Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJyrki Halttunen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
isännöintipalvelujen sopimushallinnan työkalut
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Kiinteistönhoito- ja isännöintipalvelujen sopimushallinnan työkalut kevät alkuvuosi 2000
2
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT
S. Äijälä Tavoite Projektin tavoitteena oli selkeiden työkalujen kehittäminen kiinteistönhoito- ja isännöinti-palvelujen tilaajien ja tuottajien välille. Tavoitteena oli myös, että kehitystyö tukee kiinteistötiedon hallintaa, huoltokirjan käyttöönottoa ja tehokasta hyödyntämistä sekä alan palautejärjestelmän kehittämistä.
3
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT
S. Äijälä Tutkimuksen toteutus projekti toteutettiin kiinteistönhoidon ja isännöinnin työryhmissä mallit sekä asuin- että toimitilakiinteistöille ohjausryhmässä YM, Tekes, KIHO, UAY, RAKLI, ASRA, IL, IYL, Kuntaliitto ja SKL SKL koordinoi
4
Projektin sisältö KH & I YSE 2000
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Projektin sisältö KH & I YSE 2000 Tuotekirjasto: rakenne, nimikkeet, kuvaukset Vastuunjako ja -rajat Kiinteistöstrategia, ylläpitotason määrittely Sopimusohjelma Palvelutuottajan valintamenettely Tarjouspyyntö, tarjous, sopimus Esimerkit
5
KIINTEISTÖNHOIDON JA ISÄNNÖINNIN SOPIMUSPROSESSI
YLLÄPITOTASON MÄÄRITTELY PALVELUPAKETIN LAADINTA SOPIMUSOHJELMAN LAADINTA PALVELUTUOTTAJAN VALINTAKRITEERIEN ASETTAMINEN TARJOUSPYYNNÖN LAADINTA JA LÄHETTÄMINEN SOPIMUSNEUVOTTELUJEN KÄYMINEN TARJOUKSEN LAATIMINEN JA JÄTTÄMINEN KIINTEISTÖSTRATEGIAN LAADINTA SOPIMUKSEN LAADINTA JA ALLEKIRJOITUS TILAAJA TOIMEKSISAAJA TILAAJA JA KIINTEISTÖNHOIDON JA ISÄNNÖINNIN SOPIMUSPROSESSI
6
Asumisen, omistamisen ja ylläpidon tavoitteet
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Asumisen, omistamisen ja ylläpidon tavoitteet Miten valistunut ja aikaansa seuraava asunto-osakeyhtiön osakkeenomistaja haluaisi, että yhtiössä hallinto, talous, asuminen ja kiinteistön ylläpito on hoidettu silloin, kun se on hoidettu parhaalla mahdollisella tavalla?
7
Ylläpitotason määrittely
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Ylläpitotason määrittely Päätetään eri ylläpidon osille tasot kiinteistöstrategian mukaisesti Kootaan tasojen mukaisesti palvelupaketit Tuotteiden valitut tasot voivat vaihdella kunhan kokonaisuus säilyy valitulla tasolla
8
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT
S. Äijälä Ylläpitotasot
9
Palvelupaketin laadinta
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Palvelupaketin laadinta Tuotekirjasto Esimerkkipaketit Valittu ylläpitotaso Vastuurajaukset Nimikkeet ja/tai tuotekuvaukset
10
Kiinteistönpidon tehtävä- ja tuoteluettelo
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Kiinteistönpidon tehtävä- ja tuoteluettelo Kiinteistönpidon tuotenimikkeistö Sopimuskohtainen palvelupaketti Palveluryhmät Isännöinti Hallinto Taloudenhoito . Teknisten järjes- telmien hoito Lumityöt jne. ISÄNNÖINTI- SOPIMUS Kunnossapito ja korjausrakentaminen Tukipalvelut Hoito ja huolto Ulkoalueiden hoito KIINTEISTÖNHOITO- SOPIMUS Siivous Jätehuolto Vartiointi Muut
11
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT
S. Äijälä Vastuunjako ja -rajat Työnjako isännöitsijän, kiinteistö- palveluyrityksen ja tilaajan välillä Palvelupaketin kattavuus Muut toimijat
12
Sopimusohjelma Kiinteistönomistajan tahdonilmaus Kuvaa kauppatapaa
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Sopimusohjelma Kiinteistönomistajan tahdonilmaus Kuvaa kauppatapaa Kirjataan keskeiset tavoitteet Kuvataan yhteistoiminnan pelisäännöt Laaditaan tarjouspyynnön liitteeksi Käytetään kaikissa sopimuksissa
13
Pelisäännöt Yhteistyö Sopimusohjelma
