OPS2016-alkuaskeleita.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hankesato talteen! Kevättapaaminen yleissivistävän koulutuksen kansainvälistäjille , Tampere Miten opetussuunnitelmaa voi rikastaa paikallisesti.
Advertisements

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Täydellinen koulu.
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPPIVA OPS –SALO 1.Jakso
Perusopetuksen uudistus
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPS-ajatuksia.
Rakenteissa kiinni ? Perusopetuksen yhtenäistämisprosessi kunnan kouluorganisaation muutoshaasteena Toimintatutkimukset ja Taustalla ”Opettajat.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
Opettajat Kuninkaanhaka
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
OPETUSSUUNNITELMA 2016 Luku 1. Paikallisen opetussuunnitelman
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Tervetuloa! OPS 2016.
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Nopolan koulu Opettajien veso
OPStuki 2016 – Paikallisen opetussuunnitelmaprosessin tukikoulutus
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

OPS2016-alkuaskeleita

Uusi OPS? Ennallaan: Perustehtävät ja rakenteet Muuttuu: Arvoperusta, oppiminen ja osaaminen, tapa toimia ja yhtenäisyys/eheyttäminen Opittavaa: Arvot ja uudenlainen oppimiskäsitys Uusi OPS?

Miten edetä? Arvot ja vuorovaikutussopimukset Tulevaisuuden koulu (ja työyhteisö) eli toimintakulttuuri Arviointia ja muuta haltuun Miten edetä?

1. Arvot ja vuorovaikutus-sopimukset Mitkä ovat työarvomme ja miten ne näkyvät arjessa? Vv-sopimukset työntekijä-työntekijä ja oppilas-työntekijä 1. Arvot ja vuorovaikutus-sopimukset Jalanjäljissä linkki Arvot ja vuorovaikutussopimukset –materiaaliin Mussalon koulun sivuilla

2. Tulevaisuuden koulu (ja työyhteisö) eli toimintakulttuuri Mihin ollaan menossa? Mitä taitoja siellä todennäköisesti tarvitaan? Miten OPS2016 määrittelee koulun toimintakulttuuria? (Luku 4) Mikä meillä jo toimivaa, mitä muutetaan? 2. Tulevaisuuden koulu (ja työyhteisö) eli toimintakulttuuri Jalanjäljissä linkki Tulevaisuuden koulu –materiaaliin Mussalon koulun sivuilla

3. Arviointia ja muuta haltuun Tärkeät luvut Luku 2 Perusopetus yleissivistyksen perustana Luku 3 Perusopetuksen tehtävät ja tavoitteet Luku 4 Yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuri Luku 6 Oppimisen arviointi 3. Arviointia ja muuta haltuun Jalanjäljissä linkki Ulla Ilomäki-Keisalan Oppiaineet ja arviointi muutoksessa –materiaaliin. Tiedosto löydettävissä myös Opstuki-sivustolta http://ops2016.fi/ops2016/tyopajat.html jossa paljon muutakin materiaalia.

OPS-pointteja Uudistuksen ydin on OPS:n ensimmäisissä luvuissa Painopiste siitä mitä opiskellaan siihen miten opiskellaan Oppijan roolin vahvistuminen Muutos koko ketjussa Muutos mahdollisuutena 200 m:n juoksu – lähtö ratkaisee paljon OPS-pointteja Jalanjäljissä linkki Martti Hellströmin blogitekstiin. Heidi: oppimiskäsitys: oppilas on aktiivinen toimija ja oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa oppiva yhteisö: yhdessä tekeminen, tutkiva ja luova työskentelyote, toiminnalliset ja monipuoliset työtavat arviointi ja ohjaus ovat kannustavaa ja rohkaisevaa