Tpk- hankkeen työseminaari 19-20.5.2014 Vaihmalan Hovi, Lempäälä
…oli toimintaa greenillä sekä Vaihmalan kammareissa Mukana Kolmas Persoona: Tanja Verho ja Anna Kulonen
Työseminaarin kooste Mitä on hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? TaY tutkimushankkeet Työpaikkakouluttajan ammatillinen kasvu (luonnos) (TaY:n malli opiskelijan ammatillisesta kasvusta on tulostetuissa kokousmateriaaleissa) Asiakaskuunteluiden purkaminen kuunteluiden muistiinpanot toimitettu sähköpostilla 21.5. kooste purusta valmistuu 5.6 jälkeen Vaihmalan Hovin työpaikkakouluttajien kuuleminen Työpaikkakouluttajan evoluutio – kehikko tpk:n ja työyhteisön kehittymiselle Jaon suunnitelma verkostotyön käynnistämiselle k Tpk- koulutuksen hyvien käytäntöjen keräämistä Nuorisohankkeiden kuulumisia Osahankkeiden työsuunnitelmat – ohjeita
Missio: Yhtenäinen ohjausnäkemys (nuorten) oppisopimuskoulutukseen Mitä on hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? Mikä on ohjaamisen rooli tpk:n toiminnassa ? Työyhteisön rooli kouluttamisessa Löydämmekö yhteisiä, alasta riippumattomia periaatteita työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen? Miksi yhteisiä periaatteita tarvitaan?
Hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? Ammatti-identiteetin kehittyminen Nuorten koulutuksen erityispiirteet Ohjaus- osaaminen/ käytännöt Kasvatus- tiede Hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? Ammatti-identiteetin kehittyminen Ohjauksen asema / rooli Työpaikka oppimisympä-ristönä Työyhteisön sitoutuminen Teoria Käytäntö Opson ohjausnäkemys YHTEINEN OSA työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen Organisaatio- tieteet Työelämän realiteetit, käytännöt Sovellukset ala-yrityskohtaiset
Next Move (NeMo) tutkimushanke TaY: Oppisopimuskoulutus ja muuttuvat ammattitaitovaatimukset (2014-2017) Tampereen kaupunki
Tpk:n ammatillinen kasvu (luonnos) AMMATILLISEN KASVUN TUKEMINEN Itsesäätelytaidot, kontrolli Motivaatio, ulkoinen, sisäinen Sitoutuminen , oma kypsyys TUNNIS-TAMINEN VAHVISTA-MINEN TAIDOT Opettaja OHJAAMINEN Valmentaja KYVYT Läheisyys --------- Etäisyys Noviisi Ekspertti TUNNIS-TAMINEN Koulutus/Harjoittelu YRITYKSEN PROSESSIT Yrityksen tarpeet TUNNIS-TAMINEN Tpk:n käsitys kokonaisuudesta Työelämätaidot Työyhteisötaidot Mm. perehdytys Työkalupakki
Mitä tämä merkitsee nuorten oppisopimuksessa ? Työpaikkakouluttajan rooli nuoren ammatillisen kasvun tukijana korostuu Kaksi prosessia: opiskelijan ja työpaikkakouluttajan ammatillinen kasvu Työpaikkojen sitouttaminen: tpk-palvelujen yhteys yrityksen prosesseihin
Huomioitavaa ? Nuorten työpaikkakouluttajlla on kasvatusvastuu Jos ohjaaminen palastellaan pienemmiksi elementeiksi > prosessimaisuus, nyt tiedon kaato vain opson alussa > mitä kaikkea muuta tpk:n rooliin sisältyy Työpaikkakouluttaja tarvitsee tunnistamisen taitoa Työpaikkakouluttajan oman ammattiosaamisen tunnustaminen > motivaatio > merkitys Tpk- koulutusten sisällöt tukemaan tpk:n omaa ammatillista kasvua Tpk- koulutuspalvelut yritysten rakenteiden mukaisiksi, ei erillisiksi toiminnoiksi
Mitä päivitetään / uudistetaan Mitä on hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? * Ohjausnäkemys Palveluiden laatu ja kriteerit *Tavoitekuva ja palveluiden kriittiset pisteet Konkreettiset palvelutuotteet * Monimuotoiset koulutusratkaisut
Vaihmalan Hovin työpaikkakouluttajien kuuleminen Muistiinpanot löydät täältä ja liitteestä. Muiden kuunteluiden muistiinpanot 1. I Stadin kuuntelu 2. II Stadin kuuntelu 3. Espoon kuuntelu 4. I Tredun kuuntelu 5. II Tredun kuuntelu 6. Tredun ja Jyväskylän yhteiskooste
