Kasvatus- ja opetuskäsitysten muotoutuminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimistyylit.
Advertisements

Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Compa-projektin pilottikokemusten hyödyntäminen opettajankoulutuksessa
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Matematiikan oppiminen.
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Ajatuksia oppimisesta
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Georgij Putilin Näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan käytöstä soitonopetuksessa.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ongelmaperustainen oppiminen
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Kognitiivinen psykologia tutkii
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Oppimisorientaatioita
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Creative Collaboration Seminaari V-Lab Shared.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Seikkailu- ja elämyspedagogiikka
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
19 Psykoterapiat perustuvat psykologian eri suuntauksiin Ydinsisältö.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Psykologian perustiedot 1
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Sosioemotionaalinen kehitys
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Oppiminen voidaan määritellä:
1. Mitä tiedonkäsittely on?
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
10. Ajattelu.
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Anna Alftan Heikki Hannula
Persoonallisuus-teoriat
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Esityksen transkriptio:

Kasvatus- ja opetuskäsitysten muotoutuminen IHMISKÄSITYS MAAILMAKÄSITYS *Esim. elämänkatsomus OPPIMISKÄSITYS KASVATUS- JA OPETUSAJATTELU * Dynaaminen ja kehittyvä TIEDONKÄSITYS OPETTAJAN AJATTELU JA TOIMINTA KASVATUSSUHDE Kasvavan maailma Raija Erkkilä, Oamk 2006

Oppimiskäsitykset Traditiot Arjen käytännöt Teknologian kehitys Kulttuuri Tutkimus Sosiaalinen kehitys Taloudellinen kehitys Aatteellinen ilmapiiri Raija Erkkilä, Oamk 2006

Mitä on oppiminen? Mikä on minun käsitykseni? ”Oppiminen on käyttäytymisen muutosta” ”Oppiminen on ihmismielen kognitiivista prosessointia” ”Oppiminen on ihmismielen konstruktiivinen prosessi” ”Ihminen on oman oppimisensa aktiivinen toimija” Mikä on minun käsitykseni? Raija Erkkilä, Oamk 2006

Behaviorismi (1920-60) ja pedagogisia seuraamuksia Juuret eläinkokeissa, jotka nähtiin siltana ihmismieleen Tavoitteena ennustaa ja kontrolloida käyttäytymistä Käyttäytymistä oli pystyttävä mittaamaan ulkoisten merkkien kautta Tietoisuus, tunteet hylättävä, koska niitä ei voida havaita tai tutkia Ns. uusbehaviorismi lievensi puhdasta ärsyke-reaktio –tulkintaa väliin tulevan muuttujan avulla Väline-ehdollistuminen; vahvistaminen ja oppijan oma toiminta Raija Erkkilä, Oamk 2006

Behaviorismi ja pedagogisia seuraamuksia Oppi- ja työkirjat; ”aukkomenetelmät”, kaavamaiset vastaukset, ulkoa opettelu Ohjelmoitu opetus; opetusaineksen pilkkominen osiin, helposti kontrolloitavissa, tietokone kiittää oikeasta vastauksesta ja päästää etenemään Opitun välitön vahvistaminen, väärien vastausten huomioimatta jättäminen Oppilaan ulkoisen aktiivisuuden palkitseminen Palkkiot ja rangaistukset säätelevät toimintaa Aiemman tiedon merkitystä ei huomioida Korkeamman tason oppimista ei voida selittää behaviorismin avulla Ei nähdä, milloin opittu on sisäistetty Raija Erkkilä, Oamk 2006

Nykyaikaisten oppimiskäsitysten taustaa Piagetin tutkimukset ajattelusta Keskeisiä käsitteitä: Skeema Assimilaatio Akkomodaatio Kognitiivinen konflikti Motivaatio Raija Erkkilä, Oamk 2006

Kognitivismi (1950-) ja pedagogisia seuraamuksia Perustuu kognitiivisen psykologian ajatuksiin ihmisestä tiedonkäsittelijänä Oppimista ei tapahdu ilman havaintoja, muistia, ajattelua ja käsitteenmudostusta Oppija on aktiivinen tiedon muokkaaja Säätelee omaa oppimistaan ja tarkkaavaisuuttaan Raija Erkkilä, Oamk 2006

