Hops eli henkilökohtainen opintosuunnitelma Turun kauppakorkeakoulussa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OP1 –kurssi ykkösille •I koulupäivä  lukio-opiskeluun orientoituminen (osa I) 2h ryhmänohjaaja  kurssivalinnat ja kurssivalintaohjelma 1h opinto-ohjaaja.
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
HOPS – Henkilökohtainen opintosuunnitelma opiskelun tukena
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
KIRJASTOSEKTORIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ : TAITOJEN JA TIETOJEN JAKAMINEN Työkierto Jyväskylän kirjastoissa – mistä kaikki alkoi.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
TTL Sosiaalisessa mediassa
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Nuorten ja nuorten aikuisten viestintästrategia Miksi?Kenelle?Miten?Mitä?
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Tuutoropettajan info TTE1SN0-luokalle Kari Jyrkkä.
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Henkilökohtainen opintosuunnitelma HOPS Avoimessa yliopistossa
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
KTEP001 Terveystieteiden asiantuntijuus I - fysioterapia Korniloff, Sjögren Syksy 2015.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Omaopettajatoiminta Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa
Esityksen transkriptio:

Hops eli henkilökohtainen opintosuunnitelma Turun kauppakorkeakoulussa Hankesuunnitelma

Hankkeen taustaa uusia haasteita yliopisto-opiskelijan opintojen etenemiselle ja ohjaukselle taustaltaan aikaisempaa heterogeenisemmat opiskelijat lisääntyvä opiskelijoiden määrä opintojen etenemisen tehokkuudet tavoitteet siirtyminen kaksivaiheiseen tutkintojärjestelmään OPM vuoden 2004 talousarvioon: yliopistoissa käyttöön opiskelijan kanssa laadittava HOPS vuoteen 2006 mennessä valtakunnallinen Oulun yliopiston koordinoima W5W – Walmiiksi Wiidessä Wuodessa –http://www.oulu.fi/w5w/index.html

HOPSin sisältö ja ohjaus: opintojen alkuvaihe henkilökohtaisen opintosuunnitelman esittely ja ohjaus YLY Yritystoiminta ja tiimityöskentelytaidot -kurssin aikana hopsin sisällössä keskitytään opiskelijan opiskelutaitojen kehittämiseen, opiskelun tavoitteisiin ja ensimmäisen opintovuoden opintosuunnitelmaan sekä alustaviin urasuunnitelmiin pääainevalinnan ajankohta uudessa tutkinnossa ratkaisee sen, miten opintosuunnitelman laatiminen etenee jatkossa. lukuvuonna 2004-05 YLY-kurssin aikana pilotoidaan hopsin laatiminen ja ohjaus pilotin aikana saatujen kokemusten aikana hops-ohjausta kehitetään edelleen. kehittämistyössä seurataan kaksiportaisen tutkintorakennetyön etenemistä ja sovelletaan ohjaus uuteen tutkintojärjestelmään sopivaksi.

HOPSin sisältö ja ohjaus: Pääaineen valinta pääaineen valintaa ohjataan tällä hetkellä Turun kauppakorkeakoulussa usealta eri taholta aineissa annetaan sisällöllistä ohjausta tarpeen mukaan opintotoimisto antaa yleisohjeita tiedotteellaan ja järjestää pääainevalinnoista infotilaisuuden - lisäksi henkilökunta antaa halukkaille henkilökohtaista ohjausta rekrytointipalvelut antavat uraohjausta opiskelijoille jatkossa rekrytointipalveluiden tiiviimpi niveltäminen HOPSien ohjaukseen voisi tehostaa opiskelijoiden ammatillista urasuunnittelua

HOPSin sisältö ja ohjaus:Vaihto-opiskelu ja muualla suoritetut opinnot tällä hetkellä ulkomailla suoritettujen ja muissa yliopistoissa suoritettujen opintojen sisällyttäminen opiskelijan tutkintorakenteeseen hoidetaan anomuksesta jälkikäteen HOPSin avulla voidaan suunnittelua edistää ja välttää valmistumisen tarpeeton viivästyminen muualla suoritettujen opintojen tarkempaa suunnittelua vaatii yliopistojen allekirjoittama ja 1.8.2004 voimaan tuleva valtakunnallinen JOO-sopimus

HOPSin sisältö ja ohjaus: Opintojen loppuvaihe HOPSin tekemisestä puuttuu nykyisin järjestelmällinen pääaineeseen sidottu sisällöllinen ohjaus - poikkeuksena laskentatoimi, jossa kandidaatintutkielman yhteydessä opiskelijat ovat jo vuodesta 1998 laatineet HOPSin Opettajille järjestetään koulutusta tähän vaiheeseen siten, että kaikilla on mahdollisuus hankkia riittävä tieto-taito ohjauksen antamiseen HOPSia voidaan päivittää esimerkiksi kandidaatin ja pro gradu –tutkielmavaiheissa Aineissa olisi hyvä olla nimettynä henkilö/henkilöt, jotka antavat opiskelijoille ohjausta tarvittaessa Tavoitteena on, että opintojen loppuvaiheessa HOPSin pohjalta opiskelija laatii portfolion, jota hän voi käyttää mm. työnhakutilanteissa Tulevaisuudessa portfolio on mahdollisesti jokaisen opiskelijan tutkintotodistuksen liitteenä

