Ammattiosaamisen näyttö: Koneellinen puunkorjuun suunnittelu (9) ja koneellisen puutavaran valmistus (12) Ammattiosaamisen näytön ohjaukseen ja arviointiin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Metsänhoidon suositukset
OSAAMISEN OSOITTAMINEN
Metsät ja hyvinvointi – metsien käytön mahdollisuuksia Sini Harkki Vapaus valita.
Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen NOPS – hankkeen alueseminaari NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa.
Vuosaaren tietunneli ja sen liikenteen hallinta
Tiedotustilaisuus kello 10:00 alkaen Hotelli Sorsanpesä, Törnäväntie 27, Seinäjoki.
TYÖSSÄOPPIMISEN JAKSOTTUMINEN
Open Source Courseware OSCu
Työpaikkaohjaajakoulutus
Ohjauksen toimintamalli tietoverkkojen avulla *Toimintamallissa kuvataan opiskelijan ohjausprosessia Skypen ja Connect Pron välityksellä *Toimintamalli.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Tuottavuuden seurannan kehittäminen Arto Kariniemi Metsäteho Oy
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
ENSIHARVENNUS Pertti Mäkinen
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Opinnäytetyöprosessi
TOP-keskus 2003 Turun 6-luokkalaisten TVT- taitotasokartoitus, kevät 2003 Turun kaupungin Tieto- ja viestintätekniikan TVT - opetuskäytön strategia -asiakirjassa.
Puutavaran mittaus ja katkonta
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Metsäntutkimuslaitos Skogsforskningsinstitutet Finnish Forest Research Institute / Puunhankinnan kehittämisseminaari Kouvola Urakointimahdollisuudet.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
UPM1 Taimikonhoitolaitteiden kehittäminen v Metsänhoidon koneellistaminen on ollut pitkäjännitteistä työtä.  Metsänhoidon koneiden on parannettava:
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Näyttöprosessi Ennen näyttöä Tutkinnon tavoitteisiin ja näyttöohjeistukseen tutustuminen Tutkinnon tavoitteisiin ja näyttöohjeistukseen tutustuminen Opiskelija.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
Opinnäytetyöprosessi
Aktivoi opiskelijoitasi!
AJANKÄYTÖN SEURANTA, SUUNNITTELU JA HALLINTA
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman Tarkistaminen 1. vuoden keväällä Opintopolun rakentaminen - Opiskelija - Ryhmänohjaaja/opinto-ohjaaja - Työpaikkaohjaaja.
Ammattiosaamisen näyttö: Koneellisen puunkorjuun suunnittelu (9) ja metsäkuljetus (10) Ammattiosaamisen näytön ohjaukseen ja arviointiin tarkoitettu kansallinen.
Ritva Kareketo kouluttaja
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Sähköisen kokeen pitäminen
1 Ammattiosaamisen näytöt Päivitetty Mitä ammattiosaamisen näytöt ovat? Ammattiosaamisen näytöissä – opiskelija osoittaa käytännön työtehtäviä tekemällä,
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
Metsähaketuen rajaus Ylitarkastaja Olli Mäki Uusiutuvan energian ajankohtaispäivä Metsähake ja muut biomassat
Arviointi osana oppimisprosessia
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Arviointi.
Osaamisen näytön prosessi
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Aloittelijan Abitti-koulutus
Osaamisen näytön prosessi
Toiminnallisen opinnäytetyön prosessi
Kone- ja metallialalla
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan Tammikuu 2018
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
Laurea/Näyttöseteli Opiskelija voi käyttää näyttöseteliä opintojen räätälöintiin tai täydentämiseen Yhdellä näyttösetelillä opiskelija voi näyttää osaamisensa.
MTK Pohjois-Suomi Pj-sihteeri päivät Rokua
Onko tuotantomme… …riittävän tehokas?
Esityksen transkriptio:

Ammattiosaamisen näyttö: Koneellinen puunkorjuun suunnittelu (9) ja koneellisen puutavaran valmistus (12) Ammattiosaamisen näytön ohjaukseen ja arviointiin tarkoitettu kansallinen näyttöaineisto on verkko-osoitteessa: http://www.tpu.fi/kmo/nayttoa.htm

