PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Eläimistä saatavia elintarvikkeita ennen vähittäismyyntiä käsittelevät elintarvikehuoneistot Keskustelutilaisuus Tieteiden talo Maaria Hackzell.
Advertisements

TYÖAIKAKIRJANPITO JA SEN VALVONTA
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
Tietoturvallisuuden huonetaulu
UAS-järjestelmän käyttö viranomaistoiminnassa
Suomen perustuslaki (731/1999)
Hyvän hallinnon periaatteet
Valviran asiantuntijan tehtävät ja rooli
Elintarvikehuoneiston rekisteröinti
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
Vesa Lehtelä Jäsenjärjestöpäivät
Järjestyksenvalvonta seurojen tilaisuuksissa
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
VIHERALUEIDEN TILAPÄISET MAANKÄYTTÖLUVAT
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Opiskelijoiden oleskeluluvat
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
Palveludirektiivi viittä vaille voimassa TEMin seminaari Kehitysjohtaja Maija Puomila HALLINNOLLINEN YHTEISTYÖ Viranomaisten velvoitteet Toimintamallin.
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustusten käyttö ja käytön valvonta Yleistä avustusten myönnöstä Valtionavustuspäätös Avustuksen käyttötarkoitus/hyväksyttävät.
Tietoturvallisuus osa 6
Ohjeistus työntekijätiedoista
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
EVA 2010 ”Säädösten muutoksia tarvitaan etenkin tietoon (tietosuojasäännökset) ja julkisen vallan suoritteisiin (maksuperustelaki) kohdistuvan lainsäädännön.
Hyrrä Sähköinen asiointi hanke-, yritys- ja rakennetuissa
Hallintolainsäädäntö kalastuksenvalvonnassa
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Vastavuoroinen tunnustaminen VANK syysseminaari Säätytalo Leila Vilhunen.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
PL 123 (LÖNNROTINKATU 37) HELSINKI ► PUHELIN (09) ► Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus.
Yhteistoiminta viranomaisten kanssa Risto Vesa Kalatalouden Keskusliitto.
Standardisointi Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Arvioverotus VML 27§.
HARMAA TALOUS TILAAJAVASTUU KÄÄNNETTY ARVONLISÄVERO ASt 2015
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
AMPUMARATAVASTAAVA Ampumaratalaki 763/2015 Jorma Riissanen
Oikeustapauksia. Kuitin tarjoamisvelvollisuus Turun HAO Kuitintarjoamisvelvollisuus käteiskaupassa - Kuitin tulostaminen - Laiminlyöntimaksu.
VALTIONEUVOSTON ASETUS Ampumaradoista. AMPUMARATAA KOSKEVA HAKEMUS JA ILMOITUS Ampumarataa ja ampumaurheilukeskusta koskevassa hakemuksessa tai vähäistä.
YSL 89 § ( /423) – Luvan muuttaminen( /423) Toiminnanharjoittaja voi hakea ympäristöluvan muuttamista. Lupaviranomaisen on lisäksi valvontaviranomaisen,
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
Yksityisyys on lapsen(kin) perusoikeus Ke Yläneen Yhtenäiskoulu Eeva Valjakka Asiantuntijalakimies, OTT.
KHO 2007:52 Avopuolisot A nimellinen omistaja, B päättäjä
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Terveydentilatietojen toimittaminen vakuutuslaitokselle – työtapaturmat, ammattitaudit, liikennevahingot Julkinen terveydenhuolto, yksittäisen hoitokäynnin.
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Oppimisanalytiikka ja suostumusten hallinta
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Tieteellinen tutkimus
ALUEELLINEN TIETOIMITUS
Kansalliset sulautumista koskevat toimenpiteet ja muodollisuudet
ASIAKKAAN KOHTAAMINEN – VASTUUN JAKO
RIKU-seminaari Lainsäädännöstä käytäntöihin - rikosuhridirektiivin toimeenpano kotimaassa ja EU-yhteistyöllä Lainsäädäntöneuvos Kirsi Pulkkinen.
Määräys käyttöoikeuksien perusteista
Korvausten hakeminen valtionkonttorilta Pysyvä vika ja haitta
Sterilisointilaki Niko 3c 2014.
TUOTANTOINSINÖÖRIKOULUTUS 2018
Anna Johansson, Aalto-yliopisto & Laura Karppinen, Helsingin yliopisto
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
Rautatiealan toimijoiden sidosryhmätilaisuus
Ohjausjärjestelmä yhdellä kuvalla
Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve
Tilannekatsaus HE SOTE-TIETOJEN TOISSIJAISESTA KÄYTÖSTÄ
Siun soten päihdeohjelma
FATCA- ja CRS/DAC2-velvoitteiden valvonta
Uusi laki – muutokset käytännössä
Henkilötietojen käsitteleminen VIRTA-tietovarannossa
Esityksen transkriptio:

PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009

Yleistä Palvelulakia koskeva hallituksen esitys (HE 216/2009 vp) annettiin eduskunnalle Esillä 1. kerran sosiaali- ja terveysvaliokunnassa ja talousvaliokunnassa Voimaan mahdollisimman pian. 11 ― 13 §:lle 6 kuukauden siirtymäaika (20 §).

11 § Saapumistodistus Palveludirektiivin 13 artikla (Lupamenettelyt). Uusi hallintomenettelyyn liittyvä velvollisuus. Erotettava hallintolain 17 §:n 2 momentissa tarkoitetusta kirjaamistodistuksesta. Erotettava myös sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 12 §:ssä tarkoitetusta vastaanottoilmoituksesta.

11 § Saapumistodistus PÄÄSÄÄNTÖ. Annettava viipymättä lupaa hakevalle palveluntarjoajalle (11 § 1 mom.). POIKKEUS 1. Annettava kuitenkin vasta, kun viranomaiselle on toimitettu kaikki asian ratkaisemista varten tarvittavat asiakirjat ja tiedot (11 § 1 mom.). POIKKEUS 2. Ei tarvitse antaa, jos voidaan pitää tarpeettomana asian viivytyksettömän ratkaisemisen vuoksi (11 § 1 mom.)

11 § Saapumistodistus Saapumistodistuksessa on mainittava: 1.lupahakemuksen arvioitu käsittelyaika (11 § 2 mom.); 2.lain 13 §:ssä tarkoitetusta ns. hiljaisesta hyväksymisestä (11 § 3 mom.); 3.miten lupaa koskevaan päätökseen haetaan muutosta (11 § 3 mom.).

12 § Lupahakemuksen käsittelyaika Palveludirektiivin 13 artikla (Lupamenettelyt). Arvioitu käsittelyaika ilmoitettava saapumistodistuksessa (11 § 2 mom.). Jollei lupa-asiaa voida ratkaista arvioidussa käsittelyajassa, viranomainen voi asettaa asian käsittelylle lisäajan (12 § 1 mom.). Lisäaika on asetettava ja sen asettamisesta on ilmoitettava hakijalle ennen arvioidun käsittelyajan päättymistä (12 § 2 mom.).

12 § Lupahakemuksen käsittelyaika Jollei lupa-asiaa saada ratkaistua asetetussa lisäajassa, asian käsittelyä voidaan jatkaa vain yleistä etua koskevasta pakottavasta syystä (12 § 2 mom.). Yleistä etua koskeva pakottava syy yhteisöjen tuomioistuimen oikeuskäytännössä syntynyt. Esimerkiksi kuluttajansuoja tai ympäristönsuojelu. Käsittelyn jatkamisesta on ilmoitettava hakijalle ennen lisäajan päättymistä (12 § 2 mom.). Viranomaisen on pidettävä tiedot lupahakemusten tavanomaisista käsittelyajoista yleisön saatavilla (12 § 3 mom.).

13 § Luvan tuleminen myönnetyksi Palveludirektiivin 13 artikla (Lupamenettelyt). Jos lupahakemusta ei ole käsitelty 12 §:ssä tarkoitetussa määräajassa eikä määräaikaa ole jatkettu, lupa katsotaan myönnetyksi (13 § 1 mom.). Jos lupahakemusta ei ole saatu käsitellyksi asetetussa lisäajassa eikä asian käsittelyn jatkamiselle ole perustetta, lupa katsotaan silloinkin myönnetyksi (13 § 1 mom.).

