Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Raahen Ammattiopisto Ammattistartti
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
Onnistunut polku kotoutumiseen
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Itä-Suomen ESR –ohjelma Toteutus ajalla
Kielitestaus ammatillisen koulutuksen opiskelijavalinnassa
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Valtakunnallisen kielikokeen perehdytystilaisuus
Valtakunnallinen kielikoe
YHTEISHAKU Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Yhteishaku 2013.
Mohammed Kertoo itsestään:
Yhteishaku/AMMATILLINEN KOULUTUS
Tervetuloa 9.Lk jatkokoulutusvanhempainiltaan. Aikataulu 2009 Elokuu –Ohjauskeskustelut alkavat Syyskuu –Työpaikan hankkiminen ja valmistautuminen työelämään.
Oulun aikuislukio 2014.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Miten yhteishaussa haetaan Yhteisvalinnassa haetaan vähintään yhteen opiskelupaikkaan. Kannattaa kuitenkin aina laittaa varavaihtoehtoja. Yhteensä.
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
9.luokkalaisten yhteishaku 2013
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Perusopetuksen ryhmäkoko
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
YHTEISHAUN AIKATAULU PÄÄSY- JA SOVELTUVUUSKOKEITA JÄRJESTÄVÄ AMMATILLINEN KOULUTUS HAKUKORTTI JÄTETTÄVÄ OPOLLE VIIMEISTÄÄN
Kieli- ja kääntäjätutkinnot Opetushallituksessa
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Yhteishaku keväällä 2015.
Yhteishaku 2014.
YHTEISHAUN AIKATAULU PÄÄSY- JA SOVELTUVUUSKOKEITA JÄRJESTÄVÄ AMMATILLINEN KOULUTUS PÄÄSY- JA SOVELTUVUUSKOKEITA.
YHTEISHAUN AIKATAULU 2012 HAKUAIKA OPINTOIHIN PÄÄSY-, SOVELTUVUUS- JA KIELIKOKEET
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Ammatillinen koulutus ja Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Yhteishaku 2015.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Sähköisen yhteishaun ohjeistus. Sähköinen yhteishaku Yhteinen hakuaika kaikille , mutta haku meidän koulussamme toteutetaan välisenä.
Ammatillinen koulutus/ kaksoistutkinto vaihtoehtona:  Selvitä: mitkä ammatit voi opiskella toisella asteella? ◦ mitä työtehtäviä kuhunkin ammattiin kuuluu?
Kevään yhteishaku ja aikataulut vuonna 2011 Kevään yhteishaku Pääsy-, soveltuvuus- ja kielikokeet: Jos hakutoiveissa.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
VALMA MUUTOSTEN TUULISSA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
 Yhteishaun aikataulu, käytännöt ja opiskelijavalinta – Jokirannan koulun opot  Toisen asteen oppilaitokset esittäytyvät  Kiimingin lukio  Oulun seudun.
Yhteishaku. Mihin haen? Aikuiskoulutus 2 vuotta Haku maalis/huhtikuu tai jatkuva Aikuiskoulutus 2 vuotta Haku maalis/huhtikuu tai jatkuva Nuorisokoulutus.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Vanhempainillan ohjelma
Yhteishaku 2017.
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Jatkuva haku Keudaan Jatkuvassa haussa voi hakea kuka vain. Voit hakea sekä ilman pohjakoulutusta että esimerkiksi seuraavalla koulutustaustalla: ammatillinen.
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Yhteishaku 2019 OSAOssa Raija Lehtonen.
Opintopolku-info vastuukäyttäjille
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Esityksen transkriptio:

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä 1

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi AMMATILLISEN KOULUTUKSEN KIELITAITO- VAATIMUKSET koulutukseen haettaessa 1.Maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava koulutus - vaaditaan suomen/ruotsin peruskielitaito, joka vastaa keskimäärin Kielitaidon tasojen kuvausasteikon tasoa A2.2 (opetussuunnitelman perusteet, määräys 7/011/2008) - koulutuksen tavoiteltu päättötaso B1.2 (sujuva peruskielitaito) 2.Ammatillinen peruskoulutus - ei normeissa määriteltyjä kielitaidon tasovaatimuksia 2

