FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: 502889-LLP-1-2009-1-LT-GRUNDTVIG-GMP Joustavien työaikajärjestelyjen keinoja ja mahdollisuuksia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työaikalain soveltaminen, ylityö ja sen korvaaminen
Advertisements

Työnantajan velvollisuudet käytännössä
Tolkkua työaikoihin – kampanjan lähtötasokyselyn tuloksia Tarja Arkio Asiantuntija.
. Rauman freinetkoulu.
Työssäoppimisen ohjausjärjestelmä Pemolla
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Paikallisesta sopimisesta työaikajärjestelyissä
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Yli 50-vuotiaiden työllistyminen Osatutkimus C THL - Riitta-Liisa Kokko.
Leslie B. Hammer, Jennifer C. Cullen, Margaret B. Neal, Robert B. Sinclair and Margarita V. Shafiro: The Longitudinal Effects of Work-Family Conflict and.
OSA-AIKATYÖ PALVELUALOILLA
♂ ♀ Minna Sirnö Kunnan kaa? Kuntien tasa-arvofoorumi.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Työn, perheen ja muun elämän yhteensovittaminen Riikka Kivimäki YTL, erikoistutkija Tampereen yliopisto Työelämän tutkimuskeskus EU:n uusi ohjelmakausi.
Pellavatehdas Märkäkehruuta Vanha kura-3 -koneella. Kuva otettu ennen vuotta Kuva: Tampereen museoiden kuva-arkisto.
Perhepäivähoitajia koskeva neuvottelutulos
PÄIVÄKODIN HENKILÖSTÖN TYÖAIKA Laadittu
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Työperäisestä stressitä johtuvien riskien hallinta KEK INA:ssa IDEC SA Piraeus, Greece gr.
Uuden työehtosopimuksen keskeinen sisältö Otaniemi
Hyvä tietää palvelussuhteeseen liittyvistä asioista
TYÖEHTOSOPIMUS JA PALKKA
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
TYÖAIKAAN LIITTYVIÄ SÄÄDÖKSIÄ JA SÄÄNNÖKSIÄ
Ann Selin Parempi Suomi-seminaari Työntekijän asema tulevaisuuden työelämässä Puheenjohtaja Ann Selin.
ERILAISIA TYÖSUHTEITA JA TYÖNTEON MUOTOJA
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 3. Moduulin päätavoitteet:  Antaa tietoa.
Perustulo ja työmarkkinat Ruurik Holm Työn vaihtosuhde  Työn vaihtosuhde käsitteenä viittaa työpanoksen ja työstä saatavien palkkioiden suhteeseen.
Työsuhteen ehtojen muuttaminen Itellan ylemmät toimihenkilöt
Työministeri Tarja Cronberg1 MANIFESTIN TOIMENPITEET  TEM julkistaa vuosittain ”Näin tehdään suomalainen hyvä työ nyt” -katsausta  TEM:n johdolla.
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Tietoturvallisuus osa 6
FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP Äitiys/isyys/vanhempainvapaajärjestelyt: “vapaalla”
TYÖSOPIMUS.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Kokemuksia yhdistysten ohjauskäytännöista □ Työneuvojan ohjauksesssa olevia työntekijöitä on noin 50. □ Työntekijöitä on Joensuussa, Kontiolahdella, Kiteellä.
FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP Yritysten tarjoamat edut työntekijöille, jotka haluavat.
FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP Johdanto koulutusohjelmaan ”Työn ja perhe-elämän tasapainottaminen”
Työajat työsuojeluvalvonnassa
TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
Moduulin päätavoitteet: - Luoda katsaus - Luoda katsaus niistä ongelmista, joihin ihmiset törmäävät sovittaessaan yhteen (ansio)työn ja hoivavastuiden.
PEREHDYTYS JA TYÖHÖN OHJAUS
The Nature of Work and the Stress of Higher Status Scott Shieman, Yuko Kurashina Whitestone, Karen Van Gundy Journal of Health and Social Behavior 2006,
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Akavan tavoitteita työsuojelun piirihallinnolle ja työsuojelulautakuntien toiminnalle Valtakunnallinen työsuojelupiirien työsuojelulautakuntien.
FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP Työelämän laadun edistäminen: Katsaus perheystävällisten.
MIKSI TYÖVUOROJEN LAATIMINEN ON HAASTAVA TEHTÄVÄ?
Verotuksen perusteet – Matkat
Petra Pohjonen Youth Against Drugs ry.  Parantaa työssä jaksamista  Antaa aikaa varsinaiselle työlle  Rajaa työtä ja vapaa-aikaa  Lisää työtehoa 
Aulikki Otranen1 Kehittämis- ja neuvottelupäivä
18. TET – Työelämään tutustuminen
OAJ:n Kuopion paikallisyhdistyksen syyskokous
Pysy hyvässä työvireessä
Työelämässä eivät vallitse viidakon lait
LIITTOJEN NEUVOTTELUKIERROKSELLE 2017
Tilapäiset poissaolot
Työaika ja vapaat.
Nuoret ja työlainsäädäntö
Ammatinkuvaus Etunimi Sukunimi.
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
Liikunta- ja nuorisopalvelut
TYÖNANTAJAN JA TYÖNTEKIJÄN OIKEUDET JA VELVOLLISUUDET
TYÖAIKA.
TYÖAIKA-ASIOITA Työaikalain pääsisältö. TES:ssa voi olla huomattavia poikkeuksia. (Soveltamisalarajaus ks. TAL 2 §)
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Verotuksen perusteet – Matkat
Verotuksen perusteet – Matkat
10 HYVÄKSI KOETTUA KEINOA LOPPUUN PALAMISEN EDISTÄMISEKSI
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Esityksen transkriptio:

