Isännöintipalvelun laatu ostajan näkökulmasta, Reijo Savolainen 1 5.10.2005 Esitelmä Isännöinnin laatu, palvelun tuottaminen ja johtaminen –seminaarissa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
People make it work!. Mistä johtuu se, että... • vain 10% strategioista toteutuu? • henkilöstöstä noin 5% on.
Advertisements

Isännöinnin asiakastyytyväisyys Kaikki isännöitsijät 2008 Esityksen sisältö 1.Tutkimuksen tausta ja toteutus v Hallitukset (vastaajat)7.
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Isännöinnin uusi rooli taloyhtiön viestinnässä
Isännöinnin asiakastyytyväisyys 2007 Lehdistötilaisuus klo Suomen Isännöintiliitto ry.
isännöintipalvelujen sopimushallinnan työkalut
Kirjan laadinnassa ovat olleet mukana seuraavat yhteistyökumppanit ja rahoittajat: Tilaajaorganisaatioina: Helsingin kaupunki, HKR-Rakennuttaja Kruunuasunnot.
Markus Söderlund Kanuuna-seminaari, Tampere Miksi ja miten nuorisojärjestöjen työtä kannattaa arvioida? #nuorisojärjestöt #laatu #arviointi #palaute.
VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
Kaupan näkökulma logistiikkaketjun toimivuuteen Ok Arinan marketkauppa Arto Mustonen.
Kauppakeskusten turvallisuusjohtaminen Vartioinnin kehittäminen kauppakeskuksissa – projektin tulokset ja työkalut vartioinnin näkökulmasta Kari Ratilainen/
MYA9114 Matkailupalvelun perusteet, 2 op
Tulikivi tulevaisuudessa. Tuottaa koteihin lämpöä ja viihtyisyyttä korkealaatuisilla, sisustukseen sopivilla merkkituotteilla. Liiketoiminta-alueetLiikeidea.

Kyläsuunnittelumalli
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Isännöinnin Asiakastyytyväisyystutkimus Isännöinnin Asiakastyytyväisyystutkimus Tutkimuksen taustaa •Isännöintialan valtakunnallinen.
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
Yliopistojen välinen yhteistyö kiinteistöyhtiömaailmassa Oulu ANNA-MAIJA LUKKARI.
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Hallituksen Kunnossapitotarveselvitys Pakkalan Sali
SUOMEN SALAOJAKESKUS OY
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Vaikuttaminen ja viestintä taloyhtiössä -kyselyn tulokset.
Viestintä strategiseksi menestystekijäksi
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 19 – Jussi Karlqvist Optimointiopin seminaari - Kevät 2007 Pehmeä Systeemimetodologia (SSM)
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Yrityksen hallitustyöskentely: perusasiat
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
JOUKKUEEN KAUSISUUNNITELMA
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Yleisten kirjastojen kuvailutyön kansallinen viitekehys
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
1 IT-seminaari ISTEKKI OY 1.Yhtiön esittely Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin ja Kuopion kaupungin IT- ja lääketieteellisen tekniikan palvelutuotantoyhteistyön.
Nummelan Palloseura Hockey ry SWOT - Analyysi
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Dipoli /Koivula S. ja Rantamäki J. LAADUN INDIKAATTORIT mitä, miksi, miten, milloin, kuka, kenelle?
Viides teema: Esimiesviestinnän kultajyvät Leif Åberg: Esimiesviestinnän erikoisluentosarja kevätlukukausi 2005.
Ulkoisen hallituksen merkitys liiketoiminnassa Veli-Matti Nopanen Pohjois-Suomen Hallituspartnerit ry.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Palveluiden muutosten vaikutukset
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
6.1 TOIMINTAMALLIT SISÄILMASTO- ONGELMIEN RATKAISEMISESSA 1,5 H LUENTOJA, OPETUSSISÄLTÖ SUOSITUS 22 DIAA.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Aurinko Golf Oy STRATEGIA Versio 0.4 /
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
SUOMEN SALAOJAKESKUS OY
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Klubin strategia työkalu
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö
STRATEGIA Aurinko Golf Oy
Tiekartta hyviin lähiöihin
HJK Ry:n iltapäivätoiminta ja futiskerhot
Päivittäinen toiminta Mittarit Muutos toiminnassa
Tilinpäätöstiedote 2018 Toimitusjohtaja Petri Roininen
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Kaupunkistrategian laadinta
Esityksen transkriptio:

Isännöintipalvelun laatu ostajan näkökulmasta, Reijo Savolainen Esitelmä Isännöinnin laatu, palvelun tuottaminen ja johtaminen –seminaarissa Helsingin Messukeskuksessa ISÄNNÖINTIPALVELUN LAATU OSTAJAN NÄKÖKULMASTA Reijo Savolainen toimitusjohtaja Kruunuasunnot Oy

Isännöintipalvelun laatu ostajan näkökulmasta, Reijo Savolainen Isännöintipalvelun laadun mittari Viime kädessä isännöinnin palvelun laadun mittari on tilaajan tyytyväisyys

Isännöintipalvelun laatu ostajan näkökulmasta, Reijo Savolainen Isännöinnin laatu Tilaajan tyytyväisyyteen vaikuttavat erityisesti  tavoitteiden asettaminen, niihin sitoutuminen ja saavuttaminen  tulosajattelu  oma-aloitteisuus  kumppanuuden aste  kyky toimia omistajan roolissa

Isännöintipalvelun laatu ostajan näkökulmasta, Reijo Savolainen Isännöinnin laatu Ongelmakohtia  omistajan tavoitteet epämääräiset (erityisesti asunto osakeyhtiöt)  omistajan strategia puuttuu  isännöitsijän rooli epäselvä  mitä isännöinti on?

