastoverkon yhteisten palvelujen keskitetyn rahoituksen lähtökohtia ja periaatteita 1. Ohjausjärjestelmä.
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Kansalliset ja kansainväliset.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Laadunarvioinnin eurooppalainen ulottuvuus KOHTI BERLIINIÄ -SEMINAARI Paasitorni pääsihteeri Tapio Huttula, KKA,
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
TKK:n Sisäinen auditointiprosessi
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
TKI ja työelämäyhteistyö - teemaryhmä
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Anu Portti Laatupäällikkö
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
Kansainvälistymisen ja sen johtamisen hyvien käytäntöjen ”nettikäsikirja” - Selectronia Oy:n projekti PINNETille 2004 neuvottelut; Pinnet/Teamwest.
Turun Kielitivolin koulutusristeily
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Erikoistumisopintolautakunta Ilkka Virtanen KKA Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Raportti Korkeakoulujen arviointineuvostolle.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
EUR-ACE akkreditointi ja KKA LAUREA Karl Holm.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
CAF Poliisihallinnossa
Jyväskylän yliopiston laatutyö
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
FINHEEC Quality Tour Sveitsi ja Saksa
Apurahapäätösten vertailuperusteet
LAATUTYÖSTÄ JA AUDITOINNISTA TTY:N KIRJASTOSSA Kaija Jääskeläinen, Tampereen teknillinen yliopisto Kirjasto.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Ohjeita loppuraportointiin.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Uusia avauksia korkeakouluyhteistyössä tutkimuksen tukipalveluiden ja hallinnon alueella - Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto RAKETTI -päätösseminaari.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Mistä yliopistojen.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Nuorisotilojen auditointi Hämeenlinnan kaupungin nuorisopalvelut 2014 Mikko Virta (Vaasa )
Vertaisohjaajatoiminta - itsearviointi ja auditointi 3/29/2015Tommi Ripatti / Nuorisoasiainkeskus.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskukset.
AUDITOINTI JA KANSAINVÄLISET ASIAT - HYÖDYLLINEN HARJOITUS VAI PALJON PORUA, MUTTA VÄHÄN VILLOJA? CASE: KUOPION YLIOPISTON LAADUNVARMISTUSJÄRJESTELMÄN.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Varsinais-Suomen maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) koulutusjaosto.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics Maria Schröder Laatuleimat osa Hankenin jokapäiväistä elämää Maria.
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen esittely Kirsi Hiltunen.
Ajankohtaista laadunhallinnasta Laatuvastaavien tapaaminen
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Itsearviointien seurantaseminaarit Esiin nousseita laadunhallintaan liittyviä näkökohtia JR
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Auditoinnin tavoitteet, kriteerit ja vierailun toteutus Auditoinnin infotilaisuus Laatujohtaja, dosentti Helka Urponen (Lapin yliopisto) Auditointiryhmän.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Lukukausimaksuihin liittyvä
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
VIRTA-julkaisutietopalvelu
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Tervetuloa Innokylään
Kelan tules-kuntoutuksen toteutuminen kuntoutujan ja kuntoutuksen palveluntuottajan näkökulmista Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu toteuttaa tutkimuksen.
Sosiaalialan koulutus ammatti korkeakouluissa: Arene: Selvitys projektin suunnitelma Päivi Karttunen vararehtori Arenen SOTELIKA –verkoston pj.
Jyväskylän yliopistossa
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Osaamista luova korkeakoulu Miten uusi auditointimalli tukee ja edistää korkeakouluoppimista? Mirella Nordblad, arviointiasiantuntija, Karvi.
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Toisen auditointikierroksen yleinen viitekehys Paasitorni Rehtori Pentti Rauhala, KKA:n varapuheenjohtaja Toisen auditointikierroksen suunnitteluryhmän puheenjohtaja

