Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Onnistunut polku kotoutumiseen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Onnistunut polku kotoutumiseen"— Esityksen transkriptio:

1 Onnistunut polku kotoutumiseen 1.4.2011
”Luokassa monet kansat” - Maahanmuuttajataustaisten opetusjärjestelyt ammatillisessa peruskoulutuksessa Onnistunut polku kotoutumiseen Projektikoordinaattori Mika Salonen Turun kaupungin kasvatus- ja opetustoimi

2 Selvityksen tausta ja tavoitteet
Tavoitteena selvittää maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden ammatillisen peruskoulutuksen tila ja opetusjärjestelyt lukuvuonna Keskeyttämisen syiden ja seurannan jatkoraportointi Kysely ammatillisen peruskoulutuksen järjestäjille, vastauksia tarkentavat haastattelut, asiantuntijaworkshop ja tulosten raportointi Asiantuntijana Turun yliopiston koulutussosiologian tutkimuskeskuksen erikoistutkija

3 Maahanmuuttajataustainen opiskelija
Äidinkielenään muuta kuin suomea, ruotsia tai saamea puhuva opiskelija, joka suorittaa opetussuunnitelmaperusteista ammatillista perustutkintoa ammatillisessa oppilaitoksessa

4 Koulutuksen järjestäjien kysely
Kysely lähetettiin 144 koulutuksen järjestäjälle, joista kyselyyn vastasi 98 Varsinaisiin opetusjärjestelyjä koskeviin kysymyksiin vastasi 63 koulutuksen järjestäjää 32 koulutuksen järjestäjälle esitettiin tarkentavia kysymyksiä Haasteena se, etteivät kaikki koulutuksen järjestäjät vastanneet kaikkiin lukumääriä koskeviin kysymyksiin Toimenpide-ehdotus: Koulutuksen järjestäjiä tulee ohjeistaa etukäteen siitä, millaista tietoa tulee seurata ja kerätä

5 Opiskelijavalinta Maahanmuuttajataustaisia ensisijaisia hakijoita oli kevään 2009 yhteishaussa (4,5 % kaikista hakijoista). Vieraskielisistä hakijoista ammatilliseen peruskoulutukseen hyväksyttiin huomattavasti pienempi osuus kuin kaikista hakijoista. Suhteellisesti suosituin oli sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala Vastausten perusteella 80 % maahanmuuttajataustaisista hakijoista haki joustavan valinnan kautta. Hyväksytyistä 31 % valittiin joustavan valinnan kriteerein. Joustavan valinnan perusteena oli lähes 80 prosentilla koulutodistusten vertailuvaikeudet.

6 Opiskelijavalinnan toimenpide-ehdotukset
Tulee varmistaa ja seurata, että koulutustakuu ja yhdenvertaiset mahdollisuudet päästä opiskelemaan toiselle asteelle toteutuvat maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kohdalla. Joustavaa valintaa tulee kehittää niin, että sen kautta hakevien maahanmuuttajien, joiden edellytykset opiskella täyttyvät, olisi helpompi päästä opiskelemaan ammatilliseen perustutkintoon johtavaan koulutukseen. Ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijapaikkoja on tarpeen lisätä tai niitä on alueellisesti kohdennettava uudelleen vastaamaan paremmin alueen koulutustarvetta ja -kysyntää.

7 Opetuskielen osaamisen varmistaminen
Opetuskielen osaamisen varmisti 95 % koulutuksen järjestäjistä. Suullisia ja kirjallisia taitoja testattiin useammin kuin opetuskielen rakenteen ja sanaston hallintaa. Vaadittu kielitaidon taso oli B.1. tai B.2. (YKI 3–4)

8 Maahanmuuttajataustaiset opiskelijat
Vastausten perusteella maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita oli Maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita opiskeli suhteellisesti kantaväestöä enemmän yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alalla ja vähemmän tekniikan ja liikenteen alalla. Merkittävä määrä vailla kotikuntaa Suomessa olevia opiskelijoita. Toimenpide-ehdotus: Koulutuksen järjestäjän tulee kaikessa opiskelijarekrytoinnissa ottaa huomioon ammatillisen peruskoulutuksen säätelyjärjestelmän lähtökohdat.

