Kuntajakoselvittäjät kuntauudistuksessa Kuntajakoselvittäjien työseminaari 16.4.2013 Ylijohtaja Päivi Laajala, VM.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Selvityshenkilöt kello Turun kaupungintalo Varsinais-Suomen 17 kunnan erityinen kuntajakoselvitys Kuntajakoselvityksen perusteet ja organisoituminen.
Advertisements

Kuntauudistuksen muutostuki Muutosviestintä kunta- ja sote-uudistuksessa – iltapäiväseminaari Neuvotteleva virkamies Ville-Veikko Ahonen, VM
Ajankohtaista kuntauudistuksesta 2012 Valtiosihteeri Anna-Kaisa Ikonen Tampereen kaupunkiseudun seutufoorumi.
Kuntauudistus vauhdissa - viestinnän toteuttaminen työn alla olevassa kokonaisuudessa Katja Palonen
Henkilöstön virkistysrahan käyttö HUS:ssa
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Palveluverkkotyöryhmä puheenjohtaja Raila Lindholm, Kärkölä
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
AR HALLITUKSEN ESITYS 155/2006 TYÖRYHMÄN NÄKÖKULMASTA Aimo Ryynänen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Seinäjoen seudun erityinen kuntajakoselvitys
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
- Hakemukset hallinto-oikeudelle
TULOSOHJAUKSEN JA TILIVELVOLLISUUDEN TILA Ylijohtaja Marjatta Kimmonen VTV
Diskurssi Oy YVA = YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIMENETTELY ü Menettely, jossa tuotetaan informaatiota suunniteltavan hankkeen ja sen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Alueellistaminen nyt Alueellistamisseminaari Ylijohtaja Silja Hiironniemi.
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
Kuntarakenneuudistus Pohjois-Savossa
Psykiatrian toimintasuunnitelmasta johtuvien henkilöstövaikutusten ratkaiseminen Henkilöstötoimikunta
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Jyväskylä Paviljonki.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Kuulemistilaisuus Varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Mahdollisen yhdistymisen aikataulu ja yhdistymissopimuksen sisältö.
Sosiaalihuoltolaki.
Aluehallinnon uudistus Pohjois-Karjalan maakuntavaltuusto Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.
Kuntajakoon liittyviä maanmittaritoimia Aune Rummukainen Kevät 2013.
Uusi kuntalaki (410/2015) VVM. Uusi kuntalaki voimaan Uudistuksen taustalla yli kahden vuoden valmistelu: Valmistelutyöryhmät ja parlamentaarinen.
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Lapsivaikutusten arviointi Anne Hujala
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Kuntauudistus Katja Palonen Neuvotteleva virkamies
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Esityksen transkriptio:

Kuntajakoselvittäjät kuntauudistuksessa Kuntajakoselvittäjien työseminaari Ylijohtaja Päivi Laajala, VM

HE kuntarakennelaiksi  Kuntarakenneuudistuksesta säädettäisiin kuntajakolaissa, jonka nimike muutettaisiin kuntarakennelaiksi  Kuntarakenneuudistusta koskevat väliaikaiset säännökset:  selvitysvelvollisuus ja selvitysperusteet  selvitysten määräaika ja seuranta  poikkeusperusteet ja poikkeamista koskeva päätöksenteko  kuntien yhdistymisselvitysten ja yhdistymisen taloudellinen tuki  Muutoksia toistaiseksi voimassa oleviin säännöksiin mm.:  kuntajaon kehittämisen tavoitteet  valtioneuvoston nk. kriisikuntia koskeva toimivalta päättää kuntien yhdistymisestä  Kielilakia muutettaisiin siten, ettei kuntien yhdistyminen heikentäisi kunnan asukkaiden kielellisiä oikeuksia  HE annettu eduskunnalle ; lain tarkoitus tulla voimaan

Selvitysvelvollisuus  Kunnalla on selvitysvelvollisuus, jos se täyttää yhdenkin selvitys- perusteen:  palveluiden edellyttämä väestöpohja, ns. palveluperuste (4 c §)  työpaikkaomavaraisuus, työssäkäynti ja yhdyskuntarakenneperusteet (4 d §); Helsingin metropolialue (4 e §)  kunnan taloudellinen tilanne, ns. talousperuste (4 f §)  Kunnalla on selvitysvelvollisuus lisäksi, jos muuten ei ole saavutettavissa selvitysperusteet täyttävää toiminnallista kokonaisuutta  Selvitysalueiden ulkopuolelle jäämässä oleva kunta voi valita selvityskumppanikseen naapurikunnan, jonka kanssa se muodostaa toiminnallisen kokonaisuuden  Selvitysvelvollisuuden lähtökohtana on, että selvitysalue täyttää kuntajaon muuttamisen edellytykset (ml. perustuslain reunaehdot)  Selvitysvelvollisuuden voi täyttää joko kuntien keskinäisin selvityksin (mahdollisesti konsultin tms. avustamana) tai VM:n asettaman erityisen kuntajakoselvityksen kautta. 3

