Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAmanda Leppänen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskukset ja alueellinen vaikuttavuus Professori Ilkka Virtanen Yliopistokeskusten arviointiryhmän jäsen Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen lukuvuoden 2009-2010 avajaiset 17.9.2009
2
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskusten arviointi 2008 KKA:n koulutuspoliittinen teema-arviointi Toteutettiin opetusministeriön toimeksiannosta Tavoitteena tiedon tuottaminen yliopistokeskusten kehittämiseen (mm. uusi yliopistolaki valmisteilla) Kohteena kaikki kuusi yliopistokeskusta: Kajaani, Kokkola, Lahti, Mikkeli, Pori, Seinäjoki Keskukset keskenään hyvin erilaisia eri tavoin ja eri aikoina vaiheittain syntyneitä eri tavoin rahoitettuja eri tavoin organisoituneita ja profiloituneita Tehtävä vaativa iso arviointiryhmä, laaja ja monipuolinen aineisto, vierailuihin panostettiin Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus 17.9.2009 2
3
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Arvioinnin kohteet Arvioinnin kohteina yliopistokeskusten toimintaympäristö koulutus tutkimus ja kehittämistyö yhteistyö ja työnjako rahoitus alueellinen vaikuttavuus Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus 17.92009 3
4
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskusten onnistumisia Yliopistokeskusten perusyksiköt, emoyliopistojen filiaalit perustettu alunperin alueellista tehtävää varten Alueellinen tehtävä on hoidettu hyvin (erään yliopistokeskukset priorisointi: alueellinen tehtävä koulutustehtävä tutkimustehtävä) Yliopistokeskukset ovat tuoneet alueelle merkittävää lisäarvoa Lisäarvoa myös emoyliopistoille vahvistamalla niiden yhteiskunnallista ja alueellista toimintaa (monien hankkeiden rahoituksen edellytyksenä toteutus yliopistokeskuksissa) Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus 17.92009 4
5
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskusten onnistumisia Arviointiryhmä: aikuiskoulutus yliopisto- keskusten keskeinen tehtävä Täydennyskoulutus ja avoin yliopisto-opetus (myös tutkintoon johtavana väylänä) alueilla laajasti arvostettua Onnistuneita maisteriohjelmien toteutuksia (edellytys: riittävä alueellinen kysyntä säännöllisille toteutuksille) Aikuiskoulutuksessa kehitetty uusia pedagogisia ratkaisuja (erityisesti Kokkolassa) Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus 17.92009 5
6
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskusten onnistumisia Tutkimus- ja kehittämistoiminta hyödyksi alueille Yliopistokeskukset tuoneet alueelle sieltä aiemmin puuttunutta asiantuntemusta ja tutkimustoimintaa Yliopistokeskusten kautta kanavoitunut uutta tutkimus- ja kehittämisrahaa alueille Sekä yritykset että julkinen sektori hyödyntäneet keskusten asiantuntijoita yhteisissä tutkimushankkeissa Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus 17.92009 6
7
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Haasteita ja tehostamistarpeita Koulutus Ylioppilastutkintolähtöinen nuorisokoulutus vain poikkeustapauksissa yliopistokeskuksille luontevaa (rajalliset valintamahdollisuudet) Rajanvedossa ja yhteistyömahdollisuuksien kartoituksessa ammattikorkeakouluohjelmien suhteen vielä työstettävää Tutkijakoulutuksen systemaattinen ja pitkäjänteinen järjestäminen pääosin tekemättä (EU-rahoitteisia kertatoteutuksia) Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus 17.92009 7
8
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Haasteita ja tehostamistarpeita Tutkimus ja kehittämistyö Tutkijakoulutuksen saaneiden osuus henkilö- kunnasta alhainen Perustutkimusta ja tieteellisiä laatujulkaisuja niukasti Tutkimus sirpaloitunutta tarve kattavan tutkimusstrategian laadinnalle ja tutkimuksen keskittämiselle rajatummille tutkimusalueille Yhteistyössä alueen tutkimuslaitosten ja ammattikorkeakoulun tutkijoiden kanssa tehostamistarvetta ja -varaa Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus 17.92009 8
9
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Kokkolan erityspiirteitä Onnistunut profiloituminen aikuiskoulutukseen ja sitä tukeva vahvuus aikuispedagogiikassa Innovatiivisia valtakunnallisia koulutusohjelmia Hyvä yliopistorajat ylittävä ja synergiaedut mahdollistava sisäinen organisoituminen substanssipohjaisesti Alueen julkisen sektorin pitkäjänteinen sitoutuminen yliopistokeskuksen toimintaan Hyvät infra- ja muut edellytykset yhteistyöhön Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun kanssa Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus 17.92009 9
10
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Kokkolan erityspiirteitä Kontaktipinta alueen yrityksiin verraten kapea tarve elinkeinoelämän sitouttamiselle keskuksen toimintaan nykyistä vahvemmin Tarve tutkimustoiminnan vahvistamiselle painoaloja määrittelemällä ja tutkimusryhmiä muodostamalla Tarve yliopistokeskuksen toiminnan kansainvälistämiselle (esim. yhteistyössä ammattikorkeakoulun kanssa) Rakennerahastoriippuvuus pelottavan suuri nykyisen rahoituskauden lähestyessä loppuaan Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus 17.92009 10
11
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tulevaisuusnäkymiä Yliopistokeskukset mainittu uudessa yliopistolaissa löyhästi (”voi olla”), suoraa perusrahoitusta vain koordinaatiokuluihin Rahoituksen pitkäjänteinen ratkaisu kohtalon- kysymys Emoyliopistot yleensä valmiit rahoitukseen enintään muiden yksiköidensä verran (ongelmia: keskuksille kohdistettuna vähän rahoitusmallin mukaista toimintaa, yliopistokeskuksen tuloksia ei eritellä emoyliopiston tuloksista) EU-rahoitus pääosin rakennerahastorahaa, joka saattaa loppua tai ainakin vähetä Kilpailtua tutkimusrahaa (Akatemia, Tekes, EU:n puiteohjelmat) keskuksilla yleensä niukasti Alueen merkittävää rahoitusta vaaditaan jatkossakin Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus 17.92009 11
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.