9 Kieliopinnot opintojen aikana
Kymmenessä vuodessa äidinkielen tavoitteiden mukaisesti opiskelevien maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden osuus on vähentynyt ja S2-tavoitteiden mukaan opiskelevien osuus kasvanut. Suurimmalla osalla koulutuksen järjestäjiä ei ollut päätoimisia suomi tai ruotsi toisena kielenä opettajia Yhä useampi opiskeli toista kotimaista kieltä normaalisti perustutkintoryhmissä ja yhä harvempi oli vapautettu toisen kotimaisen kielen opiskelusta. Suurin osa koulutuksen järjestäjistä ei tarjonnut mahdollisuutta opiskella omaa äidinkieltä ammatillisen perustutkinnon osana.

10

11 Kieliopintojen toimenpide-ehdotukset
Koulutuksen järjestäjän tulee varmistaa suomi ja ruotsi toisena kielenä -opetusjärjestelyjen toimivuus ja selvittää tai ottaa käyttöön mahdollisuudet alueellisesti järjestää oman äidinkielen opetusta yhdessä toisten koulutuksen järjestäjien/oppilaitosten tai kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Tulee ottaa huomioon, että joustavista opetuksen toteutusmalleista huolimatta maahanmuuttajataustainen opiskelija saa sellaisen kielitaidon, että hänellä on mahdollisuus työllistyä ja saavuttaa jatko-opintojen edellyttämä kielitaito.

12 Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamisia ja tunnustamisia oli tehty kolmasosan kohdalla. Kaksi kolmasosaa osaamisen tunnustamisista oli ammattitaitoa täydentäviä tutkinnon osia. Toimenpide-ehdotus: Koulutuksen järjestäjillä tulee olla toimivat maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen mallit ja menettelytavat. Osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen kehitettyjen eurooppalaisten mallien ja aikuiskoulutuksen käytäntöjen käyttöönottoa tulee tukea.

13 Opintojen keskeyttäminen
Ammatillisten opintojen jättäminen kesken joko tilapäisesti tai kokonaan. Positiivisella keskeyttämisellä tarkoitetaan tilannetta, jossa opiskelija jatkaa opintojaan muualla, työllistyy tai menee armeijaan/siviilipalvelukseen. Negatiivisella keskeyttämisellä tarkoitetaan tilannetta, jossa opiskelija jää koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle keskeytettyään opinnot.

14 Ammatillisten perusopintojen keskeyttäminen tilastojen valossa
Vieraskieliset ja ulkomaalaiset: Lukuvuosi 2005 – 2006: 14 % ja 15,1 % Lukuvuosi 2006 – 2007: 14,6 % ja 15,2 % Lukuvuosi 2007 – 2008: 14,5 % ja 13,9 % Lähde: Tilastokeskus –Opetushallitus 2008, 2009 ja 2010 Kaikki opiskelijat: Lukuvuosi 2005 – 2006: 10,5 % Lukuvuosi 2006 – 2007: 10,3 % Lukuvuosi 2007 – 2008: 9,9 %

15 Keskeyttäminen lukuvuonna 2009 - 2010
Vastausten perusteella ammatilliset perusopinnot keskeytti 514 maahanmuuttajataustaista opiskelijaa (N=52) Keskeyttäneiden opiskelijoiden osuus oli keskimäärin 13,4 % (N=48) Positiivisten syiden vuoksi keskeyttäneiden osuus 31 % Oppilaitosten yleinen keskeyttämisprosentti oli 8,3 % (N=46) Suhteellisesti eniten keskeytettiin sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan, luonnontieteiden alan tai matkailu-, ravitsemis- ja talousalan opintoja Suhteellisesti ja määrällisesti eniten opintoja keskeytettiin oppilaitoksissa, joissa maahanmuuttajaopiskelijoita oli paljon (yli 100)

16 Keskeyttämisten seuranta
”Olemme kehittäneet kaikkien opiskelijoiden keskeyttämisen seurantaa, mm. keskeyttämiseen johtaneiden syiden kirjaaminen, opiskelijahuollon toimenpiteet ja verkostotyö, opettaja opo-opiskelijakeskustelut.” Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden keskeyttämisten seuranta ei poikkea kantaväestöä edustavien keskeyttämisten seurannasta Koulutuksen järjestäjistä 7 vastasi kehittäneensä joko yleensä keskeyttämisten seurantaa tai erityisesti maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden keskeyttämisen seurantaa

17 Keskeyttämisten syyt Keskeyttämisselvitys 2009:
Opetuskielen osaamisen vaikeudet Puutteelliset opiskeluvalmiudet Taloudelliset vaikeudet Vaikea perhe- ja elämäntilanne Tilannekatsaus 2009 – 2010: Siirtyminen toiseen oppilaitokseen Opetuskielen osaamisen vaikeudet Motivaatio-ongelmat Puutteelliset opiskeluvalmiudet Vähiten merkitystä arvioitiin olevan oppilaiden keskinäisillä ongelmilla, opetus- ja ohjaushenkilöstön monikulttuurisuusosaamisen puutteilla tai puutteellisilla ohjaus- ja tukipalveluilla