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP Joustavien työaikajärjestelyjen keinoja ja mahdollisuuksia Moduulin päätavoitteet:  Lisätä tietoa joustavien työaikajärjestelyiden mahdollisuuksista hyvän työn ja perhe-elämän tasapainottamiseksi  Tuoda esiin seikkoja, jotka haittaavat joustavien työaikajärjestelyiden käyttöönottoa  Esitellä uusia tulevaisuuden näkymiä ja haasteita.  Luoda katsaus joustavan työaikajärjestelyn hyviin käytäntöihin. MODUULI 2.

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. Joustavat työaikajärjestelyt: MITÄ ja KENELLE?  Työntekijöille, jotka haluavat enemmän vapaa- aikaa itselleen ja/tai perheelleen Hoivavastuiden järjestelminen sujuu helpommin  Työnantajalle, mikä helpottaa rekrytointia ja niiden työntekijöiden työssä jatkamista ja jaksamista, joilla on vaikeuksia työn ja perheen yhteensovittamisessa Alentaa henkilöstökuluja ja ylityön tarvetta Joustava työ Työjärjestely, joka on muokattu sellaiseksi, että se vastaa sekä työntekijän että työnantajan tarpeita

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUUL! 2. Joustavat työaikajärjestelyt: MITEN? muotoja Yleisimpiä joustavan työajan muotoja ovat:  Liukuva työaika:  Liukuva työaika: aloitus,lopetus ja tauot voivat vaihdella päivittäin eri tavoin. Yleensä on tietty ydintyöaika (esim. 9-15), jonka aikana henkilöstön tulee olla paikalla tai tavoitettavissa;  Porrastetut tunnit:  Porrastetut tunnit: “vuorojärjestelmä”, jossa henkilöstön työn aloitus- ja lopetusajat vaihtelevat työvoiman saannin varmistamiseksi tiettyinä aikoina esim. ruuhkahuiput;  Tiivistetyt työvuorot:  Tiivistetyt työvuorot: työtä tehdään työsopimuksen mukaisesti pitempinä työrupeamina esim. 12 tuntia päivässä mutta harvemmin tietyn työjakson aikana esim. 3 kertaa viikossa.  Vuosittain vaihtuvat työajat :  Vuosittain vaihtuvat työajat : työtunnit määritellään vuositasolla ei viikkotasolla mm. kausivaihtelun ja/tai kysynnän mukaan.

