Tpk- hankkeen työseminaari

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
SMOOTHISTI TYÖELÄMÄÄN OPPISOPIMUKSELLA
Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
PK-kehittämispalvelut
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Mohammed Kertoo itsestään:
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Alueellinen toiminta – yhteisten toimintatapojen kehittäminen SEINÄJOKI Oppisopimusjohtaja Pirjo Järvinen Osaamispäällikkö Petteri Ristikangas.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
HALLITTUJA REITTEJÄ? Ohjautuminen starttivalmennukseen ja eteenpäin
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Starttipäivä Messukeskus
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Tuetun oppisopimuskoulutuksen kehittäminen –hanke nykytila ja tulevat toimet Ulla Poutiainen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Työpaikkaohjaajat valmentaen vahvoiksi
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Kokkolan ammattiopisto
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
InNoste-palvelupiste (02)
Asiakaskuuntelu Työpaikkakouluttaja-hanke
Nuorta ohjaavien työpaikkakouluttajien koulutusmoduuli
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Next Move (NeMo) – Oppisopimuskoulutus ja muuttuvat ammattitaitovaatimukset Oppisopimuskeskus, Tampere Tutkimusprojektin johtaja Petri Nokelainen.
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
KEUDA 1 Työpaikkakouluttajana oppisopimuskoulutuksessa Työpaikka- kouluttajan valinta Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja tietopuolisen koulutuksen suunnittelu.
Työpaikkakouluttaja- hanke OKM Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus.
Työnimi työpaikkakouluttajan verkkoalustalle Tredun toiminnassa olevan verkkoalustan jatkojalostaminen ja avaaminen valtakunnalliseen käyttöön. Toteutetaan.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi – hanke VÄLITULOKSIA Kaisa Uusitalo Päivi Kalliokoski Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke
TYÖPAIKKAKOULUTTAJAT Valmentaen vahvoiksi Kotiuttamistilaisuus Keudassa
Tietoa ja tukea työpaikkakouluttajien arkeen.. OHJAAN. fi sivusto kokoaa Tpk- hankkeen tulokset ASIAKASKUUNTELUT Tpk:t ja TA:t OPSO-PEDAGOGIIKAN UUSIA.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Virtuaalikuuntelun hyödyntäminen
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Esityksen transkriptio:

Tpk- hankkeen työseminaari 19-20.5.2014 Vaihmalan Hovi, Lempäälä

…oli toimintaa greenillä sekä Vaihmalan kammareissa Mukana Kolmas Persoona: Tanja Verho ja Anna Kulonen

Työseminaarin kooste Mitä on hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? TaY tutkimushankkeet Työpaikkakouluttajan ammatillinen kasvu (luonnos) (TaY:n malli opiskelijan ammatillisesta kasvusta on tulostetuissa kokousmateriaaleissa) Asiakaskuunteluiden purkaminen kuunteluiden muistiinpanot toimitettu sähköpostilla 21.5. kooste purusta valmistuu 5.6 jälkeen Vaihmalan Hovin työpaikkakouluttajien kuuleminen Työpaikkakouluttajan evoluutio – kehikko tpk:n ja työyhteisön kehittymiselle Jaon suunnitelma verkostotyön käynnistämiselle k Tpk- koulutuksen hyvien käytäntöjen keräämistä Nuorisohankkeiden kuulumisia Osahankkeiden työsuunnitelmat – ohjeita

Missio: Yhtenäinen ohjausnäkemys (nuorten) oppisopimuskoulutukseen Mitä on hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? Mikä on ohjaamisen rooli tpk:n toiminnassa ? Työyhteisön rooli kouluttamisessa Löydämmekö yhteisiä, alasta riippumattomia periaatteita työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen? Miksi yhteisiä periaatteita tarvitaan?

Hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? Ammatti-identiteetin kehittyminen Nuorten koulutuksen erityispiirteet Ohjaus- osaaminen/ käytännöt Kasvatus- tiede Hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? Ammatti-identiteetin kehittyminen Ohjauksen asema / rooli Työpaikka oppimisympä-ristönä Työyhteisön sitoutuminen Teoria Käytäntö Opson ohjausnäkemys YHTEINEN OSA työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen Organisaatio- tieteet Työelämän realiteetit, käytännöt Sovellukset ala-yrityskohtaiset

Next Move (NeMo) tutkimushanke TaY: Oppisopimuskoulutus ja muuttuvat ammattitaitovaatimukset (2014-2017) Tampereen kaupunki

Tpk:n ammatillinen kasvu (luonnos) AMMATILLISEN KASVUN TUKEMINEN Itsesäätelytaidot, kontrolli Motivaatio, ulkoinen, sisäinen Sitoutuminen , oma kypsyys TUNNIS-TAMINEN VAHVISTA-MINEN TAIDOT Opettaja OHJAAMINEN Valmentaja KYVYT Läheisyys --------- Etäisyys Noviisi Ekspertti TUNNIS-TAMINEN Koulutus/Harjoittelu YRITYKSEN PROSESSIT Yrityksen tarpeet TUNNIS-TAMINEN Tpk:n käsitys kokonaisuudesta Työelämätaidot Työyhteisötaidot Mm. perehdytys Työkalupakki