13 § Luvan tuleminen myönnetyksi Lain 13 §:ssä tarkoitetuissa tilanteissa luvanhakijalle on annettava asiakirja, josta käy ilmi, että lupa katsotaan myönnetyksi (13 § 2 mom.).

SAAPUMISTODISTUSMENETTELY Arvioitu käsittelyaika, asetettu lisäaika ja käsittelyn jatkaminen yleistä etua koskevasta pakottavasta syystä. Arvioitu käsittelyaikaAsetettu lisäaikaKäsittelyn jatkaminen Vireilletulo Hakemuksen täydentäminen SAAPUMISTODISTUKSEN ANTAMINEN Ilmoitus lisäajasta luvanhakijalle Ilmoitus käsittelyn jatkamisesta luvanhakijalle 13 § Hiljainen hyväksyminen

Asiakirjojen vastaavuus Vaatimusten vastaavuus 14 § Asiakirjojen vastaavuus ja 15 § Vaatimusten vastaavuus Luvanhakijalle ei saa asettaa sellaisia vaatimuksia, jotka vastaavat tai ovat päämäärältään olennaisesti samoja kuin vaatimukset, jotka sille on asetettu kun lupa on myönnetty toisessa ETA-valtiossa (14 §). Jos luvanhakijan on toimitettava laissa säädetyn vaatimuksen täyttymistä osoittava asiakirja, sellaiseksi on hyväksyttävä myös toisessa ETA-valtiossa laadittu asiakirja, jolla on vastaava tarkoitus tai josta käy ilmi, että kyseinen vaatimus on täytetty (15 §).

Asiakirjojen vastaavuus Vaatimusten vastaavuus 14 § Asiakirjojen vastaavuus ja 15 § Vaatimusten vastaavuus Alkuperäinen, oikeaksi todistettu jäljennös tai virallinen käännös asiakirjasta voidaan vaatia vain yleistä etua koskevasta pakottavasta syystä (15 §). Voidaan kuitenkin vaatia esitettäväksi suomen- tai ruotsinkielinen oikeaksi todistamaton jäljennös (15 §).

Hallinnollinen yhteyspiste 16 § Hallinnollinen yhteyspiste Palveludirektiivin 28 artikla. Kuluttajavirasto Pääsääntöisesti hallinnollinen yhteistyö tapahtuu toimivaltaisten viranomaisten kesken. Hallinnollinen yhteyspiste avustaa tässä yhteistyössä esimerkiksi niissä tilanteissa, joissa toimivaltaista viranomaista ei ole.

Vakavan vahingon mahdollisuutta koskeva ilmoitusvelvollisuus 17 § Vakavan vahingon mahdollisuutta koskeva ilmoitusvelvollisuus Jos toimivaltainen viranomainen havaitsee palveluun liittyviä seikkoja, jotka voivat aiheuttaa vakavaa vaaraa ihmisten terveydelle tai turvallisuudelle taikka ympäristölle Suomessa tai toisessa ETA-valtiossa, sen on ilmoitettava tästä Kuluttajavirastolle. Kuluttajavirasto vastaa palveludirektiivin 32 artiklassa tarkoitetun varoitusjärjestelmän käytöstä.

Rajat ylittävä viranomaisyhteistyö 18 § Rajat ylittävä viranomaisyhteistyö Toisen ETA-valtion viranomaisen palveludirektiivin nojalla esittämästä pyynnöstä toimivaltaisen viranomaisen on erikseen säädettyjen toimivaltuuksiensa puitteissa tehtävä tarkastuksia ja muita asian vaatimia toimenpiteitä tarjottavan palvelun valvomiseksi. Toimivaltaisen viranomaisen on annettava pyynnön esittäneelle viranomaiselle tiedot tarkastusten tuloksista ja mahdollisesti toteutetuista muista toimenpiteistä.