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. Joustavat työaikajärjestelyt: MITEN?  Työn jakaminen:  Työn jakaminen: yhdelle henkilölle tarkoitettu työtehtävä jaetaan kahden henkilön kanssa; Etätyö:  Etätyö: työskentely kotoa käsin; Osa-aikatyö:  Osa-aikatyö: työskennellään vähemmän työtunteja (esim. 30 t viikossa).  Osa-aikatyön järjestelyistä on erilaisia käytäntöjä, jotka vaihtelevat mm. yksilö- ja työpaikkakohtaisesti..

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. Liukuva työaika Työntekijät työskentelevät sovitun työajan, mutta voivat valita, milloin tulevat töihin, lähtevät töistä ja miten tauot sovitetaan ydintyöajan puitteissa. Hyödyt - Vähemmän stressiä ja loppuunpalamista; - Ajan optimointi (työaika sopii paremmin perheen ja muun vapaa-ajan kanssa); - Korkea työhön sitoutuminen. Haitat - Sovittuja työtunteja jätetään tekemättä; - Omat työt kasautuvat muille työntekijöille; - Varallaolijan eli tuuraajan tarve, joka tulee perehdyttää työhön.

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. Porrastetut tunnit Kaksi vaihtoehtoista tapaa: - työaika on määritelty ennalta ja aikataulutettu työnantajan/työyksikön vetäjän taholta; - työaika on määritelty ennalta ja aikataulutettu työnantajan/työyksikön vetäjän taholta; - työaika on sovittu työnantajan kanssa ja on sovittu henkilöstön kanssa. - työaika on sovittu työnantajan kanssa ja on sovittu henkilöstön kanssa. Hyödyt - Korkea työhön ja työpaikkaan sitoutuminen; - Työajan optimointi (työaika sopii perhe-elämän ja harrastusten kanssa); - Enemmän omaa aikaa; - Vähemmän stressiä. Haitat - Päällekkäisyyksiä ja ruuhkia aikatauluissa; - Yllättävien poissaolojen varalta tulee varmistaa tuuraajan ja varallaolijan järjestely; - Vapaa-ajan menetys toisen työntekijän poissaolon vuoksi.

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. Tiivistetyt työvuorot Tällä järjestelyllä normaali työpäivä voi olla pidempi (esim. 12 t) mutta työpäiviä viikottain on vähemmän (esim. 3); voi tehdä tiivistetyn työviikon ja pitää seuraavan viikon vapaata. Näissä järjestelyissä kokonaistuntimäärä pysyy vakiona mutta työtunnit sijoittuvat eri tavoin sovittuihin työjaksoihin. Hyödyt - Lisää vapaa-aikaa itselle tai/ja perheelle; - Vähemmän tarvetta ylityön tekemiselle. Haitat - Pitkät työpäivät ja/tai työviikot ja työrupeamat voivat aiheuttaa stressiä ja loppunpalamista.

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. Vuosittaiset tunnit ja sovittu vapaa-aika 1. tapa: työajan pituus on määritelty vuositasolla, ei viikkotasolla. Työaika on jaettu ydintunteihin, jotka tulee tehdä joka viikko ja tunteja voi “säilöä” ja pitää vapaata hiljaisempina aikoina. 2. tapa: pidemmät työajat esim. ruuhkahuippujen aikana tai kun on erityistarvetta. Lisätyötunnit tallennetaan työaikapankkiin ja vapaan voi pitää sovitusti muulloin. Hyödyt - Lisää joustavuutta työn ja vapaa- ajan/perhe-elämän järjestelyissä; - Työaikapankki; - Vähemmän ylityön tarvetta. Haitat - Tarkka työaikaseuranta, jonka jotkut työntekijät voivat kokea kontrollin välineenä ja stressaavana

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. Työn jakaminen Kokopäivätyö jaetaan puoliksi kahden osa-aikatyöntekijän kesken. Korvaus maksetaan puoliksi tai tehtyjen työtuntien mukaan. Hyödyt - Kummallekin työntekijälle jää enemmän vapaa-aikaa; - Parempi elämänlaatu; - Mahdollisuus etsiä toista työtä; - Hoivavastuiden ja työn joustava jakaminen; - Etukäteen määrätyt työtunnit. Haitat - Palkan pienuus; - Muiden työtoverien tulee sopeutua tekemään töitä kahden eri henkilön kanssa; - Sitoutuminen työnjakamisen ohjelmaan; - Tilanteessa, jossa toinen osa- aikatyöntekijä ei tule paikalle, toisen pitää tehdä työvuoro.