18 Keskeyttämisriski Ensimmäisen polven maahanmuuttajaopiskelijat, jotka ovat asuneet ja käyneet koulua Suomessa vain muutaman vuoden Ovat tulleet Euroopan ulkopuolisista maista Mahdollisesti pakolaistausta Kotimaasta vähäinen koulutustausta Kotimaan koulujärjestelmä ja opiskelukulttuuri niin erilainen, että sopeutuminen suomalaiseen opiskelukulttuuriin vie aikaa Maahanmuuttajien ammatillisten peruskoulutuksen keskeyttämisselvitys 2009

19 Keskeyttämisten ehkäiseminen
Välitön puuttuminen opintojen etenemisen ongelmiin; selkeät vastuutahot Riittävien resurssien varmistaminen sekä joustaville, opiskelijoiden yksilölliset tarpeet huomioiville ohjaus- ja tukitoimille, suomi tai ruotsi toisena kielenä -opetukselle ja opintojen etenemistä edistäville toimenpiteille (esim. tukiopetus- ja rästipajat, tukihenkilöt, työvaltaistaminen) että niille toimenpiteille, joilla varmistetaan sekä kielelliset että muut opiskeluvalmiudet ennen opintojen alkua (esim. opetuskielen osaamisen varmistaminen, laajuudeltaan ja sisällöltään joustavampi valmistava koulutus) Maahanmuuttajien ammatillisen peruskoulutuksen keskeyttämisselvitys 2009

20 Opintojen tukeminen ja keskeyttämisen ehkäiseminen
Enemmistö kyselyyn vastanneista oli käyttänyt samoja keinoja kuin kantaväestöä edustavien opiskelijoiden kohdalla. Opintojen tukemiseen oli käytetty selkokielistä opetusmateriaalia, tarjottu mahdollisuuksia suorittaa rästiin jääneitä opintoja sekä järjestetty klinikkamuotoista tukiopetusta Keskeyttämisiä oli ehkäisty lisäämällä maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille suunnattua tukiopetusta ja kehittämällä keinoja varmistaa opiskelijavalinnan yhteydessä riittävä opetuskielen osaaminen Yhteinen maahanmuuttajakoulutuksen strategia, suunnitelma tai muu ohjeistus oli 47 % vastaajista

21 Toimenpide-ehdotuksia
Koulutuksen järjestäjien tulee ottaa käyttöön tehokkaammin eri hankkeiden aikana ja valtionavustuksella kehitettyjä hyviksi havaittuja toimintamalleja ja levittää näitä toimintamalleja hyödyntäen valtakunnallisia yhteistyöverkostoja. Hankkeissa kehitettyjen hyvien käytäntöjen tulee olla kaikkien koulutuksen järjestäjien saatavilla keskitetysti. Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden keskeyttämisen ehkäisemisessä tulee toteuttaa Maahanmuuttajien ammatillisen peruskoulutuksen keskeyttämisselvityksen (Kilpinen 2009) toimenpide-ehdotukset. Tiedon keruu-, tilastointi- ja seurantajärjestelmiä tulee kehittää niin, että niistä saadaan vaivattomasti luotettavaa ja ajan tasalla olevaa tietoa. Tämä tulee huomioida erityisesti sähköistä asiointia kehitettäessä.

22 ”Maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita on vielä näissä oppilaitoksissa vähän, mutta kehittämistyöhön on jo tartuttu. Keskeisessä asemassa on maahanmuuttajaopiskelijoiden omat näkemykset ja kokemukset opiskelusta ja heidän oma osallisuutensa heitä koskevissa asioissa.”

23 Lue lisää (www.oph.fi/julkaisut)
Maahanmuuttajien ammatillisen Maahanmuuttajien ammatillisen Peruskoulutuksen tila lukuvuonna peruskoulutuksen keskeyttämis- 2009–2010 (2011) selvitys (2009)

24 Opetukseen ja ohjaukseen
Mutkat suoriksi, nivelet notkeiksi ─ Maahanmuuttajanuorten VaSkooli -hankkeen loppujulkaisu (2010) Mika Salonen


Lataa ppt "Onnistunut polku kotoutumiseen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google