VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA 22.1.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työelämän ja ammattikorkeakoulujen yhteistyön haasteet Opettamisesta osaamiseen –seminaari, Metropolia Ammattikorkeakoulu
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Työhönvalmennuksella työelämään
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
METROPOLIAN OPINTO-OHJAUSSUUNNITELMA: ”Kokonaisvaltainen, opiskelijakeskeinen opinto-ohjaus” Metropolian opinto-ohjauksen ydintiimi
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Ohjaus- ja neuvontapalvelut
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Anu Portti Laatupäällikkö
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Vanhempien vertaisryhmä pilotti Myllypuron yläaste 2009 Ulla Hukka, erityisopettaja Tiina Valtonen, opinto-ohjaaja.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Sulautuvan oppimisen tuen organisointi Kulttuuri ja luova-ala -klusterissa Kulttuuri ja luova ala Sulautuvan oppimisen seminaari Timo Raatikainen.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
Opinnäytetyö (Yamk) Varustamon päätösseminaari Eija Nyrhilä.
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Koulutuksen laadun kehittäminen
-> -> OPETUS- JA OPPIMISKULTTUURIN SUUNTA OPETTAJA
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Osallistuminen ja Toimintakyky Kulttuuri ja hyvinvointi.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
OSAAMISALUE, KIT-vastaava täyttää Yhteisten tavoitteiden jälkeen jokaisen KIT-vastaavan tulee tehdä yhdessä oman osaamisaluepäällikkönsä kanssa sama taulukko.
ATTO –aineiden integrointi
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
VOIMAA Voimavaroja maahanmuuttajista. MITÄ? VOIMAA-hankkeen tavoitteena on kehittää maahanmuuttajataustaisille joustava väylä opintojen aloittamisesta.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Tuutoropettajan info TTE1SN0-luokalle Kari Jyrkkä.
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Henkilökohtainen opintosuunnitelma HOPS Avoimessa yliopistossa
Callidus-tutorointi pähkinänkuoressa
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
OPISKELIJOIDEN LAATURYHMÄT HUMAKISSA Hannu Sirkkilä Yliopettaja, laatuvastaava.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Tuutorikoulutusten ohjelmat! Ilta- ja viikonloppukoulutukset Sami Heinonen & Eero Räsänen |
Tärkeää tietoa tuutoroinnista Sami Heinonen |
Lukukausimaksuihin liittyvä
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
OSAAMISALUE, KIT-vastaava täyttää
Ohjauksen ja opintojen henkilökohtaistamisen kehittäminen
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Tyyli – Työelämäjaksoja ja työssäoppimista yliopisto-opintoihin
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Hanke
Korkeakouluoppiminen vuonna 2030
Päättötyöt Opinnäytetyö tehdään pääsääntöisesti viimeisen opiskeluvuoden aikana Ehtona opinnäytetyön käynnistämiselle on, että ainoastaan viimeisen opiskeluvuoden.
Esityksen transkriptio:

VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA

Mitä on vertaisohjaus? Vertaisohjauksen muodot METKAssa Vertaistuutorointi Kansainvälisyystuutorointi Callidus-tuutorointi Vertaisohjauksen painopisteitä METKAssa Yhteistyön lisääminen Metropolian henkilökunnan kanssa Opiskelijakunnan edustajat ovat opinto-ohjauksen osaamistiimin jäseniä Tuutoroinnin laajentaminen koko opintopolulle Opiskelijakuntien välinen yhteistyö

Mitä on callidus-tuutorointi? Callidus (lat.): kokenut, kokemuksen kautta oppinut, asiantuntija Callidus-tuutori Vertaisohjaaja, joka jakaa muiden opiskelijoiden kanssa kokemuksensa ja osaamisensa jostakin tietystä osaamisalueesta Callidus-tuutori on itsekin opiskelijan asemassa, hän ei ole opettaja tai assistentti Callidus-tuutoroinnin tavoitteet Vertaisohjauksen laajentaminen kattamaan koko opintopolku

Mitä hyötyä callidus-tuutoroinnista on? Tuutoroitavan opiskelijan näkökulma Ajatusten ja kokemusten vaihto Opintoihin saatava tuki, opiskelumotivaation kasvaminen Ryhmäytyminen Callidus-tuutorin näkökulma Itsetuntemuksen lisääntyminen Oman ajattelun jäsentyminen Organisointitaidot Oman asiantuntijuuden kehittyminen

Mitä hyötyä callidus-tuutoroinnista on? Ammattikorkeakoulun näkökulma Oppimistulosten parantuminen Opettajan työn tukeminen Valmistumisen tukeminen Ilmapiirin parantuminen Yhteisöllisyyden lisääntyminen

Mitä callidus-tuutorointi on käytännössä? Opintopiirit Työpajat tai ”tuutorituvat” Tietyn aiheen, aineen tai opintokokonaisuuden harjoittelu tai kertaaminen Opiskelumenetelmien opetteleminen Infotilaisuudet Tiettyihin opiskeluvaiheisiin liittyvien kokemusten jakaminen Muu kokemusta hyödyntävä vertaisohjaus yksilöllisesti tai pienryhmissä Siirto-opiskelijoiden tukeminen Uusien vertaisohjaajien työn tukeminen

Mitä callidus-tuutorointi on käytännössä? Opiskelijakunta METKA järjestää vuosittain callidus-tuutorikoulutuksen Avoin kaikkien koulutusohjelmien opiskelijoille Tietoa vertaisohjauksesta, ryhmä- ja työpajatoiminnasta sekä oppimisvalmiuksista Metropoliassa oli syksyn 2009 aikana käynnissä kaksi callidus-tuutoreiden työpajaa Vaatetusalan työpaja: rästitöiden tekeminen tuutorin tuella Matemaattisten aineiden työpaja

Callidus-tuutoroinnin tulevaisuus Tavoitteena tehdä callidus-tuutoroinnista vahva osa Metropolian ja METKAn ohjaustoimintaa Callidus-tuutoroinnin roolin selkiyttäminen Tiedottamisen lisääminen sekä opiskelijoille että henkilökunnalle Yhteistyön lisääminen Metropolian toimijoiden kesken Callidus-tuutoriyhteyshenkilöiden nimeäminen Metropolian klustereihin Yhteistyön kehittäminen opiskelijakuntien kesken