Tutkintosuoritusten arviointi tutkintotilaisuuksissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
OHJAAMINEN.
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankohtaispäivä HBC Hattulantie 2, Helsinki Rahoitus- ja vakuutusalan tutkintotoimikunta 8496.
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
Arviointi ja arviointipäätöksen tekeminen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Sihteerityön ja asiakirjahallinnon tutkintotoimikunta
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
ARVIOINTI Vanhempainilta
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Omnian oppisopimustoimisto
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
OSAAMISEN ARVIOINTI Opettamisesta osaamiseen Metropolia Ammattikorkeakoulu Petri Haltia.
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
Työpaikkakouluttajan ABC
Ritva Kareketo kouluttaja
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Näyttötutkintoprosessi
Ops seminaari Askola.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Yritystoiminnan suunnittelu Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja.
Aikuisopisto Arvioijien perehdytys näyttötutkinnoissa.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
AIKUISOPISTO KEUDA 1 Näyttötutkintoprosessi Tutkinnon suorittajasta lähihoitajaksi.
Arviointi osana oppimisprosessia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Näyttötutkintoprosessi
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Ajankohtaista näyttötutkinnoista
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
AIKAISEMMIN HANKITUN OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN (AHOT)
Esityksen transkriptio:

Tutkintosuoritusten arviointi tutkintotilaisuuksissa Jouni Kyllönen

Näyttötutkintojärjestelmä Näyttötutkintojärjestelmässä tunnistetaan, osoitetaan ja tunnustetaan eri tavoin hankittu osaaminen. Järjestelmä perustuu ennen kaikkea työelämälähtöisyyteen. Tutkinnon suorittamiseen osallistuminen on riippumaton ammattitaidon hankkimistavasta (koulutus, työkokemus, harrastukset jne…) Henkilökohtaistaminen Näyttötutkinnon perusteet (yli 300 kpl) Tutkintotoimikunta: tehtävät ja vastuu Näyttötutkintojen järjestämissopimus

Ammattitaidon osoittaminen Tutkintotilaisuus (näyttö) Ammattitaidon osoittamista aidoissa tai aidonkaltaisissa työtehtävissä Ammatin työprosessit, -kokonaisuudet arvioinnin kohteina ”Miten osoitan ammattitaitoni!” Kolmikanta-arviointi tutkinnon osittain Henkilö suorittaa koko tutkinnon  Tutkintotodistus Henkilö suorittaa yhden tai useampia tutkinnon osia  Todistus tutkinnon osan suorittamisesta (osatutkintotodistus)

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Tarvittavan ammattitaidon hankkiminen Tutkinnon perusteet Osoitettu osaaminen Saavutettu osaaminen Luotettava dokumentti Tutkintotilaisuus Kolmikanta-arviointi Tunnustaminen Tutkintotoimikunta

Tutkintosuoritusten arvioinnin perusperiaatteita Saavutetun ja osoitetun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Ammattitaidon osoittaminen ja sen hankkiminen ovat toisistaan eriävät prosessit Arviointi perustuu arvioinnin kohteisiin ja kriteereihin Arviointi on prosessi, joka tukee arviointiaineiston keruuta Arviointiesitys tehdään kolmikantaisesti (työelämä mukana) Itsearvioinnilla on keskeinen merkitys Tutkintotoimikunta tunnustaa osaamisen eli vahvistaa arviointipäätöksen

Ammattitaidosta TIETO Teoria TAITO Käytäntö TUNNE Asenne Ammattitaito = tieto x taito x tunne ns. kokonaisammattitaito

Mitä on tutkintosuoritusten arviointi? Arvioinnilla tarkoitetaan systemaattista aineiston keräämisprosessia ja päätöksentekoa tutkinnon suorittajalla olevista ammatillisista tai työtoiminta-valmiuksista suhteessa tutkinnossa tai sen osa-alueessa määriteltyihin tavoitteisiin (osaamisvaatimuksiin).

