Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuinka matkailua ohjataan kestävästi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuinka matkailua ohjataan kestävästi"— Esityksen transkriptio:

1 Kuinka matkailua ja matkailijoita ohjataan kestävästi, esimerkkinä Suomenlinna
Kuinka matkailua ohjataan kestävästi Kuinka matkailjoita/kävijöitä ohjataan kestävästi Milla Öystilä, Kehittämiskoordinaattori, Suomenlinnan hoitokunta Valtakunnalliset museopäivät

2 Suomenlinnan hoitokunta
OKM kiinteistönhaltijavirasto, 1973 Restauroi, ylläpitää, kehittää ja esittelee 89 htv, 4 yksikköä Restaurointi Ylläpito Maailmanperintöpalvelut Hallinto- ja lakipalvelut Matkailukohteen koordinointi, kehittäminen, esittely, vuokranantajarooli

3 Suomenlinna – Unescon maailmanperintökohde
80 hehtaaria 850 asukasta 400 työpaikkaa kävijää, 75 % kesäkaudella 6 museota 11 kahvilaa ja ravintolaa Taidetta, tapahtumia Lautta ympäri vuoden, kesällä vesibussi  Kehitämme monipuolista kohdetta

4

5 Kuinka matkailua ohjataan kestävästi
Tunne kohteesi, toimijat, kävijät & toimintaympäristö  matkailu ei vain tapahdu Määrittele ja kommunikoi  varmista, että puhutte samoista asioista Ota suunta kohteelle näiden pohjalta  tähtää sinne Kehitä järjestelmällisesti ja kokonaisvaltaisesti  matkailu ja kestävyys eivät ole muusta irrallisia  ota oppia

6 Kuinka matkailua ohjataan kestävästi - Kaksi esimerkkiä Suomenlinnasta
Kävijähallinta (Visitor Management) Liittyy kaikkien yksiköiden työhön hoitokunnassa Termi ja sisältö kaikille selväksi Yhteinen näkemys siitä, miksi tehdään ja miksi yhdessä? Yhteinen osaaminen kohteen ja kävijäkokemuksen käyttöön Huomioidaan eri töissä ja projekteissa Ympäristötyö Lähtötilanne osana Laatutonnia, lisäkoulutus Hoitokunnan ympäristösuunnitelma ja tavoitteet tulevaan Asioita ei voi tehdä yksin, ole esimerkkinä muille Vaadi sitoutumista muilta

7 Kulun ohjaaminen Suomenlinnassa
Pyritään säilyttämään kulttuurimaisema Maailmanperintöarvot pysyvät Käyntikohteet ja niiden sijoittelu Kävijöiden ohjaaminen maastossa Kulutuskestävyyden lisääminen Alueiden sulkeminen Vuodenaikojen huomioiminen Pyritään säilyttämään elinvoimainen asuinalue ja kävijäkokemus

8 Kulun ohjaaminen Suomenlinnassa
Pyritään ohjaamaan palveluiden luo Tuo kävijöitä & tuloja kohteen toimijoille Lisää positiivista kävijäkokemusta Perinteisiä keinoja ja keinoja, jotka sovitetaan suojeltuun kohteeseen Huomioidaan esteettömyys Huomioidaan kävijäturvallisuus

9 Kohteen esittely Tavoitteena lisätä ymmärrystä kohteen suojelupäämääriä kohtaan ja positiivinen kävijäkokemus Kävijäkeskus & matkailuneuvonta Maastossa Kohdetta esittelevät opastaulut Työmaista ja maisemankorjauksista viestiminen Muilla keinoin Esitteet, netti, opastukset, mobiili, teemaa tukevat museot ja näyttelyt…

10 Matkailun kehittäminen tukee maailmanperinnön ja kohteen säilymistä
Suojelu ja matkailu eivät ole vastakkaisia asioita


Lataa ppt "Kuinka matkailua ohjataan kestävästi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google