Kehikko työpaikkakouluttajan ja työyhteisön kehittymiselle Työnimi: työpaikkakouluttajan evoluutio Käynnistys 13.8. Jyväskylässä, koko tpk- verkosto mukana Ennakkotehtävä tulossa, palautus 30.6. mennessä Kerätään olemassa olevat palvelut, välineet, mihin kohdistuvat? Toiveet, mitä puuttuu? Otetaan mukaan työnantajia ja sidosryhmäedustaja (Jkylä kutsuu) Jokainen toimija hakee myös itse asiakkaistaan hyviä kontakteja jatkoa varten
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja tietopuolisen suunnittelu Työpaikkakouluttajana oppisopimuskoulutuksessa Oppipoika: Startti, TOS- ja arviointipaja netissä tai kasvokkain Kisälli: Työpaikka-kouluttajakoulutus (OPH 3 ov) Mestari: Näyttötutkin-tomestari Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja tietopuolisen suunnittelu Työpaikka-ohjaajan valinta Väliarviointi Väliarviointi Loppuarviointi TOS-paja Arviointi paja Alkupala-verit Video-ohjeet ja materiaalit Työpaikka-kouluttaja-tapaaminen Puhelin, sähköposti, chat, acp Startti-perehdytys Työpaikka-käynti Puhelin, sähköposti, chat, acp Työpaikka-kouluttaja-tapaaminen ARJEN ohjaus ja tuki Työpaikka-käynti Puhelin, sähköposti chat, acp Oppisopimuksen päättäminen Koulutuksen toteutus Edellytysten varmistaminen Suunnittelu ja sopi- muksen solmiminen
Tehtävä: hyvät käytännöt työpaikkakouluttajien koulutuksessa Kaksi hyvää käytäntöä. Miksi ovat toimivia? Kaksi kehitettävää käytäntöä ? Pohjataan seminaaripäivien keskusteluun ja asiakkaiden tarpeisiin / asiakaskuunteluihin. Kts. Seuraavista dioista vastaukset
Hyviä käytäntöjä purkua Esimerkki Keudan toteutuksesta Toiminnallisuus, konstruktivistinen ote, tiedon rakentaminen 2 pv toteutus, lämmittelyä keskustelun aikaan saamiseksi, asiakkailla on tarve puhua, kutsutaan keskusteluun, osallistujien omia esimerkkejä Lehtileikekollaasi: Millainen on hyvä ohjaaja? Tuotokset arvioidaan ristiin. Haastavia ohjaustilanteita esiin. Ei painettua materiaalia. Teemat: Ohjaus- suunnittelu-arviointi, väljä toteutus, ryhmä ratkaisee toteutuksen Tunnukset moodleen, jossa materiaalit Osallistujat harjoittelevat arviointia, tuetaan keskustelua ja luottamuksen syntymistä, osaamisen esiin kaivaminen Lisätietoja Keuda/ Päivi Ranto ja Jorma Käyhkö
Hyviä käytäntöjä jatkuu Verkkokursseja on jo olemassa Peruspakettiin lisämoduleita jo olemassa (nuorten ohjaaminen), kansio Tuijalla Lisätukea työpaikoille järjestetty : opsin, ohjaamisen ja tutkinnon suorittamisen välillä, henkilökohtaiset käynnit Vertaistapaamiset, yrityskohtaisia, yhteinen teema, ihmetellään ääneen yhdessä Koko opso-henkilöstö vetää vuorotellen tpk-koulutuksia Opiskelija ja tpk osallistuvat yhdessä starttivalmennukseen ”seurantakäynti” 4 kk opson alkamisen jälkeen, opastetaan myös arviointiin, Salpauksen opson nettisivut, laaja tietopaketti, päivitys hoidettu Motivaatiotaso, opiskelijan ja tpkn yhteinen keskustelu Teemat käydään läpi tpk:n oman kokemuksen kautta Tpk osana työyhteisöä, kuvastaa omaa työpaikkaansa Vertaisten merkitys, voimaannuttava vaikutus (tpk-verkostot) Ratkaisukeskeinen koulutusmalli (Furman)
Kehitettäviä käytäntöjä Kutsukirje koulutukseen ei houkuttele, kiitosta tulee kuitenkin toteutuksesta Tpk:iden aamubrunssit ja vertaistapaamiset koulutuksen jatkoksi Työyhteisön kehittämispalvelut Lisää prosessimaisuutta, mitä tapahtuu opson keston aikana ? Vaikuttavuuden arviointi , taustatietoa on , osallistujamääriä kerätään Lähdetään kokoamaan valtakunnallisesti yhteistä materiaalia Etäisyydet pitkät, vaikea saada osallistumaan koulutuksiin, tarvitaan monimuotoisia toteutuksia Tpk:n työn huomioiminen ja arvostaminen myös työpaikalla Metropolialueen koulutuskalenteri / tarjotinmalli valtakunnalliseksi?
