Ohjaus- ja neuvontapalvelut

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kysely vertaistuen kehittämisen tarpeista. 1. Millainen rooli vertaistoiminnalla ja vertaistuella on yhdistyksenne missiossa ja visiossa?
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Aikuisopiskelijan ohjaus ammattikorkeakoulussa -hanke
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Opintojaksopalaute Prosessin nimi Kuvaus luotu
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
VERTAISOHJAUS OSANA AMMATTIKORKEAKOULUN OHJAUSTOIMINTAA Laura Savolainen Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 1 Opintojaksoreklamaatio Prosessin nimiKuvaus luotu Opintojaksoreklamaatio.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen
JAMK-ESOK Esteettömät oppimisympäristöt Helena Koskimies,
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Sanastotyön.
Koulutuksen laadun kehittäminen
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 1 Opintojaksopalaute – verkko-opetus Prosessin nimiKuvaus luotu Opintojaksopalaute.
Mitä opetan ammatillisessa koulussa? Mariitta Savolainen
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Opettajatutoreiden info Opiskelijoiden kansainvälistymistä tukevat mahdollisuudet tekniikan yksikössä Tekijä, pvm.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Tervetuloa opiskelemaan avoimeen ammattikorkeakouluun
OPISKELU TIETOJENKÄSITTELYN MONIMUOTOKOULUTUKSESSA
Esityksen transkriptio:

Ohjaus- ja neuvontapalvelut Yleiskuvaus ja alaprosessit Prosessin nimi Kuvaus luotu Ohjaus- ja neuvontapalvelut 30.1.2007 jpl Vastuuhenkilö(t) Kuvaus viimeksi päivitetty Auli Pekkala 19.4.2010 ap, jpl Prosessin hyväksyjä Hyväksytty Vararehtori ja kehitysjohtaja 19.4.2010

Opintojen ohjauksen muodot ja yleiskuvaus Navigaattori Linkki Ohjaus ennen opintojen alkua Orientoiva ohjaus Opinnäyteohjaus Oppimisen ohjaus; oppimisvalmiudet Ohjaus osana opetustoimintaa Alumnitoiminta Henkilökohtainen ohjaus ja HOPS-työskentely Harjoittelu-, ura- ja rekrytointiohjaus Opintososiaaliset asiat Opiskelijahyvinvointi Vertaisohjaus Kv-ohjaus 210 ECTS = 3,5 vuotta 240 ECTS = 4 vuotta Opintojen aloitus Osa ohjausprosesseista ajoittuu koko opiskeluajalle, osa painottuu opintojen tiettyyn vaiheeseen. Nuolen sisällä olevat prosessit ovat koko opiskeluaikaa koskevia, ulkopuolella olevat tiettyyn vaiheeseen painottuvia. Valmistuminen HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 19.4.2010

Osaprosessien kuvaukset Ohjaus ennen opintojen alkua Orientoiva ohjaus Oppimisen ohjaus; oppimisvalmiudet ja -vaikeudet Henkilökohtainen ohjaus ja HOPS-työskentely Ohjaus osana opetustoimintaa Vertaisohjaus Opiskelijahyvinvointi Terveydenhoito (ei pros.) Opintososiaaliset asiat Harjoittelu-, ura- ja rekrytointiohjaus Kv-ohjaus Opinnäyteohjaus Alumnitoiminta HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 19.4.2010

Orientoiva ohjaus Orientoiva ohjaus HHn kaikissa toimipisteissä järjestetään 2–5 päivän mittaisena jaksona opetuksen aloitusta edeltävällä viikolla. Opintoihin orientointi jatkuu edelleen pääsääntöisesti ensimmäisen lukukauden ajan. Orientoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavat sovitut henkilöt ja tiimit. Päävastuu on koulutusohjelmajohdolla, opinto-ohjaajilla on keskeinen rooli toteutuksessa ja opintotoimistolla käytännön järjestelyissä. Orientointijaksojen ohjelma on samansisältöinen kaikissa ohjelmissa: koulutusrakenne opiskelu amk:ssa koulutusohjelman ops jaksotus ja työjärjestykset toimintatavat aikataulut opintojaksoille ilomoittautuminen ryhmäytyminen opiskelijahyvinvointi työharjoittelu kv-info kela-info kirjasto- ja informaatiopalvelut Hyväksilukukäytänteet ja aiemmin hankittu osaaminen (AHOT) it-ympäristöt Opiskelijatutoreiden toteuttamana vertaisohjaus kiertokäynnit opiskelukäytänteet it-ympäristöt ryhmäytyminen opiskelijatoimintaan tutustuttaminen  Hakutoimisto HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 19.4.2010

