Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

RIKU-seminaari 30.9.2016 Lainsäädännöstä käytäntöihin - rikosuhridirektiivin toimeenpano kotimaassa ja EU-yhteistyöllä Lainsäädäntöneuvos Kirsi Pulkkinen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "RIKU-seminaari 30.9.2016 Lainsäädännöstä käytäntöihin - rikosuhridirektiivin toimeenpano kotimaassa ja EU-yhteistyöllä Lainsäädäntöneuvos Kirsi Pulkkinen."— Esityksen transkriptio:

1 RIKU-seminaari Lainsäädännöstä käytäntöihin - rikosuhridirektiivin toimeenpano kotimaassa ja EU-yhteistyöllä Lainsäädäntöneuvos Kirsi Pulkkinen

2 Uudistuksen vaiheet 1 Direktiivi 2012/29/EU rikoksen uhrin oikeuksia, tukea ja suojelua koskevista vähimmäisvaatimuksista annettiin (uhridirektiivi) Uhridirektiivillä korvataan vuonna 2001 hyväksytty uhripuitepäätös Uhridirektiivityöryhmän mietintö (OM Mietintöjä ja lausuntoja 30/2015) Valmisteli direktiivin täytäntöönpanoa lukuunottamatta uhrien tukipalveluja koskevia artikloja (8 ja 9 artiklat) HE 66/2015 vp

3 Uudistuksen vaiheet 2 LaVM 4/2015 vp Lait 10-19/2016 voimaan 1.3.2016
Muutettiin sovittelun edellytyksiä koskevan säännöksen sanamuotoa (sovittelulaki 3 §) Tarkennettiin vapautumisilmoituksia koskevaa uutta säännöstä (VankL 19:4.2) Lait 10-19/2016 voimaan Asianomistajalle tehtävät ilmoitukset Vangin tai tutkintavangin vapautumisesta ilmoittaminen Asianomistajan henkilökohtainen arviointi Asianomistajan oikeus käännöksiin

4 Asianomistajalle tehtävät ilmoitukset
Direktiivin 4 ja 6 artiklat, uusi ETL 4:18 Esitutkintaviranomaisen ilmoitusvelvollisuutta asianomistajan oikeuksista laajennettiin, ilmoitettava myös muun muassa Käytettävissä olevista tukipalveluista Mahdollisesta oikeudesta maksuttomaan oikeusapuun Oikeudesta tulkkaukseen ja käännöksiin Keinoista uhrin suojelemiseksi terveyteen tai turvallisuuteen kohdistuvalta uhalta Oikeudesta saada tietoja asian käsittelystä esitutkinnassa ja oikeudenkäynnissä (6 artikla)

5 Vangin tai tutkintavangin vapautumisesta ilmoittaminen 1
Direktiivin 6 artiklan 5 ja 6 kohta VankL 19:4.2, TVL 16:1.2, L poliisin säilyttämien henkilöiden kohtelusta 16:2.2 Vapautumisesta ilmoittaminen asianomistajalle ollut tähänkin asti mahdollista, jos asianomistaja konkreettisessa vaarassa Uusien säännösten mukaan tiettyjen vakavien rikosten uhreilla oikeus halutessaan saada vapautumisilmoitus Koskee laissa erikseen lueteltuja rikoksia, muun muassa vakavat väkivalta- ja seksuaalirikokset Edellyttää, että ilmoittamisesta ei arvioida aiheutuvan vaaraa vangin tai tutkintavangin hengelle tai terveydelle

6 Vangin tai tutkintavangin vapautumisesta ilmoittaminen 2
Esitutkintaviranomaisen ilmoitettava asianomistajalle oikeudesta saada vapautumisilmoitus (uusi ETL 4:19) Jos asianomistaja haluaa saada vapautumisilmoituksen, ilmoitettava tästä esitutkintaviranomaiselle tai syyttäjälle Esitutkintaviranomainen tai syyttäjä ilmoittaa asianomistajan pyynnöstä tuomioistuimelle, tuomioistuin ilmoittaa pyynnöstä Riselle (VankL 2:1 a, TVL 2:2) Pyyntö salassa pidettävä, myöskään epäillyllä/vastaajalla ei ole oikeutta tiedonsaantiin JulkL 11.2 § 7 a kohta ja 24.1 § 31 b kohta, YtJulkL 9.1 § 5 kohta ja 12.2 § 1 kohta sekä Laki henkilötietojen käsittelystä Rikosseuraamuslaitoksessa 7 ja 31 §

7 Vangin tai tutkintavangin vapautumisesta ilmoittaminen 3
Ilmoitusvelvollisuus koskee vapauttamista, karkaamista ja tietyin edellytyksin muuta vankilasta poistumista Ilmoitettava poistumisluvasta, jos myönnetään ilman valvontaa tai pantavalvonnalla Ilmoitettava, jos ei palaa takaisin vankilaan poistumisluvalta Ilmoitettava ajankohdasta (VankL 14:3), jolloin vangille aletaan myöntää poistumislupia (”lomia”) rangaistusajan pituuden perusteella ja ensimmäisestä tällaisesta poistumisluvasta Em. ajankohdan jälkeen ei enää ilmoiteta yksittäisistä poistumisluvista