Pohdittavaksi ennen arviointia On helpompi arvioida sitä, mitä tutkinnon suorittaja osaa kuin sitä, miten tutkinnon suorittaja osaa Miten osaaminen näkyy tutkinnon työssä ja toiminnassa, kun tutkinnon suorittaja osaa? Ammattitaitovaatimukset ja erityisesti arvioinnin kriteerit kuvaavat tutkinnossa vaadittavaa osaamista. Mistä osaaminen muodostuu? Kun osaa, millaista tietoa, taitoa, kykyjä ja ominaisuuksia tutkinnon suorittajalla tulee olla? Arvioidaan osaamista, EI SUORITUSTA, joka on vain väline osaamisen näkyväksi saattamiseksi. Näyttötutkintojärjestelmässä osaamista tunnistetaan, osoitetaan ja tunnustetaan! On muistettava: Osaamisen osoittamisessa on kyse näkymättömän osaamisen näkyväksi saattamisesta Ei siis arvioida, mitä on tehty, vaan miten on tehty. Jos huomiota kiinnitetään liiaksi siihen, mitä on tehty, on mahdollista, että tutkinnon suorittaja saa tunnustetuksi sellaista osaamista, jota hän ei osaa.

Huomioitavia asioita arvioinnista Sovittava etukäteen, millaista osaamista arvioijat ovat arvioimassa Arvioinnin kohteet ja kriteerit eivät saa muuttua arviointiprosessin aikana Arviointimenetelmiä tulee tarkastella kriittisesti ja jatkuvasti Arvioinnissa ei saa arvioida suhteessa toisiin tutkinnon suorittajiin tai laittaa heitä paremmuusjärjestykseen Arvioinnissa ei saa hämääntyä tutkinnon suorittajan Työ- ja opiskeluhistoriasta Puhe-, ilmaisu- ja kirjallisista taidoista Pelkästään työskentelyn tuloksista Mitä halutaan nähdä, siitä on sovittava arvioijien kesken. Tutkinnon suorittajien ja arvioijien arvomaailmat – eroavatko toisistaan vai ovatko liian samanlaisia? Saattaa aiheuttaa tilanteita, joissa arvioija ohjaa liikaa tutkinnon suorittajaa ja kertoo toimintatapoja sen sijaan, että kysyisi ja etsisi osaamista.

Mitä arvioidaan? yksittäiset työtehtävät => työprosessi tuotannolliset kvalifikaatiot => kvalifikaatiokokonaisuus käytäntö / teoria => kokonaishallinta irrallinen osaaminen => ammattiin sidottu osaaminen näkyvä tieto-taito => ymmärtäminen lopputulos => prosessi osaamisen tilannekartoitus => osaamisen rakentuminen

Arvioinnin toimijat näyttötutkinnoissa Oppilaitoksen edustaja ”arvioinnin asiantuntija” TS Työntekijöiden edustaja ”työn tekemisen asiantuntija” Työnantajan edustaja ”toiminnan yllä- pitämisen asiantuntija”

Arvioinnista… Määrällinen Objektiivisuus Totuus välineessä Luotettavuus välineen pätevyydessä Laadullinen Intersubjektiivisuus (tarkoittaa yksilöiden välistä, kaikille yhteistä tai samanlaista havaintoa, tietoa tms. ) Totuus yhteisessä tarkastelussa Luotettavuus yhteisissä kriteereissä

Miten arviointiaineistoa kerätään? Järjestelmällisyys ja prosessimaisuus Arviointimenetelmät, jotka ovat arviointikohteen kannalta soveltuvimpia Monipuoliset, laadulliset menetelmät ensisijaisesti Havainnointi Haastattelu Kyselyt Tarkoituksenmukaiset määrälliset menetelmät Selvitykset aiemmin osoitetusta osaamisesta Itse- ja ryhmäarvioinnit Arviointiaineiston tuottaminen ja kirjaaminen