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Sopimusohjelma 1. Tilaajan tavoitteet ja yhteistyö 2. Sopimusaika 3. Sopimustehtävien suorittaminen 4. Toimeksisaajan resurssit 5. Tilaajan organisaatio 6. Vakuutukset 7. Tilaajan myötävaikutusvelvollisuus 8. Sopimushinnat ja maksaminen 9. Sopimuksenaikainen toiminta 10. Erimielisyydet 11. Tarjous Pelisäännöt Yhteistyö
14
Palvelutuottajan valintamenettely
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Palvelutuottajan valintamenettely Valintakriteerien määrittely Kartoita kyvykkäät ja luotettavat palveluntuottajat Lähetä tarjouspyyntö valitsemillesi tuottajille - rajoitettu kilpailu Vertaile ja arvioi riskit Tee perusteltu päätös Kyvykkyys Luotettavuus
15
Kriteerien asettaminen
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Kriteerien asettaminen Päätöksen tarkoitus Valintakriteerien tunnistaminen Karsinta- ja vertailukriteerien luokittelu Tärkeimmän vertailukriteerin tunnistaminen Vertailukriteerien painottaminen Kriteeristön oikeellisuuden tarkistaminen
16
Tarjouspyynnön liitteet
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Tarjouspyynnön liitteet Kiinteistönpidon strategiset tavoitteet Kiinteistön perustiedot, yhtiöjärjestys Tehtävät, palvelu- ja laatutasokuvaukset Vastuunjako ja -rajat Sopimusohjelma Valinnan kriteerit Tarjouslomake Sopimusluonnos
17
Tarjous Tarjouskirje Tarjouksen hintaerittelyt Tarjottu palvelupaketti
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Tarjous Tarjouskirje Tarjouksen hintaerittelyt Kokonaishinta ja yksikköhintaluettelo Tarjottu palvelupaketti
18
Tarjouksen antaminen Aina tarjouspyynnön mukainen
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Tarjouksen antaminen Aina tarjouspyynnön mukainen Vaihtoehtotarjous erikseen Verot, eläkevakuutukset, ennakon-pidätykset, arvonlisäverovelvollisuus Sopimusohjelmassa ohjeet Asiakaspalvelut, omistussuhteet, henkilöstö, tietojärjestelmät, referenssit, tilinpäätöstiedot, alihankkijat
19
Sopimusneuvottelut Kokouksen avaus ja järjestäytyminen
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Sopimusneuvottelut Kokouksen avaus ja järjestäytyminen Läsnäolijoiden toteaminen Todistukset, jos eivät olleet tarjouksen liitteenä Tarjousaineisto ja sen täsmennykset Palvelukokonaisuuden tavoitteet Kiinteistönhoitokokonaisuudet Vastuurajat Veloitusperiaatteet Lisä- ja muutostyöperiaatteet Yhteistyön periaatteet Laadunvarmistusmenettelyt Palvelutuottajan resurssit ja aikataulu Sopimusluonnos Kiinteistökäynti Kokouksen päättäminen
20
Sopimus Sopimuskohde Sopimuksen osapuolet Toimeksiannon sisältö
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Sopimus Sopimuskohde Sopimuksen osapuolet Toimeksiannon sisältö Sopimuksen voimassaolo Maksuperuste ja sopimushinta Maksuehdot Hinnantarkistusmenettely Sopimusasiakirjat ja pätevyysjärjestys Allekirjoitukset
21
KH & I YSE 2000 KH-YSE 1991 Uuden ja vanhan YSE:n eroja
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Uuden ja vanhan YSE:n eroja Rakennusurakan YSE 1998 Isännöinti ja kiinteistönhoito yhdessä Tavoitteellinen sopimussuhde Ympäristö ja laadunvarmistus Irtisanomisaika 3 kk Sopimuksen siirtoa helpotettu Alihankkijoiden käyttöä selvennetty Sopimuksen muuttaminen joustavampaa Sopimussuhteen päättämistä täydennetty Erimielisyydet ensisijaisesti neuvotteluteitse KH & I YSE 2000 KH-YSE 1991
22
Yleiset sopimusehdot KH & I YSE 2000
KIINTEISTÖNHOITO- JA ISÄNNÖINTIPALVELUJEN SOPIMUSHALLINNAN TYÖKALUT S. Äijälä Yleiset sopimusehdot KH & I YSE 2000 1§ Soveltamisala 2§ Tavoitteellinen sopimussuhde 3§ Sopimustehtävien suorittaminen 4§ Toimeksisaajan laadunvarmistus 5§ Sopijapuolten myötävaikutusvelvollisuus 6§ Sopimuksen siirto 7§ Alihankkijan käyttö 8§ Sopimushinnan maksaminen 9§ Sopimuksen muuttaminen 10§ Hinnantarkistus 11§ Sopimuksen päättäminen 12§ Ylivoimainen este 13§ Sopijapuolten vastuu 14§ Erimielisyydet 15§ Sopimusasiakirjojen pätevyysjärjestys
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.