Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen 17.6.2010 www.turkuamk.fi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

PROFIMILL Oy Tuotannon hallintaan liittyvät ohjelmistot ja konsultointipalvelut. Yritys.
KANSALLISKIRJASTO Sektoritapaaminen Kirjastoverkon yhteisten palvelujen keskitetyn rahoituksen lähtökohtia ja periaatteita 1. Ohjausjärjestelmä.
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
Terveydenhoitaja opiskelijat Anna Peltomaa Tiia Vaak Metropolia AMK
SLS vaalii ja kehittää Suomen ruotsinkielistä kulttuuriperintöä.
HAAGA-HELIAn laadunvarmistusjärjestelmä
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Nuorten palvelut Reimari 3
Kaikkien kirjastojen yhteys- ja palvelutiedot - suunnitelma uudesta yhteisestä palvelusta Matti Sarmela, Kirjastot.fi-toimitus.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Ek:n yrittäjävaltuuskunta
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Mikä on Peppi projekti ja miten se etenee?
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
AMK-kirjastopäivät, Rovaniemi Uudet yhteistyömahdollisuudet suomalaisella kirjastokentällä.
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortiokokous
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Lapin sairaanhoitopiiri Tietohallintastrategia 2007–2011.
Opintojaksopalaute Prosessin nimi Kuvaus luotu
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Lohjan kaupungin asiakaspalvelukyselyjen tulokset 2008.
Finnan käyttötilastot ja tilastotietojen käyttö Heli Kautonen, Markku Laitinen
Päihdetyön kehittäminen kunnissa ja seutukunnissa Orivesi Matti Mäkelä Pikassos Oy.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Kansalliskirjaston käyttäjäkysely 2008 Opetusministeriön kirjastopäivät Aki Kangas.
Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto
Hannu Taskinen Yleisten kirjastojen neuvosto Maakuntakirjastokous Kuopiossa YLEISTEN KIRJASTOJEN NEUVOSTO TAUSTA, SÄÄNTÖUUDISTUS JA TOIMINTA.
Liite Patu 8/ KIRKKONUMMEN KUNTA Palvelutuotannon käyttäjäkysely
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Elektronisten aineistojen käyttöoikeudet - FinELib lisenssisopimukset.
Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus.
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Valmistuneiden seuranta. Seurannan tausta ja kohderyhmä  Valmistuneiden nykyisten tilanteiden selvittäminen ja seurannan mallin luominen  Ammattiopistoissa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kooste Finna-organisaatioiden palautekyselystä Finna-konsortiokokous
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
Opettajan arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ajankohtaista FinELib-konsortiossa, kevät 2007 Yleisten kirjastojen neuvosto Arja Tuuliniemi
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Eri aineistojen kiinnostavuus aineistotyypeittäin ja sektoreittain.
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
Klubin strategia työkalu KST
Suomen Akatemia ja VIRTA-julkaisutietopalvelun hyödyntäminen
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
Kelan tules-kuntoutuksen toteutuminen kuntoutujan ja kuntoutuksen palveluntuottajan näkökulmista Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu toteuttaa tutkimuksen.
”Projektin nimi” PROJEKTI
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Tietovarannosta tehtävien suorien tiedonkeruiden tarkistusprosessin muutos Helena Majamäki KOTA-seminaari, Lappeenranta.
Talonmiehen tuokio klo 14-15
Avoin tiede ja tutkimus Case Karelia
Vertais-auditointi-sparraus
Tieto tutkijan työpöydälle
Käyttäjäkysely ja glögi -iltapäivä
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan seuranta ja laskutus Wilman avulla
”Projektin nimi” -projekti
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Markkinointisuunnitelma
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Esityksen transkriptio:

Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen

Turun AMK:n kirjasto kerää tietoa palveluiden kehittämiseksi 1.Asiakaspalaute –asiakaskyselyt –opiskelijabarometri Turun AMK:n järjestämä vuosittainen kysely opiskelijoille –jatkuva palaute 2.Tieteellisten kirjastojen yhteistilasto →Laadunvarmistusjärjestelmä