Arvioijan ammattitaito Yhteinen ymmärrys ammattitaidosta Arvioinnin työvälineet Toiminta arviointitilanteessa Arviointiaineiston analysointi monipuolisuus sovellettavuus luotettavuus siirrettävyys realistisuus / oikeellisuus

Arvioijan ammattitaito Arviointiesityksen tekeminen arviointikeskustelut tutkintosuoritusten tulokset arviointiperustelujen kirjaaminen ja palautteen antaminen uusiminen Arvioinnin dokumentointi sitoutuminen

Mikä on arviointikeskustelu? Osallistujina TA:n, TT:n, OP:n edustajat ja tutkinnon suorittaja TA:n asiantuntijuus on toiminnan ylläpitämisessä TT:n asiantuntijuus on työn tekemisessä OP:n asiantuntijuus on arvioinnissa TS:n asiantuntijuus on omassa osaamisessaan Mikä on arviointikeskustelun tavoite? Aikaansaada yksimielinen (3-kantainen) näkemys ja esitys tutkintotoimikunnalle tutkinnon suorittajan ammattitaidosta suhteessa tutkinnon ammattitaitovaatimuksiin

Arviointikeskustelun jälkeen Tutkinnon järjestäjä toimittaa arviointitiedot tutkintotoimikunnalle, joka päättää hyväksytyistä ja hylätyistä tutkintosuorituksista ja PT:n arvosanoista Tutkintosuorituksesta tiedottaminen tutkinnon suorittajalle Arvioinnin perustelut (arviointipöytäkirja) => Tutkinnon suorittajalla on oikeus saada kopiot omista tutkintoon liittyvistä kirjallisista dokumenteista sekä arviointia suorittaessa käytetyistä tai asiaa ratkaistaessa käytettävistä muista asiakirjoista Arvioinnin oikaisumenettelystä tiedottaminen ennen tutkintotilaisuutta Hylätyn tutkintosuorituksen uudelleen suorittamisen mahdollisuus Tutkintotoimikunnan päätöksestä tiedottaminen Palautekeskustelu Osa arviointi- ja oppimisprosessia Ohjauskeskustelut osaamisen kehittämiseksi edelleen

Arviointiaineisto Arviointiaineisto Arviointiaineisto Osoitettu ammattitaito Saavutettu ammattitaito Hankittava ammattitaito Tarvittavan ammattitaidon hankkiminen Tutkintoon osallistuminen Tutkintoon osallistuminen Esitys tunnustettavaksi Ammattitaidon osoittaminen Ammattitaidon osoittaminen osana tutkintosuoritusta tutkintotilaisuuksissa tutkintotilaisuuksissa Arviointiaineisto Arviointiaineisto Arviointiaineisto - Arvioijien lausunnot - Arvioijien lausunnot - Arvioijien lausunnot - Itsearviointi - Itsearviointi - Itsearviointi - Selvitykset - Selvitykset - Selvitykset - todistus tutkinnon osasta - tutkintotodistus - tulityökortti yms. TA Arviointikeskustelu - arviointiaineiston esittely Kolmikanta - tarkennukset ja keskustelu TT OPE ARVIOINTIKOKOUS - arviointipöytäkirja Esitys tunnustamiseksi Tunnustaminen (ttk)

Tutkintosuorituksen arviointi osaamisen tunnistaminen Tutkintosuoritusten arviointi, arviointiesitys, päätöksenteko ja syntyvät dokumentit Tutkinnon osan tutkintotilaisuus Tutkinnon osan arviointiesitys Koko tutkinnon suoritus Arvioijien kokous Tutkinnon osan suoritusta koskeva arviointiesitys Esitetään osaamisen tunnustamista Tutkintotoimikunta Tunnustaa osaamisen Todistuksen antaminen Tutkintosuorituksen arviointi TA, TT, OPE (+ itsearviointi) osaamisen tunnistaminen Yhteenvetolomake kaikkien tutkinnon osien suorituksista Tutkintotoimikunnan pöytäkirja Tutkintosuorituksen arviointilomakkeet Muu arviointi- aineisto Esitys tutkinnon osan suorittamisesta (arviointipöytäkirja)

