Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kehitys-/tuloskeskustelut 1. Avaintehtävien määritys
Advertisements

Simulaattorikoulutuksen ABC
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
”Ikäjohtaminen” JHL-amk-verkoston yhteishanke Tapaaminen JHL:ssa Keskustelussa esille nostettuja näkökulmia
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Eräänä päivänä kun aurinko oli piiloutunut pilvien ylle,
Jumalan kanssa.
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Tietotaitotalkoot tutkimuksen tilanne 3/2011. Tutkimukseen koottu aineisto  Ohjausryhmän haastattelut  15 avaininformanttihaastattelua  5 talkoon osallistujahaastattelut.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
VOA-oppimispäiväkirja
Simulaatioharjoitteen suunnitteluprosessi
Rakkaat ystäväni!.
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Matematiikan oppiminen.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
”Jos menisin toimistoon ja se ihminen tietää mitä tarvitsen, ei ehdota mitä tekisin, se odottaa mitä kysyn” Bikva-arviointimallin soveltaminen käytännössä.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Simulaattorikoulutuksen ABC
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Toimitusketjun kehittämisprojekti ** poista tämä sivu ** Katso käyttö- ja täyttöohjeet erillisestä opiskelijan ohjeesta.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Asenteet.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Taitava oppija Osaa yhdistellä tasapainoisesti erilaisia oppimistyylejä. On tietoinen siitä, miten itse oppii parhaiten. Pyrkii laajentamaan omia oppimisen.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
T /5115 Software Development Project I/II Experience Exchange Session: architects Jari Vanhanen Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon laboratorio.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
TESTAUSKANVAS RAJAUS Mitä ratkaisua tai konseptia testataan?
Esityksen transkriptio:

Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia

Jälkipuinnin tarkoitus  Antaa vastauksia opiskelijoiden kysymyksiin  Selventää opiskelijoiden ajatuksia ja käsityksiä  Vähentää harjoituksen aikana muodostunutta jännitystä  Edistää oman toiminnan arviointia  Löytää erilaisia näkökulmia ja ratkaisuja  Vahvistaa tiettyjä opetuksen painopisteitä  Oppia virheistä  Linkittää simulaatioiden ja reaalimaailman välistä yhteyttä  Asettaa uusia oppimistavoitteita  Tietääkö opiskelija ilman jälkipuintia mikä onnistui, mikä ei?

Seuraavat seikat vaikuttavat jälkipuinnin syvällisyyteen ja kouluttajan rooliin:  Simulaatioharjoituksen tavoite  Skenaarioiden monimutkaisuus  Osanottajien kokemuksen määrä  Miten hyvin osanottajat tuntevat simulaatioympäristön  Käytettävissä oleva aika  Simulaatioiden rooli ja merkitys koko opetussuunnitelmassa  Persoonallisuus ja osanottajien suhteet

Jälkipunnin jakaminen 5 vaiheeseen, apukysymykset:  1. Henkilökohtaiset reaktiot  Mistä pidit eniten simulaatioharjoituksessa?  Entä mistä pidit vähiten?  Millaista oli osallistuminen ja yhteistyö muiden kanssa (jos harjoitus tapahtui ryhmässä)?

 Miksi tämä oli (tai ei ollut) oppimisen kannalta hyvä kokemus?  Mitä henkilökohtaisia pitkäaikaisia vaikutuksia arvioit saaneesi tästä kokemuksesta?  Millaisia tunteita tunsit osallistuessasi simulaatioharjoitukseen?

2. Keskustelu koskien simulaatioharjoituksen tapahtumia  Mitkä olivat harjoituksen tärkeimmät tapahtumat?  Mitä päätöksiä sinun haluttiin tekevän?  Millaisia olivat päätöstesi lyhytaikaiset ja pitkäaikaiset vaikutukset?  Millaisia käsityksesi mukaan ne olisivat aidossa toimintaympäristössä?  Millaisia kompromisseja jouduit tekemään simulaation aikana?  Millaiset kompromissit olisivat tarkoituksenmukaisia aidossa toimintaympäristössä?

3. Keskustelu koskien ongelmia  Millaisia ongelmia kohtasit tehdessäsi päätöksiä tai aikaisempien päätöstesi tuloksena?  Mikä aiheutti nuo ongelmat?  Sattuuko sellaisia tapahtumia, päätöksiä tai ongelmia sinulle aidossa toimintaympäristössä?  Ovatko tapahtumien syyt samankaltaisia aidossa toimintaympäristössä?  Mitä voisit tehdä välttääksesi sellaisia ongelmia tosielämässä?

4. Tavoitellut oppimistulokset  Mitä uutta opit harjoituksen aikana?  Mitkä aiemmin tuntemasi asiat saivat uudenlaisen merkityksen tai toimivat eri tavoin?  Mistä asioista harjoituksessa opit eniten? Mitä opit?  Mitä jo aiemmin tuntemiasi asioiden välisiä yhteyksiä simulaation aikana syntyi?  Mikä harjoituksessa aiheutti tämän?

 5. Linkit reaalimaailmaan  Kuvaile millaisia yhteyksiä tällä harjoituksella (voisiko se olla osa) on laajempaan kokonaisuuteen (yritys, teollisuus, maa, maailma)  Millä tavalla päätöksesi vaikuttivat koko simulaatioympäristöön? Miltä se tuntui?  Mitä sellaisia asioita kokeilit, joita et uskaltaisi tehdä reaalimaailmassa? Miksi niin?

Seuraavat piirteet luonnehtivat hyvää jälkipuintia:  Johdanto aluksi, kouluttaja kertoo jälkipuinnin tavoitteista ja toteutuksesta.  Luottamuksellinen, avoin ilmapiiri  Kouluttajan tekemät avoimet kysymykset  Positiivinen vahvistaminen ja kouluttajan rohkaiseva ote  Tietopuolisen avun saaminen luonnehtii onnistunutta jälkipuintia  Audiovisuaalisten välineiden tarkoituksenmukainen käyttö

Huonoa jälkipuintia luonnehtivat  Suljetut kysymykset  Kritiikki  Pilkka  Virheisiin keskittyminen  Pitäisi olla hampurilaispalaute (hyvä asia- huono asia-hyvä asia)  Keskittyminen liikaa teknisiin yksityiskohtiin eikä henkilöstön osaamisen kehittämiseen 