Palautteen hyödyntäminen Turun AMK:n kirjastossa mittarina: missä mennään suhteessa aikaisempaan ja suhteessa muihin sisäisissä tavoiteneuvotteluissa –vuosittaisen toimintasuunnitelman pohjana –budjetin perusteluissa, esim. lainattavan aineiston riittämättömyys -> aineistomäärärahat prosessien laatukriteereinä toiminnan kehittämisessä: erityisesti avoimet palautteet kyselyn ”suola”

→ Palautteen keruu ja kyselyn järjestäminen ei riitä, vaan panostettava vastausten käsittelyyn analyysi, johtopäätökset ja toimenpiteet asiakkaille tiedotus kyselyn tuloksista tulosten käsittely kirjastossa, esim. henkilöön kohdistuvat epäasiallisetkin palautteet vastaajan väärinkäsitykset myös palautetta

Kansallinen käyttäjäkysely 2010 – toteutus ja tulokset epäselvyyttä kyselyä valmistellessa, mitä hoidetaan keskitetysti KK:ssa aikataulut pettivät, tiedonkulun ei aina sujunut, mutta yhteyshenkilö tarmokas, tosin kiireinen kyselyohjelmisto vaikeakäyttöinen, koulutus riittämätön kyselyn määrittelyvirhe: tuloksista merkittävä osa jäi pois kohdasta 2.3. alustaviakin tuloksia hyödynnettiin kirjastossa heti sektorikohtainen analyysiraportti suppeampi kuin edellisinä vuosina –ei vastaavia analyysejä (nelikenttäanalyysit) –osa prosenttiluvuista virheellisiä → Tulosten analysointi ja vertailu aikaisempiin vuosiin jää suurelta osin itse tehtäväksi

Ajatuksia kyselyn jatkosta – 1/2 KKA kiinnittänyt huomiota AMK:ien auditoinnissa kirjastojen palautteen keruuseen –kirjastot saaneet erityistä kiitosta systemaattisen palautteen keruusta ja hyödyntämisestä kyselyjen vastausmäärät Turun AMK:ssa laskeneet rajusti: v vastaajia 1 153, v vain 517 –VAIKKA kyselyn markkinointi samalla tasolla ja monikanavaisempaa kuin aiemmin –mahdollisia syitä: kyselyväsymys, kysely edelleen liian pitkä ja termit kirjastojargonia Turun AMK:n opiskelijabarometri tuo arvokasta, mutta osin erityyppistä palautetta

Ajatuksia kyselyn jatkosta – 2/2 →Käyttäjäkyselyn järjestäminen jatkossa tärkeää, mutta ehkä 3 vuoden välein →Kyselyn toteutuksessa lähtökohtana kirjastosektorin palautetiedon tarpeet ja toteus on suunniteltava huolellisesti →Tarvitaanko yo- ja AMK-sektorille oma kysely ja yleisille ja erikoiskirjastoille omansa? →Kyselyn uudistaminen paikallaan: uudistettu kysely toistetaan 3-4 kertaa ennen seuraavaa revisiota

Turun AMK:n kirjastolle asiakastyytyväisyyden seuranta on osa laatujärjestelmää ja kyselystä saadaan arvokasta tietoa asiakkaista ja heidän tarpeistaan. Untuvikko – 1. vuoden opiskelija Opiskelee sosiaali-, terveys, tai liikunta- alaa Erityisen tyytyväinen kirjaston sijaintiin, henkilökunnan osaamiseen ja palvelualttiuteen Huolissaan lainattavan aineiston riittävyydestä Pitää elektronisten aineiston käyttöohjeita epäselvinä eikä löydä kirjaston verkkosivuilta etsimäänsä Kyselyn perusteella Turun AMK:n kirjaston tyypillinen asiakas (idea HY:n Verkkarista): KIITOS!