Älykkyyden lajit KIELELLINEN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Advertisements

KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Jumalan kanssa.
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
3 Maantieteellisen maailmankuvan hahmottuminen ja mentaalikartat
Katso Aitolasta lisää:
Gardnerin lahjakkuudet verkossa Otavan Opisto Jari Sarja On tunnustettava, että jotkut ovat erityisen fiksuja ja älykkäitä, ehkä taiteellisesti.
Voimaantuminen ihmisten kykyjen, mahdollisuuksien ja vaikutusvallan lisääntymistä. Voimaantumisessa korostuu oma sisäinen vahvistuminen ja se, että ihminen.
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
OHJAAMINEN.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
MUISTIN PERUSTOIMINNOT:
Työrauha ja haastavat tilanteet
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Terveystieto 7.
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Kerro parille, miltä tuntui tehdä rentoutusharjoituksia. Kerro myös mikä häiritsi/syvensi sinun rentoutumistasi. Kotitehtävän läpikäynti.
Tutkintosuoritusten arviointi
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
VERKKOPEDAGOGIIKKA – OPPIMISEN TAVAT VERKOSSA Jari Sarja
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Kognitiivinen psykologia tutkii
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Oppimisorientaatioita
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
ITSESÄÄTÖINEN OPPIMINEN ’Innolla työelämään’ Kopro 2012 Insiders.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Sirpa Salo-Saari Lahjakkuus. Sirpa Salo-Saari Lahjakkuus Kaikilla on lahjoja eri älykkyyden osa-alueilla Älykkyys = kyky ratkaista uusia ongelmia Älykkyyttä.
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Sisäinen voimantunne Päämäärä- uskomukset Kyky- uskomukset Emootiot Konteksti- uskomukset Sisäinen voimantunne Työtyytyväisyys Sitoutuminen työhön.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Sosioemotionaalinen kehitys
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
opiskeluorientaatio (+)
9. Oppimisen psykologinen perusta
Oppiminen.
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Volitioprosessi, tahdon!
Skeema Älykäs osaa oppia ja soveltaa oppimaansa Ydinsisältö
Esityksen transkriptio:

Älykkyyden lajit KIELELLINEN Ensimmäinen on kielellinen älykkyys, jonka avulla kykenemme lukemaan, kirjoittamaan ja viestimään sanoin. Kirjoittajilla ja taitavilla puhujilla tämä älykkyysalue on erittäin hyvin kehittynyt. Lähde: Oppijaksi aikuisena/ Tuulia Paane-Tiainen

Älykkyyden lajit LOOGINEN Toinen on looginen eli matemaattinen älykkyys, jonka avulla kykenemme järkeilemään ja laskemaan. Perinteiset älykkyystesti ovat antaneet tietoa juuri näistä kahdesta älykkyyden alueesta. Onkin todettu, että yksin nämä kaksi antavat hyvin rajallisen kuvan kyvyistämme, esimerkiksi oppimiseen. Lähde: Oppijaksi aikuisena/ Tuulia Paane-Tiainen

Älykkyyden lajit VISUAALINEN Kolmannen älykkyyden lajin katsotaan olevan avaruudellinen tai visuaalinen älykkyys, jota tarvitaan mielikuvien rakentamiseen ja yleensä suhteiden hahmottamiseen esim. karttojen tai kaavioiden lukemisessa. Tämä taito on erittäin kehittynyt arkkitehdeilla, navigoijilla ja toimintastrategioiden kehittäjillä. Lähde: Oppijaksi aikuisena/ Tuulia Paane-Tiainen

Älykkyyden lajit FYYSINEN Neljäs on kinesteettinen eli fyysinen älykkyys, joka liittyy kehon ja refleksien hallintaan, mikä näkyy reaktiokyvyssä. Ne ihmiset, joilla tämä älykkyyden alue on vahva, ovat taitavia käsistään ja he käyttävät mielellään toimissaan erilaisia apuvälineitä tai kehittelevät niitä. Erityisen kehittynyt tämä älykkyyden alue on näyttelijöillä, urheilijoilla, kirurgeilla ja asentajilla. Lähde: Oppijaksi aikuisena/ Tuulia Paane-Tiainen

