OPISKELIJAIJA Sopivan työpaikan löytäminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Advertisements

Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhanke. Valtakunnallinen koordinointi Tiimileaderit Työelämämn tukeminen Opiskelijan henk.koht ohjaus Atto-ain e et.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
OHJAAMINEN.
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Laajennettu työssäoppiminen:
Näyttökumppanuudella ammattilaisia työelämän tarpeisiin Pirkko Rasi ruokapalvelupäällikkö.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala Maarit Kuosa ja Hanna Toijala.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
ATOT TYÖSSÄOPPIEN ATTO-AINEIDEN TYÖVALTAISTAMINEN, ESIM. TYÖPAJAT, YHTEISOPETTAJUUS KENELLE? KAIKILLE TEKEMÄLLÄ OPPIVILLE MITÄ TARKOITTAA? KAIKKI ATOT.
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
ATOT TYÖVALTAISESTI Työssäoppien Yhteisopettajuutta hyödyntäen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Henkilöstöstrategia
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
HUIPPU Elokuu 2017.
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Esityksen transkriptio:

OPISKELIJAIJA Sopivan työpaikan löytäminen Tiimi: opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Sopivan työpaikan löytäminen Yritykset koululle esittäytymään (esim. luennoitsijat), työpaikan ohjaaja mahd. mukaan sama (1.vuoden), kuvauksia työpaikan tehtävistä Välimatka (koulu-työpaikka) Koulun ja vuorotyön yhdistäminen (2+1) Korostettava sopimuksen tekovaiheessa Itsearviointi Ohjausta opiskelijalle työpaikalla ja oppilaitoksessa Työn teoreettinen hallinta Käsitteiden avaaminen, perustelut Perehdyttäminen Tunteeko sisällöt ja tavoitteet Ohjauksen saaminen & sen laatu Resurssit, sitoutuminen, tukiverkosto Valmiudet to-jaksolle ja yleiset työelämävalmiudet Riittävän monipuoliset työtehtävät/OPS Tot. OPS Töissä rankempaa kuin koulussa Mahdolliset tehtävät työpaikalla ja työajalla. Selkeät rajat koulussa/koulusta Sitoutuminen ja motivaatio Kannustaminen, rohkaisu ymmärtää asiat oikein (varmistetaan) ATTO – miten – tehtävien mielekkyys Työelämälähtöisyys, onko mahdollista? Oman elämän hallinta Ajanhallinnan oppiminen/opiskelu Erilaiset oppimistyylit ja oppijat Opintososiaaliset edut Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Selkeä, oikeudenmukainen järjestely, yhteiset säännöt Liikaa eri foorumeita: Moodle Facebook Wilma Sähköposti Skype Vertaistuki puuttuu Sosiaalinen media Työpaikkaohjaajan + opiskelijan + opettajan tapaamiset Oppii valtavasti enemmän käytännön työstä

OPETTAJA Tiimi: opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Osaamisen kehittäminen (oman) ja hyödyntäminen. Palkallinen kouluttautuminen. TO-jakso Opettajan työelämätietous? Laajennettu TOP lisää tätä! Työelämäjaksot Työelämän hankkeisiin mukaan! Sitoutuuko työpaikka? Työelämäyhteistyö Laki kesällä TOP-resurssit? Opettajien palkkausjärjestelmä – OUTES Luottamusmies OAJ Opettajan työn monimuotoisuus, jaksaminen (tukipalveluiden saatavuus) Työnohjaus, TYHY Yhteistyö muiden opettajien kesken. Koulutusta on, puhutaanko olemassa olevista isoista käytänteistä riittävästi. TOP Korvaus >< Normiopetus palkkaus TOP Ohjaus opetustyötä! Kontaktiopetus >< itsenäinen työskentely Toteutuuko tutkinnon perusteet (näytöt)? Keskustelu toimijoiden kesken Tasapuolisuus työnjaossa Johtajuus & alaistaidot Opettajalle sihteeri työn järkeistäminen Ohjeiden selkeys? Pelisäännöt Kirjaaminen Opettajan oppimiskäsitys? Työpaikalla oppii! Opettajan asenne, välitä, älä valita vertaistuki Arviointi. Arviointikoulutusta työpaikkaohjaajille Määräaikaisuudet Riittävä asianmukainen perehdytys