Selvitysalueesta poikkeaminen  Kunnat voivat tarvittaessa hakea poikkeusta selvitysalueesta  ministeriöllä rajoitettu, kuntien aloiteoikeutta täydentävä aloiteoikeus tilanteissa, jossa kuntien poikkeushakemukset poikkeavat toisistaan tai vain osa alueen kunnista on hakenut poikkeusta  Poikkeaminen ei koske selvitysvelvollisuutta  Ministeriö voi myöntää poikkeuksen palveluperusteesta; ennen päätöksen tekemistä ministeriön tulee neuvotella niiden kuntien kanssa, joita päätös koskisi  Jos kunta hakee poikkeusta työssäkäynti- tai yhdyskunta- perusteen mukaisesta selvitysalueesta, ministeriö voi määrätä alueella toimitettavaksi erityisen kuntajakoselvityksen, jonka perusteella selvitys voidaan tehdä työssäkäynti- ja yhdyskuntarakenneperusteista poikkeavilla alueilla. 4

Selvitysalueesta poikkeamisen edellytykset  Edellytykset, joiden tulee täyttyä, jotta voi saada poikkeuksen:  kunnalla on edellytykset vastata lakisääteisten palvelujen järjestämisestä (kaikki perusteet)  poikkeaminen ei estä toiminnallisten kokonaisuuksien muodostumista alueella (muut kuin kielellisten oikeuksien turvaamiseen liittyvät perusteet)  Poikkeusperusteet:  selvitysperusteista poikkeava alue on 2 §:ssä säädetyt kuntajaon kehittämisen tavoitteet ja 4 §:ssä säädetyt kuntajaon muuttamisen edellytykset täyttävä vaihtoehtoinen toiminnallinen kokonaisuus  toiminnallisen kokonaisuuden muodostaminen ei erityisen harvan asutuksen vuoksi muutoin ole mahdollista  suomen- tai ruotsinkielisten asukkaiden kielellisten oikeuksien turvaaminen  saamelaisten kieltä ja kulttuuria koskevien oikeuksien turvaaminen. 5

Erityisten kuntajakoselvitysten määrääminen/1  Erityisen kuntajakoselvityksen määrääminen ja toimittaminen perustuvat nykyisen kuntajakolain 4 lukuun  Kuntajaon muuttamista koskevan asian laajuuden tai vaikeuden johdosta taikka muusta perustellusta syystä ministeriö voi määrätä toimitettavaksi erityisen kuntajakoselvityksen: 1.ministeriön aloitteesta; 2.kunnan esityksestä; tai 3.jos vähintään 20 prosenttia kunnan äänioikeutetuista asukkaista tekee esityksen erityisen kuntajakoselvityksen toimittamisesta 4.HE: erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevaa kuntaa koskeva erityinen kuntajakoselvitys voi tulla vireille myös arviointiryhmän ehdotuksesta.  Kehyspäätöksen yhteydessä hallitus linjasi, että 12 suurimmalle kaupunkiseudulle varaudutaan asettamaan erityiset kuntajakoselvittäjät vuoden 2013 aikana. 6

Erityisten kuntajakoselvitysten määrääminen/2  Jos selvitystä eivät ole esittäneet kaikki kunnat, joita selvitys koskisi, tulee ministeriön ennen selvityksen asettamista kuulla niitä kuntia, jotka eivät olleet esittäjänä. Jos esityksen tekevät asukkaat tai ministeriö itse, kuulee ministeriö kaikkia kuntia, joita selvitys koskisi.  Jos esityksessä ei esitetä suoraan kuntajakoselvittäjän henkilöä tai esitetty henkilö ei tule ministeriön arvion mukaan kysymykseen, tulee ministeriön tehdä kunnille ehdotus kuntajakoselvittäjän henkilöstä ja kuulla tästä kaikkia kuntia, joita selvitys koskisi.  Esityksen tehneet kunnat eivät voi asettaa esittämäänsä henkilöä ehdoksi kuntajakoselvitykseen osallistumiselle.  Kuntajakoselvittäjäksi voidaan nimetä henkilö, jota kunnat eivät esittäneet tai jota osa kunnista vastustaa.  Selvitys voidaan kuulemisen jälkeen asettaa myös vastoin kuntien tahtoa. 7