Älykkyyden lajit MUSIIKILLINEN Viides eli musiikillinen älykkyys näkyy kykynä rytmittää ääniä ja äänen sävyjä. Siihen liittyy myös emotinaalinen, tunnetasoinen kokemus. Vanhastaan jo tiedämme, että musiikillinen taustavirike voi joko edistää tai estää keskittymistä. Tällä älykkyyden alueella on myös merkitystä kielten oppimisessa. Lähde: Oppijaksi aikuisena/ Tuulia Paane-Tiainen

Älykkyyden lajit SOSIAALINEN Kuudes on interpersoonallinen eli sosiaalinen älykkyys, joka ilmenee kykynä tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Tämän tyyppinen älykkyys ilmenee hyvinä vuorovaikutus- ja neuvottelutaitoina. Sen taitajat osaavat viestiä hyvin asiaansa ja tarvittaessa jopa manipuloida toisia. Suhdetoimintahenkilöillä kuten myyjät, politiikot, ammatilliset auttajat, esimerkiksi terapeutit ja opettajat, sosiaalinen älykkyys voi olla hyvin kehittynyt. Lähde: Oppijaksi aikuisena/ Tuulia Paane-Tiainen

Älykkyyden lajit INTUITIIVINEN Viimeinen älykkyyden laji on intrapersoonallinen eli intuitiivinen älykkyys tai taju. Se ilmenee kykynä olla kosketuksissa sisäisen minän kanssa, kykynä tiedostaa omat vahvuudet ja heikkoudet, olla tietoinen omista tunteistaan ja omien tekemisten ja aikomusten tarkoitusperistä sekä omasta arvomaailmasta. Itsearvostus ja –kunnioitus on korkea, eivätkä nämä ihmiset ole helposti manipuloitavissa. Hyviä edustajia ovat kirjailijat, hengelliset johtajat ja ammattiauttajat. Intuitiivinen älykkyys voi kokemuksen myötä kehittyä hyvin korkealle. Lähde: Oppijaksi aikuisena/ Tuulia Paane-Tiainen

Oppimisen valtasuuntaukset Suuntaus Näkemys oppimisesta Näkemys oppijasta Behavioristinen Normatiivista, painotus oikean suuntaisen käyttäytymisen oppimista ja vakiinnuttamista. Palkkio/rangaistus-ajattelua Oppilas. Opettaja hallitsee oppimisprosessia. Mallioppiminen on keskeistä. Lähde: Oppijaksi aikuisena/ Tuulia Paane-Tiainen

Oppimisen valtasuuntaukset Suuntaus Näkemys oppimisesta Näkemys oppijasta Kognitiivinen Suunnitelmallinen reitti, jota myöten oppiminen etenee. Opetus on tietoista ja suunnitelmallista, jota opettaja johtaa. Opiskelija. Aktiivinen; mielekkyyttä ja oppimisen merkityksellisyyttä. Lähde: Oppijaksi aikuisena/ Tuulia Paane-Tiainen

Oppimisen valtasuuntaukset Suuntaus Näkemys oppimisesta Näkemys oppijasta Humanistinen Oppiminen on kasvutapahtuma, joka on kokemuksellinen ja syklisesti etenevä pohdinta tiedonkäsittely-prosessi. Opettaja tukee ja ohjaa sitä. Oppija. Aktiivinen ja tarkoitushakuinen, omista motivaatioistaan lähtevä ja itseohjautuvaksi kehittyvä yksilö. Lähde: Oppijaksi aikuisena/ Tuulia Paane-Tiainen

Oppimisen valtasuuntaukset Suuntaus Näkemys oppimisesta Näkemys oppijasta Konstruktivistinen Todellisuuden konstruktointia, rakentamista, joka on tilanne-sidonnaista. Oppiminen on tiedon jäsentämistä ja käsitysten laajentamista. Oppija, joka valikoi ja tulkitsee saatua informaatiota aikaisempaan tietoonsa liittäen. Hän kehittyy reflektiivisesti kriittisessä ajattelussaan. Lähde: Oppijaksi aikuisena/ Tuulia Paane-Tiainen

Oppimispolun vaiheet Kehityksen alku Aika Tiedot ja toiminta tasapainossa Ymmärryksen kehittyminen Muutoksen tarpeen oivaltaminen Uudet ratkaisut Innostus Totuuden hetki Epäonnistumi-nen Kehityksen alku Aika Lähde: Oppijaksi aikuisena/ Tuulia Paane-Tiainen