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. Etätyöskentely kotoa käsin Tietokoneiden ja muiden elektronisten välineiden käyttäminen kotona ja kommunikointi työpaikan kanssa käyttäen elektronisia välineitä hyväksi (e-work). Hyödyt - Enemmän joustavuutta; - Vähemmän työmatkoihin kuluvaa aikaa; - Vähemmän stressiä Haitat - Eristyminen työyhteisöstä - Riski jäädä irralleen esim. työpaikan koulutustapahtumista; - Joustavuuden väheneminen, mikäli työntekijän pitää olla käytettävissä tietyn ydintyöajan puitteisssa; - Oman asunnon käyttäminen työtilana, joka ei aina täytä työturvallisuuden ehtoja.

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUUL! 2. Osa-aikatyö Osa-aikatyö voidaa järjestää eri tavoilla: - Kiinteät työtunnit päivittäin - Muita kiinteitä työjaksoja esim. viikottain - Joustavat työtunnit ruuhkahuippujen aikana Osa-aikaisen työ ehdoista sovitaan työantajan ja työntekijän välisessä työehtosopimuksessa. Hyödyt - Enemmän vapaa-aikaa; - Helpottaa työn ja henkilökohtaisen elämän/perhe-elämän yhteensovittamista. Haitat - Palkan pienuus ja joskus heikommat sosiaaliturvan ehdott - Urakehitykseen liittyvät riskit.

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. Eurooppa: Tilanne eri EU-maissa Tavoitteena lisää työpaikkatason joustavuutta ++ Iso-Britannia: ++ Iso-Britannia: kenellä tahansa on oikeus vaatia joustavia työaikoja ++ Suomi: ++ Suomi: kokoaikatyö yleinen myös naisilla; kattava lasten päivähoitojärjestelmä; paljon työaikoihin liittyvvä joustavuutta, 30% tekee etätyötä ++ Saksa: ++ Saksa: puolet yrityksistä (<50%) tarjoaa joustavia työaikajärjestelyjä; oikeus valittaa osa-aikatyöstä ++ Latvia: ++ Latvia: 76% yrityksistä soveltaa jonkinlaista joustavaa työaikaa - - Liettua: - - Liettua: vähän joustavuutta; perustuvat epävirallisiin järjestelyihin! - - Italia: - - Italia: vähän joustavia käytäntöjä; haluttomuus kehittää joustavia ratkaisuja; enemmän julkisella sektorilla ja isoissa yrirtyksissä. EUROFOUND EUROFOUND (  “European Company Survey 2009”  “Part-time work in Europe” OECD OECD ( 1_1_37457,00.html)  “2010 OECD Employment Outlook: Moving Beyond the Jobs Crisis”

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. Katsaus perheystävällisten työpaikkojen käytäntöihin Suomessa  Etätyö, vuorotteluvapaa, sapattivapaa, palkaton hoivavapaa  Työantaja voi tarjota sairaan lapsen hoitopalvelua bonusetuna työntekijöille  Lastenhoitopalveluja tarjoavia yrityksiä esim. yksityinen Kodinavux tai yleishyödylliset yhteisät, esim. Mannerheimin lastensuojeluliitto (MLL) ja Väestöliitto.