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mutta: - Koulutuksen järjestäjä voi ottaessaan opiskelijoita ammatilliseen peruskoulutukseen kielikokeella tai muulla tavoin mitata sellaisten hakijoiden kielitaidon, joiden äidinkieli on muu kuin opetuskieli. ja - Hakija voidaan jättää valitsematta ammatilliseen peruskoulutukseen sillä perusteella, että hänellä ei ole valmiutta opetuskielen suulliseen ja kirjalliseen käyttämiseen ja ymmärtämiseen. (OpMA /167, 21§) 3

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillinen peruskoulutus/äidinkieli, suomi toisena kielenä -opetus: - Suomen kielen opintojen määrittelyssä käytetään Kieli- taidon tasojen kuvausasteikkoa, jonka B2.1 (itsenäisen kielitaidon perustaso) kuvaa pääpiirteittäin opiskelijan osaamista koulutuksen lopussa -Suomen kielen opintojen laajuus ammatillisessa peruskoulutuksessa 4 ov 4

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi TILANNE OPH:N SELVITYSTEN MUKAAN: 1.Maahanmuuttajien valmistavan koulutuksen kysely tilannekatsaus , kevään 2009 kysely - kysyttiin valintamenetelmistä ja opetuskielen tason varmistamisesta - haastattelu yleisin menetelmä 92,3% hyödynsi (36 vas- taajaa) - kielikokeen järjesti 76,9 % (30/39 vastaajaa) – valtaosa testasi vain yleistä kielitaitoa - kirjallisia hakemuksia suosi noin kolmannes vastaajista 5

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetuskielen taitotason varmistus : Kysyttiin myös miten opiskelijoiden opetuskielen taitotaso varmistetaan. Vaihtoehtoina ja tuloksina olivat : a)Pelkkä kielikoe 0% b)Haastattelu 5,1% c)Kielikokeen ja haastattelun yhdistelmä 87,2% d)Muut mahdolliset menetelmät 15, 4% 6

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 2. Keskeyttämisselvitys - Kysyttiin varmistetaanko tarvittavan kielitaidon taso ja miten opetuskielen taso varmistetaan. - Vastaajista 79 % ilmoitti varmistavansa opiskelijoiden kielitaidon - Mitä enemmän maahanmuuttajia oppilaitoksessa opiske- li, sitä useammin opetuskielen varmistamisesta huoleh- dittiin Miten varmistettiin? - Enemmistö (79%) varmisti kielikokeen tai -testin avulla - Suurin osa kokeista ja testeistä piti sisällään luetun ym- märtämisen ja kirjoittamisen osion sekä täydentävän haastattelun 7

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi -Yleinen käytäntö oli se, että joustavan haun kautta tulleiden opiskelijoiden kielitaito testattiin 3.Maahanmuuttajien ammatillisen koulutuksen tila Vastaajista 77%:lla on yhtenäinen tapa testata opetus- kielen taidon riittävä taso valinta ntavaiheessa -Vastaajista 90 % varmisti kielen osaamisen kieliko- keella ja/tai haastattelulla -Osa järjestäjistä käytti myös psyk. testejä, soveltuvuus- kokeita, kielitasolausuntoja -Vain 15 vastaajaa ilmoitti perusteen, millä hakija kutsutaan opetuskielen tason testaukseen 8

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi -heistä kaikki ilmoittivat, että kielitestiin kutsuttiin ne, joiden äidinkieli on muu kuin opetuskieli, yleensä peruskoulun päättöarvosanan ei ole katsottu riittävän -kolmessa tapauksessa riitti, että hakijalla oli yleisen kielitutkinnon keskitason todistus, peruskoulun suorittaminen riitti näytöksi kahdessa tapauksessa Mitä kielen osa-alueita testataan:% osuus vastanneista Puheen ymmärtäminen 91% Puhuminen89% Tekstin ymmärtäminen80% Kirjoittaminen86% Rakenne ja sanasto50 % 9

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi 9