2 Uuden yliopistolain ja ammattikorkeakoululain mukaan:  "Yliopistojen tulee arvioida koulutustaan, tutkimustaan sekä taiteellista toimintaansa ja niiden vaikuttavuutta. Yliopistojen on myös osallistuttava ulkopuoliseen toimintansa ja laatujärjestelmiensä arviointiin säännöllisesti. Yliopistojen tulee julkistaa järjestämänsä arviointien tulokset."  "Ammattikorkeakoulun tulee arvioida koulutustaan ja muuta toimintaansa ja niiden vaikuttavuutta. Ammattikorkeakoulun on myös osallistuttava ulkopuoliseen toimintansa ja laatujärjestelmiensä arviointiin säännöllisesti ja julkistettava järjestämänsä arvioinnin tulokset." Toinen auditointikierros alkaa varsinaisesti vuonna 2012, mutta ensimmäisten auditointien voimassaolo päättyy jo kesäkuussa 2011.

3 Toimeksianto toisen auditointikierroksen suunnittelemiseksi Suunnitteluryhmän tehtävänä  valmistella toisen auditointikierroksen arvioinneissa käytettävät kohteet ja kriteerit sekä menettelyt  laatia auditointiin hakeutumisen/ilmoittautumisen periaatteet  valmistella auditoinneissa käytettävien arviointiryhmien valintakriteerit (mm. kotimaisuus/kansainvälisyys)  tulosten raportointiin liittyvä menettely  auditoinnin seuraamusmenettely  laatia auditoinnissa käytettävä käsikirja  aloitti toimintansa tammikuussa 2010  tulee saada työnsä valmiiksi marraskuuhun 2010 mennessä

4 Toisen auditointikierroksen suunnitteluryhmä  Varapuheenjohtaja, rehtori Pentti Rauhala, KKA (pj.)  LuK, valtiot. yo. Johanna Ahola, Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL ry  Rehtori Örjan Andersson, Yrkeshögskolan Novia  Laatupäällikkö Marjo-Riitta Järvinen, Lahden ammatti- korkeakoulu  Professori Minna-Riitta Luukka, Jyväskylän yliopisto  Vararehtori Jari Perkiömäki, Sibelius-Akatemia  Koulutuspoliittinen asiamies Simo Pöyhönen, Akava  Laatupäällikkö Sirpa Suntioinen, Itä-Suomen yliopisto  Mikko Vieltojärvi, Suomen ammattikorkeakouluopiskelijakuntien liitto SAMOK ry  Erikoissuunnittelija Kirsi Hiltunen, KKA (siht.)  Pääsihteeri Helka Kekäläinen, KKA

5 KKA:n suuntaviivat suunnittelutyölle  kehittävän arvioinnin periaate edelleen vahvasti mukana  arviointimenetelmän kv-läpinäkyvyys ja –viestivyys  jatkuvuus nykyiseen auditointimalliin  korkeakoulujen toimintaa koskevien lainmuutosten vaikutusten huomioiminen  korkeakoulujen autonomian ja strategisen kehittämisen tukeminen  palautteen antaminen korkeakouluille suhteessa ensimmäiseen auditointiin  korkeakoulun johtamisen ja strategian toteutumisen huomioiminen arvioinnin kohteina  suunnitteluryhmän lisäksi pohdittava, pitäisikö/voisiko korkeakoululla olla mahdollisuus valita osa arvioinnin kohteista sisältyykö toiseen auditointikierrokseen läpäisyelementtiä miten korkeakoulujen hyvien käytäntöjen levittämistä voitaisiin edistää mahdollisimman tehokkaasti miten auditoinnit saataisiin entistä kansainvälisemmiksi

6 1. kierroksen auditoinneista kerätyssä palautteessa korostuvat:  hyvin positiivinen suhtautuminen auditointiin ja kehittävän arvioinnin periaatteeseen: auditoinnin koetaan toimivan hyvin osana laadunvarmistusjärjestelmien systemaattista kehittämistä  auditointien kansainvälisen ulottuvuuden vahvistaminen  keskustelu auditointien laaja-alaisuudesta vs. fokusoinnista  auditointikohteiden ja -kriteereiden selkiyttämistarve; auditointikohteiden päällekkäisyyden vähentäminen ydinprosessien mukaisiksi  auditointiaineistoon liittyvän menettelyn kehittämistarve: aineisto liian yleistä ja kuvailevaa, pitäisi kehittää enemmän itsearvioinnin suuntaan  auditointiprosessin raskaus

