Kasvatus- ja opetuskäsitysten muotoutuminen IHMISKÄSITYS MAAILMAKÄSITYS *Esim. elämänkatsomus OPPIMISKÄSITYS KASVATUS- JA OPETUSAJATTELU * Dynaaminen ja kehittyvä TIEDONKÄSITYS OPETTAJAN AJATTELU JA TOIMINTA KASVATUSSUHDE Kasvavan maailma Raija Erkkilä, Oamk 2006
Oppimiskäsitykset Traditiot Arjen käytännöt Teknologian kehitys Kulttuuri Tutkimus Sosiaalinen kehitys Taloudellinen kehitys Aatteellinen ilmapiiri Raija Erkkilä, Oamk 2006
Mitä on oppiminen? Mikä on minun käsitykseni? ”Oppiminen on käyttäytymisen muutosta” ”Oppiminen on ihmismielen kognitiivista prosessointia” ”Oppiminen on ihmismielen konstruktiivinen prosessi” ”Ihminen on oman oppimisensa aktiivinen toimija” Mikä on minun käsitykseni? Raija Erkkilä, Oamk 2006
Behaviorismi (1920-60) ja pedagogisia seuraamuksia Juuret eläinkokeissa, jotka nähtiin siltana ihmismieleen Tavoitteena ennustaa ja kontrolloida käyttäytymistä Käyttäytymistä oli pystyttävä mittaamaan ulkoisten merkkien kautta Tietoisuus, tunteet hylättävä, koska niitä ei voida havaita tai tutkia Ns. uusbehaviorismi lievensi puhdasta ärsyke-reaktio –tulkintaa väliin tulevan muuttujan avulla Väline-ehdollistuminen; vahvistaminen ja oppijan oma toiminta Raija Erkkilä, Oamk 2006
Behaviorismi ja pedagogisia seuraamuksia Oppi- ja työkirjat; ”aukkomenetelmät”, kaavamaiset vastaukset, ulkoa opettelu Ohjelmoitu opetus; opetusaineksen pilkkominen osiin, helposti kontrolloitavissa, tietokone kiittää oikeasta vastauksesta ja päästää etenemään Opitun välitön vahvistaminen, väärien vastausten huomioimatta jättäminen Oppilaan ulkoisen aktiivisuuden palkitseminen Palkkiot ja rangaistukset säätelevät toimintaa Aiemman tiedon merkitystä ei huomioida Korkeamman tason oppimista ei voida selittää behaviorismin avulla Ei nähdä, milloin opittu on sisäistetty Raija Erkkilä, Oamk 2006
Nykyaikaisten oppimiskäsitysten taustaa Piagetin tutkimukset ajattelusta Keskeisiä käsitteitä: Skeema Assimilaatio Akkomodaatio Kognitiivinen konflikti Motivaatio Raija Erkkilä, Oamk 2006
Kognitivismi (1950-) ja pedagogisia seuraamuksia Perustuu kognitiivisen psykologian ajatuksiin ihmisestä tiedonkäsittelijänä Oppimista ei tapahdu ilman havaintoja, muistia, ajattelua ja käsitteenmudostusta Oppija on aktiivinen tiedon muokkaaja Säätelee omaa oppimistaan ja tarkkaavaisuuttaan Raija Erkkilä, Oamk 2006
Kognitivismi ja pedagogisia seuraamuksia Ihminen on tiedonkäsittelijä Havainnot, muisti, ajattelu, käsitteenmuodostus Itsenäinen opiskelu Oppimaan oppimisen taidot Opettajan huomio oppimisen motivointiin ja orientointiin Mielensisäiset edustukset todellisuudesta Raija Erkkilä, Oamk 2006
Konstruktivismi ja pedagogisia seuraamuksia Tiedon dynaaminen luonne Ihminen rakentaa, konstruoi oman tietonsa oppimisprosessissa Oppija tekee oman tulkintansa tiedosta Aiemmat tiedot ja kokemus pohjana Oppimistilanteen fyysiset ja sosiaaliset tekijät vaikuttavat konstruktioon Tiedon käsittelytaidot Raija Erkkilä, Oamk 2006
Konstruktivismi ja pedagogisia seuraamuksia Oppimisen ohjaamiset psykologiset ja pedagogiset vaatimukset kasvavat Oppimisprosessin yksilölliset erot korostuvat Motivaatio ja oppijan omat tavoitteet Haastavat oppimistehtävät Oppijan metakognitiivisten taitojen kehittäminen Oppijan reflektiotaitojen kehittäminen Oppijan omat kysymykset Raija Erkkilä, Oamk 2006
Konstruktivismi ja pedagogisia seuraamuksia Ongelmakeskeisyys Teknologiarikkaat oppimisympäristöt Kokeileva ja tutkiva lähestymistapa Raija Erkkilä, Oamk 2006
Konstruktivismi Sateenvarjotermi: Sosiokognitiivinen suuntaus: 1) Kuka? Yksilö 2) Mitä? Omia ideoita, kokemuksia, tulkintoja Sosiokulttuurinen suuntaus: 1)Kuka? Yhteisö/ryhmä 2) Mitä? Yhteinen tulkinta, sääntö, tms. Raija Erkkilä, Oamk 2006
Situationaalinen oppiminen Oppimisen kontekstuaalisuus eli oppimisen tilannesidonnaisuus Oppiminen tilanteessa tai toiminnassa, jossa sen sisältämä tieto on syntynyt Oppimista tapahtuu parhaiten siinä ympäristössä ja tilanteessa, jossa opittua tietoa käytetään Autenttinen oppiminen Todellisessa ja aidossa tilanteessa tapahtuva oppiminen Esim. mestari-oppipoika –oppimistapa Työssäoppiminen Vuorovaikutus ja sosiaalinen ympäristö vaikuttavat oppimiseen toissijaisesti Monet uudet pedagogiikan muodot painottavat situationaalista oppimista Elämys- ja seikkailupedagogiikka Transfer? Yleistäminen? Soveltaminen? Raija Erkkilä, Oamk 2006
Sosiokulttuurinen oppiminen (Roger Säljö) Tiedon sosiaalinen ja kulttuurinen alkuperä Ihmiset omaksuvat kulttuurisia toimintoja Yhteisöllisen tiedon välittyminen ”Oppipoikasysteemi” Katselija – osallistuja - hallitsija Ei tiukkaa rajaa konkreettiin – abstraktiin, teoriaan – käytäntöön, kieleen – toimintaan Tietoa tuotetaan vuorovaikutuksessa Raija Erkkilä, Oamk 2006
Lähteet: Patrikainen, R. Opettajuuden laatu. Ihmiskäsitys, tiedonkäsitys ja oppimiskäsitys opettajan pedagogisessa ajattelussa ja toiminnassa. Opetus 2000. Jyväskylä: PS-kustannus. Poikela, S. 2003. Ongelmaperustainen pedagogiikka ja tutorin osaaminen. Tampereen yliopisto. Kasvatustieteen laitos. Tampere University Press. Rauste-von Wright, M-L, & Wright Johan. 1994. Oppiminen ja koulutus. Porvoo: WSOY, 1994. Ruohotie, P. 2002. Oppiminen ja ammatillinen kasvu. Helsinki. WSOY. Säljö, R.2001. Oppimiskäytännöt. Sosiokulttuurinen näkökulma. Helsinki: WSOY. Raija Erkkilä, Oamk 2006