Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPPINEISUUS AVOIMEN OPETUKSESSA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPPINEISUUS AVOIMEN OPETUKSESSA"— Esityksen transkriptio:

1 OPPINEISUUS AVOIMEN OPETUKSESSA
YHTEISÖLLISYYDEN MERKITYS VERKKO-OPPIMISESSA JA OPINTOMENESTYKSESSÄ OPPINEISUUS AVOIMEN OPETUKSESSA -OSAPROJEKTI Erja Rusanen Taina Lehtinen Photo: Ida Pimenoff Erja Rusanen, Taina Lehtinen Erja Rusanen

2 OPPINEISUUS AVOIMEN OPETUKSESSA
Kurssin kokonaisuus Aloitustehtävä 2 x orientoiva luento Verkkotallenteet Ryhmätehtävä, sisälsi 10 metodeja soveltavaa osatehtävää Palauteluento Arvioitava oppimistehtävä, sisälsi kolme osioita, joista yksi oli ryhmätehtäviä toistava osuus Erja Rusanen, Taina Lehtinen

3 Erja Rusanen, Taina Lehtinen
Tutkimusongelmat Miten yhteisöllinen oppiminen toteutui verkko-blended kurssilla? Miten yhteisöllinen oppiminen oli yhteydessä metodikäsitteiden omaksumiseen ja kurssimenestykseen? Miten yhteisöllinen oppiminen oli yhteydessä omaan arvioon metodikäsitteiden oppimisesta? Miten yhteisöllinen oppiminen oli yhteydessä kykyyn soveltaa itsenäisesti metodikäsitteitä? Miten yhteisöllinen oppiminen oli yhteydessä metodikurssin arvosanaan? Erja Rusanen, Taina Lehtinen

4 Erja Rusanen, Taina Lehtinen
Lähtökohtana yhteisöllisyyden operationalisoinnissa Saara Revon ja Auli Toomin ryhmätyön tulokset Erja Rusanen, Taina Lehtinen

5 Yhteisöllisyyden operationalisointi
1) Tavoite: 7 väitettä (Likert –asteikko) 2) Työnjako ryhmässä: 7 väitettä (Likert –asteikko) 3) Ryhmätyöskentelyyn valmistautuminen: 9 väitettä (Likert –asteikko) 4) Osallistuminen AC-ryhmätyöskentelyyn: 12 väitettä (Likert –asteikko) 5) Asiantuntijuuden jakaminen ryhmässä:15 väitettä (Likert –asteikko) 6) Ryhmän vuorovaikutus: 9 väitettä (Likert –asteikko) Arvioitiin sekä omaa että toisten työskentelyä (e-lomakekysely). Erja Rusanen, Taina Lehtinen

6 Oppimisen ja opintomenestyksen operationalisointi
Oppiminen Käsitekohtainen arvio omasta oppimisesta: 12 kysymystä (Kouluarvosana: 4-10, kaksi kontrollikysymystä) Palauteluennon ja siihen osallistumisen arviointi (10 väitettä, Likert- asteikko) Arvosana Kurssin arvosana (0-5) Oppimistehtävän osiot pisteytettiin (0-37 pistettä, neljä osa-aluetta) Erja Rusanen, Taina Lehtinen

7 Erja Rusanen, Taina Lehtinen
Alustavia tuloksia Vastausprosentti 97% (n=70, 68 vastasi) Miksi korkea vastausprosentti? 4 muistutuskirjettä Yhteisöllisyyttä koskevat kysymykset suhteessa kurssitekoihin järkeviä Motivointi houkutteleva: 1) Tilaisuus reflektoida kokemustaan, 2) Saa kokemuksen Likert –asteikosta, 3) Huolellinen vastaaminen voi johtaa korkeampaan arvosanaan (jos vastaus jää pisteen päähän seuraavasta arvosanasta--- voidaan harkita arvosanaa), 4) Alustavat tulokset lähetetään vastaajille, 5) Vedottiin kurssin edelleen kehittämiseen. Erja Rusanen, Taina Lehtinen

8 Yhteisöllisyyden faktorit osioittain (ominaisarvo >=1)
RYHMÄTYÖN TAVOITE (selitysaste 63.6) Kolmen faktorin ratkaisu: 1.ryhmätyöskentelyn käynnistäminen, 2. kysymysten selkeys, 3. tavoitteen selkeys. TYÖNJAKO RYHMÄSSÄ (selitysaste 63.2) - Kolmen faktorin ratkaisu: 1. Osallistuminen työnjakoon, 2. Ryhmäkeskustelujen asiallisuus, 3. Työnjaon onnistuminen. RYHMÄTYÖSKENTELYYN VALMISTAUTUMINEN (selitysaste 76.5) - Kolmen faktorin ratkaisu: 1. Artikkelin kysymyksiin vastaaminen & tallenteen kuunteleminen ennen ryhmän kokoontumista, 2. Kirjallisuuteen tutustuminen, 3. Oma henkilökohtainen valmistautuminen. Erja Rusanen, Taina Lehtinen

9 Yhteisöllisyyden faktorit ryhmittäin (ominaisarvo >=1)
OSALLISTUMINEN AC-RYHMÄN TYÖSKENTELYYN (selitysaste 65.8) Neljän faktorin ratkaisu: 1. Kokemus muiden sitoutumisesta, 2. Oma panos, 3. Oman ja toisten panoksen tasapaino, 4. Osallistumisen tasapuolisuus. ASIANTUNTIJUUDEN JAKAMINEN RYMÄSSÄ (selitysaste 69.3) Neljän tai viiden faktorin ratkaisu (kesken): 1. Ryhmän tutki metodikäsitteiden oppimisessa, 2. Konsensus käsitteistä, 3. Synergia käsitteistä, 4. Tietojen vahvistuminen käsitteistä, 5. Metoditietojen lähtötilanne. RYHMÄN VUOROVAIKUTUS (selitysaste 67.8) Kahden faktorin ratkaisu: 1. Ryhmän ilmapiiri, 2. Keskustelun avoimuus Erja Rusanen, Taina Lehtinen

10 PALAUTELUENTO (selitysaste 66.7)
Kahden faktorin ratkaisu: Palauteluennon onnistuminen, Palauteluennon epäselvyys Erja Rusanen, Taina Lehtinen


Lataa ppt "OPPINEISUUS AVOIMEN OPETUKSESSA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google