SAARISTEN KOULUN TIETOSTRATEGIA. YLEISTÄ Tietostrategia sisältää perusasioiden linjaukset tieto-ja viestintätekniikan käytöstä Saaristen koulussa sekä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Advertisements

Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:
Suunnitelma paperittomasta kokouskäytännöstä koko luottamushenkilöhallinnolle Kaupunginhallitus
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Tytöt teknologian taitajiksi
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
 Jäälin koulu 5-6D VANHEMPAINILTA MAANTIEDON PROJEKTI  Syksyn maantiedon projektissa tutustumme Euroopan valtioihin ja niiden tärkeimpiin.
Ops seminaari Askola.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Ops-iltapäivä
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
BYOD Bring Your Own Device
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Nopolan koulu Opettajien veso
Kelpo-hanke Amisto
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Opetussuunnitelma ops
Opetustoimi osana Jyväskylää
KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Liikunnan Perusopinnot
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

SAARISTEN KOULUN TIETOSTRATEGIA

YLEISTÄ Tietostrategia sisältää perusasioiden linjaukset tieto-ja viestintätekniikan käytöstä Saaristen koulussa sekä hallinnon että opetuksen käytön näkökulmasta. Hallinnon käyttö perustuu Hämeenlinnan kaupungin linjauksiin ja ohjeistuksiin tietotekniikan käytöstä. Opetuskäytön perustana ovat valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteet 2004 ja Hämeenlinnan kuntakohtainen sekä koulun oma opetussuunnitelma ja opetustoimen tietostrategia

HALLINTOKÄYTTÖ Internet-yhteyksissä on käytössä ADSL- liittymä ja nopeus on 2Mb. Liittymä toimii sekä kiinteänä että langattomana. Yhteydet riittävät nykyisiin tarpeisiin niin hallinnon kuin opetuksenkin näkökulmasta Hallinnossa käytetään Hml:n kaupungin osoittamia ohjelmia sekä henkilöstö -ja taloushallinnon että oppilashallinnon osalta. Osallistutaan kaupungin järjestämään em. ohjelmien käyttöön liittyvään koulutukseen tarpeen mukaan.

TIETOTAITO JA SEN KEHITTÄMINEN Tieto-ja viestintätekniikan käyttö opetuksessa edellyttää, että käytössä on tarkoituksenmukainen ympäristö, laitteisto, sovellukset ja osaava henkilökunta. Henkilöstö hallitsee pääsääntöisesti perustaidot eli ope.fi 1 on hallinnassa. Opetuksessa käytetään valmisohjelmia ja henkilöstön tulee hallita niiden ja oheislaitteistojen sekä kommunikaatio-ohjelmien käyttö.

TIETOTURVA Koulun tietokoneet on varustettu automaattisesti päivittyvillä viruksentorjuntaohjelmilla. Oppilaat käyttävät koneita aina aikuisen avustamana ja ohjaamana, joten tätä kautta mahdollisuutta internet-yhteyksien väärinkäyttöön ei ole. Huolehditaan, että henkilökunta tuntee ja noudattaa kaupungin ja opetustoimen ohjeita tieto-ja viestintätekniikan ja internet- yhteyksien turvallisesta käytöstä.

TEKNINEN TUKI Hallinto-ohjelmien käytössä teknisenä tukena käytettävissä ovat asianomaiset tukihenkilöt Seutukeskuksessa. Opetusohjelmia ja välineitä koskevissa asioissa hankitaan tuki ulkopuolisena ostopalveluna tapauskohtaisesti.

OPETUKSEN VÄLINEISTÖÄ Flexiboard alusta Otsahiiri Hiiriohjaimia Opetusohjelmia mm. Lexia Mini-Lexia Nalle leikki Symbolikissa 1.0 Catch Me 2.0 Värejä ja muotoja Filiokus

OPPIMISEN TAVOITTEET Tavoitteena on edistää vaikeasti toimintarajoitteisen, aistimonivammaisen oppilaan mahdollisuuksia tieto-ja viestintätekniikan käyttöön opettelemalla toimintakäytäntöjä ja muokkaamalla toimintaympäristöä sellaiseksi, että se mahdollistaisi erityistä tukea tarvitsevan oppilaan oppimisen omien edellytystensä mukaisesti. Tavoitteena on lisätä heidän mahdollisuuksiaan tietoyhteiskuntataitojen omaksumisessa ja edistää digitaalista esteettömyyttä sekä näin edistää tasa- arvoisuutta. Tietotekniikka ja sen sovellukset tarjoavat oppimista rikastuttavia ympäristöjä ja kokemuksia ja yksilökohtaisesti poistavat myös oppimisen esteitä.

