12.12.2014Hannu Eeva1 VARSINAIS-SUOMEN OAY-PIIRI Yhdistysten neuvottelupäivät 04.12.2010, Silja Europa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

Oppimisen seuranta ja arviointi alkuopetuksessa
Virkavapaan vaikutus ylituntipalkkioihin ja erityistehtäväkorvauksiin yleissivistävässä koulussa lukien.
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminta Kuopio
Jyväskylä Keski-Suomen aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun kerhotoiminnan kehittämisverkoston kokoontuminen.
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Vaalirahoituksen valvonta - tarkastusviraston tehtävät Ylijohtaja Marjatta Kimmonen
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Työsuhteen ehtojen muuttaminen Itellan ylemmät toimihenkilöt
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Terveisiä Vistan koulusta!
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ops seminaari Askola.
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
OPPILASHUOLLOLLINEN POLKU
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
JOHTAVA ERITYISOPETTAJA
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
TET =Työelämään tutustuminen
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Nuoret ja työlainsäädäntö
Ammatinkuvaus Etunimi Sukunimi.
Asiakirjojen siirto oppilaan siirtyessä toiselle opetuksenjärjestäjälle Lain mukaan täytetyt pedagogiset asiakirjat ( arviot, selvitykset, oppimissuunnitelmat.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
TET =Työelämään tutustuminen
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Laaja-alainen arviointi
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
Tiedote yhteysopettajille
Siun soten päihdeohjelma
Pedagogisen arvion, pedagogisen selvityksen, oppimissuunnitelman ja HOJKS:in merkitys oppimisen ja koulunkäynnin tukena kolmiportaisen tuen rakennustyömaalla.
Esityksen transkriptio:

Hannu Eeva1 VARSINAIS-SUOMEN OAY-PIIRI Yhdistysten neuvottelupäivät , Silja Europa

Hannu Eeva2 PERUSOPETUSLAIN 642/2010 MUUTOKSET Eduskunta hyväksynyt Voimaan Säännökset 31a §, 40 § ja 41 § sovelletaan jo Lain mukaiset ops:t käyttöön viimeistään Opetuksen järjestäjän valmisteltava ennen vuodenvaihdetta 2011

Hannu Eeva3 MUUTOKSET Oppilashuoltotyön toiminnan organisoiminen - Opetuksen järjestäjältä ohjeistus, muodostavatko oppilasta koskevat kirjaukset oman vai ovatko osa oppilasrekisteriä. - Ohjeet rekisteriselosteen laatimisesta ja tiedottamisesta

Hannu Eeva4 MUUTOKSET… - Opetuksen järjestäjän ohjeistettava asiakirjojen säilytys ja arkistointi

Hannu Eeva5 OPETTAJIEN TYÖAIKA Oppilashuoltotyöhön sekä huoltajan kanssa tehtävään työhön resursoitava riittävästi aikaa. Kodeille tiedotettava, paljonko koululla on opetuksen ulkopuolisiin työtehtäviin käytettävissä aikaa.

OPETTAJIEN TYÖAIKA… Omaa aikaa ei tule käyttää. Kotien tulee tietää, että ajan käyttö on työnantajasta riippuvaista. Paikallis- / alueyhdistysten tulee vaikuttaa opetuksen järjestäjän linjauksiin! Hannu Eeva6

TIETOJEN SIIRTO Opetuksen järjestäjältä päätös, mitkä ovat tietojen toimittamiseen liittyvät käytännöt ja kuka toimittamisesta vastaa Hannu Eeva7

TIETOJENSAANTIOIKEUS SOTE-puolen kanssa käytävä käytännön esimerkein läpi tietojensaantiin liittyviä asioita. Yhteiset menettelytavat Hannu Eeva8

MUUTOKSET Hannu Eeva9 Oppimisen ja koulunkäynnin tuki - Painotus: yksilöllinen ja varhainen tuki > laadukas perusopetus = pienet ryhmät ja kelpoiset opettajat - Lisäresursseja suunnitteluun!

MUUTOKSET … YT-ajan riittävyyttä seurattava Päällekkäisyydet eri hallintokuntien välillä poistettava Ohjeistettava asiakirjojen säilytys ja arkistointi Hannu Eeva10

DOKUMENTOINTI Lomakkeiden täyttämiseen on varattava työaikaa, konsultaatiota ja yhteissuunnitteluaikaa. Työkäytänteistä on sovittava, ennen kuin ryhdytään töihin Hannu Eeva11

DOKUMENTOINTI… Paikalliseen OPS:an on kirjattava, kuka on päävastuussa lomakkeen kirjaamisesta ja toteuttamisesta. Sovittava, milloin asiakirja tehdään ja miten saavutettuja tuloksia arvioidaan Hannu Eeva12

OPPIMISEN + KOULUNKÄYNNIN TUEN ASIAKIRJAT Ks. liite Hannu Eeva13

ESIMERKKEJÄ PAIKALLISTASOLLE Millä ajalla asiakirjoja täytetään? Kuka tekee? Ketkä osallistuvat oppilasta koskeviin palavereihin? Miten työ korvataan? Hannu Eeva14

TYÖN KORVAAMINEN Yleisesti ottaen oppilaiden kaikenlaiset vaikeudet ovat lisääntyneet > suora vaikutus opettajien työmäärään Muu kuin varsinainen opetustyö lisääntynyt huimasti Hannu Eeva15

TYÖN KORVAAMINEN… Riittääkö YT-aika? Lisätyöpykälä 1,5h=1 opv-h TVA-peruste? HEKO-palkkaus? Koulukohtaiset eurot? ENNEN KAIKKEA: SOVI AINA ETUKÄTEEN! Hannu Eeva16