PUUTAVARAN VALMISTUS

HAKKUUALUEEN TIEDOT

OMAN TYÖN SUUNNITTELU JA TOTEUTUS

HAKKUUTYÖN SEURANTA / ARVIOITSIJAT

HAKKUUN ONGELMATILANTEET

RIITTÄVÄSTI TYÖJÄLKEÄ ARVIOINTIA VARTEN

HAKKUUN TUOTTAVUUS

HAKKUUJÄLKI

HAKKUUJÄLKI / OJAT

HARVESTERIN TIETOTEKNIIKKA

TYÖMAAOHJEIDEN TARKISTUS / NÄYTTÖ

TYÖMAAOHJEIDEN TARKISTUS / PAPERI

TODETAAN VALMISTETTU PUUTAVARA

MITTATARKKUUDEN YLLÄPITO

TARKISTUSMITTAERÄN VALMISTUS

SAKSITARKISTUS

MITTAERÄN TIEDONSIIRTO

TARVITTAESSA MITTATARKKUUDEN KALIBROINTI

KORJUUN LAATUSEURANTA YLEISTÄ OHJE JA MITTASAKSIOHJELMA ON MUKAUTETTU METSÄHALLITUKSEN LAATUSEURANTA OHJEESTA JA OHJELMASTA Ohje verkko-osoitteessa http://www.tpu.fi/kmo/nayttoa.htm PUUTAVARAN LAATU HAKKUUJÄLJEN LAATU LAADUN MITTAUS JA PISTEET

2. PUUTAVARAN LAATU (KORJUUN LAATUSEURANTA)

2.1 TUKKIEN MITTA- JA LAATUVAATIMUKSET ARVIOIDAAN 20 PERÄKKÄISTÄ TUKKIPÖLKKYÄ (RAAKKITUKKI 40)

TUKKIPÖLKYN LATVALÄPIMITTA alle 15 cm

2.2 TUKKIRUNKOJEN APTEERAUS

2.3 TUKKIEN KATKONTATARKKUUS

2.4 KUITUPÖLKKYJEN MITTA- JA LAATUVAATIMUKSET ARVIOIDAAN 30 PERÄKKÄISTÄ PÖLKKYÄ (HYLKYPÖLKKY 60)

KUITUPÖLKYN LATVALÄPIMITTA alle 15 cm

2.5 METSÄÄN JÄÄVÄN LATVUKSEN KOKO

KUITUPUUKSI KELPAAVAN LATVAOSUUDEN MITTAUS 80 cm KUITUPUUKSI KELPAAVAN LATVAOSUUDEN MITTAUS

3. HAKKUUJÄLJEN LAATU

3.1 JÄÄVÄN PUUSTON MÄÄRÄ

RUNKOLUVUN MITTAUS TAI

POHJAPINTA-ALAN MITTAUS

3.2 AJOURIEN VÄLINEN ETÄISYYS 19,2 m 3.2 AJOURIEN VÄLINEN ETÄISYYS

1,8 m 3.3 AJOURAN LEVEYS / OIKEA

2,2 m 3.3 AJOURAN LEVEYS / VASEN

3.4 YMPÄRISTÖASIOIDEN HALLINTA

SÄÄSTETTÄVÄ PUURYHMÄ

SAMMUTINKALUSTO / SAMMUTIN

3.5 TYÖMENETELMÄN HALLINTA

KESKIMÄÄRÄINEN KANNONKORKEUS JUURENNISKASTA yli 15 cm KESKIMÄÄRÄINEN KANNONKORKEUS JUURENNISKASTA

yli 12 cm² PUUSTOVAURIOT

PUUTAVARALAJIEN LAJITTELU

TEKEMÄTTÄ JÄÄNYT MÄNTYRUNKO

TYÖTURVALLISUUS / SÄHKÖLINJA / MERKINTÄ

HENKILÖKOHTAINEN TURVAVARUSTUS

VÄRIMERKKAUS

KATKONTATARKKUUS

4. LAADUN MITTAUS JA PISTEET

LAATUPISTEET 100 PISTETTÄ MIINUS VIRHEPISTEIDEN SUMMA

KONEEN TOIMINTAKUNNON YLLÄPITO LIITTIMEN TARKISTUS / KIRISTYS KONEEN TOIMINTAKUNNON YLLÄPITO

TERÄLAITTEET

HAKKUUKONEEN HUOLTOPAIKKA

PALAUTEKESKUSTELU

OPISKELIJA ARVIOI NÄYTTÖÄ

TYÖELÄMÄN EDUSTAJA ARVIOI NÄYTTÖÄ

OPETTAJAN PALAUTE NÄYTÖSTÄ / YHTEENVETO

NÄYTÖN ARVIOINNIN HYVÄKSYNTÄ / OPISKELIJA

NÄYTÖN ARVIOINNIN HYVÄKSYNTÄ / TYÖELÄMÄN EDUSTAJA