Kognitivismi ja pedagogisia seuraamuksia Ihminen on tiedonkäsittelijä Havainnot, muisti, ajattelu, käsitteenmuodostus Itsenäinen opiskelu Oppimaan oppimisen taidot Opettajan huomio oppimisen motivointiin ja orientointiin Mielensisäiset edustukset todellisuudesta Raija Erkkilä, Oamk 2006

Konstruktivismi ja pedagogisia seuraamuksia Tiedon dynaaminen luonne Ihminen rakentaa, konstruoi oman tietonsa oppimisprosessissa Oppija tekee oman tulkintansa tiedosta Aiemmat tiedot ja kokemus pohjana Oppimistilanteen fyysiset ja sosiaaliset tekijät vaikuttavat konstruktioon Tiedon käsittelytaidot Raija Erkkilä, Oamk 2006

Konstruktivismi ja pedagogisia seuraamuksia Oppimisen ohjaamiset psykologiset ja pedagogiset vaatimukset kasvavat Oppimisprosessin yksilölliset erot korostuvat Motivaatio ja oppijan omat tavoitteet Haastavat oppimistehtävät Oppijan metakognitiivisten taitojen kehittäminen Oppijan reflektiotaitojen kehittäminen Oppijan omat kysymykset Raija Erkkilä, Oamk 2006

Konstruktivismi ja pedagogisia seuraamuksia Ongelmakeskeisyys Teknologiarikkaat oppimisympäristöt Kokeileva ja tutkiva lähestymistapa Raija Erkkilä, Oamk 2006

Konstruktivismi Sateenvarjotermi: Sosiokognitiivinen suuntaus: 1) Kuka? Yksilö 2) Mitä? Omia ideoita, kokemuksia, tulkintoja Sosiokulttuurinen suuntaus: 1)Kuka? Yhteisö/ryhmä 2) Mitä? Yhteinen tulkinta, sääntö, tms. Raija Erkkilä, Oamk 2006

Situationaalinen oppiminen Oppimisen kontekstuaalisuus eli oppimisen tilannesidonnaisuus Oppiminen tilanteessa tai toiminnassa, jossa sen sisältämä tieto on syntynyt Oppimista tapahtuu parhaiten siinä ympäristössä ja tilanteessa, jossa opittua tietoa käytetään Autenttinen oppiminen Todellisessa ja aidossa tilanteessa tapahtuva oppiminen Esim. mestari-oppipoika –oppimistapa Työssäoppiminen Vuorovaikutus ja sosiaalinen ympäristö vaikuttavat oppimiseen toissijaisesti Monet uudet pedagogiikan muodot painottavat situationaalista oppimista Elämys- ja seikkailupedagogiikka Transfer? Yleistäminen? Soveltaminen? Raija Erkkilä, Oamk 2006

Sosiokulttuurinen oppiminen (Roger Säljö) Tiedon sosiaalinen ja kulttuurinen alkuperä Ihmiset omaksuvat kulttuurisia toimintoja Yhteisöllisen tiedon välittyminen ”Oppipoikasysteemi” Katselija – osallistuja - hallitsija Ei tiukkaa rajaa konkreettiin – abstraktiin, teoriaan – käytäntöön, kieleen – toimintaan Tietoa tuotetaan vuorovaikutuksessa Raija Erkkilä, Oamk 2006

Lähteet: Patrikainen, R. Opettajuuden laatu. Ihmiskäsitys, tiedonkäsitys ja oppimiskäsitys opettajan pedagogisessa ajattelussa ja toiminnassa. Opetus 2000. Jyväskylä: PS-kustannus. Poikela, S. 2003. Ongelmaperustainen pedagogiikka ja tutorin osaaminen. Tampereen yliopisto. Kasvatustieteen laitos. Tampere University Press. Rauste-von Wright, M-L, & Wright Johan. 1994. Oppiminen ja koulutus. Porvoo: WSOY, 1994. Ruohotie, P. 2002. Oppiminen ja ammatillinen kasvu. Helsinki. WSOY. Säljö, R.2001. Oppimiskäytännöt. Sosiokulttuurinen näkökulma. Helsinki: WSOY. Raija Erkkilä, Oamk 2006