7 Suunnitteluryhmän hahmottelema yleinen viitekehys 2. auditointikierrokselle  auditointisykli edelleen kuusi vuotta; uusi käsikirja vuosille  toista kierrosta ei toteuteta ensimmäisen kierroksen menetelmällä tai vain vähäisin muutoksin  toinen kierros maksullinen -> auditoinnin tuotettava lisäarvoa korkeakouluille  arviointi edelleen kriteeriviitteinen  arviointi edelleen kolmivaiheinen: aineisto/itsearviointi, vierailu, raportti (ESG)  painopiste enemmän itsearvioinnissa  kronologinen järjestys 1. kierroksen mukaisesti, mutta miten velvoittava ilmoittautumis/hakeutumismenettely voi olla? lähtökohtana toiselle auditointikierrokselle "teema-auditointi"

8 "Teema-auditointi" 1. laatujärjestelmän kokonaisuuden yleisarviointi (kevyemmin kuin ensimmäisellä kierroksella) 2. laatujärjestelmän kehittymisen seuranta ensimmäisen auditoinnin jälkeen teeman arviointi  teemat: mikäli useampi kuin yksi teema: osa teemoista pakollisia, osa valinnaisia (joka tapauksessa tietyltä listalta) korkeakoulupoliittisesti tärkeitä? ensimmäisen kierroksen perusteella vielä heikosti hallittuja? keskenään kutakuinkin yhtä laajoja kuinka laajoja tai fokusoituja?  teema-auditoinnin edut: toisi uutta/syvällisempää tietoa laatujärjestelmistä tukisi korkeakoulun strategian toteuttamista auttaisi korkeakouluja kehittämään näiden teemojen toimintaansa antaisi korkeakouluille mahdollisuuden osallistua jossain määrin auditoinnin suunnitteluun – jolloin korkeakoulujen profiilit ehkä entistä paremmin näkyviksi auttaisi ehkä korkeakouluja hankkimaan myös benchmarkaus-partnereita

9 Avoimia kysymyksiä...  kohdistuuko auditointi edelleen menettelytapoihin ja prosesseihin, ei toiminnan sisältöön tai tuloksiin? teeman arvioinnissa myös tulokset mukana?  korkeakouluille laatuleima? laatuleiman hyödynnettävyys myös kansainvälisessä markkinoinnissa?  nykyisen kriteeristön hyödyntäminen?  yhdistyneille/yhdistyville "uusille" korkeakouluille / strategisille liittoumille auditointi samalla menetelmällä?  mikäli sisältää läpäisyelementin mitkä olisivat läpäisykriteerit? teemat eivät vaikuttaisi läpäisyyn? sanktiot? mahdollisuus uusinta-auditointipäätökseen?

10 Avoimia kysymyksiä...  auditointiryhmän kokoonpano? korkeakouluilla edelleen mahdollisuus valita kotimainen/kv?  muita tapoja kansainvälistää auditointeja?  miten levittää hyviä käytäntöjä aiempaa tehokkaammin?  miten kehittää auditointiraportteja erityisesti niiden hyödynnettävyyden osalta?  miten auditointivierailu saadaan entistä vuorovaikutteisemmaksi? ...miten samanaikaisesti sekä kevennetään auditointimallia ja itse auditointiprosessia että samalla luodaan lisäarvoa korkeakouluille?

11 Työseminaarin tavoitteet  tarkoituksena kehittää toisen auditointikierroksen menetelmää yhdessä koko kentän kanssa  ainutlaatuinen mahdollisuus keskustella mm. auditoinnin seuraamuksista, tulosten hyödyntämisestä, auditoinnin kohteista ja auditointien kotimaisuudesta/kansainvälisyydestä ja siten tuoda panoksensa toisen auditointikierroksen kehittämiseen OIKEIN MENESTYKSEKÄSTÄ SEMINAARIPÄIVÄÄ SEKÄ HEDELMÄLLISTÄ JA AVOINTA KESKUSTELUA!