TYÖELÄMÄ Opettajan antama tuki Erilaiset oppijat Tiimi: opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Opettajan antama tuki Erilaiset oppijat Oppilaitoksen lisäresurssi Tutor-opiskelijat Vastuut ja velvollisuudet myös työnantajan ja esimiehen Sitoutuminen ohjaamiseen, nuorista välittäminen Saatetaan asiat loppuun Tiedonsiirto yrityksen sisällä Jaksaminen Useita ohjaajia Ennakointi Vuosikalenteri Ohjeistus Yhteinen ymmärrys ja yhdessä tekeminen (esim. opettaja & opiskelija puhuu samaa kieltä) TOP-suunnitelma, suunnitelmallinen ohjaus selkeys Oppilaitosyhteistyö yhdysopettajat TOP-rytmitys Työpaikkaohjaajakoulutus Jatkuva työpaikkaohjaajakoulutus Koulutuksen uudistaminen esim. työpaikoilla Ohjauskorvaukset Yhdenmukaisettava (päättäjät) Eri alat Työnantajan OPS-tuntemus Arviointi OPS-tuntemus Työtehtävien vastaavuus/tutkinnon osat Työyhteisön suhtautuminen työssäoppijaan ja opettajaan (esim. taloudellinen tilanne, lomautukset jne. Suhdannevaihtelut) Tiedonsiirto Yhteiset tapaamiset työelämä/opettaja/johto Työpanos tärkeämpi kuin oppiminen Päivitetään työelämän tiedot opetussuunnitelmasta ym. oppimiseen liittyvästä Työpaikkaohjaajakoulutus päivitystä Oppimistilanteiden mahdollistaminen

Koulutuksen järjestäjän näkökulma ja pedagoginen johtaminen Tiimi: opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Koulutuksen järjestäjän näkökulma ja pedagoginen johtaminen Suunnitelmallinen rekrytointi Tulevat kollegat mukaan haastatteluun Työpaikkaohjaajan rooli Työpaikan esimiesten tuki Tiedottaminen Työpaikan/koulun yhteistyö = saman tehtävän toteutus Työelämäyhteydet Lisää yhteistyötä ja tiedonkulkua OPS:n tulkinta Avaamista, yhteistyötä tekijöiden kanssa Dokumentointi Sähköinen dokumentointi (HOJKS/HOPS ”avoin” kaikkien käyttäjien omaavien käytössä. Johtajien (pedagoginen) osaaminen? Johto TOP-ohjaukseen, koulutukseen Tiedottaminen Vastuun jakaminen / kuka tiedottaa ja mitä. Seulonta, mikä oleellista. Rakenteet vastaamaan nykyaikaa Joustavuus Johtaminen jatkuvassa muutoksessa (onko hallittu muutos?) Aidon valinnaisuuden toteuttaminen ”Yhteinen kieli” Samat käsitteet Opettajien koulutus (koko henkilöstö) Sama kupletin juoni kaikilla Johdon sitoutuminen Jalkautuminen opetukseen (sähköpostin heitteleminen ei ole jalkautusta) Koulutus Resurssien määrittäminen & jako. Johtajuus! Eri tutkintoalat/ ”järkevä” TOP-määrä Hyväksyttävä tutkinnon perusteiden erilaisuus Kehittämistoiminta Ei kehittämistä kehittämisen vuoksi. Välillä n. 5 vuoden työrauha! Henkilökunnan motivointi Johdon motivointi Työrauha Rakentava palaute Läppärit ja langaton verkko-oppimisympäristö kuntoon Välineet, taidot Opettajuuden muutos Ennakointi

OKM & OPH £ € $ Opiskelijamäärät: ryhmää kohden 6/20/35 Tiimi: opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Sote:lla vanhanaikainen järjestelmä: ohjauspalkkio Opiskelijamäärät: ryhmää kohden 6/20/35 Maksimiryhmäkoko (alakohtainen) Rahoitusjärjestelmä vanhentunut (laskentapäivä -> rahoitus ei tue nopeasti valmistuvia tai jonkin tutkinnon osan suorittajaa (erkka) Rahoitus korvamerkittyä -> opetukseen -> investointeihin -> hallintoon/tukitoimiin Opettajien pätevyysvaatimukset Työelämäjaksot mahdollisiksi kaikille ja riittävän usein Työelämäjaksot säännöllisiksi! £ € $ Rakenteet vastaamaan nykyaikaa Tutkinnon osat liian laajoja (liiketalous) ja lähellä toisiaan Resurssien tarkistaminen vastaamaan ohjaukseen käytettävää panosta Opettajien työaikajärjestelyt vastaamaan opiskelijan tarvetta Työaika: kokonaistyöaika/tuntityö/ projektityö sama järjestelmä Opiskelijan valtionosuus (rahoitus) Sama opiskelumuodosta riippumatta (2+1)