Työssä oppimisen arviointi oppisopimuskoulutuksessa Jouni Kyllönen

Mitä on työpaikalla tapahtuvan koulutuksen eli työssä oppimisen arviointi? Arvioinnilla tarkoitetaan ammatillisessa aikuiskoulutuksessa opiskelijan kehittymisen ja oppimistulosten tarkastelua suhteessa asetettuihin tavoitteisiin, jotka ovat näyttötutkinnossa ja tutkintoon valmistavassa koulutuksessa osaamisvaatimuksia. Arviointi ei ole arvostelua, vaan vuoropuhelua, missä arvioija tarkastelee opiskelijan osaamista prosessina ja kokonaisuutena ja etsitään perusteluja opiskelijan osaamiselle. Näkökulmana on, mitä ja miten hyvin opiskelija osaa, ei niinkään, mitä hän ei osaa.

Työssä oppimisen arviointi vs tutkintosuoritusten arviointi Työssä oppimisen arvioinnin tehtävänä on tukea opiskelijan työssä oppimista, ohjata, kannustaa ja motivoida osaamistavoitteiden saavuttamisessa tuottaa luotettavaa arviointitietoa opiskelijan osaamisen tasosta opiskelijalle itselleen, työnantajalle ja koulutuksen järjestäjälle antaa palautetta työssä oppimisen tuloksista ja vaikuttavuudesta kehittää opiskelijan itsearviointitaitoa vahvistaa myönteistä minäkuvaa ja motivaatiota antaa palautetta työpaikkakoulutta-jalle käytettyjen opetus- ja ohjausmenetelmien vaikuttavuudesta Tutkintosuoritusten arvioinnin tehtävänä on todentaa tutkintotilaisuudessa osoitetun ammattitaidon taso suhteessa tutkinnon perusteisiin varmentaa tutkinnon perusteissa edellytetyn ammattitaidon monipuolisuus sovellettavuus luotettavuus siirrettävyys realistisuus / oikeellisuus arviointiaineiston laadukkuus

Työssä oppimisen arvioinnin toteutus Kun arvioit työpaikkakouluttajana opiskelijan työssä oppimisen tuloksia, huomaa, että työssä oppimisen tavoitteet on useimmiten määritelty näyttötutkintojen perusteista aina osaamisena. Tutustu siis etukäteen kunkin opiskelijan juuri hänelle asetettuihin osaamistavoitteisiin ja nimettyihin työtehtäviin. Arvioinnin suorittamista varten tarvitset työvälineeksi arvioinnin kohteet, jotta tiedät, mitä arvioit arvioinnin kriteerit, joihin vertaat näkemystäsi opiskelijan osaamisen tasosta

Miksi arvioidaan? Arviointi tekee näkyväksi, mitä ja miten opiskelijan on vielä kehityttävä, jotta hän taitaa tavoitteena olevat osaamisvaatimukset opiskelijan osaamisen tason työnantajalle ja työpaikkakouluttajalle millainen vaikuttavuus on ollut toteutetulla koulutuksella ja työssä oppimisella työssä oppimisen suunnitelman toimivuuden miten koulutuksen ja yrityksen tavoitteiden yhdistämisessä ja saavuttamisessa on onnistuttu

Mitä arvioidaan ? Opiskelun tavoitteiden toteutumista ja ammatillista osaamista kokonaisuudessaan, jotka on jaettu arvioitaviksi kohteiksi Perustutkinnoissa: Työprosessin hallinta Työmenetelmien, -välineiden ja materiaalien hallinta Työn perustana oleva tiedon hallinta Elinikäisen oppimisen avaintaidot Ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa: Näyttötutkinnon perusteiden mukaiset arvioinnin kohteet Muista perehtyä huolellisesti etukäteen, millaisia ovat kunkin opiskelijan työssä oppimisen tavoitteet