Mitä tämä merkitsee nuorten oppisopimuksessa ? Työpaikkakouluttajan rooli nuoren ammatillisen kasvun tukijana korostuu Kaksi prosessia: opiskelijan ja työpaikkakouluttajan ammatillinen kasvu Työpaikkojen sitouttaminen: tpk-palvelujen yhteys yrityksen prosesseihin

Huomioitavaa ? Nuorten työpaikkakouluttajlla on kasvatusvastuu Jos ohjaaminen palastellaan pienemmiksi elementeiksi > prosessimaisuus, nyt tiedon kaato vain opson alussa > mitä kaikkea muuta tpk:n rooliin sisältyy Työpaikkakouluttaja tarvitsee tunnistamisen taitoa Työpaikkakouluttajan oman ammattiosaamisen tunnustaminen > motivaatio > merkitys Tpk- koulutusten sisällöt tukemaan tpk:n omaa ammatillista kasvua Tpk- koulutuspalvelut yritysten rakenteiden mukaisiksi, ei erillisiksi toiminnoiksi

Mitä päivitetään / uudistetaan Mitä on hyvä työpaikalla tapahtuva koulutus? * Ohjausnäkemys Palveluiden laatu ja kriteerit *Tavoitekuva ja palveluiden kriittiset pisteet Konkreettiset palvelutuotteet * Monimuotoiset koulutusratkaisut

Vaihmalan Hovin työpaikkakouluttajien kuuleminen Muistiinpanot löydät täältä ja liitteestä. Muiden kuunteluiden muistiinpanot 1. I Stadin kuuntelu 2. II Stadin kuuntelu 3. Espoon kuuntelu 4. I Tredun kuuntelu 5. II Tredun kuuntelu 6. Tredun ja Jyväskylän yhteiskooste

Kehikko työpaikkakouluttajan ja työyhteisön kehittymiselle Työnimi: työpaikkakouluttajan evoluutio Käynnistys 13.8. Jyväskylässä, koko tpk- verkosto mukana Ennakkotehtävä tulossa, palautus 30.6. mennessä Kerätään olemassa olevat palvelut, välineet, mihin kohdistuvat? Toiveet, mitä puuttuu? Otetaan mukaan työnantajia ja sidosryhmäedustaja (Jkylä kutsuu) Jokainen toimija hakee myös itse asiakkaistaan hyviä kontakteja jatkoa varten

Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja tietopuolisen suunnittelu Työpaikkakouluttajana oppisopimuskoulutuksessa Oppipoika: Startti, TOS- ja arviointipaja netissä tai kasvokkain Kisälli: Työpaikka-kouluttajakoulutus (OPH 3 ov) Mestari: Näyttötutkin-tomestari Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja tietopuolisen suunnittelu Työpaikka-ohjaajan valinta Väliarviointi Väliarviointi Loppuarviointi TOS-paja Arviointi paja Alkupala-verit Video-ohjeet ja materiaalit Työpaikka-kouluttaja-tapaaminen Puhelin, sähköposti, chat, acp Startti-perehdytys Työpaikka-käynti Puhelin, sähköposti, chat, acp Työpaikka-kouluttaja-tapaaminen ARJEN ohjaus ja tuki Työpaikka-käynti Puhelin, sähköposti chat, acp Oppisopimuksen päättäminen Koulutuksen toteutus Edellytysten varmistaminen Suunnittelu ja sopi- muksen solmiminen

Tehtävä: hyvät käytännöt työpaikkakouluttajien koulutuksessa Kaksi hyvää käytäntöä. Miksi ovat toimivia? Kaksi kehitettävää käytäntöä ? Pohjataan seminaaripäivien keskusteluun ja asiakkaiden tarpeisiin / asiakaskuunteluihin. Kts. Seuraavista dioista vastaukset

Hyviä käytäntöjä purkua Esimerkki Keudan toteutuksesta Toiminnallisuus, konstruktivistinen ote, tiedon rakentaminen 2 pv toteutus, lämmittelyä keskustelun aikaan saamiseksi, asiakkailla on tarve puhua, kutsutaan keskusteluun, osallistujien omia esimerkkejä Lehtileikekollaasi: Millainen on hyvä ohjaaja? Tuotokset arvioidaan ristiin. Haastavia ohjaustilanteita esiin. Ei painettua materiaalia. Teemat: Ohjaus- suunnittelu-arviointi, väljä toteutus, ryhmä ratkaisee toteutuksen Tunnukset moodleen, jossa materiaalit Osallistujat harjoittelevat arviointia, tuetaan keskustelua ja luottamuksen syntymistä, osaamisen esiin kaivaminen Lisätietoja Keuda/ Päivi Ranto ja Jorma Käyhkö