HOPS -hankkeen eteneminen Hanketta ohjaa koulutuksen kehittämisen työryhmä Ensimmäiseksi suunnitellaan lukuvuonna 2004-05 toteutettava pilotti YLY-kurssin yhteyteen Pilotin sisältö hyväksytään YLY-kurssin opetussuunnitelman hyväksymisen yhteydessä Muilta osin HOPS-hanke etenee siten, että kehitetään ohjausjärjestelmiä edellä kuvaillun suunnitelman mukaan ohjaukseen osallistuvien eri tahojen kanssa yhteistyössä

HOPS-koulutus YLY-kurssin opettajat perehdytetään HOPSien ohjaamiseen koulutuksella, joka alkaa keväällä 2004 ja jatkuu syksyllä HOPS-pilottihankkeen aikana Koulutuksen sisällyttäminen 15 opintoviikon yliopistopedagogisiin opintoihin pyritään tekemään mahdolliseksi Koulutukseen voi osallistua myös muita asiasta kiinnostuneita opettajia, jolloin HOPS-ajattelu saadaan tutuksi ja ohjaustaitoisia opettajia on jatkuvasti käytössä nykyisten tiimiopettajien lisäksi HOPS-ohjauksen koulutusta tarvitsevat myös opintohallinnon toimijat kuten opintotoimiston henkilökunta ja amanuenssit

Koulutuksen juoni I Koulutuksen orientointipäivä 10.3. Info –ja koulutustilaisuus hopsien käyttöönotosta Turun kauppakorkeakoulussa. Kohderyhmänä erityisesti YLY –opettajat, joille kulutus oli suunniteltu II Hops ohjauksen suunnittelu Koulutuspäivä + verkkojakso: osallistujat suunnittelevat hops –ohjauksen tavoitteet, toteutusmallin ja menetelmät III Pilottivaihe (syksyllä –04) Laadittujen suunnitelmien tarkentaminen ja vieminen käytäntöön. Kokemusten jakaminen ja hyvien ohjauskäytäntöjen etsiminen. Toteutus suunnitellaan jatkoksi aikaisemmille vaiheille.

Miten koulutus toteutettu? Orientointipäivän palautteet  YLY -jakson opettajia laajempi kohderyhmä mukaan Verkkojaksosta luovuttiin jo suunnitteluvaiheessa ja rakennettiin koulutuspäivät ryhmätyöskentelylle  kukin ryhmä suunnittelee hopsin toteutukseen oman palasensa, jotka kootaan lopuksi yhteen

YLY –jakson opettajien hops -iltapäivä: mitä sisältöjä HOPSiin? 1. Minkälainen HOPS palvelee opiskelijoita? Opiskelijoiden odotukset ja ohjaustarve? HOPSiin liittyvät mahdollisuudet vastata niihin? 2. HOPS opettajan työkaluna? Minkälaista tietoa haluatte opiskelijoistanne? Minkälaisena työkaluna HOPS palvelisi parhaiten työtäsi opettajana ja opetuksen kehittäjänä? 3. HOPSin ohjaus ja sitä tukevat työkalut: Minkälaista palautetta ja ohjausta tarvitaan? Miten ohjaus järjestetään (kuka ohjaa, yksin, ryhmässä, kirjallinen/suullinen palaute jne.)? 4. Mihin YLY –jakson sisältöihin HOPS –työskentely voitaisiin luontevimmin sijoittaa? Miksi ja miten?

Hops opiskelijan työkaluna: pääainevalinnan tuki muutosprosessi näkyväksi HOPSille uskottavampi nimi? kootaanko tietokantaan? opiskelijan oma työkalu! Opettajan työkaluna: pääaineiden esittely kevätlukukaudella pääpaino opiskelijoiden keskustelussa, opettaja tukena kaikkien opettajien käyttöön: miten? eHops? opiskleijoille tukihenkilötopiskelijatuutorointi? hopsissa oltava pelivaraalöydettävä ne, jotka eniten ohjausta tarvitsevat Ohjaus ja työkalut: palaute opiskelijan tekemistä valinnoista (miten, ketä antaa?) keskusteleva ohjaus tärkeää suunnitelman lisäksi tavoitteena opiskelijan vastuu opintojen suunnittelusta YLY+HOPS: Hops työskentely oma kokonaisuutensa, YLY:n aikana kuitenkin mahdollista ”markkinoida” hopsia YLY:n WebCT –ympäristöön foorumi kysymyksille tms.?