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. Mahdollisuuksia ja keinoja, joita yritykset voivat tarjota henkilöstölleen työehtosopimuksen tai yrityskohtaisten sopimusten puitteissa. Katso lisää Englanniksi Suomeksi:

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. Tilanteet, jotka voivat haitata joustavien työaikajärjestelyiden käyttöönottoa  Lainsäädännön puute  Johtajien epäröinti ja tietämättömyys  Johtajien epäröinti ja tietämättömyys: -vaikutukset työn laatuun ja tuottavuuteen -vaikeudet henkilöstön työtehtävien jakamisessa ja esim. kokousaikojen sopimisessa;  Työntekijöiden pelko uraan negatiivisesti vaikuttavista tekijöistä.  esimiehet pitävät heitä vähemmän työhönsä sitoutuneina;  Tutkimustieto hyvistä käytännöistä vähäistä

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP Hyödyt MODUULI 2. Parantaa työtyytyväisyyttä ja henkilöstön lojaalisuutta  Parantaa työtyytyväisyyttä ja henkilöstön lojaalisuutta  Parantaa tuottavuutta ja työn tuloksellisuutta  Kohentaa työnantajan julkista kuvaa  Vähentää yllätyksellisiä poissaoloja  Alentaa työtilojen kustannuksia Työajan joustavuus Työajan joustavuus voi parantaa yrityksen kilpailutilannetta:

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. KÄYTÄNNÖN HARJOITUKSIA: TAPAUSTUTKIMUKSIA HYVISTÄ KÄYTÄNNÖISTÄ Seuraavat tapaustutkimukset syventävät käsitystä Moduulin 2. aihepiiristä:  Daniela S. “Työelämän Tasapaino: kuinka olla joustava”  Daniela S. “Työelämän Tasapaino: kuinka olla joustava” (pohjautuu videoleikkeeseen “Työelämän Tasapaino: kuinka olla joustava”)  Aldas R.  Aldas R. Haastattelu No. 25 “Joustavat työaikajärjestelyt ja tuki perheelle ovat perheen ja työnantajan etu”  Roberta R.  Roberta R. Haastattelu No.13 “ Kokopäiväinen etätyö”  “Joustavat työaikajärjestelyt vuorotyölssä”  “Joustavat työaikajärjestelyt vuorotyölssä” (Pohjautuu videoleikkeeseen “Joustavat työaikajärjestelyt vuorotyölle”)  Britta W.  Britta W. Haastattelu No. 7 “Työaikapankki työn ja perhe-elämän tasapainottamisen keinona.

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. CASE-TAPAUKSIA HYVISTÄ KÄYTÄNNÖISTÄ Kun analysoit esiteltyjä case-tapauksia, pohdi näitä ratkaisuja omalta kannaltasi: Millainen on oma perhetilanteesi? Millainen on tilanne työpaikallasi? Millainen on työsopimuksesi? MUISTA….

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. CASE-TAPAUKSIA HYVISTÄ KÄYTÄNNÖISTÄ Tavoite Tavoite tiedon lisääminen joustavan työajan käytännöistä ja kuinka ne lisäävät työtyyytyväisyyttä niin yksilö- kuin työyhteisötasolla Tehtävä: Tehtävä:Katso videoleike “Työn ja elämän tasapaino: kuinka olla joustava” ja pohdi seuraavia kysymyksiä. Tapausesimerkki Haastattelu No. 14 “Joustavan työajan edut” Kesto: Kesto:60 min. Daniela S. “Joustavan työajan edut” Kysymyksiä pohdittavaksi:  Mitkä ovat edellytykset, joita tulee noudattaa, jotta voidaan toteuttaa joustavia ratkaisuja, joissa otetaan huomioon Danielan kertomat työaikavaatimukset?  Mitä velvoitteita ja sitoumuksia odotetaan työntekijältä näissä järjestelyssä?  Tekeekö “sovittelijan” (joka on kolleega eikä esimies) rooli mielestäsi helpommaksi neuvottelut joustavista työajoista vai ei?  Mitä tulee ottaa huomioon työtoverien välisistä suhteista, jos otetaan käyttöön tässä esimerkissä kuvattu “Saareke –menetelmä?  Uskotko, että tämän menetelmän avulla voisit myös itse löytää paremman tasapainon työn ja perhe-elämän/muun vapaa-ajan välille?