Hyviä käytäntöjä jatkuu Verkkokursseja on jo olemassa Peruspakettiin lisämoduleita jo olemassa (nuorten ohjaaminen), kansio Tuijalla Lisätukea työpaikoille järjestetty : opsin, ohjaamisen ja tutkinnon suorittamisen välillä, henkilökohtaiset käynnit Vertaistapaamiset, yrityskohtaisia, yhteinen teema, ihmetellään ääneen yhdessä Koko opso-henkilöstö vetää vuorotellen tpk-koulutuksia Opiskelija ja tpk osallistuvat yhdessä starttivalmennukseen ”seurantakäynti” 4 kk opson alkamisen jälkeen, opastetaan myös arviointiin, Salpauksen opson nettisivut, laaja tietopaketti, päivitys hoidettu Motivaatiotaso, opiskelijan ja tpkn yhteinen keskustelu Teemat käydään läpi tpk:n oman kokemuksen kautta Tpk osana työyhteisöä, kuvastaa omaa työpaikkaansa Vertaisten merkitys, voimaannuttava vaikutus (tpk-verkostot) Ratkaisukeskeinen koulutusmalli (Furman)

Kehitettäviä käytäntöjä Kutsukirje koulutukseen ei houkuttele, kiitosta tulee kuitenkin toteutuksesta Tpk:iden aamubrunssit ja vertaistapaamiset koulutuksen jatkoksi Työyhteisön kehittämispalvelut Lisää prosessimaisuutta, mitä tapahtuu opson keston aikana ? Vaikuttavuuden arviointi , taustatietoa on , osallistujamääriä kerätään Lähdetään kokoamaan valtakunnallisesti yhteistä materiaalia Etäisyydet pitkät, vaikea saada osallistumaan koulutuksiin, tarvitaan monimuotoisia toteutuksia Tpk:n työn huomioiminen ja arvostaminen myös työpaikalla Metropolialueen koulutuskalenteri / tarjotinmalli valtakunnalliseksi?

Mitä lisätään, mitä vähennetään Mitä lisätään, mitä vähennetään? työpaikkakouluttajat, nuorten oppisopimus Lisätään Vähennetään Työnantajan, esimiesten sitouttaminen Yhteiset, valtakunnalliset materiaalit, käytännöt Työpaikkakouluttajan työ näkyväksi, arvostetuksi Prosessimaisuutta, vuosikello tpk:lle Kuuntelua Päällekkäistä työtä koulutuksen toteuttamisessa Kieltä, jota ei ymmärretä työpaikoilla Koulumaisuutta, luennointia, sanelua Byrokratiaa Toimenpiteitä (työpaikoilla) joiden tarkoitusta ei ole avattu/ perusteltu Tehdään pareittain

Osahankkeet: työsuunnitelmat 1. vuodelle Lomake: osahankkeet tpk-hankkeessa Toimenpiteiden suunnittelu loppuvuodelle 2014 Palautus ennen kesälomille lähtöä Huomioitavaa Hankkeen tavoitteiden toteutuminen Kuvaa asiakkaiden mukana olo kehitystyössä Suunnitelma projektiryhmän ryhmän säännöllisille tapaamisille (miten, kuinka usein) Niveltäminen muihin osahankkeisiin

Osahankkeiden vaiheistus ja vastuutahot 1. vuosi Yhtenäisen ohjausnäkemyksen luominen työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen (Tredu+ Jao) Työpaikkakouluttajan osaamisen asteittainen kehittäminen (Jao ) Arviointi 1 ja 2 Ohjausnäkemys työseminaarit touko - ja lokakuussa - pääpartnerit ja ulkokehä Arviointi 3 Tpk kehikko / koulutuspolku - pääpartnerit ja ulkokehä Monimuotoiset koulutusratkaisut, palvelukokonaisuudet työpaikoille (Metropolialue) Palveluiden ja työkalujen sisältöjen suunnittelu Arviointi 1 - pääpartnerit Arviointi 2 - ulkokehä Toimijoiden koulutus palveluiden käyttöön Palveluiden vienti työpaikoille Mobiilityökalut (Salpaus) Palvelujen vieminen työpaikoille mobiilissa muodossa Täydentämään muita työkaluja Arviointi 1 Arviointi 2

Mitä golfista jäi mieleen… Lähipeli ~ asiakastyötä, maaston, asiakkaan tarpeiden lukemista, asiakaskentän hahmottamista, aina ei pääse yhdellä lyönnillä perille ! Chip ~ haastavia tilanteita, koulutuksen aikana, tavoitteena päästä takaisin väylälle, asiakkaan luo, vaikka aina asiakas ei haluakaan… Yleistä: nykyinen asetelma: me täällä – asiakkaat tuolla, tavoitteena päästä asiakkaan lähelle, kehitetään välineet yhdessä ja harjoitellaan, testataan tekniikkaa yhdessä Valitaan sopivat – parhaimmillaan jalkaudutaan asiakkaan luo, käydään läpi 9 tai 18 reikää … tai jotain siltä väliltä Ihannetulos on aina yksilöllinen !

Tarkkaa työtä….mallia näyttävät Ritva, Tarmo ja Anne

Hyvä me! Tpk- joukkueessa mukana