Oppimisen ohjaus; oppimisvalmiudet ja -vaikeudet Oppimisen ohjaus toteutetaan erillisinä nimettyinä opintojaksoina eri koulutusaloilla sekä opintojen ajan jatkuvana tutorointina. Osa oppimisen ohjausta liittyy opiskelijahyvinvoinnin toteuttamiseen opintopsykologisena toimintana. HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 19.4.2010

Henkilökohtainen ohjaus ja HOPS-työskentely Opiskelijat laativat henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, jonka toteutumista seurataan opinto-ohjauksen toimesta. Ohjauskeskustelut toteutetaan kerran vuodessa, toteuttajat sovitaan koulutusohjelmittain Opintojen esteisiin, pitkittymisiin ja poissaloihin liittyvä ennakoiva toiminta sekä puuttuminen pitkittymisiin Opintovalintainfot: Yksiköt järjestävät opintovalintainfoja, suuntautumisinfoja, kv-infoja ym. ainakin lukukausittain tai kerran vuodessa. Opiskelijatutoreiden rooli: Opiskelijatutoreista koulutetaan Callidus-tutoreita, jotka auttavat erityisalueilla: oppimisen vaikeudet, vaihto-opinnot, opinnäytetyöskentely, harjoittelu, uraohjaus, yrittäjyys jne. Yksiköt järjestävät tarvittaessa lisäopetusta opintojaksoissa, joissa on keskimääräistä enemmän hylättyjä suorituksia. HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 19.4.2010

Ohjaus osana opetustoimintaa Substanssiopetuksen lisäksi HAAGA-HELIAn opettajat ohjaavat opiskelijoita myös muissa opiskeluun liittyvissä kysymyksissä. Tavallisesti ohjaus tarkoittaa sitä, että opettaja ohjaa opiskelijan tässä esityksessä mainittujen asiantuntijoiden luokse. Vastavuoroisesti opettajat tukevat ohjaustyötä tekeviä silloin, kun tarvitaan substanssiasiantuntemusta (esimerkiksi hyväksilukutilanteissa). HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 19.4.2010

Vertaisohjaus Opiskelivat tukevat toisiaan opiskelun aikana välittämällä toisilleen tietoa ja materiaaleja, muodostamalla lukupiirejä jne. HAAGA-HELIA tukee toimintaa tarjoamalla opiskelijoille tiloja ja välineitä omatoimiseen ryhmäytymiseen. HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 19.4.2010

Terveydenhoito Kaupungin terveydenhoitopalveluja Helsingin kaikissa toimipisteissä Vierumäellä ja Porvoossa on myös järjestetty terveydenhuolto HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 19.4.2010

Opintososiaaliset asiat Käsittää opintotukisihteereiden palvelut neuvonta kesäajan opintojen opintotuet opintojen viivästymiset Myös opintotoimistossa peruslomakkeiden täytön neuvonta ja jättäminen Opintopsykologin ja psykiatrisen sairaanhoitajan palvelut Ennakoiva ohjaus  Opintotukiasiat  Opintotoimisto HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 19.4.2010

Harjoittelu-, ura- ja rekrytointiohjaus Kaikissa HAAGA-HELIAn ohjelmissa on harjoittelu- ura- ja rekrytointiohjausta . Yleisinformaatiot Harjoittelupedagogiikka ja työharjoittelun ohjaus Harjoitteluohjelmat perustuvat koulutusohjelmien opetussuunnitelmiin. Harjoittelupedagogiikan yhteisiä tavoitteita ovat opiskelijoiden ammatillinen kasvu sekä opintojen jälkeinen hyvä työllistyminen. Harjoittelun ohjaajat/koordinaattorit hoitavat käytännön ohjausprosessit. Harjoittelunohjauksen tavoitteena on uratietoisuuden, itseohjautuvuuden sekä vertaisohjauksen tukeminen. Ulkomaisen työharjoittelun tukiasiat kv-palveluissa Yhdessä muun ohjauksen avulla uraohjaus auttaa lisäämään opiskelijoiden ammatillisen identiteetin kasvua, päämäärätietoisuutta ja motivaatiota, auttaa opiskelijoita tekemään hyviä opiskeluun ja harjoitteluun liittyviä valintoja sekä työllistymään oiviin työpaikkoihin. Kukin yksikkö tarjoaa uraohjauksen palveluita tarkoituksenmukaisella tavalla. Uraohjaaja tekee tiivistä yhteistyötä harjoittelukoordinaattoreiden kanssa. HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 19.4.2010

