Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Rakenteellinen kehittäminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Rakenteellinen kehittäminen"— Esityksen transkriptio:

1 Rakenteellinen kehittäminen
Veli Juola Toimialajohtaja Rovaniemen ammattikorkeakoulu

2 Rakenteellinen kehittäminen
OPM:n tavoitteena tehostaa koulutusta Helpottaa korkeakouluihin hakeutumista ja alavalintaa Nopeuttaa läpimenoja (lyhyemmät opiskeluajat) Vähentää nimikeviidakkoa Lisätä opiskelijoiden valinnanmahdollisuutta (pois putkimallista)

3 Rakenteellinen kehittäminen
Tavoitteisiin pyritään: Vähentämällä koulutusta antavia yksiköitä Vähentämällä koulutusohjelmia (poistamalla koulutusohjelmat) Selkeyttämällä rakennetta Yksinkertaistamalla hakuprosesseja

4 Ammatillisen koulutuksen rakenne
Asetuksella 1998/881 on säädetty koulutusaloista Aloja on yhteensä 8 Samat alat käytössä toisella asteella ja ammattikorkeakouluissa

5 Luonnonvara- ja ympäristöalan koulutusohjelmat
Tällä hetkellä 7 koulutusohjelmaa Kala‐ ja ympäristötalouden ko Kestävän kehityksen ko Maaseutuelinkeinojen ko Hevostalouden ko Maisemansuunnittelun ko Metsä‐ ja puutalouden markkinoinnin ko Metsätalouden ko Puutarhatalouden ko

6 Tutkintonimikkeet Iktyonomi (AMK) Ympäristösuunnittelija (AMK)
Agrologi (AMK) Metsätalousinsinööri (AMK) Hortonomi (AMK)

7 Rakenteellinen kehittäminen
Arenen Luva ryhmä esitti keväällä 2010, että koulutusohjelmarakenne supistetaan kolmeen koulutusohjelmaan Metsätalouden ko Maaseutuelinkeinojen ko Ympäristöalan ko Palautteessaan toukokuussa 2010 OPM pyysi innovatiivisempaa esitystä ?????

8 Rakenteellinen kehittäminen jatkuu
Työryhmä jatkoi työskentelyä ja teki uuden, yhteen sisääntuloväylään perustuvan esityksen Esityksestä pyydettiin lausunto luonnonvara- ja ympäristöalojen koulutustoimikunnilta ja niiden taustaorganisaatioilta

9 Rakenteellinen kehittäminen jatkuu
Esitykseen liitettiin varaus: Yhden koulutusohjelman malliin liittyy ongelmia. Nämä on pyrittävä ratkaisemaan mahdollisimman hyvin ennen kuin uusi järjestelmä otetaan käyttöön.

10 Esitys Mikäli opiskelijat voivat korkeakouluun päästyään vapaasti vaihtaa koulutusalaa ja koulutusohjelmaa korkeakoulun sisällä, ei nykyisenkaltaiselle koulutusohjelmapohjaiselle rakenteelle ole luonnonvara- ja ympäristöalalla perusteita

11 Esitys Työryhmä esittää, että mikäli koulutusalat ja koulutusohjelmat säilyvät, niin ammattikorkeakoulujärjestelmään perustetaan ”uusiutuvien luonnonvarojen käyttöön ja jalostamiseen” nojaava koulutusala, jossa on yksi koulutusohjelma.

12 Esitys Luonnonvara- ja ympäristöalan nimi vaihdetaan sellaiseksi, että se on lyhyt ja kuvastaa uusiutuvien luonnonvarojen tuottamiseen ja jalostamiseen liittyvää klusteria

13 Uuden koulutusalan nimi ?
Luonnonvara- ympäristöalalle on jo aiemmin esitetty yhden koulutusohjelman mallia, jossa koulutusohjelmalle annettaisiin nimeksi biotalouden koulutusohjelma. Tuolloin katsottiin että biotalous yksistään luonnonvara- ja ympäristöalaa käsittävänä koulutusohjelmana on harhaanjohtava ja asiasta ei päästy yhteisymmärrykseen

14 Sidosryhmien palaute Sidosryhmien palautteessa katsottiin yksimielisesti, että yhden koulutusohjelman malli on liian radikaali muutos Pääsääntöisesti esitettiin kolmen koulutusohjelman mallia (metsä, maaseutu, ympäristö)

15 Sidosryhmien palaute Palautteissa todettiin lisäksi, että nykyisin käytössä oleva nimikkeistö on vanhakantaista ja vaatii uudistamista Uutta nimi ehdotusta ei tullut Biotalous ei noussut nimiehdotuksena esille

16 Opetussuunnitelmatyö
Rakenteellisen uudistamisen yhteydessä on tarpeen ja tarkoitus uudistaa myös opetussuunnitelmat Tätä varten täytyy tehdä kompetenssivaatimusten osalta tarkastelu (tutkintojen kompetenssitarkastelu on vuodelta 2005)


Lataa ppt "Rakenteellinen kehittäminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google