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. CASE-TAPAUKSIA HYVISTÄ KÄYTÄNNÖISTÄ Aldas R. “Joustavien työaikajärjestelyiden etu työn ja perheen tasapainon kannalta” Tavoite: Tavoite:lisätä tietoa joustavien työaikajärjestelyiden eduista, kun työntekijät pyrkivät sovittamaan yhteen työn ja perhe-elämän vaatimuksia Tehtävä: Tehtävä:lukea haastattelu No. 25 “Joustavat työjärjestelyt ja tuki perheelle ovat perheen ja työantajan etu “ Kesto: Kesto:30 min. Kysymyksiä pohdittavaksi:  Mikä oli tärkein asia, jonka työnantaja tarjosi Aldasille auttaessaan häntä sovittamaan yhteen työn ja perheen aikavaatimuksia?  Uskotko, että joustava työskentelytapa auttaisi myös sinua löytämään paremman tasapainon työn ja perhe-elämän välille?  Mitkä ovat ratkaisun edut työntekijöille ja työnantajalle? Onko työpaikallasi tämänkaltaisia ratkaisuja?  Mitkä seikat ovat tärkeitä työntekijän ja työnantajan näkökulmasta perheystävällisten toimenpiteiden toteuttamiseksi työpaikallasi?

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. CASE-TAPAUKSIA HYVISTÄ KÄYTÄNNÖISTÄ Tavoite: Tavoite: lisätä tietoa etätyöskentelyn mahdollisuuksista ja vaikutuksista yksilö- ja työyhteisötasolla (posit. ja negat. vaikutukset) Tehtävä: Tehtävä:lukea haastattelu No. 13 “Kokopäiväine etätyö” ja pohdi seuraavia kysymyksiä. Kesto: Kesto:30 min. Roberta R. “Etätyöskentelyä kotona kokopäivätoimisesti” Kysymyksiä pohdittavaksi:  Uskotko, että etätyöskentely kotoa käsin auttaisi sinua löytämään paremman tasapainon työn ja perhe-elämän vaatimusten välille?  Onko omalla työpaikallasi mahdollista tehdä etätyötä? Mitä tehtäviä on/olisi mahdollista hoitaa etätyön keinoin työpaikallasi?  Mitkä tekijät tulee ottaa huomioon työntekijän/työnantajan kannalta, jotta etätyötä voidaan soveltaa työpaikallasi?  Miten voidaan vähentää etätyön sosiaalisia vaikutuksia esim. Syrjäytymisen ja eristymisen riski?

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. CASE-TAPAUKSIA HYVISTÄ KÄYTÄNNÖISTÄ Tavoite: Tavoite: lisätä tietoa työaikajärjestelyiden joustavista ratkaisuista vuorotyössä Tehtävä: Tehtävä:katso videoleike “Joustavat työaikajärjestelyt vuorotyössä” ja pohdi seuraavia kysymyksiä. Tapausesimerkki haastattelu No. 31 “Joustavuus on tärkeä vuorotyöntekijälle” Kesto: Kesto:30 min. Case “Joustavat työaikajärjestelyt vuorotyössä” Kysymyksiä pohdittavaksi:  Miksi joustavat työaikajärjestelyt ovat tärkeitä vuorotyössä?  Uskotko, että vastaavanlaisista työaikajärjestelyistä olisi hyötyä omalla työpaikallasi?  Millaisia joustavan työajan ratkaisuja haluaisit otettavan käyttöön työpaikallasi?  Uskotko, että joustava työskentelytapa auttaisi sinua löytämään paremman tasapainon työn ja perhe-elämän välille?