Mitä lisätään, mitä vähennetään Mitä lisätään, mitä vähennetään? työpaikkakouluttajat, nuorten oppisopimus Lisätään Vähennetään Työnantajan, esimiesten sitouttaminen Yhteiset, valtakunnalliset materiaalit, käytännöt Työpaikkakouluttajan työ näkyväksi, arvostetuksi Prosessimaisuutta, vuosikello tpk:lle Kuuntelua Päällekkäistä työtä koulutuksen toteuttamisessa Kieltä, jota ei ymmärretä työpaikoilla Koulumaisuutta, luennointia, sanelua Byrokratiaa Toimenpiteitä (työpaikoilla) joiden tarkoitusta ei ole avattu/ perusteltu Tehdään pareittain
Osahankkeet: työsuunnitelmat 1. vuodelle Lomake: osahankkeet tpk-hankkeessa Toimenpiteiden suunnittelu loppuvuodelle 2014 Palautus ennen kesälomille lähtöä Huomioitavaa Hankkeen tavoitteiden toteutuminen Kuvaa asiakkaiden mukana olo kehitystyössä Suunnitelma projektiryhmän ryhmän säännöllisille tapaamisille (miten, kuinka usein) Niveltäminen muihin osahankkeisiin
Osahankkeiden vaiheistus ja vastuutahot 1. vuosi Yhtenäisen ohjausnäkemyksen luominen työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen (Tredu+ Jao) Työpaikkakouluttajan osaamisen asteittainen kehittäminen (Jao ) Arviointi 1 ja 2 Ohjausnäkemys työseminaarit touko - ja lokakuussa - pääpartnerit ja ulkokehä Arviointi 3 Tpk kehikko / koulutuspolku - pääpartnerit ja ulkokehä Monimuotoiset koulutusratkaisut, palvelukokonaisuudet työpaikoille (Metropolialue) Palveluiden ja työkalujen sisältöjen suunnittelu Arviointi 1 - pääpartnerit Arviointi 2 - ulkokehä Toimijoiden koulutus palveluiden käyttöön Palveluiden vienti työpaikoille Mobiilityökalut (Salpaus) Palvelujen vieminen työpaikoille mobiilissa muodossa Täydentämään muita työkaluja Arviointi 1 Arviointi 2
Mitä golfista jäi mieleen… Lähipeli ~ asiakastyötä, maaston, asiakkaan tarpeiden lukemista, asiakaskentän hahmottamista, aina ei pääse yhdellä lyönnillä perille ! Chip ~ haastavia tilanteita, koulutuksen aikana, tavoitteena päästä takaisin väylälle, asiakkaan luo, vaikka aina asiakas ei haluakaan… Yleistä: nykyinen asetelma: me täällä – asiakkaat tuolla, tavoitteena päästä asiakkaan lähelle, kehitetään välineet yhdessä ja harjoitellaan, testataan tekniikkaa yhdessä Valitaan sopivat – parhaimmillaan jalkaudutaan asiakkaan luo, käydään läpi 9 tai 18 reikää … tai jotain siltä väliltä Ihannetulos on aina yksilöllinen !
Tarkkaa työtä….mallia näyttävät Ritva, Tarmo ja Anne
Hyvä me! Tpk- joukkueessa mukana