Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskukset.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskukset."— Esityksen transkriptio:

1 Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskukset ja alueellinen vaikuttavuus Professori Ilkka Virtanen Yliopistokeskusten arviointiryhmän jäsen Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen lukuvuoden 2009-2010 avajaiset 17.9.2009

2 Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskusten arviointi 2008  KKA:n koulutuspoliittinen teema-arviointi  Toteutettiin opetusministeriön toimeksiannosta  Tavoitteena tiedon tuottaminen yliopistokeskusten kehittämiseen (mm. uusi yliopistolaki valmisteilla)  Kohteena kaikki kuusi yliopistokeskusta: Kajaani, Kokkola, Lahti, Mikkeli, Pori, Seinäjoki  Keskukset keskenään hyvin erilaisia eri tavoin ja eri aikoina vaiheittain syntyneitä eri tavoin rahoitettuja eri tavoin organisoituneita ja profiloituneita  Tehtävä vaativa  iso arviointiryhmä, laaja ja monipuolinen aineisto, vierailuihin panostettiin Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus 17.9.2009 2

3 Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Arvioinnin kohteet Arvioinnin kohteina yliopistokeskusten toimintaympäristö koulutus tutkimus ja kehittämistyö yhteistyö ja työnjako rahoitus alueellinen vaikuttavuus Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus 17.92009 3

4 Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskusten onnistumisia  Yliopistokeskusten perusyksiköt, emoyliopistojen filiaalit perustettu alunperin alueellista tehtävää varten Alueellinen tehtävä on hoidettu hyvin (erään yliopistokeskukset priorisointi: alueellinen tehtävä  koulutustehtävä  tutkimustehtävä) Yliopistokeskukset ovat tuoneet alueelle merkittävää lisäarvoa Lisäarvoa myös emoyliopistoille vahvistamalla niiden yhteiskunnallista ja alueellista toimintaa (monien hankkeiden rahoituksen edellytyksenä toteutus yliopistokeskuksissa) Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus 17.92009 4

5 Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskusten onnistumisia  Arviointiryhmä: aikuiskoulutus yliopisto- keskusten keskeinen tehtävä Täydennyskoulutus ja avoin yliopisto-opetus (myös tutkintoon johtavana väylänä) alueilla laajasti arvostettua Onnistuneita maisteriohjelmien toteutuksia (edellytys: riittävä alueellinen kysyntä säännöllisille toteutuksille) Aikuiskoulutuksessa kehitetty uusia pedagogisia ratkaisuja (erityisesti Kokkolassa) Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus 17.92009 5

6 Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskusten onnistumisia  Tutkimus- ja kehittämistoiminta hyödyksi alueille Yliopistokeskukset tuoneet alueelle sieltä aiemmin puuttunutta asiantuntemusta ja tutkimustoimintaa Yliopistokeskusten kautta kanavoitunut uutta tutkimus- ja kehittämisrahaa alueille Sekä yritykset että julkinen sektori hyödyntäneet keskusten asiantuntijoita yhteisissä tutkimushankkeissa Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus 17.92009 6

7 Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Haasteita ja tehostamistarpeita  Koulutus Ylioppilastutkintolähtöinen nuorisokoulutus vain poikkeustapauksissa yliopistokeskuksille luontevaa (rajalliset valintamahdollisuudet) Rajanvedossa ja yhteistyömahdollisuuksien kartoituksessa ammattikorkeakouluohjelmien suhteen vielä työstettävää Tutkijakoulutuksen systemaattinen ja pitkäjänteinen järjestäminen pääosin tekemättä (EU-rahoitteisia kertatoteutuksia) Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus 17.92009 7

8 Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Haasteita ja tehostamistarpeita  Tutkimus ja kehittämistyö Tutkijakoulutuksen saaneiden osuus henkilö- kunnasta alhainen Perustutkimusta ja tieteellisiä laatujulkaisuja niukasti Tutkimus sirpaloitunutta  tarve kattavan tutkimusstrategian laadinnalle ja tutkimuksen keskittämiselle rajatummille tutkimusalueille Yhteistyössä alueen tutkimuslaitosten ja ammattikorkeakoulun tutkijoiden kanssa tehostamistarvetta ja -varaa Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus 17.92009 8

9 Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Kokkolan erityspiirteitä  Onnistunut profiloituminen aikuiskoulutukseen ja sitä tukeva vahvuus aikuispedagogiikassa  Innovatiivisia valtakunnallisia koulutusohjelmia  Hyvä yliopistorajat ylittävä ja synergiaedut mahdollistava sisäinen organisoituminen substanssipohjaisesti  Alueen julkisen sektorin pitkäjänteinen sitoutuminen yliopistokeskuksen toimintaan  Hyvät infra- ja muut edellytykset yhteistyöhön Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun kanssa Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus 17.92009 9

10 Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Kokkolan erityspiirteitä  Kontaktipinta alueen yrityksiin verraten kapea  tarve elinkeinoelämän sitouttamiselle keskuksen toimintaan nykyistä vahvemmin  Tarve tutkimustoiminnan vahvistamiselle painoaloja määrittelemällä ja tutkimusryhmiä muodostamalla  Tarve yliopistokeskuksen toiminnan kansainvälistämiselle (esim. yhteistyössä ammattikorkeakoulun kanssa)  Rakennerahastoriippuvuus pelottavan suuri nykyisen rahoituskauden lähestyessä loppuaan Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus 17.92009 10

11 Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tulevaisuusnäkymiä  Yliopistokeskukset mainittu uudessa yliopistolaissa löyhästi (”voi olla”), suoraa perusrahoitusta vain koordinaatiokuluihin  Rahoituksen pitkäjänteinen ratkaisu kohtalon- kysymys Emoyliopistot yleensä valmiit rahoitukseen enintään muiden yksiköidensä verran (ongelmia: keskuksille kohdistettuna vähän rahoitusmallin mukaista toimintaa, yliopistokeskuksen tuloksia ei eritellä emoyliopiston tuloksista) EU-rahoitus pääosin rakennerahastorahaa, joka saattaa loppua tai ainakin vähetä Kilpailtua tutkimusrahaa (Akatemia, Tekes, EU:n puiteohjelmat) keskuksilla yleensä niukasti Alueen merkittävää rahoitusta vaaditaan jatkossakin Ilkka Virtanen Kokkolan yliopistokeskus 17.92009 11


Lataa ppt "Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Yliopistokeskukset."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google