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. CASE-TAPAUKSIA HYVISTÄ KÄYTÄNNÖISTÄ Tavoite Tavoitelisätä tietoa joustavista työaikajärjestelyistä ja analysoida niiden etuja työnantajan ja työntekijän näkökulmasta Tehtävä: Tehtävä:lukea haastattelu No 7 “Työaikapankki työn ja perhe-elämän yhteensovittamisen keinona” ja pohtia seuraavia kysymyksiä. Kesto: Kesto:30 min. Britta W. “Työaikapankin edut” Kysymyksiä pohdittavaksi:  Miksi työaikapankki voi olla parempi ratkaisu kuin osa-aikatyö?  Uskotko, että työaikapankista olisi hyötyä omalla työpaikallasi. Auttaisiko se sinua paremmin tasapainottamaan työn ja perhe-elämän vaataimuksia?  Mitä käytännössä vaaditaan, jotta tällainen järjestely otettaisiin käyttöön omalla työpaikallasi?  Miten yhteiskunta voisi tukea tämän järjestelmän käyttöönottoa (laki, työspimus, työpaikkakohtaiset joustot, jne)?

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. Seuraavat askeleet Ehdotuksia jatkolukemiseksi Työn ja perheen yhteensovittamisen hyviä käytäntöjä-kirjasen esimerkkitapauksia (ww.family-learning.eu) ww.family-learning.eu  “Joustavan Työajan Edut “ No. 14;  “Joustavat työjärjestelyt - suuri ilo kun työ ja perhe-elämä ovat tasapainossa” No. 18;  “Joustavat työjärjestelyt oman äidin hoitamiseksi” No. 23;  “ Etätyön monet edut työn ja perhe-elämän yhdistämisessä” No. 27;  “Joustavuus on tärkeä vuorotyöntekijälle No. 31. State of Art Review: Family-friendly policies and practices at workplaces State of Art Review: Family-friendly policies and practices at workplaces (

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP MODUULI 2. Seuraavat askeleet Ehdotuksia jatkolukemiseksi Euroopan komission päälinjauksia  Päivitetty Lissabonin strategia  Euroopan Neuvoston direktiivi 97/81/EY,  Euroopan teollisuuden ja työnantajain keskusjärjestön (UNICE), julkisten työantajien ja yritysten Euroopan keskuksen (CEEP) ja Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön (EAY) tekemä osa-aikatyötä koskeva puitesopimus  lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31997L0081:FI:H TML lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31997L0081:FI:H TML lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31997L0081:FI:H TML

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP PÄÄTÖSOSA – SEURAAVAT ASKELEET... Olet juuri suorittanut tämän koulutusmoduulin... Onneksi olkoon! Mikä voisi olla seuraava askeleesi? Mihin toimenpiteisiin aiot ryhtyä? Ole huoleti… meillä on sinulle joitain vinkkejä… Mitä SINÄ voisit TEHDÄ SEURAAVAKSI… undergroundteacher.blogspot.com

FACILITATING FAMILY LEARNING ON WORK & LIFE BALANCE Project No: LLP LT-GRUNDTVIG-GMP PÄÄTÖSOSA – SEURAAVAT ASKELEET… ALA MIETTIÄ SEURAAVIA ASKELEITASI:  Tee henkilökohtainen suunnitelma ja aseta henkilökohtaiset tavoitteet;  Keskustele työn ja perhe-elämän yhteensovittamisen parannusideoista perheesi kanssa;  Käynnistä keskustelu työn ja perhe-elämän yhteensovittamisesta työpaikallasi ja käytä apunasi e-Käsikirjaa, dvd nauhoja tai paperiversiota “Hyvät käytännöt” kirjasesta osoitteesta:  Keskustele projektissa käsitellyistä perheystävällisisistä käytännöistä ja niiden soveltuvuudesta omalla työpaikallasi;  Neuvottele työn ja perhe-elämän yhteensovittamisen kysymyksistä työnantajasi kanssa;  Mieti, miten voisit käyttää hyväksi tässä projektissa esitettyjä hyviä käytäntöjä esimerkkinä perheystävällisyyttä lisäävistä toimenpiteistä omalla työpaikallasi;  Mieti, kuka tai mikä taho voisi tukea sinua, kun keskustelet työn ja perhe-elämän yhteensovittamisesta työpaikallasi - ammattiliiton edustaja, henkilöstöjohtaja, asiantuntijajärjestö, työtoverisi tai muu toimija