OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus –projekti v. 2009 – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Työelämän ja ammattikorkeakoulujen yhteistyön haasteet Opettamisesta osaamiseen –seminaari, Metropolia Ammattikorkeakoulu
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
”…joku yhdyshenkilö tämän valtavan palvelutarjooman ja yrityksen välillä olisi kyllä paikallaan…” Puujalostusalan kasvuyrityksen johtaja.
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Moniammatillinen klinikkaopetus
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
ELMO2009 – AIKATAULU JA VASTUUT - SUUNNITELMA Juha KnuuttilaELMO2009 Sivu 1 Benchmarking Pilottiopintojaksot: valinta ja suunnittelutyö.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
Projektit työelämäyhteistyön muotona OVET- ja VALOA –hankkeet Elopäivät, Helsinki,
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Sirkka Peltola, Susanna Elsilä JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO TYÖELÄMÄPALVELUT OHJAUSTA, KASVATUSTA JA SUOJELUA KEHITTÄMÄÄN II -HANKE
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
 Suvi-työryhmä ehdotti erillistä S2-kypsyysnäytettä maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille.  Oikeusministeriön lausunto varovaisen myönteinen.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
FUAS Kielet ja viestintä
Aluepalvelut Laureassa
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
Rakenteellinen kehittäminen
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Koulutuksen laadun kehittäminen
Sairaalaopetuksen kehittäminen Helsingissä 2010 Saireke-seminaari Auroran koulussa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
YRITTÄJYYS HAASTEENA KESKI-POHJANAAMAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA NURMENNIEMI 2008.
Opintokaaren ammatillinen juonne kasvatustieteiden koulutuksessa TIINA KEMPPAINEN OULUN YLIOPISTO
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
YAMK-opinnot bioanalyytikoille TAMKissa Eeva Liikanen Tampereen ammattikorkeakoulu Bioanalyytikkokoulutus.
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
Ammattikorkeakoulujen talous- ja hallintopäivät Rehtori Arto Karjalainen.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
-projektin koordinaatio Jenni Wessman, Peppi Saikku
Sosionomi (ylempi AMK)
Ennakoinnin haasteet ja mahdollisuudet Satakunnassa 4. 11
Somalialaisten naisten toimintaryhmä Osmos 2010 kevät / SYKSY
Lastensuojelun sosiaalityön moniammatillisen toimintamallin kehittämistyöryhmä kokousversio.
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen -projekti
Varhainen tuki ja palvelujen integraatio
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Esityksen transkriptio:

OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus –projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin Itäisen perhekeskuksen yhteistyöprojekti

Projektin keskeiset tavoitteet monikulttuurisen sosiaaliohjauksen kehittäminen sekä ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutuksessa että perhepalveluissa ammattikorkeakoulun ja työelämän yhteiskehittelyyn perustuvat työmallit ja rakenteet valmistuvien opiskelijoiden entistä tehokkaampi rekrytoituminen monikulttuuriseen työhön

Keskeiset työkalut tavoitteisiin pääsemiseksi sosiaalialan koulutusohjelman monikulttuurisuuteen ja sosiaaliohjaukseen liittyvien opintojaksojen oppimistehtävien, harjoittelujen ja opinnäytetöiden integroiminen kiinteästi Helsingin Itäisen perhekeskuksen monikulttuuriseen työhön. kehittävän työntutkimuksen viitekehykseen niveltyvä, kuukausittain kokoontuva ’oppimislaboratorio’-toiminta 3 seminaaria Benchmarking matkat Hollantiin ja Ruotsiin monikulttuurista sosiaaliohjausta käsittelevä julkaisu ammattikorkeakoulun ja sosiaalialan työntekijöiden käyttöön

Integroitu opetus Opintojaksojen aikana opiskelijat ovat haastatelleet oppimistehtävänään varhaisen tuen monikulttuurisia asiakasperheitä sekä lastensuojelun työntekijöitä etsien perheiden omia voimavaroja ja tuen tarpeita, järjestäneet alueellisen ’ Meidän Mellunmäki’ – toimintapäivän ja tehneet varhaisen tuen asiakkaille konkreettisia palveluohjaustekoja. interkulttuurisuus ja antirasismi opintojakson yhteydessä on järjestetty yhteisiä teemaseminaareja opiskelijoille ja kentän työntekijöille Lisäksi projektiin on liittynyt useita harjoittelun ja opinnäytetöiden tekijöitä. Kentän asiantuntijat ovat käyneet kertomassa työstään oppitunneilla

Oppimislaboratorio yhteiskehittelyn areenana Kerran kuukaudessa kokoontuvissa laboratorio – istunnoissa on analysoitu opintojaksojen aikana kerättyä materiaalia, tutkittu ja analysoitu monikulttuurisen sosiaaliohjauksen tämän hetken ristiriitoja ja haasteita, suunniteltu ja pilotoitu uusia kokeiluja, joita tullaa arvioimaan Oppimislaboratoriotyöskentelyssä käytetään psykologian laitoksen (tutkija Jiri Lallimon) avustamana avointa verkkovälitteistä työskentelyalustaa - KPE-ympäristöä (Knowledge practices environment)

Laboratorio työskentelyn sykli Orientaatio Nykytilan analyysi ristiriitojen analyysi Uusien ratkaisujen etsiminen pilottien kehittely ja kokeilu uusien käytäntöjen juurruttaaminen ja levittäminen oppilastöiden materiaali peiliaianeisot verkostointi

Syksy pilotoinnin aikaa Pilotit Mentorointi Vanhempain voimavararyhmä Lasten voimavararyhmä AMK:n ja työelämän yhteistyö Opetusklinikka toiminnan malli