Kv-ohjaus HOPSissa kv-ohjausta Kv-infot Lähtevien opiskelijoiden ohjaus ennen lähtöä, vaihdon aikana ja vaihdon jälkeen Saapuvien opiskelijoiden ohjaus Kansainvälisten tutoreiden toiminta saapuvien vaihto-opiskelijoiden vastaanottamisessa, vapaa-ajan toiminnassa ja neuvonnassa HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 19.4.2010

Opinnäyteohjaus Yleisinformaatiot Koordinaattorit ja ohjaajat hoitavat ohjausta Prosessista erillinen kuvaus HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 19.4.2010

Alumnitoiminta HAAGA-HELIA alumneiksi kutsutaan kaikki HH:sta valmistuneet. Valmistumisprosessin yhteydessä kerätään tarpeelliset tiedot. Järjestetään alumnimentortoimintaa. Tutkitaan valmistuneiden työhön sijoittumista. HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 19.4.2010

Laatumittarit Palautteet Amkota Opala Valmistuvien palaute Erilliset palautteet, esim. tuutoreiden koulutus, orientaatioviikon palaute Ohjauskeskustelut Opiskelijoiden valmistumis- ja keskeyttämisprosentit Opiskeluajan pituus, poissaolevien määrä HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 19.4.2010

Ohjauksen toimijat Opinto-ohjaaja: on päätoiminen tai oman toimen ohella toimiva opinto-ohjauksen toteuttaja. Uraohjaaja: tarjoaa opiskelijoille erilaisia ura- ja työnhakuohjauksen palveluita. Työharjoittelun ohjaaja: ohjaa työharjoittelua ja ottaa vastaan työharjoittelusuoritukset. Työharjoittelun koordinaattori: koordinoi koulutusohjelman työharjoittelua. Sisääntulevien vaihto-opiskelijoiden ohjaaja: ohjaa HH:aan tulevia vaihto-opiskelijoita. Vaihtoon lähtevien opiskelijoiden ohjaaja: ohjaa HH:n lähteviä vaihto-opiskelijoita. Kv-koordinaattori: suunnittelee ja toteuttaa opiskelijoiden vaihto-opiskeluprosessia. Alumnimentor: vapaaehtoinen alumni, joka mentoroi HH:n opiskelijoita. Koulutuksen tietohallintopalvelut: hoitaa keskitetysti kirjeiden lähetykset kaikille HH:n opiskelijoille. Opiskelijatutor: toteuttaa vertaisohjausta. Callidus-tutor: kokeneempi opiskelijatutor, jolla on tietty erityistehtävä. Kv-tutor: opiskelija, joka toteuttaa vaihto-opiskelijoiden tutorointia. HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 19.4.2010

Ohjauksen toimijat englanniksi ja ruotsiksi Opinto-ohjaaja: Academic advisor, studiehandledare Uraohjaaja: Career advisor, karriärhandledare finns ej hos oss Työharjoittelun ohjaaja: Work placement advisor, arbetspraktikhandledare Työharjoittelun koordinaattori: Work placement coordinator, arbetspraktikkoordinator Sisääntulevien vaihto-opiskelijoiden ohjaaja: Contact person in student exchange, handledare för inkommande utbytesstuderande Vaihtoon lähtevien opiskelijoiden ohjaaja: Contact person in student exchange, handledare för utåkande utbytesstuderande Kv-koordinaattori: International coordinator, internationell koordinator Alumnimentor: Alumni mentor, Alumnimentor Opiskelijatutor: Student tutor, studenttutor Callidus-tutor: Callidus tutor, callidus-tutor, Kv-tutor: International tutor, internationell tutor HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 19.4.2010