Miten arvioidaan? Työpaikkakouluttaja saa arviointitietoa opiskelijan työtoiminnasta, työtehtävien suorituksista, työnäytteistä, kirjallisista töistä, suunnitelmista yms. havainnoimalla keräämällä palautetta opiskelijan työskentelystä muilta työyhteisön jäseniltä opiskelijan kanssa käytyjen keskustelujen kautta asiakaspalautteiden kautta Työpaikkakouluttajan tulee aina käydä arviointi-/palautekeskustelu opiskelijan kanssa, jossa osapuolet keskustelevat työssä oppimisen tavoitteista, toteutumisesta ja uusista oppimisen haasteista. Työpaikkakouluttaja tekee arvioinnin aina suhteessa asetettuihin osaamisvaatimuksiin ottaen huomioon opiskelijan itsearvioinnin omasta osaamisestaan ja kehittymisestään. Työssä oppimisen arviointi tulee aina dokumentoida arviointilomakkeelle, joka palautetaan oppisopimusviranomaiselle.

Milloin arvioidaan? Työpaikkakouluttajan tulee olla kiinnostunut opiskelijan osaamisen kehittymisestä koko ajan. Tärkeintä on suunnitella arvioinnin tekeminen osaamisvaatimusten ja opiskelijan työtoiminnan mukaisesti Arviointi on jatkuvaa etenkin, kun arvioitava kohde vaatii pidempää tarkastelujaksoa. Näitä ovat mm. opiskelijan sosiaaliset ja viestintätaidot sekä arviointitaidot Työssä oppimisen jaksojen aikana pidetään 1- 3 kpl arviointi-/palautekeskusteluja, jossa työpaikkakouluttaja arvioi yhdessä opiskelijan kanssa oppimisen kehittymistä Työssä oppimisen kokonaisarviointi tehdään jakson päätteeksi täyttämällä asianmukainen arviointilomake kerätyn arviointiaineiston perusteella

Kuka arvioi työssä oppimista? Työssä oppimista arvioi pääsääntöisesti työpaikkakouluttaja, jonka tehtävänä on arvioida kehittävästi, korjaavasti, asiallisesti, rehellisesti ja monipuolisesti opiskelijaa. Opiskelija arvioi myös itse omaa osaamistaan ja kehittymistään, josta hän esittää oman näkemyksensä (itsearviointi). Koulutuksen järjestäjän edustaja osallistuu vain välillisesti arviointiin. Hän opastaa ja ohjaa työpaikkaohjaajaa ja opiskelijaa tarvittaessa kaikissa työssä oppimisen arvioinnin asioissa.

Itsearviointi Ammattilaisen tunnistaa terveestä itseluottamuksesta ja ammattiylpeydestä, joka edellyttää itsearvioinnin taitoa. Itsearvioinnissa opiskelija arvioi omaa oppimistaan suhteessa osaamisvaatimuksiin opiskelija pohtii vahvuuksiaan ja kehittämistä vaativia kohteita opiskelija tekee usein itsearvioinnin kirjallisesti, jonka pohjalta käydään keskustelu työpaikkakouluttajan että koulutuksen järjestäjän edustajan kanssa Itsearvioinnin tavoite on vahvistaa opiskelijan itseluottamusta, ohjata ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan ja ammattiin kasvusta. Työpaikkakouluttaja on oikea henkilö tukemaan ja kannustamaan opiskelijaa

”Toiset vain näkevät. Toiset myös ymmärtävät näkemänsä.” ”Hyvä arvostelukyky perustuu kokemukseen. Kokemus perustuu huonoon arvostelukykyyn.”

Kiitos! Jouni Kyllönen AEL Kaarnatie 4 00410 HKI jouni.kyllonen@ael.fi p. 050 541 6643