Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari 24.10.2013 Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
”Suomalaisen valmennusosaamisen kehittäminen” Valmentaja + Urheilija
Biolaakson tarkastelua johtamisnäkökulmasta
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Tietotaitotalkoot tutkimuksen tilanne 3/2011. Tutkimukseen koottu aineisto  Ohjausryhmän haastattelut  15 avaininformanttihaastattelua  5 talkoon osallistujahaastattelut.
Ehkäisevän päihdetyön verkoston strategia
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela

- mahdollisuus kehittämiseen -
Luodaan innovatiivinen, oppiva ja uudistuva työyhteisö!
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Yrityksen hallitustyöskentely: perusasiat
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
Verkostotyön viitekehys & Sitoutuminen ja motivaatio Maaseudun YTR
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Mentoreiden verkostoitumisiltapäivä klo
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
EWorking, eLearning käytännöt TKI:n ja opetuksen integroinnissa Leena Vainio, HAMK
Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Osaaminen hallussa mentoripankissa Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
MUUTOS JOHTAMISEN HAASTEENA.  JOHTAMINEN ON ENNEN KAIKKEA SOSIAALINEN PROSESSI.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Taitajasta mestariksi Taitajat framilla -seminaari Seinäjoki ke opetusneuvos Seija Rasku Skills Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Tiimioppiminen Alastalo & Bågeberg. Tiimioppiminen Alastalo & Bågeberg.
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
Volitioprosessi, tahdon!
Hanke
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton

Verkostojen aika Mahdollisuus lisätä kansalaisen/yksilön vaikutusmahdollisuuksia Mahdollisuus parantaa pienen yhteisön/yrityksen toimintamahdollisuuksia © nicnic

Työelämä oppimisympäristönä (Tyyne), 2013 ”Tulevaisuuden työ on luonteeltaan selkeästi yhteisöllistä ja yksin suoritettavat ammattitehtävät ovat katoamassa - yksilöiden korkeatasoinen osaaminen on jatkossakin tärkeää, mutta yksilön osaamisen tulee liittyä osaksi työyhteisön yhteistä osaamista” © ChrisChris

Työelämä oppimisympäristönä (Tyyne), 2013 ”Nykyaikainen työelämässä oppiminen perustuu vahvasti erilaisissa verkostoissa toimintaan ja avoimeen keskinäiseen jakamiseen.” © Derek W. KeatsDerek W. Keats

Työelämä oppimisympäristönä (Tyyne), 2013 ” Verkostomainen käytäntöyhteisöjen toiminta on tärkeä nykyaikaisen työelämän oppimisen muoto. Käytäntöyhteisöjen toimintaa ja oppimisen sujuvaa jakamista tulee tukea monin eri keinoin” © Michael Jastremski Michael Jastremski

Verkostomuotoja Fyysisiä verkostoja Osittain virtuaalisia Kokonaan virtuaalisia © Michael JastremskiMichael Jastremski

Verkostomuotoja Pysyviä? Nopeasti koottavia ja taas nopeasti purettavia projektimaisia kokoonpanoja © Michael JastremskiMichael Jastremski

Verkostomuotoja Vertikaalinen verkosto -Saman tuotantoprosessin eri vaiheisiin erikoistuneista yrityksistä – kapeat erityistehtävät -Tiukka hierarkkia, paljon ohjeita

Verkostomuotoja Horisontaallinen rakenne -Samalla tasolla olevat yksiköt tekevät yhteistyötä -Jaetut tehtävät -Päätösvalta hajautettu -Hierarkkia madallettu -Ohjeita niukasti -Tiimitoimintaa

Verkoston muotoon ja toimintaan vaikuttavat Suurla 2001 &Markkula 2003) Luottamus/Myönteinen ihmettely -Opitaan tarvitsemaan toisia -Itsensä ylittäminen yhdessä -Jaetaan vastuut yhdessä Varataan aikaa luovuudelle ja opetellaan uusia yhdessätekemisen ja innovoinnin menetelmiä

Verkoston muotoon ja toimintaan vaikuttavat Suurla 2001 &Markkula 2003) Avoimuus /Vaikuttaminen -Osaamisen vahvistaminen -Mahdollisuus vaikuttaa -Dialogi Suunnitellaan yhdessä vaikuttamisen kanavat, työnjako sekä tarvittava uusi osaaminen

Verkoston muotoon ja toimintaan vaikuttavat Suurla 2001 &Markkula 2003) Yhdessä tekeminen -Yhdessä oppiminen -Yhdessä innovoiminen -Ideoiden vaihtokauppaa -Ympäristö yhteiselle toiminnalle -Luodaan uusia tapahtumia Eri alan ammattilaiset luovat yhteisen kielen ja toimivat yhdessä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi

Verkoston muotoon ja toimintaan vaikuttavat Suurla 2001 &Markkula 2003) Jakaminen/Sanoma -Tiedon jäsentäminen -Tiedon kerääminen -Tiedon levittäminen -Digitaalisuuden hyödyntäminen -Vuorovaikutuksen kehittäminen -Sisäinen verkottuminen -Ulkoinen verkottuminen Kiteytetään projektin sanoma, niin että oleellinen on helposti ymmärrettävissä

Verkostoyhteistyö meidän hankkeessa tiedon ja hyvien käytänteiden levittämistä uusien yhteistyökuvioiden syntymistä toimivia alueellisia verkostoja, joita voidaan hyödyntää muuhunkin ke- hittämistyöhön vertaisoppimista verkostoissa syvyyttä ja uutta näkökulmaa asioihin Innostavaa ja sujuvaa virtuaaliverkostotyöskentelyä Laadunparantamista avoimissa ympäristöissä mahdollisuus oppia uutta