Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

UAS-järjestelmän käyttö viranomaistoiminnassa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "UAS-järjestelmän käyttö viranomaistoiminnassa"— Esityksen transkriptio:

1 UAS-järjestelmän käyttö viranomaistoiminnassa
SMUAS-työryhmä Kapt M Sandström 060613

2 Työryhmän jäsenet Rikosylikomisario Sami Ryhänen
Ylikomisario Pekka Nilsson Ylikonstaapeli Jukka Juhola Kapteeni Mika Sandström Kehittämispäällikkö Teemu Veneskari 3/4/17

3 Sisäasiainhallinnon yhteinen UAS-työryhmä
Poliisihallituksen asettama työryhmä toimikausi Tehtävänä selvittää hyödynnettävyys lakisääteisten tehtävien hoidossa turvallisuusviranomaisten UAS -kalustotilanne yksityiset palveluntarjoajat koulutusjärjestelyt Osallistua tarpeen mukaan asiantuntijoina UAS -kehityshankkeisiin, harjoituksiin ja kokeiluihin Tehdä loppuraportissa kehittämisehdotukset toimialojen osalta 3/4/17

4 Miksi UAS? Tehostaa viranomaisten kykyä suorittaa lakisääteisiä tehtäviä UAS -toiminta on osa rajojen valvonnan konseptia, jolla vastataan henkilöstövähennyksien aiheuttamaan valvonnan vähenemiseen. UAS -järjestelmillä voidaan lisätä partioiden valvonnan kattavuutta, työturvallisuutta, vaikuttamisen nopeutta ja reaaliaikaisuutta kaikilla viranomaissektoreilla. 3/4/17

5 Pikauudistus ja RVL:n kanta
Tarkoituksena sallia käyttö muulta ilmailulta kielletyllä tai tarkoitusta varten tilapäisesti erotetulla alueella tarkoituksesta riippumatta. Tarkoituksena sallia lentotyö miehittämättömällä ilma-aluksella Liikenteen turvallisuusviraston määräysten mukaisesti HE perusteluissa indikoitu, että määräyksessä asetettaisiin näköyhteysvaatimus, max 120 m lentokorkeus ja max 500 metrin etäisyys lennättäjästä. RVL on esittänyt, että miehittämättömien ilma-alusten viranomaiskäyttö Olisi sallittu ilman erillistä lupaa vähintäänkin ADIZ-vyöhykkeellä, mutta mielellään kaikkialla Olisi sallittava 150 metrin korkeuteen ja ilman näkölentoyhteyttä. Viranomaiskäytössä ei tarvittaisi lentotyölupaa.

6 Huomioita ja linjausehdotus
Kansainvälisessä keskustelussa on lähdetty siitä, että UA ei saa aiheuttaa vaaraa ja siksi ajatuksena on lennättäminen tähystettynä (VLOS) tai UA:n varustaminen hyväksyttävällä ”detect and avoid”-järjestelmällä (joita vasta kehitellään). Aluelennonjohto voi viranomaisen pyynnöstä ”sulkea” ilmatilan (8.5 §). Linjausehdotus tässä vaiheessa: Sallittua suljetussa ilmatilassa (myös ilman näkölentoyhteyttä). Lentotyössä muutoin Trafin määräykset pätevät. Viranomaisen lentotyön luvanvaraisuus kokonaisuudistukseen (nyt vapautettu osin määräyksellä)

7 Tavoite Lainsäädännön muokkaaminen operatiivisen toiminnan mahdollistamiseksi lennonjohdon rajoituksella alkuvaiheessa 150 m lentokorkeudella ilman näkölentoyhteyttä lentosuunnitelman mukaisesti operaattorilla ilmailuradion käyttölupa Turvallisuusselvitys UAV:n käytöstä ilmatilassa PERUSTE TOIMINNALLE: Ihmishenkeen, terveyteen, yleiseen/kansalliseen turvallisuuteen, rajaturvallisuuteen, rikostorjuntaan ja vahinkojen rajoittamiseen tai vaaran välttämiseen liittyvän tehtävän suorittamiseen. 3/4/17

8 HAKIJA Pelastus, Poliisi, Sotilasviranomainen, Rajavartiolaitos tai Tulli Esitys operatiivisen lennon suorittamiseksi Ilmatilan sulkeminen tai rajoittaminen, alueellisesti rajattu PERUSTE Ihmishenkeen, terveyteen, yleiseen/kansalliseen turvallisuuteen, rajaturvallisuuteen, rikostorjuntaan ja vahinkojen rajoittamiseen tai vaaran välttämiseen liittyvä tehtävä LENTOSUUNNITELMA Operaattori toimittaa Aluelennonjohto Käsittelyaika "HETI" LUPA Suunnitelman mukainen tai rajoitettu Valtio-operaattori Ilmailuradion käyttölupa Määrätty max. lentokorkeus Ilman näkölentoyhteyttä 3/4/17


Lataa ppt "UAS-järjestelmän käyttö viranomaistoiminnassa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google