JÄRJESTÖTOIMINTA UNESCO ASPNET - KOULUJEN TUKENA Kasvatustyön kehittäjä Marja Laine Opetushallitus, 28.8.2014 www.kulttuuriperintokasvatus.fi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
UNESCOn maailmanperintösopimus 40 vuotta Opetus- ja kulttuuriministeriö Kansainvälisten asiain sihteeristö
Advertisements

KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Kuinka matkailua ohjataan kestävästi
Russian-Finnish International Castle to Castle Project: aims and objections Professor Antti Honkanen, Director of Centre of Tourism and Education, University.
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Kestävä Kehitys Jarno, Jimi ja Jami.
2/2009 CIMOn palvelut ohjaajille Hanna Isoranta
Koulutus, kulttuuri, taide ja valtion kotouttamisohjelma Marjo Mäenpää Opetus- ja kulttuuriministeriö FARO ry. seminaari
Taiteen ja kulttuurin akvaario Kulttuuri Opinto-info Taide Oma juttu Aloitus Lähteet Linkkiapaja TAIKUAKVAARIOTAIKUAKVAARIO Ritva Somerma
Kulttuuri ja hyvinvointi kulttuuripolitiikan näkökulmasta Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmässä Esa Pirnes.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Koonnut Anna-Liisa Kiiskinen Keski-Suomen ELY-keskus KESYTYS-hanke (korostukset kokoajan)
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
ASPnet-koulujen keskinäinen yhteistyö ja verkostoituminen Työpaja UNESCO-koulujen seminaarissa Opetushallitus Vetäjä: Tiina Sarisalmi.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
ASPnet –koulut ja järjestöyhteistyö Järjestötyö kouluja tukemassa Työryhmä 1.
_______________________________________________________ 1999 Suvaitsevaisuuskaudet Kamppailu liikuntakulttuurin suunnasta 1880-luvulta 1920 luvulle. Urheilu.
TEKIJÄNOIKEUDET NYT! Kansallinen digitaalinen kirjasto, sähköisten aineistojen tekijänoikeudet ja saavutettavuus – info- ja keskustelutilaisuus Porin taidemuseo.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ihmiskunnan tulevaisuus ympäristö tekijät taloudelliset tekijät sosiaaliset tekijät.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Kulttuuri-identiteetin tukeminen kulttuurikasvatussuunnitelmien tavoitteena Kasvatustyön kehittäjä Marja Laine
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
1 SSTL Puhtausala ry – TOIMIALAN KEHITTÄJÄ. SSTL Puhtausala ry Vuonna 1970 perustettu puhtausalan neuvonta- ja koulutusjärjestö. Yleishyödyllinen ja puolueeton.
Kristittyjen yhteys ja monikulttuurisuus seurakuntaelämän rikkautena
Tytöt teknologian taitajiksi
Kestävä Kehitys By Tuomas Nylund & Samuli Santala
Ympäristökasvatusstrategian työryhmä Ympäristökasvattajan odotukset ja toiveet Jenni Minkkinen Langinkosken lukio
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
UNESCOn maailmanperintö
1 Opintoluotsi kansalaispalveluna Senja Jouttimäki Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Jyväskylässä
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Mitä on kulttuuri?.
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Yhteiskunnan uudet haasteet, koulun mahdollisuudet ja UNESCO- koulun kv-toiminta UNESCO-ASPNET-KOULUJEN SEMINAARI OPETUSHALLITUS TIINA SARISALMI.
Aktiivisen ikääntymisen ja sukupolvien välisen solidaarisuuden eurooppalainen teemavuosi Eeva Karjula Eläkeliiton Keski-Suomen piirin toiminnanjohtaja.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
ME-hengen kehittäminen
1. Maailmankatsomus ja kulttuuri
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Nopolan koulu Opettajien veso
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
UNESCOn maailmanperintö
Vasu-dialogista voimaa katsomus- kasvatukseen
Mitä on elävä perintö. Mitä sinä olet perinyt. Keneltä
Cultura Yhdistävä tekijä
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Jyväskylän normaalikoulu - Unesco -koulu
Vihreä lippu & vasu Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutusta?
Esityksen transkriptio:

JÄRJESTÖTOIMINTA UNESCO ASPNET - KOULUJEN TUKENA Kasvatustyön kehittäjä Marja Laine Opetushallitus,

Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry Avoin kansalaisjärjestö, joka on perustettu 2006 Opetushallituksen, Museoviraston ja Ympäristöministeriön Suomen Tammi yhteistyöverkoston jatkajaksi Toimii yhteistyössä Opetushallituksen, Opetus- ja kulttuuriministeriön, Ympäristöministeriön ja Museoviraston kanssa Tehtävänä tukea ja kehittää kulttuuriperintökasvatusta | sivu Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura

Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry KEHITTÄÄ Temaattinen ja pedagoginen yhteistyö asiantuntijuuden vahvistamiseksi sekä kulttuuriperintökasvatuksen pedagogiikan kehittäminen. VÄLITTÄÄ Verkostoituminen ja viestintä: kulttuuriperintöalan ja kasvatuksen alan asiantuntijoiden välisen verkoston koonti ja ylläpitäminen sekä kulttuuriperintötietouden levittäminen. VAIKUTTAA Yhteiskunnallisen vuorovaikuttamisen avulla lisätään kulttuuriperintökasvatuksen yhteiskunnallista näkyvyyttä ja merkitystä. | sivu Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura

Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry Toimintaa ohjaavat lait ja sopimukset, mm. Suomen perustuslaki 1999/731 (20 §) Yleissopimus maailman kulttuuri- ja luonnonperinnön suojelemisesta (UNESCO 1972) ja Yleissopimus kulttuuri-ilmaisujen moninaisuuden suojelemisesta ja edistämisestä (YK 2005) | sivu Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura

Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry KULTTUURI Laaja kulttuurikäsitys Kulttuuri aktiivisena toimintana | sivu Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura

Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry PERINTÖ - omaisuus (oikeudellinen tausta) - kulttuuriperinnön näkökulmasta: meidän yhteinen omaisuutemme identiteettimme määrittäjänä  yhteisöä lujittava tekijä  kenen meidän?  onko todella yhteistä?  mikä identiteetti?  mikä yhteisö? | sivu Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura

Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry KULTTUURIPERINTÖ Yhteistä kulttuuripääomaa: rakennukset, taide, esineistö, käsityöt, musiikki, kirjallisuus, suullinen perinne, ammattikulttuurit, tieteellinen perintö, arkistoperintö, uskonnollinen perintö… Paikallis- ja perinnekulttuuria: tavat, perinteet, leikit, pukeutuminen, ruoka, kieli… Luontokulttuuria: alkuperäiskasvit ja –eläimet, metsät, maaseutualueet, puistot, puutarhat, perinneympäristöt, kulttuurimaisemat…  Henkilökohtainen kulttuuripääoma? | sivu Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura

Opetustyöllä edistetään kulttuuriperinnön säilymistä Kulttuuriperintöön tutustuminen auttaa havainnoimaan ja tulkitsemaan ympäristössämme jälkiä niistä tapahtumista, jotka ovat muokanneet kulttuuriamme aikojen kuluessa.  oppija näkee itsensä osana historiallista jatkumoa Samalla opimme ymmärtämään paremmin myös omaa aikaamme ja kulttuuria, jossa elämme. Kulttuuri- identiteetin rakentuminen tapahtuu aina ajassa ja paikassa, jolla on oma pitkä historiansa.  oppija näkee kulttuurin muuttuvana ja muokattavana  oppijaa kykenee muutokseen | sivu Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura

Kasvatustyöllä tuetaan hyvää elämää Kulttuuriperintökasvatus tukee sekä kansallisen että globaalin kulttuuri-identiteetin muodostumista sekä samalla sitoo yksilöä omaan kulttuuriympäristöönsä.  oppija kykenee dialogiin ympäristönsä kanssa  oppija osaa ja haluaa vaikuttaa Kulttuuriperintö kantaa sisässään yhteisön arvoperustaa, joka antaa mallin sekä mahdollisuuden hyvälle elämälle.  oppija kokee olevansa aktiivinen toimija ja kykenee osallisuuteen  kulttuuriperintö ja kulttuuriperintökasvatus hyvinvoinnin lähteenä | sivu Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura

Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry Teemoina tällä hetkellä mm. Kulttuurisesti kestävä kehitys Kulttuurin vuosikello (verkkopalvelu kasvattajille) Kulttuurikasvatussuunnitelmat (opas ja koulutuksia) Euroopan rakennusperintöpäivät Maailmanperintökasvatus | sivu Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura

Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry MIKÄ MAAILMANPERINTÖKASVATUS? Unescon maailmanperintösopimukseen sitoutuneita valtioita edellytetään edistämään maailmanperinnön arvostusta ja ymmärtämistä tiedottamalla ja sisällyttämällä sitä kouluopetukseen. Maailmanperintö on ihmiskunnan yhteistä, ainutlaatuista luonnon- ja kulttuuriperintöä, jonka säilyttäminen on arvokasta erityisten historiallisten, esteettisten tai tieteellisten seikkojen takia. Oppijat voivat kokea omakohtaisesti kulttuurihistorian ja luonnon tarjoamia elämyksiä. Kohteista voi ammentaa moninaisia, oppiainerajat ylittäviä kokonaisuuksia, jotka tukevat oppijan kasvua ja hänen identiteettinsä muodostumista. | sivu Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura

Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry Suomen seitsemän maailmanperintökohdetta – Vanhan Rauman elinvoimainen puutalokeskusta Sammallahdenmäen pronssikautiset hautakummut Suomenlinnan merellinen linnoitus Merenkurkun upeat saaristomaisemat Struven ketjun maanmittaustaidollinen taidonnäyte Petäjäveden kirkon hirsirakentamisen mestariteos Verlan idyllinen tehdasmiljöö tarjoavat monipuolisen poikkileikkauksen Suomen luonnosta sekä kulttuurihistoriasta ja muodostavat yhdessä maailman muiden lähestulkoon tuhannen Unesco- kohteen kanssa ihmiskunnan yhteisen, ainutlaatuisen maailmanperinnön. | sivu Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura

Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry Maailmanperintökasvatus on maailmanperintökohteisiin liittyvien arvojen, tietojen ja taitojen välittämistä.  Paikallisuus & kestävyys & kansainvälisyyskasvatus Maailmanperintökasvatuksen avulla oppilaille kerrotaan ihmiskunnan yhteisestä luonnon- ja kulttuuriperinnöstä. Sen avulla myös kannustetaan lapsia ja nuoria suojelemaan yhteistä perintöämme.  Tarkoituksena on lisätä ymmärrystä maailmanperinnön ainutkertaisuudesta, jotta myös tulevat sukupolvet voisivat nauttia siitä  mitä muita tavoitteita? | sivu Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura

Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry Tulossa vuonna 2016: uusi verkkomateriaali maailmanperintökasvatuksen tueksi! Haluaako koulusi mukaan kehittämään maailmanperintäkasvatusta? Haluaako koulusi tukea maailmanperintökasvatuksen järjestämiseksi? Haluatteko pilottikouluksi? TULE TYÖPAJAAN TAI OTA YHTEYTTÄ : | sivu Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura

Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry TAVOITTEET Jokainen ymmärtää yhteisen kulttuuriperinnön oikeudekseen ja kokee olevansa osa kulttuuriperinnön jatkumoa. Jokainen osaa toimia kulttuuriperintöä arvioiden ja arvostaen. Kulttuuriperintökasvatuksen merkitys yhteiskunnalle sekä yksilön hyvinvoinnille on näkyvä. Suomi on yhteiskunta, jossa kulttuuriset oikeudet on turvattu ja jossa kulttuurien moninaisuus on voimavara. | sivu Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura

Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura ry Tutustu toimintaan, julkaisuihin ja materiaaleihin: | sivu Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seura