Tietotekniikka on ennen kaikkea väline oppimiseen ja tavoitteet määritellään tässä kuten muussakin oppimisessa yksilölähtöisesti henkilökohtaisen oppimisen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa, HOJKS:ssa. Tähän perustuen ei myöskään ole aiheellista määritellä vuositasoille oppimisen tavoitteita. Yleisesti tietokoneavusteisesta toiminnasta todetaan, että se on motivoivaa ja palkitsevaa, koska palautetta oppimisesta opetusohjelmissa saadaan välittömästi. Harjoitteita voidaan myös toistaa tarpeen ja kiinnostuksen mukaan

YLEISIKSI, OPETUKSESSA TOTEUTETTAVIKSI ASIOIKSI VOIDAAN MÄÄRITELLÄ: Vahvistetaan oppilaan vuorovaikutustaitoja ympäristön kanssa Harjaannutetaan motorisia taitoja Harjaannutetaan sosiaalisia taitoja Kehitetään todellisuuskäsitystä -tila, aika, laatu, määrä, syy-seuraus-suhde Ongelmaratkaisutaidon kehittäminen Auditiivisen hahmottamisen harjaannuttaminen Visuaalisen hahmottamisen harjaannuttaminen Käsiteharjoitukset

YHTEYDENPITO KOTEIHIN Wilma-ohjelmaa käytetään yhteydenpitovälineenä opetustoimen ohjeistuksen mukaisesti. Päivittäisessä yhteydenpidossa käytössä olevan reissuvihon käyttökelpoisuutta pohditaan yhdessä huoltajien kanssa. Reissuvihon merkitys tiedotuksen välineenä on ollut tärkeä, koska oppilaiden kommunikointitaidoista johtuen viestitys koulupäivän kulusta ja tärkeistä kotitapahtumista on tapahtunut aikuisten välisellä tiedottamisella. Tällä on varmistettu, että oppilasta koskeva tieto tavoittaa kaikki opetusryhmän työntekijät.

KEHITTÄMISTOIMINTA Huolehditaan, että käytössä on ohjelmia, joiden avulla voidaan toteuttaa opetusta yksilöllisiä tavoitteita vastaavasti. Oppilaskäytössä olevien koneiden käyttökapasiteetin tulee olla riittävä, että ohjelmien häiriötön toiminta turvataan ja kulloinkin tarvittava apuvälineistö voidaan liittää koneisiin. Koneiden määrää/oppilas arvioitaessa vertailulukuna ei ole tarkoituksenmukaista käyttää perusopetuksen vastaavia lukumääriä opetuksen yksilöllisistä tarpeista johtuen. Perusvälineistö yhdellä pöytätason koneella: kosketuskuvaruutu tai kosketusnäyttö, sovitin oheislaitteistoja varten sekä tulostin Tarvittavat pienvälineet (painikkeet,ohjaimet, otsahiiri) sen mukaiset, että oppilas pystyy toimintarajoitteestaan huolimatta käyttämään omien oppimistavoitteidensa mukaisia opetusohjelmia ja toimintoja.

Koska toiminta tietokoneella vaatii tarkkaa keskittymistä ja oppiminen tällä alueella on haasteellista, tulee ATK- toimintapisteet sijoittaa pienryhmätiloihin., jotta keskittymis-ja työrauha turvataan. Toimintapiste lisävarusteineen asettaa vaatimuksia myös kalusteille. Niiden tulee olla ergonomisesti sopivia ja pisteeseen tulee päästä helposti pyörätuolilla liikkuen. Pöytätilan tulee olla riittävä ja muodoltaan sellainen, että lisävarusteiden sijoittaminen ja käyttö sujuvasti onnistuu.

ARVIOINTI JA TIETOSTRATEGIAN AJANTASAISUUS Opetuksen arviointi tapahtuu yksilökohtaisesti oppilasarviointien yhteydessä. Yleinen toiminnan tarkastelu ja tietostrategian ajantasaisuus arvioidaan kerran vuodessa kehityssuunnitelmien päivittämisen ja toimintasuunnitelmien tekemisen yhteydessä.