KOULUTUSPSYKOLOGIA 415026S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot 21.3. – 23.4.2005.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Päreiden tekeminen Ongelmalähtöinen oppimisprosessi Tavoite: Opiskelija osaa tehdä päreitä.
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Minä oppijana 1 ov..
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Viikko 7 (11. – ) Maanantai: (11.2.) - Tiistai: (12.2.) Avoimien ovien päivä klo LK: Yrityskylä-päivä Keskiviikko: (13.2.) -Rästikoe.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Opetussuunnitelmatyö
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Lähihoitajasta sairaanhoitajaksi
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
SJL / Janne Mäkitalo1 LEIJONAKIEKKOKOULU Länsirannikon alue.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi luokille
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
AJANKÄYTÖN SEURANTA, SUUNNITTELU JA HALLINTA
Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
MONIKULTTUURISUUS SUOMESSA 6 op
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Ainetyöryhmien työn aloitus
Yleisopinnot, miten saada kokoon?
Johdantoseminaari.
PONTTI –Pohjoista ohjausosaamista nuorisotakuuseen, 5op
OPPINEISUUS AVOIMEN OPETUKSESSA
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
LOKOMO- Laatua opinto-ohjaukseen kohdennetusti moniverkostoissa
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Opetussuunnitelmatyö
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Esityksen transkriptio:

KOULUTUSPSYKOLOGIA 415026S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot 21.3. – 23.4.2005

21.3. (4 h) Klo 12.15 - 13.45: Klo 14.15 – 15.45: Hannu Soinin luento Kurssi opinto-oppaan mukaan Kurssin tarkennetut tavoitteet Kurssin opiskelutapa Opiskelun arviointi Kurssin rakenne > päätös osallistumisesta ja tavoitteista Ryhmäytyminen Kurssiopas Ensimmäisen tutkimustehtävän aloittaminen Klo 14.15 – 15.45: Hannu Soinin luento 3. ryhmätehtävän lukutehtävä: Tee kysymyksiä ja hyvät muistiinpanot!

Opinto-oppaan mukaan Tavoitteet syventää oppimista koskevien teorioiden tuntemista ohjata oppimisen ja opetuksen välisen suhteen tarkasteluun perehtyä oppimisprosessin ohjaamiseen ja suunnitteluun Kontaktiopetus: 24 h toteutuu vähemmän, koska paljon ryhmätyötä

Kurssin tarkennetut tavoitteet Osallistuminen kahteen ammatillisen osaamisalueen toimintaan: Oppimistutkimuksen tekemisen jotkin käytänteet: käsitteen määrittely aineiston analyysi teorian rakentaminen tulosten vertailu Koulutussuunnittelu ja toteuttaminen: Minä koulutuksen/opetuksen suunnittelijatiimissä Minä koulutuksen/opetuksen toteuttajatiimissä

Kurssin opiskelutapa Situatiivinen oppimiskäsitys: Osallistumisen merkitys oppimisessa: perustana käytännöt, joihin osallistumisen laatua koulutuksen tulisi edistää Opimme, kuinka voimme osallistua. arvokkaina osallistujina meitä pidetään. aloitteellisia ja vastuullisia voimme olla suhteessa omaan oppimiseemme. aktiivisesti voimme osallistua tavoitteiden asettamiseen ja suoriutumisen arviointiin.

Opiskelun arviointi Sanallinen itsearviointi suoriutumisesta: Miten tulevaisuudessa osallistumiseen tarvittavat omat tiedot ja taidot ovat kehittyneet? Kehittyneet alueet? Itse tunnistamasi tulevat kehittämisalueet? osallistuminen oppimistutkimuksen tekemiseen osallistuminen koulutussuunnitteluun ja/tai toteuttamiseen sisältöjen hallinta Toveriarviointi oman ryhmän jäsenten itsearvioinneista Vastuuhenkilön arviointi: suhteessa itse- ja toveriarviointiin - asteikko 1 -5

KURSSIN RAKENNE HENKILÖKOHTAINEN TYÖSKENTELY TUTKIMUSRYHMÄTYÖSKENTELY ennakko- tehtävät HENKILÖKOHTAINEN TYÖSKENTELY Oppimis- määritelmä valmiiksi & itsearviointi omasta oppimisesta Soinin tuloksiin perehtyminen Martonin & Boothin tuloksiin perehtyminen Oppimis- määritelmän analyysi Erityis- alue TUTKIMUSRYHMÄTYÖSKENTELY Toveri- arviointi Tulosten raportointi esitykseksi Induktiivinen tutkimus Deduktiivinen tutkimus KOULUTTAJARYHMÄTYÖSKENTELY Koulu- tus- suun- nittelun psyko- logia 21.3. 11.4. 18.4. 23.4.

11.4. (4 h) Asiantuntijaluento Tekniikan tohtori Raine Mäntysalo: Kansainvälisesti tunnettu suunnittelun tutkija Luentoon valmistautuminen ennakkoon: koulutussuunnittelun psykologian kysymyksiä (elektronisena materiaalina) > kysymysten/teemojen valmistelu luentoa varten Koulutus/opetussuunnittelun tehtävänanto, ryhmän periaatteista sopiminen ja neuvotteleminen tehtävistä seuraavaksi viikoksi

18.4. (4 h) Kouluttajaryhmien kokoontuminen Suunnittelun aloittaminen