8 Asianomistajan henkilökohtainen arviointi 1
Direktiivin artiklat, uusi ETL 11:9 a Direktiivi edellyttää, että arviointi tehdään kaikille uhreille Esitutkinnassa arvioidaan, tarvitaanko uhrin suojelemiseksi lisäkärsimykseltä, pelottelulta tai kostotoimilta erityistoimenpiteitä asiaa esitutkinnassa ja tuomioistuimessa käsiteltäessä Arvioitavat toimenpiteet liittyvät rikosprosessiin, ei arvioida rikosprosessin ulkopuolisia asianomistajan suojelemiseksi tarvittavia toimenpiteitä, kuten lähestymiskielto tai turvakielto Syyttäjän kuuleminen Arvio ei sido tuomioistuinta

9 Asianomistajan henkilökohtainen arviointi 2
Arvioidaan seuraavien toimenpiteiden tarvetta: Kuulustelutila, sama kuulustelija, samaa sukupuolta oleva kuulustelija (ETL 7:21) tai kuulustelun tallentaminen videolle (ETL 9:4) Kuuleminen vastaajan läsnä olematta tai näkösuojan takaa (OK 17:51) tai videoyhteyden avulla (OK 17:52) Suullinen käsittely yleisön läsnä olematta (YtJulkL 15 §) Kuuleminen vastaajan tai yleisön läsnä olematta tai videoyhteyden avulla mahdollista, jos kuultava erityisen suojelun tarpeessa ottaen huomioon etenkin henkilökohtaiset olosuhteet ja rikoksen laatu Ei välttämättä henkeen tai terveyteen kohdistuvaa uhkaa

10 Asianomistajan oikeus käännöksiin
Direktiivin 7 artikla Asianomistajan oikeus käännöksiin keskeisistä asiakirjoista (ETL 4:13, ROL 1:9 ja 6a:3) Tarvittaessa olennainen asiakirja tai sen osa Rikosilmoituksen kirjallinen vahvistus Päätös lopettaa esitutkinta Syyttämättäjättämispäätös Tuomio häntä koskevilta osin Tarvittaessa päätös tai sen osa Istunnon aikaa ja paikkaa koskeva ilmoitus Käännökset asianomistajan pyynnöstä Käännös voi olla suullinen, jollei oikeusturva edellytä kirjallista käännöstä

11 Hyvien käytäntöjen kehittäminen
Uhripoliittinen toimikunta. Loppuraportti: Lainsäädännöstä hyviin käytäntöihin – esitys rikoksen uhrin aseman kehittämiseksi (OMML 13/2015) Uhridirektiivin tavoitteiden mukaisten uhrin oikeuksien turvaamiseksi kehitetään hyviä käytäntöjä ja menettelytapoja; huomiota uhrien erityistarpeisiin. Tärkeää: uhreille kohdennettava ja viranomaisten välinen viestintä uhrien ohjaaminen tarpeenmukaisiin tukipalveluihin uhrin sensitiivinen kohtelu uhrin suojelu Taustalla komission suositukset direktiivin täytäntöönpanosta

12 Poikkihallinnolliset työryhmät
Uhrin suojelutarpeen arviointimenettely (SM) - käsikirja ja lomake esitutkintaviranomaisille 2016 Uhrin tiedonsaantioikeuden kehittäminen (OM) - Tietoa rikoksen uhrin oikeuksista -esite työryhmän ehdotus viranomaisviestinnän kehittämiseksi (OM mietintöjä ja lausuntoja 23/2016); Hyviin käytäntöihin pohjaavat menettelytapasuositukset rikosoikeudellisiin menettelyihin (OM) - suunnitelmissa työryhmän asettaminen; toteutus 2017

13 EU-yhteistyöverkosto ENVR
EU:n oikeus- ja sisäasiainneuvoston (JHA) päätelmät uhrien oikeuksien verkoston perustamisesta: European Network on Victims’ Rights (ENVR) 2 krt vuodessa kokoontuvan verkoston tehtävänä edistää jäsenvaltioiden välistä viranomaisyhteistyötä uhrien vahvistettujen oikeuksien toteutumiseksi hyvien käytäntöjen ja kokemusten vaihto, viranomaisyhteistyö rajat ylittävissä tapauksissa jne. perustana uhridirektiivin 26 (1) artikla, mutta kattaa muutkin uhrin asemaa säätelevät direktiivit keväällä 2017 ehdotus jatkosta - - pysyväksi?


Lataa ppt "RIKU-seminaari 30.9.2016 Lainsäädännöstä käytäntöihin - rikosuhridirektiivin toimeenpano kotimaassa ja EU-yhteistyöllä Lainsäädäntöneuvos Kirsi Pulkkinen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google