Erityisten kuntajakoselvitysten määrääminen/3  Tehtävään määrättävällä henkilöllä tulee olla tehtävän hoitamiseen riittävä asiantuntemus ja kokemus  Kuntien on osallistuttava erityiseen kuntajakoselvitykseen ja kuntajakoselvittäjän ehdotuksen valmisteluun  Kuntajakoselvittäjällä on salassapitoa koskevien säännösten estämättä oikeus saada viranomaisilta tehtävänsä suorittamista varten tarpeelliset kuntien ja kuntakonserniin kuuluvien yhteisöjen hallintoa ja taloutta koskevat tiedot sekä muuta apua. 8

Kriisikuntia koskeva kuntajakoselvitys  Erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan kunnan arviointimenettelyssä (vos-laki 63a §) voidaan tehdä esitys erityisen kuntajakoselvityksen asettamisesta  Selvityksen tulisi koskea erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan kunnan lisäksi myös tarpeellista määrää alueen muita kuntia  Selvittäjän tulisi kiinnittää huomiota erityisesti siihen, että ehdotuksen mukainen uusi kunta olisi elinvoimainen ja muodostuisi toiminnallisesta kokonaisuudesta, jolla olisi taloudelliset edellytykset vastata kunnan palvelujen järjestämisestä ja rahoituksesta  Valtioneuvoston toimivalta päättää erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevaa kuntaa koskevasta kuntien yhdistymisestä myös kyseisten kuntien valtuustojen vastustuksesta huolimatta:  perustuisi arviointimenettelyn perusteella asetetun kuntajakoselvittäjän esitykseen  vain jos muutos on tarpeen erityisen vaikeassa taloudellisessa asemassa olevan kunnan asukkaiden lakisääteisten palvelujen turvaamiseksi ja 4 §:ssä säädetyt kuntajaon muuttamisen edellytykset täyttyvät. 9

Selvitysvelvollisuuden sisältö  Yhdistymisselvityksen tavoitteena on esitys kuntien yhdistymisestä ja siihen liittyvä yhdistymissopimus  lähtökohtaisesti yhdistymisselvityksen tulisi siten kattaa ne asiat, jotka sisältyisivät yhdistymissopimukseen  Selvityksen tulee aina sisältää vähintään (vaikka kunnat eivät päätyisi tekemään yhdistymisesitystä):  suunnitelma hallinnon ja palvelujen järjestämisestä sekä palvelujen tuottamisesta selvitysalueella  selvitys yhdistymisen vaikutuksista kuntien yhteistoimintaan  selvitys taloudellisesta tilanteesta  arvio asukkaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien sekä lähidemokratian toteutumisesta  yksityiskohtainen arvio kuntien yhdistymisen eduista ja haitoista  arvio kielellisten oikeuksien toteutumisesta  Selvityksestä päätetään kunnan valtuustossa 10

Yhdistymisselvityksen kustannukset  Kunnalle voidaan maksaa avustusta selvitysperusteiden osoittamalla, tai ministeriön päätöksen perusteella niistä poikkeavalla alueella toteutettavan yhdistymisselvityksen kustannuksiin  Kunnalle voidaan maksaa avustusta uuden kunnan talouden tervehdyttämiskeinojen selvittämiseen, jos yhdistymisselvitykseen osallistuu talousperusteen täyttävä kunta  Selvitysavustus haettavaksi lain tultua voimaan (syksy 2013); kuntia informoidaan hakuajan käynnistymisestä ja hakemiseen liittyvistä yksityiskohdista  Ministeriön määräämän erityisen kuntajakoselvityksen kustannukset maksetaan valtion varoista  Taloudellisen tuen lisäksi kunnille tarjotaan selvitysvaiheessa myös muuta tukea (mm. tietojärjestelmien yhteensovittamisen tukeminen ja muu muutoksen tuki). 11

Selvitysten määräaika ja seuranta  Kunnan tulee ilmoittaa ministeriölle viimeistään , minkä kunnan tai kuntien kanssa se selvittää kuntien yhdistymistä  Kuntien toimittamien tietojen perusteella arvioidaan kullekin alueelle syntyvää kokonaisuutta ja kuntauudistuksen etenemistä vuoden 2013 lopussa  Kuntien tulee tehdä yhdistymisselvitys ja mahdollinen siihen perustuva yhdistymisesitys viimeistään  Ministeriö voi määrätä erityisen kuntajakoselvityksen toimittamisesta, jos kunta ei ole viimeistään tehnyt kuntien yhdistymisesitystä. 12