Isännöintipalvelun laatu ostajan näkökulmasta, Reijo Savolainen Tuloksellisen isännöinnin viitekehys Tuloksekas isännöinti edellyttää jatkuvaa ympäristön seurantaa ja reagointia muutoksiin sekä systemaattista kiinteistönpidon kokonaisuutta, joka sisältää seuraavan kuvion mukaiset elementit ”Isännän ääni” Omistajan arvot, missiot, visiot, strategia ja tavoitteet Kiinteistön ja huoneiston kehitys- ja muutostoimen- piteet, lisä- ja muutosraken- taminen, perusparannukset, peruskorjaukset Kuntokartoitukset, kuntotutkimukset Kiinteistön PT- ja LT-tavoitteet Talon huoltokirja Vuosisuunnitelma, vuositalousarvio Tavoitteiden mukainen tehokas toiminta Talouden seuranta ja reagointi poikkeamiin ”Käyttäjän ääni” Asukkaiden ja muiden käyt- täjien näkemykset, asukas- toiminta, asukasdemokratia Muutokset markkinoissa Yksittäisen kiinteistön toimintastrategia

Isännöintipalvelun laatu ostajan näkökulmasta, Reijo Savolainen Miten isännöitsijä voi tuottaa lisäarvoa omistajalle Lisäarvokohteita 1.Kiinteistön tekninen kehittyminen 2.Kiinteistön asukasrakenteen paraneminen 3.Kiinteistön arvostuksen kasvu viestintä ja tiedottaminen taloista yksilöitä taloille uusi ”osoite” kiinteistötaide 4.Lisärakentaminen 5.Sidosryhmäsuhteet 6.Strategian ja toimintatapojen kehittäminen 7.Omistajan yrityskuvan kehittäminen esimerkiksi uskottavuuden ja luotettavuuden korostamisella 8.Oma-aloitteinen mutta tavoitteiden mukainen toiminta omistajan roolissa 9.Verkostoituminen

Isännöintipalvelun laatu ostajan näkökulmasta, Reijo Savolainen Ammattimaisen kiinteistönomistajan odotuksia isännöitsijälle 1.Lähtökohtana kumppanuuspohjainen isännöintisopimus Sopimuksen tulisi sisältää  yhteistyöperiaatteet  kiinteistöstrategian ja tavoitteiden pääpiirteet  arvot  tulospalkkion määrityksen  tulosajattelun kuvauksen  vastuualeen määrittelyn  elinkaariajattelun Isännöintisopimus ei saa olla pelkkä tehtäväluettelo (ilman tavoitteita)

Isännöintipalvelun laatu ostajan näkökulmasta, Reijo Savolainen Isännöitsijän tulisi kiinteistönomistajan näkökulmasta olla lisäksi  sisäistänyt kiinteistönomistajan roolin ja ajattelutavan  oma-aloitteinen  tiedonjanoinen  ajantasainen  ammattiylpeä ja työstään nauttiva

Isännöintipalvelun laatu ostajan näkökulmasta, Reijo Savolainen Kaksi tärkeää näkökulmaa isännöinnin toimeksiantajan tyytyväisyyden takaamiseksi tulevaisuudessa 1.Talostrategia 2.Riskienhallinta

Isännöintipalvelun laatu ostajan näkökulmasta, Reijo Savolainen Asunto Oy:n strategia Strategia = tavoitesuunnitelma Strategian laadinnan tarpeet ja perustelut 1.Asunto Oy:n päätöksenteko usein asiantuntematonta, sattumanvaraista ja linjatonta 2.Osakkeenomistajat ja hallituksen jäsenet sekä isännöitsijät ja huoltoyhtiöt tulevat ja menevät 3.Asunto Oy:n kokonaistilannetta eri näkökulmistaan ja varsinkaan tavoitteita ei ole koskaan pysähdytty miettimään 4.Asuintaloilla on rajallinen elinkaari. Elinkaari edellyttää kaikissa vaiheissa huolenpitoa. Toimenpidetarve kasvaa elinvuosien myötä. Maamme kiinteistökanta on nyt suurelta osin ikääntynyt perusparannuskuntoon 5.Strategia edesauttaa systemaattista ja tavoitteellista asuintalon käyttöä ja kehittämistä ja sitä kautta säästää rahaa. Toisaalta strategia turvaa parhaan asunto-osakkeiden arvonkehityksen.

Isännöintipalvelun laatu ostajan näkökulmasta, Reijo Savolainen Riskienhallinta Riskienhallinta on tärkeä taloudenhallinnan osa-alue! Kiinteistöomaisuuden riskienhallinta on toteutettava systemaattisesti ja luotava suppeampi tai laajempi riskinhallintajärjestelmä. Riskienhallinnan tavoitteena on oltava riskialueiden kartoittaminen, tarvittavien riskienhallintatoiminnan toteuttaminen ja sitä kautta vähentää ennakoimattomien kustannusten tai tuottojen menetysten eli ennakoimattomien tappioiden todennä- köisyyttä ja uhkaa.